5 Eylül 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

5 Eylül 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Hezarfen Ahmet Efendi Bugün tayyare ve tayyareciliğin geçirdiği tekâmül, son asrın akılla- ra hayret veren en muazzam hâdi. selerinden biridi; Tayyare saye- sinde muhaller bakikat olmuş, za- man, mekân ve mesafe mefhumla- rı hiçe inmiştir. Dünyadaki sanat şubeleri içinde biç birisi; tayyar nin geçirmiş olduğu kısa bir zama a sıkıştırılmış olan yüksek terak- kiyatı geçirmemiştir. Halbuki 15 - 20 sene evvel oku- duğum hir yazıya göre dünyada ilk tayyareyi yapan bir Türktür ve ne acıdır ki bu tarihi vak'a pek çokla- rımızın meçhülüdür Bu adam, “ Hezar Fen ” lâkabı- nı taşıyan Ahmet Efendi namında | bir zattır. İcat ettiği bir makine i le kendisini Galata kulesinden br. rakmış, denizi aşarak Üsküdarda Doğancılara inmiş ve orada yere iner übmön; cahil ve müleasaplar farfndan - Gökte uzmanın İNizi n Allaha şirk koşmak olduğu ba- banesile - makinesile birlikte pa- ramparça edilmiş, keşfine kurban gitmiştir. Ondan çok sonra (o Mongolfiye kardeşler bile ilk balonu icat ettik- İleri zaman ona binmeğe cesaret e- dememişlerdi. Halbuki Ahmet E- | fendi, keşfinin isabetine o kadar kuvvetle emin ve kanidi ki bu ma- hineyi, hayatını. istihkar ederik bizzat kendi üstünde | tatbiketti, bendi bojlümmn kaleye sisle e bie kinenin iptidailiğine rağmen mü- | him addedilecek bir mesafeyi kat'a muvaffak oldu. Zamanı, Hezar fön Ahmet Efen- dinin bu dahiyane keşfini hüsnü telâkki etseydi, bugün dünyanın çehresi her halde bambaşka olacak tu. Tarihin mensi bir noktasında kalan bu vak'anın © zâhire ihracı bu memleketlerin müverrihleri için bir vazife olduğu kadar, keşfinin yüksek bir deha kıymetini haiz ol- ması itibarile Doğancılarda namı- na bir heykel rekzi de Tayyare Ce- miyetinin tabii vazifelerinden biri- dir. Hiç olmazsa torunları, bu su- retle dedelerinin irtikâp ettikleri hataları velev asırlardan sonra da | olsa - tashih etmek faziletini göster miş olacaklardır. Salâhaddin ENİS Inhisarlarda Tatbikat başlıyor İnhisar idarelerinde Amerikalı M, Vallace Clarek'in idaresi altında bulu. nan bir heyet tarafından yapılan tetki- katta, tütün, tuz, müskirat inhisarların da yapılacak ıslahat hakkında mufassal bir rapor verilmişti. Gümrükler ve İnhi- sarlar vekâleti bu raporun tatbikatma baş lamıştır. Raporda yapılan tavsiyelerden idareten yapılması kabil olanlar tatbik edilmiştir. Bu tavsiyelerden bir kısmın tatbikatı gene mütehassıs beyete bera. kılmıştır. Bu sebeple tatbikata nezaret edecek olan M, Vallace Clark ile ayni heyeten M. Karscharzevski dün şehrimi xe gelmişler ve inhisarlar umum mü- dürlüğüne giderek vekil Ali Rana ve müdürü umumi Hüsnü Eeylerle görüş- müşlerdir. Heyet bugünden itibaren işe başlıyacak ve vazifesini iki ayda bitire cektir, Gümrük Tatbikat Mektebi Istanbulda bulunan Gümrük tatbikat mektebinin Ankaraya nakli ve yeni dev resinin teşrinievvel bidayetinde orada a- çılması takarrür etmiş ve nakil hazır İıklarıan başlanmışı (İş Bankasından alman cetveldir) 4 EYLÜL 1933 Akşam Fiatları İstikrazlar Tahvilât İstikrar dahili 9650 $ Flektrik 1033 İştikrası 95.