4 Eylül 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

4 Eylül 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

Maslak yolundaki Facia.. (Başı 1 inci sahifede) Bitmesinde de bir fevkalâdelik bulu- Bamıyacağını, çünkü bu gezintinin ai- lece bir gün evvel tekarrür eti ve böyle bir hâdise hatır ve hayalden bile geçmediği için bu karardan sarfı, hazar edilmesinin £ düşünülmediğini söylemiştir. Mavacehe yapıldı Dünkü nüshamızda yazmıştık: İs- mail Efendi ismindeki şoför kaza m. hallinde tetkikat yaparken dördü k dın ikisi erkek olmak üzere altı kişi vaka mahalline gelmişler, yolda eşki- ya baskınına uğradıkarından, yaralı İandarmanm hastahaneye kaldırılma- W lüzumundan bahsetmişlerdi. Gene Besim ve Cevdet Hayafi EF. isminde iki otobüs kontrolörü de kaza mahal- linde mütelâşi bir adam gördüklerini söylemişlerdi. Bunlardan İsmail Ef. dün celbedilememiş ve muvacehe ya- pılamamıştır. Besim ve Cevdet Haya- ti Beyler Alâeddin Beyle muvacehe €- dilmiğler, fakat Alâeddin Beyi teşhis edememişlerdir. Yalnız hâdisede ölen Jandarmanm arkadaşı Hanif oğlu Ha- *an — ki dünkü nüshamızda hu 5 darmanın hâdiseyi görünce bayıldı Bı yazmıştık — Alâeddin Beyle muva- cehe edildiği zaman: — Çok sersemdim, iyi tanıyamıyo- rum, Yalnız otomobilden inen ve ka» çan adam buna çok benziyordu. Ya- nında bir de kadm vardı. Demiştir. Bu kadın kim? Bu kadının hüviyetini tespit etmek mümkün olamamıştır. Zabıta bilhas- *a bu kadın üzerinde tevakkuf etmek te ve onu aramaktadır. Otomobilin çalınması hikâyesine itimat edil mekte, bu gayrimümkün addedilmek- tedir. Çünkü mevcut © otomobillerin hiç birisinin anahtarı yekdiğerine wy- mamaktadır. Otomobilin kapısının a- çık bırakıldığını iddia etmek te müm- ül ildir, çünkü gerek kapı, ge- rek motor anahtarı Alâeddin Beyin ü- zerinde bulunmuştur. Bütün şüpheler Alâeddin Beyde bazı sebepler kazanın Alâeddin Bey tarafından © yapıldığı hakkmdaki şüpheleri kuvvetlendir. mektedir. Alâeddin Bey hakkındaki bu şüpheleri kuvvetlendiren bazı te- nakuzlar da vardır. Ezcümle Alâed- din Beyin ilk evvel Laladan saat on buçukta çıktığını söylemesi ve bu sö: de bir müddet ısrar ettikten sonra ba- ze deli çıktığını kuvvetlendirmektedir. yin böyle tenakuzlara düşmesi üzeri- an memnuiyet kararı veril- ir ve Alâeddin Bey ( dün de hiç > ila sörüstürülmemiştir. "Alâeddin Beyin evinde arama sulh mahkemesinden © arama emri alımarak Alâeddin Beyin Şi ki evinde bir arama yapılmıştır. Bu a- rumaya sebep Alâeddin Beyin saat on dan on buçuğa kadar evinde bulütidu- ğunun ve eve gelir gelmez elbise de- Üiştirerek tekrar sokağa çıktığının tes Pii edilmiş olmasıdır. Bundan başka Alâeddin Beyin masum olduğunu sö diyerele » içi deiumumi vukubulmakta, bu telâş ta büsbütün kuvvetlendirmektedi Esrarengiz otomobil ve adamlar Kaza mahalline gelen ve | içinden dört hanımla iki erkek çıkan otomobi- lin alelâde bir taksi otomobili, yolda eşkıya baskınma tutulduklarını söyli- yen hanımlarla yolcuarın da yollarma devam eden ve kaza ile alâkaları ol- muyan şahsar olduğu © anlaşmıştır. Dün yeniden bir çok insanlar bu me- yanda da bir kaç hanım isticvap edil