— $ Tramvay Sark D, velları 285 $ Tünel D. Muvahhidek (54 $ Kihem Gümrükler S3 Mİ Anado 1025 m 10 İ Mümessil ESHAM Telefon Bo» 1108 4155 4125 51,40 1225 2025 2175 1720 25 250 .5 102 4850 2750 — » Mümmle ramvay Anadolu Hi itikat, dayı Şark day, izs Rek BASE bala ze Şir, hariye 1523 Ö Şark mec 200 ÇEK FİATLARI 1206 6665 60,375 2020 105 s5 24450 Parla Londra Nüyork Brüksel Milano Atina Cenevre Sofya Amsterdam» 11739 İ Meakova NUKUT (Satış) 167 655 46 7m ri 4 #8 2580 ns 1 Sile Av 1 Pozeta 1 Merk 1 Zeleti 20 Ley 29 Dier 1 Çermevağ, 1 Alen 1 Mecidiye Eka Sanayicilerin Kredisi | Iktisat vekâletine yapılan müracaata cevap alınamadı Akşam refiklerimizden biri, | yeni kontenjan kararnamesinden sonra & al bedelleri payicilerin getirttikleri larından şikâyet ettiklerini ve — yeni kararnameden evvel İktisat Vekâleti- ne gönderilen iptidai o maddelerin gümrük resminden muafiyet faturala- rının topyekün sanayicilere iade edil- diğini ve vekâletin yeni kararnameye 1 Sanayi Mıntaka ini yazmıştır. | çöre muamele if, Müdürlüğüne emretti; Dün bu hususta Sanayi Birliği U- mumi Kâtibi Nazmi — Nuri Beyle gö- rüştük. Nazmi Nuri Bey demiştir ki “— Bazı fabrikatörlerimiz, Fransa- dan senelerden beri kredi ile iptidai maddeler getirtiyorlar. Bunlar, yeni kararname çıktıktan sonra ayni suret- le kredi ile Fransadan aldıkları me- vadıiptidaiyeyi gümrükten çıkarmak için, bedelierini Cümhuriyet Merkez Bankasma yatırdıklarma dair banka- lan bir makbuz ibrazına gümrük ida- resince mecbur tutulmaktadırlar. Sa- ayiciler diyorlar ki: Biz, senelerce namuskârane mesai ve münasebat sa- leri temin ettik. Şim- di neden bundan istifade etmiyelim? Bu hususta İktisat Vekiletine bir çok imüracantlar yapılmıştır. Henüz müs- pet bir netice almmamıştır., Nazmi Nuri Bey, bir sene müddetli | listesinin müddeti bit ye yeni tesvikissnayi kanunu muci- bince 3 milyon hiralık yeni bir muafi- yet listesi hazırlanacağını, bu liste he- nüz tespit edilmiş olmadığı ete gönderilen muafiyet fatu nın da iadesi haberinin de yanlış ol- ması lâzımgeldiğini ilâve etmiştir. Mersin limanından pamuk ihracatı Mersin limanından geçen ağustos ayı zarfında ihraç edilen pamukları- mızm kıymeti 104 küsur bin lira tt. makizdır. Dünya pamuk piyasası düş” kündür. Bu yüzden bu pamuklar üst üste 50 kuruştan satılmıştır. İhracatımızın arttırılması için tedbirler acat eşyamızın nefasetini beraber daha maledilmesini temin için lâzimgelen- tedbirler ittihaz edilmek üzere tetk kat yapılmaktadır. Bu cümleden ola- | rak ihracat maddelerimizin istihsal u- süllerinde bazı ıslahat yapılmasına lü zum görülmektedir. Bu maddelerin nakliye ücretlerinin tenzili, yeni yük tarifelerinde mümkün olduğu kadar nazarıdikkate alınmıştır. İhraç mad- delerimizin satış pazarlarına da daha ucuza sevkinin temini lâzrmgelmekte- dir. Malarımızın hariç piyasalarda faza etmek Viklerimi: vandalar da arttı Madenciler birliği de müra- caal etli Son kontenjan kararnamesile taka- sn lâğvı üzerine madenciler birliği he- yeti toplanarak 20 Ağustos 1933 ta bine kadar yapılan satış ve alman taah- hütlerin eski kararname ahkâmı daire- sinde muamele görmesine müsaade için Başvekâlete ricaya karar vermişlerdir. Japon pamuklularına karşı TOKİO,4.A.A. — Rengo ajansından: Hariciye nezaretinin naşiri efkâri o: lan gazete Japon mensucat ve