miştir. Otomobil ne vaziyette?. Alâeddin Beyin kaybolduğunu iddi- 4 ettiği kazaya sebebiyet veren oto- mobil cumartesi sabahı Ford garajına getirilmiştir. Otomobilin sağ cihetin- de iki camı ile kapı tokmağı kırıktır. in kısmı tamamen harap olmuştur. Tekerleklerden biri patlamıştır. Lâm- balar yerinde yoktur. Şoför mahalli- nin karnesi de alınmıştır. Otomobilde- ki tahribatın miktarı 350 lira tahmin edilmektedir. İzzet Bey ne diyor? Dün bir muharririmiz Lala biraha- mesinde Alâeddin Beyle ber otur duğu tespit edilen Merkez garajı sahi- bi İzzet Beyle görüşmüştür. İzzet Bey kendisine sorulan suallere cevap ver. mekten imtina etmekte ve ik, biraz rakı iç- Sonra saat 10 sularında birahane- den çıktık, o benden ayrıldı, ben de *ve gittim. Takriben 20 dakika sonra Muharririmiz İzzet Beye: — Lala birahanesinde oturduğunuz zaman Alâeddin Beyin üzerinde gör- düğünüz elbise, polis karakolunda mu Vacehe edildiğiniz zaman gördüğünüz *lbise mü idi? diye sormuş, İzzet Bey: — Bengu suale cevap veremem, de miştir. Muharririmiz Alâeddin Beyin Lala birahanösinden saat dokuzda çık tığının tespit edildiğini de söylemiş, İs 3et Bey bu istifhama dı — Bunlar adliyeyi ve zabtıayı alâ. kadar eden saallerdir, daha fazla ce- vap vermelite mazurum diyerek cevap vermiştir. Otomobil işletilebilir mi? , Otomobilin anahtarlarının Alâed- in Bayin üzerinde zuhur etiiği yazıl mistı. Anahtarlar olmadıkça bir oto. ipobilin tahriki imkân. ? görülmekte ir. Bilhassa molor anahtarma çok ghemmiyet verilmektedir. Otnbüs ş0- miş den Sait Bez bu hususta de i İliç bir motorun ana!.tarı vekdi- MİLLİYET PAZARTESİ 4 EYLOL Beklenilen içtima | Vapurcular işçilere Yarın yapılacak.. |Yol veriyorlar (Başı 1 inci sahifede) de istinat ettiği noktainazar, bi tertip tevziattan henüz itfa edilmemiş (2) milyon liradan fazla bono bulun- mastdır. Halbuki yapılan hesaplar, elde an- cak 1 milyon 200 bin liralık © bono kaldığını göstermektedir. Bunun da mühim bir kısmı tedavüle çıkarılma mış, yani mal satışlarına arzedilmemiz tir. Gayrimübadiller, ne maksatla itfa bilmedikleri bu bomola- rın itfasma intizaran istihkaklarının bakiyesini veya hiç olmazsa bu baki- yenin bir kısınmı almaktan mahrum kalmaktadır. Gayrimübadillerin yüzde sekseni, ile ellerine geçen bonoları, ya çok ksek bedellerle satn aldıkları mal- lara kapatarak yüzde 3 nispetinde bir İratla iktifaya mecbur olmuşlar, yahut ta bunları yok pahasına satarak mai- şetlerini temine çalışmışlardır. Bono tefeciliği bütün şümulü ile de- vam etmektedir. Bir çok gayrimüba- diller, ellerinde bulunan istihkak mazbatalarını ihtiyaç dolayısile az pa ra mukabilinde bazı muhtekirlere dev. retmektedirler. Yeni bono tevziatma ne zaman başlanacağı melüm olma» dığı için bu istihkak mazbatasmdan başka güvenecek malı | bulunmıyan gayrimübadillerin hükmü bu mazba- talara geçmekte ve bunları noter 86- nedile çok acınacak fiat | üzerinden satmaktadırlar. Geçenlerde Tesalya gayrimübadillerizden büyük bir aile- nin genç oğlu, (80) bin liralık bir is- tihkak mazbatasını Galatada birine 780 liraya satmak mecburiyetinde kal miştir. Gene Galatada esnaftan (birinin, lenmektedir. Bu vaziyete göre gayri- mübadillere tahsis ol: bundan sonra haki ri olan gayrimübadiiler' değil, gayri- mübadillikle biç alâkası bulunmıyan bir takım sarraf ve muhtekirler i de edeceklerdir. Gayrimübadiller Cemiyeti | İdare İsmail Müştak Bey, dün lerin vaziyeti hakkımda bize şunları söylemiştir: Salı günü cenfiyetin senelik kon- gresi toplanıyor. Bu kongrede görü- şülecek meseleler ve alınacak karar- lar çok mühim olduğundan gayrimüba dil vatandaşların geçen defalar oldu- ğu gibi kongreye azlık ola melerini temenni ederim. “Gayrimüba, r işinin hât bir dev reye girdiğine şüphe yoktur. Gayrimü- badil vatandaşlar büyük bir zaruret içinde hükümetin adaletine intizar et- mektedirler. “Bundan bir kaç ay evvel Maliye Vekili Beyefendi ile | görüşmüştüm. Kendileri bana eylülden evvel yeni bono tevziatı meselesinin düşünüler yeceğini söylemişlerdi. Eşlül ayı gir- di. Kendileri mezun bulunuyorlarsa da gayrimübadiller işi vekâletçe bü- tün safahatile malümdur. “Kongrede, bono işi için ne karar verileceği, yani istihkak © bakiyesine k gelme- t Yeçhile büti #atış müzayedelerine iştirak salâhiyeit veren bir vesika olarak istimali mi mu vafık görüleceği henüz malüm değil. d 'Neye karar verilirse verilsin, va- kit geçmeden bu kararları tatbik sa hasına çıkarılması zamanı gelmiştir. “İdare Heyeti, bundan bir sene ev- | vel üzerine aldığı vazifeyi hakkile ifa etmiştir. Bugün memleketimizin muh- telif mahallerinde (2) milyon liradan | fazla gizli mal meydana çıkarılması ve İstanbulda altı ay zarfında bir mi yon liralık mal satılarak o miktarda bono itfa edilmesi ve hâlâ üç mıntakada da üç heyetin mütemadi bir faaliyetle gizli mal bulmıya çalışmaları idare he- yetinin muyaffakıyeti olarak kaydedi- lebilir. çi haricinde, gayrimübadiller meselesini meçhül bir âtiye sürükli ceği görülen bir takım bürokrasi has- talıkları vardır ki bunların iza! da iler bulunur. “Benim kanaatime göre, gavrimü- badiller işinin siklet merkezi, İstan. bulda değil, Ankarada ve Gayrimü- badiller Cemiyetinin binasında değil, iye Vekilinin odasındadır., ——— gerine uymaz ve hiç bir motor anah- tarı olmadıkça işletilemez. o Anahtar inin üzerinde bulundukça vtomo- uşırılmasına imkân yohter, Ba hâ dise cidden çok esrarlı görülmektedir. Emin Vâfi B. hadisesinde. . Emin B. mobili bir yavrucuğu ezerek öldürmüş bir iki kişinin da yaralanmasına sebep olmuştu. Ağırceza mahkemesinde mu hakemesi biten bu işte Emin Vâfi Bey hatalı görülmüş ve iki sene hapse mah küm edilmişti. Bu hüküm hâlâ temyiz. dedir. Adliye mahafilinde ve bu mah- kemeyi dinliyenler arasında dünden i- tibaren bir dedikodu başlamıştır. Bu dedikoduya göre Alâcddin Bey bu va- Kaya ait muhakemede Emin Vâfi Bin kazada hatisi olmadığına dair şeha- dette bulunmuştur. Halbuki muhake- me neticesinde bu hatâ thaakkuk et. miş ve Emin Vâfi Bey mahküm olmuş. tur. Şimdi bu vak'ayı hatırlıyanların yüzünde #fham belirmektedir. Perşembe gecesi. . Alâeddin Beyin perşembe gecesi o- in kaybolduğunu polise bildir. dikten sonra Göztepeye avdet etmek te istemiştir. Telefonla vapur sormuş, (Başı 1 inci sahifede) Yelkenci