pamuklu” larının Hollanda'ya ithali için konuk muş memnuiyetlere karşı hoşnutsuzlu- funu açıkça bildirmektedir. Gazete Hol- landanın almış olduğu tedbirlerin açık. şa tarafkiri olduğunu © ilâve etmekte- dir. Dünkü sağnak Iki günden beri Eylül a; içinde el. duğumuza inanılmayacak derecede boğu €u bir sıcak vardı, Dün, bu sicak bir kat daha arttı. Hava, bulutlarla örtülerek şimşekler çakmağa, gök gürlemeğe baş- İadı, Ve bir ande bardaktan değil de, üdela tencereden boşalırcasma şiddetli bir yağmur yağmağa başladı. Bu esna da « ak halinde bir rüzgâr da esme- mur, bu şiddetile beraber, gayet dü ve beş dakika geçmeden bulut Ver giyilen, güneş tekrar kendini gös- erdi. Halkevi Beyoğlu şubesi Beyoğlundaki Vayemsey klübü son 2a- manlarda mali vaziyet dolayısile kapan maşter. Halkevi bu binayı kiralamağa ka Yar vermiştir. Burası Halkevinin Beyoğ- du şubesi ittihaz edilecel Bankalarda Doyçe Oryent Bank Memleketimizdeki en eski ecnebi ban kalarından Doyçe Orient Bank memle- ketimizdeki faliyetini tatil etmektedi Yalnız Doyçe Oryent Bank bütün i devren Drstner Bankla birleştirdiğin. den bundan sonra Deyçe Oryent - Dre. tner Bank nams altında faaliyete geçe w Banket | min peşin tesviyesine mecbur tutulma- | Hamallar için yeni talimatname cektir, a EŞ Maaş verilemedi | Bu teehhurun se- bebi nedir? Belediye eylül maaşmı henüz ver: miştir. Bu ay maaşının bir iki hafta kalcağı tahmin edilmektedir. Vali ve be lediye reisi Muhittin Bey dün bele muavinlerini nezdine çağırarak maaş meselesini görüşmüştür, Belediyede sır k maaş 180 bin lira tutmaktadır. Ok resminden gümrüklerden alınacak hisse henüz tamamile alınmadığından belediye bu aylarda müşkül vaziyette kalı ir, Daimi encümen hamallar için vücu- de getirdiği talimatanmeyi ikmal etmiş- tir, Talimatname yarın şubele edilecektir. Şehir tiyatrosul Belediye şehir tiyatrosu inşası Şehzadeba: yer istimlâk ein Şehir trosunu İstanbul tarafın. da yapılmı sas itiba kararlaştırıl. mıştır. Bina inşa edilme, mütehassıslarının da bu hususta lazım gelen fikirleri almacaktır, Belediye bu parayı o hazırlamıştır. o Tepebaşında- ki Darülbedayi sahnesinde belediye mu vakkat bir tamir yaptırmaktadır, » Belediyen'n tuttuğu bina Belediyenin beyeti fenniye müdürlü | Hü için Fuat Paşa türbesi civarında tet- | tuğu yeni binanm mukavelesini fesbe- deceği yazılmıştı, Aldığımız malümala göre bu haber d u değildir, Belediye reis muâvini Hâmit Bey dün bu husus- ta bize demişti 3 Mukavele feshedilmiş değildir ve | edi iyecektir. Kira bedeli de peşin ve- İ rilmiş olmayıp şimdiye kadar ancak bin lira verilmiştir. Bina heyeti fenniye mü dürlüğü için elverişli 16 odalıdır. Mefruştar, acuz tetulmastur. Ür bin Ji- ne zarfında verilecektir.” Emek inecek Son günlerde buğday ve un fiyatları düşmüştür, Evvelce bir çuval wn 432 - 573 kuruş arasında muamele görür ki şimdi 418 ile 440 kuruş arasında müa- mele görmektedir, Fiyatların bu tencz- zülü ekmek fiyatları üzerine de tesir e- decektir, Aldığımız malümala göre ek- de © yirmi para tesir edecek tir. Belediye şimdi ekroek narhını on beş günden on beş çüne tesbit etmektedir. Narh pazartesi günü tesbit edilecektir. Narh günü d in fırmeslar daha bir hafta 7 buçuk kuruştan ekmek a devam edeceklerdir. Ancak