Zadeler taraftarları olduğu görülmektedir. Takdiri kıymet netice- sinde de, Sadık Zadeler ve taraltarları- nın 10 vapurlarına 263,410 lira kıymet biçildiği ve 443,850 lira kıymetindeki 33 vapurun Yelkenci Zadelerle taraf- tarlarına ait bulunduğu anlaşılmıştır. Bu itibarla, idare meclisinin, şirke- tin murahhas azalıkları, müdürü umu- milikleri idaresi noktasından ittifakin karar veremiyeceği şimdiden hissedil- mektedir. Yeni 'vapurculuk şirketi resmen fan- liyete geçinceye kadar, hususi vapur- Hardan Devlet Denizyolları idaresince kiralanmıyanlar bağlanmış bulunmakta» dır. Bunlardan yalnız Sadık Zade, Inönü, ve Firuzan vapurlarının esasen eskiden de gilep oldukları ve şilep olarak işle meğe müsait bulundukları için “yeni şirketin teşekkülüne kadar yük makli- yatında çalıştırılacakları vapurcular a- rasmda söylenmektedir. Diğer posta vapurları müstahdemini, biran evvel şir. ketin teşekkülünü sabırsızlıkla bekle mekt ler. ilhakika hususi vapur şirketleri müstahdemininin bu sabırsızlıklarında da hakları, vapurcular tarafından da lâ- hik görülmektedir. Dün Tavil Zadeler idaresi 56 müs- tahdemine birden, vapurlarının bağlan- dığı beyanile muvakkaten ve bizzarure yol vermiştir. Diğer bir vapur idaresi, 8, bir üçün. cüsü 13, müstahdemine ayni muameleyi tatbik: etmiştir, iğ Hüsusi vapurların müstahdemini ne olacak? Yelkenci Zade Lütfi Bey, kendisile görüşen bir muharririmize, Yeni şirke- üü müteakip, bütün husu- yerleştirme" ğe çalışacağını söylemiştir. Vapurcular arasında şirketin teşek- külünü müteakip, yeni ve büyük tonda vapurlar almak hususunda da bir cere- yan görülmektedir. Bu cereyatm, Devlet Denizyolları işletme idaresi vapurlarma, yeni gü ketin gerek tonaj ve gerek könfor iti- barile faik vapurlara malik olmak hu- sutunda iki grup arasında kuvvetli bir rekabete yol açacağı istidlâl edilmek- tedir, ğer taraftan hamasi vapurlara take dir edilen kıymetlere de vapurcul şiddetle itiraz etmektedirler. Dün De- niz Ticaret müdüriyeti vasıtasile muh- telif firmalar tarafından takdir edilen kıymetlere itiraz istidaları verilmiştir. Bu istidalar, birinci ticaret mahkemesi riyasetine gönderilecektir. Tavil Zadeler, Yelkenci Zadeler, Cemal Bey, Asya ve diğer muhtelif fir- malar da itiraza hazırlanmaktadırlar, İtiraz müddeti ayın 11 ine kadardır. Ondan sonra birinci ticaret mahkemesi hakem sfatile “kararmı bildire. Hakkı Bey ne diyor? Takdiri kıymet hususundaki itiraz” Vapurcular Birliği azasmdan Mü- tereim zade Hakkı Bey, dün bir mu. harririmize, şu suretle hülâsa etmiştir; ” diri kıymet neticesi, vapur. cular arasında hayretle ve bahri müte- ndan tanccüple karşı- lanmıştır , diyebilirim, Nazarı dikkati celbeden nokta, kıymetlerin az ve çok- luğu değil, aradaki azim nispetsizlik- erdir. Bir buçuk ay vapurları birer biret muayene eden komisyonun, takdiri kıymet için, Almanyadan formol getirt- mek mecburiyetinde kalması ve oradan getirtilen o formolü bile aynen (tatbik edememesi,» takdiri kıymetteki isabet derecesini izaha kâfidir. Türkiyede emvali gayri menkule ve menkuleye, Türkiyedeki vaziyete göre takdiri kıy- met lüzumunu takdirde tegafül