pa- gününden itiberen 7 kuruşa sata caklardır. Elektrik ücreti Elektrik tarife komisyonu teşrinie vel ayı başında toplanarak fiyatların w- cuzlaması çarelerini tetlik edecektir. Şimdi 17 kuruş olan vak, on. noksanile satılması için Nafia vekâleti nezdinde teşebbüsat yapılacaktır, Halin vaz'ı esası Kerestecilerde yapılacak şehir wu- vakkat halinin projesi belediyece ikmal edilmiştir. Halin vazı esası resmi cümhu riyet bayramının onuncu yıldönümünde yapılacaktır. Kadıköyde pazar Pazar yerlerinin çok faydalı neticeler verdiğini nazarı dikkate olan Kadı- köy halkı, Kadıköyünde mevcut pazar- ların arttırılması öçin belediyeye mü- racaat etmişlerdir. Belediye, son za- manlarda belediyeye devredilen eski rum mezarlığı arsasında bir pazar yeri kurmağa karar vermiştir. Zehirli gazden korunma mahzenleri Müstakbel harplerde tayyarelerden a tılacak zehirli gazlerden şehir halkını korumak için belediyenin, muhtelif yer- lerde sığınma mahzenleri inşa ettirece gini yazmıştık. İstanbul belediyesi bu işi tetkik etmektedir. Bütün İstanbul ini istiap edecek "şekilde yapılacak için 50 milyon lira kadar bir | para ihtiyaç görülmektedir. Belediye bu parayı temin için bütçede tasarraf im- kânları aramaktadır, Bütçe imkânı niabç Fırınların tahdidi Şehrimizdeki fırınların tahdidi hak» kındaki tetkikat bitmek üzeredir. Bele- diye bu husustaki raporunu ikmal etmiş ir. Aldığımız malümata göre şehir mec lisince temdit kararı verildikten sonra Istanbul fırınlarının ekserisi kapatılacak tır, Asri ve fenni şeraiti haiz çok az fırın olduğu anlaşılmıştır. Belediye, büyük sermayeli ve makine tesisatı olmıyan fi- rınların işletilmesine mâni olacaktır, Son teftişler esnasında yapatılan iki si Usküdarda ve biri Fatihte üç farın sas bibi belediyeye müracaat ederek tekrar faaliyete geçmeleri için müsaade edil. emsini istemişlerdir. Belediye bu müra- caatları reddetmiştir, İşgalde evleri yananlar Aldığımız mektuplarda mmabtelif harp lerde ve isyanlarda evleri yanan, malla» rı mülkleri hasara uğrayanlara uğradık arı zararı telâfi etmek üzere hükümetçe emlik verileceği müteaddit defalar vade dildiği halde henüz bir netice çıkmadığı bildirilmektedir. Vakın, 927 senesinde harp ve isyanlar neticesi evle ra mal verilmesi hakkında bir tasavvur mevcut olduğunu ve bunun için bir de talimatanme hazırlandığını biz de hatır yoruz. Mağdur vaziyette kalan bu va» tandaşların temennisi yerindedir, Hükü | miden bazı eşyaların yerlerinde olma- metimizin bu talimatanmeyi herhalde tatbik mevkiine koyacağından şüphe et iniyoruz, Antrepolarda Garip şey! Eskileri çıkıyor, yeni- leri kayboluyor Bundan bir esüddet evvel Gümrük Heyetiteftişiyesi Rıhtım Şirketi antre- polarmda mevcut bulunması Jâzımge- len bir çok eşyanın halen ortada olma- dığım meydana koymuş ve gümrük i- daresi bu malların tazminini Rıbtum Şirketinden istemişti. Fakat şirketin talep ve itirazı üzerine bu eşyayı am- bar ve antrepolarda yeniden araş mak üzere bir muhtelit komisyon teş- kil edilmişti. Bu komisyon bir müd- detten beri faaliyettedir. Fakat komis yonun aldığı neticeler hakikaten ga- rip ve esk den farklıdır. Evvelce yok olduğu görülen bir çok eşyalar şimdi birer birer meydana çı- | karılmaktadır. Fakat bu dofa da ye