eden ko- misyon, Almanyadaki bir apartıman- dan muadilinin İstanbulda ayni fiyatta olması lâzım geleceğini acaba nereden gıkarmıştır?. Bahusus faaliyette olan we az çok irat getiren vapurlarımıza, limanlarda satılmak üzere bağlı işletme vapurların — saliş fiyatlarının Gsas tu- ne dereceye kadar muvafık ol- duğu çok su götürür bir meseledir, Takdiri kıymet komisyonu azasın- dan Ticaret odası mümessili Kara Os man Zade Suat Beyin görmediği, tetkik etmediği ve bilhassa ihtisas sahibinden bulunan vapurların evsafı umumiyesi hakkında hangi kanatla izhar jes etmiş olduğu da taucibi tereddüttü Bizim vapurlardan evvel tahli cektir. şirketinin . vesitine kıymet biçen ko- misyonda bulunan İngiliz Loidinin, oradaki hattı hareketile bu defaki hat- tı hareketi arasında da tenakus vardır. İş, artık hakeme intikal etmiştir. Ora da neticelenecektir. , Vapurcular murahhasları Hüsamet- tin Beyle Mösyö Yonje, komisyonun ekseriyetle biçtiği kıymetlere muhalif kalmışlardır. Bütün takdiri kıymette- ki nispetsizlikler müessir olmuştur. ——————— | sonra bir taksi otomobiline binerek Galataya doğru hareket etmiştir. Alâ- eddin Bey ya vapur bulamamış, yahut ta Göztepeye gitmekten sarfınazar et miş olacak ki matbaaya gitmiş ve ora- da kalmıtşır. Zabıta kazaya muttali olduktan sonra Alâeddin Beyi Şişlide- ki evinde aramış bulamamış, — sonra matbaada bulmuştur. Garaj bekçisi isticvap edildi Cuma sabahı Alâeddin Bey refaka- tinde bir jandarma olduğu halde Merkez garajma giderek kaza yerin- deki otomobili çektirmek istemi, Buna niçin lüzum gördüğü sorulduğu zaman da £ — Kaza mahallinde otomobilin Jâm ba, halı, radyatör kapağı vesaire gi bi kabilinakil aksammın çalmması timali vardı, buna mâni olmak için ©- | tomobili naklettirmek istedim, demiş- tir. Bu mesele etrafında da garaj bek | sisi Hüseyin Ağanın ifadesine müraca- tir. at edilmişt MEMLEKET HABERLERİ Köylü nutuk söylüyor! 30 Ağustosun ve on yılın yarattığı Türk köylü inkılâbından canlı bir misal. On yıl için Gireson bir kitap hazırlıyor GİRESON, (Milliyet) — Hal- kevi tarafından cümhuriyetin onun cu yıl dönümü günü bir kitap neş- redileceğini evvelce bildirmiştim. Vali Salih Cemal Beyin riyase- tindel kutlulama (o komisyonu memleket (O münevverlerinin ve gençlerinin iştirakiyle evvelki gün Vilâyet makamında büyük bir iç- tima'yaptı. Bu içtimaa muhtelif müesseselerin mümessilleri olmak üzere 35 kişi iştirak etti. Büyük bayram günü neşredile- cek eserin hazırlanması için içti- mada bulunanlar mütehassıs bu- lundukları zümrelere ayrılmak su- retile beş tali komite teşkil edildi. Eser, Gireson Vilâyetinin inkı- | lâptan evvelki vaziyetine, istiklâl | mücadelesinde, ve inkılâp yolun- | daki mesaisine, inkılâptan sonra- ki vaziyetine, ait tetkik mahsulü yazıları ve mukayeseli istatistik we-grafikleri ihtiva edecek ve re- simli olacaktır. Eserin başma en büyük zevatın | tanmmış kumandanların edip ve şairlerimizin büyük inkılâp hakkın daki kıymetli intiba ve ihtisasları konulacaktır, Bu eser, bü) ve yapan Reisicümhur Gazi Mus- tafa Kemal Hazretlerinin yüksek şahsiyetlerine karşı sonsuz sevgi ve saygı taşıyan Gireson Vilâyeti halkının ufak bir minnet ve şükran armağanı olacaktır. Yağmur ve fındık Kn ( te bu yüzden müstahsiller harmanla- rında tüccarlarımız ise ardıyelerinde- ki fındıklarını kurutamamaktadırlar. Ağustos nihayetinde fındık içi yük- lemek mecburi, larımız fındıklarını kurutacak güneşi bulamaymeca şimdiye kadar görülme- miş ve işitilmemiş şekil ve şerait altn- da fısdıklarını kurutmak için fırınla- rn üstüne sermek suretile ve en tu- hafı da güneşi bulmak üzere bir ok- kasma da üç kuruş masraf yaparak $. Karehisıra kadar göndermeğe te- sebbüs edilmesidir. İş bilir maruf biri Hcarethane beş bin okka fendığını Ka- rahisarda kürütüp getirmek üzere üç kamyonu yüz elli lira vermiş ise de $0- förler bu parayı da az görmelerinden göyderememiştir. Havalar böyle yağmurlu giderse fındıkçılarımız çok müşkülât karşısın. da kalacaklar ve fındıklarını kurut- için kim bilir akla gelmez daha ne mühim ve enteresan tedbirler keşf ve icat edeceklerdir. Samsun borsası SAMSUN, (Milliyet) — Müddeti ağustosta biten Samsun Borsa heyeti seçilmesi yenilenmiştir. Samsun bor- sası üzün tereddüt devreleri geçir miştir. Hattâ geçen sene borsanm ka- patılması için teşebbüsler bile ya- pılmış, fakat vekâletçe terviç edilme- mişti. Hiç olmazan yumurtanın bor- sadan ihracı üzerinde tevakkuf edil. miş ve fakat bu da kat'i safhaya in- tika! ettirilememiştir. Samsun borsasınm adı zahire ve emtia boraasıdır. İlk defa zahire borsası olarak a- çılmış olan bu borsaya yumurtacılar yüzde iki buçuk ihracat resminden kurtulmak için yumurtanm borsaya alınmasını rica etmişler ve bu suret- le zahire borsası zahire ve emtia bor- sasma tahvil edilmiştir. İhracat ver- gisi kalkınca bu sefor yumurtacılar yumurtayi borsadan çıkartmağa ka'k- kışmışlar, fakat buna muyaffak ola- mamışlardır. Bütün bu tezepzi sebep Samsun borsasının teşki daki bozukluktu. bül etmemesi de bu vaziyete azami surette yardım etmiştir. Hastalığı ni“ hayet anlıyan Samsun zahire ve yu- murta tüccarı aralarında anlaşarak yeni borsa heyetini seçtiler. İ Yeni heyet şu zevattan terekküp etmiştir; Aydm zade Eşref, Gücen zade Rasim, İskefeli zade Ömer, Hacı Sü- leyman zade Hüseyin, Cevat »ade Hasan, Haydar zade Cemal, Temiza- H zade Besim Beyler. Yeni borsa heyeti. aralarında ilk toplanmayi yaparak riyasete Gücen im ve sandık eminli Haydar zade Cemal Beyleri seçmiş- lerdir. Giresonda neticesiz maç GIRESON, (Milliyet) — Or- du Spor Yıldızı ile Gireson Yeşil Tepe takımları dün büyük bir ka- labalık seyirci huzurunda sahada karşılaştılar. Oyunun birinci devresinde sa- yı yapılmadı. Oyunun ikinci dev- resinde Ordu Sporcuları hakemle de bulunan tüccar | Sinesinde büyük bir zaferin parla- dığı Dumlu tepelerinde 30 ağuster gü- nü büyük mera, Afyondan saat 6 da kalkan büyük katar Afyonluları; İzmirden, Kütahya- dan, Konyadan, Manisadan gelen he- etleri alarak zafer meydanlarına göz Civar köylerden çiftini çubuğunu b- ıp bayram yapmağa Mehmetçiğin huzurunda eğilmeğe koşan | binlerce köylü ile birlikte abidenin etrafında ke- sif ve heyecanlı bir kalabalık toplandı, Saat 11 re doğru gelen bir filo tay- yeremiz toplantıya başka bir heybet ve- riyordu. Merasime saat Il de bandonun çaldığı istiklâl marşımızla ve ayni za manda atılan toplarin başlandı. Mütea- | kiben muhtelif vilâyetlerden gelen ha- Gpler büyük şehidin beşeri lisanm am latamıyacağı zaferlerini, mucizelerini ve Gazinin kumandası altında daima muvaffakıyete gidildiğini idilece Zini heyecanla ifadeyo çalıştılar köylerden canlarından, yüreklerinden koparak gelip söz söyliyen köylüler hal- kın pek çok heyecanlanmasını mucip ol- #auş ve pek çok alkışlanmıştır. Merasi- Samsun mebusları köylüyü dinliyor SAMSUN, (Milliyet) — Samsun me- busları Esat, Zühtü, Ruşeni Beyler Sam- sunda bulunmaktadırlar. Millet Vekilleri o Vali Mustafa Arif Beyle birlikte Bafraya, Termeye gidip gelmişlerdir. Samsundaki muhtelif te şekkülleri ziyaret ederek ve memleket ahvali hakkında malümat almışlardır. Fırkada halkın dilekleri ile alâkadar ol- muşlar ve bilhassa köylünün havayici zaruriyesi, tuz vesaire gibi mübrem ih- tiyaşlarının ucuzlatılması hususunda köy mümessilleri tarafmdan yapılan temen- nileri alâka ile dinlemişlerdir. Galatasaray 4 - Samsun idman yurdu | SAMSUN, (Milliyet) — 30 Ağustos zafer bayramı vesilesile her taraf tatil &- dilmişti. Samsunda bulunan Galatasaray fut- bol takımı Fener sahasında Samsun İd- man Yurdu ile karşılaşmıştır. Neticede bire karşı dört sayı ile Galatasaraylılar galip gelmişlerdir. Hakem Samsun Şimendifer kuli den Şahap Bey idi. Oyun sert ve kırıcı geçm: tir, Bu itibarla oyun tatsız olmuş- tur. Güzel bir oyun | seyredilememiştir ikinci karşılaşma yapılacaktır. HALAM YE re itiraz ettiler. Münakaşa ve mü- zakere uzadı. Bu yüzden vakit te geçerek hava.karardı. Ve oyun İda neticesiz bırakıldı. Abide önünde heyecanlı bir nutuk söyliyen Çalköylü hmet (*) Ağa ile diger bir köylünün söz söylerken alınan fotoğrafları me Galip Paşanın sözlerile nihayet ve- rilerek askeri bir resmi geçit yapılmış, hazır olan katara binilerek avdet edil. miştir, Vilâyattan gelen heyetle şere- fine Afyon belediyesi tarafından ziyafet verilmişti Havai fişek ve fener alayları yapı" larak büyük zafer tes'it edilmiştir, Aydında peştemallı kadınlar azaldı AYDIN, (Milliyet) — Dün ak- şam halkevi salonunda umumi bir toplantı yapılmıştır. Toplantıda umum fırka teşek- küllerini, halkevi idare hey'eti ve komiteleri ve mektep müdür ve baş muallimleri cemiyetler reis leri bulunmuşlardır. Bu toplantı da zafer bayramı programı konu- şulduğu — sırada, kadınlarımızın peştemalları bırakarak medeni ve insani kıyafete girmeleri üzerinde uzun müzakere ve münakaşalar yapılmış ve neticede evvelce veri- len kararın tatbikine devam edil mesi kararlaştırılmıştır. Toplantı. da bulunanlardan Muallim Necmi- ye Hanım, erkeklerin müsamaha et melerinden bazı hanımlarımızın peştemalları terketmediklerini ve evvelce verilen karar üzerine hal- kevi tarafından yapılan tenvir ve irşat hareketleri neticesi peştema- ların gözle görülür bir derecede kalktığını söylemiştir. Halkevi bu mücadelede devam edecek ve çok yakın bir zamanda Aydında peştemala bürünmüş hiç bir kadın yurttaş kalmayacaktır. Ahşehirde Zafer Bayramından iki intiba. .