dığı hayretle görülmektedir. Kor-;- yon bu garip isi tahkik etmektedir. Maaritts Yeni muallimler İstanbul Lisesine tayin edilen muallimler Ilga edilen İstanbul Erkek muallim mektebi talebesinden son smf talebeleri | Istanbul erkek lisesine, diğer smıf tale- beleri de Vefa lisesine nakledilmiştir. Manllimlerden de ihtisas dersi verenler İstanbul erkek lisesine, diğerleri de Ve- fa lisesine verilmişlerdir, Vefa lisesine nakledilen muallimlerin * isimlerini yaz- | muştık, Jatanbul lisesine tayin edilen ik tisas dersleri muallimleri de Hılzırrahman £ Raşit, Sadre Fuat, Tacettin, Celâl ve dir, İstanbul erkek İsesi binasında ye- niden bazı tadilât ve tamirat yapılmak- ta olduğunda burada tedrisntn on bir eylülde başlanmıyacaktır. Derslere teş- riniçvvel başında başlanabileteği tahmin edilmektedir. Hayriye Lisesi başmuavinliği Istanbul Kız lisesi müdürlüğünden istifa eden Zeki Beyin Hayriye lisesi müdürlüğünü deruhte ettiği yazılmıştı. Zeki Bey Hayriye lisesine müdür değil, başmuavin tayin edilmiş Sekiz yeni ilkmektepten ikisi İstanbul Maarif müdürlüğü bu se- ne başımda yeniden açılacak sekiz yeni | ilk mektep binalarından ikisi için Ge- dıkpaşa Amerikan kız kolleji ve Galata- da bir Rum mektebi binasını kiralamı; ar İlkmektep kadroları İle tedrisat © umumi müdürü Reşat Şemsettin Beyin bugünlerde Ankaradan şehrimize gelmesi beklenmektedir. Re- şet Şemsettin Bey İstanbul © ilk ted- risat kadrolarını ve Maarif müdürlüğü kadrosunu beraber getircecktir, Bu sene İstanbul Maarif müdürlüğü mmtakasın da 108 ilk mektep muallimliği münhal bulunmaktadır. Henüz bu yerler için İs- tanbul M müdürlüğü emrine yeni verilmiş değildir. Bu sene ilk tedrisat kadrolarında mühim değişiklik olmayacaktır. İkmale kalanlar için bir çare bulundu Bu sene liselerin erken tedrisata baş dolayısile orta mekteplerde ik- sale kalan talebe fena bir vaziyete düş“ müşlerdir, Orta mekteplerde ikmal imti hanları yeni başlamıştır. İmtihanların ne Gcesinin anlaşılması ve tasdiknamelerin alınması da ayın on beşinden evvel ka- bil olamıyacaktır, Halbuki liselerde ted | risat 1) Eylülde başlamış olacaktır, Ta Jebeye tasdikname yerine her hangi bir vesika da vermek kabil değildir. Maa- Yif vaziyete şöyle bir çare bulmuştur: Talebe girecekleri mektebe bir istida verecekler ve bu istidalarını ikmal imti- hanımı verdikleri mektebe havale et sek imtihanda muvaffak olduklarını sik edeceklerdir. Bir su mühendisimiz Beş senedenberi Amerika'da Nafia vekâleti hesabına su mühendisliği tahsil | eden Ödemiş'li Tevfik Fikret Bey mem- leketimize dönmüştür. Tevfik Fikret B. cemahiri müttehidei Amerika'daki su iş- lerini, hasseten su kuvvetinden elektrik sali, nehirlerin kontrolu, (sulama ve şehirlere su ibi bütün mühim su işlerini mahallerinde görüp tetkik et- miş ve notlar toplamıştır. ğ Tevfik Fikret Bey geçen sene Âme- rikanın “İowa” üniversitesinde ine “Honorary National Scientific Society” ye fabri aza intibap edilmeş- tir. > , Tevfik Fikret Bey Nafia vekâleti su işleri üzerinde çalışacaktır. İstanbuldan başvekâlete bir ihbar ya- pılmaştı.. İhbarın mahiyeti şudur: o Anadolu hatt: devlete geçmeden evvel Anadolu. Bağdat demiryollarına (ait İstanbulda yüksek kıymette bir takım binalar var Bu binaların da mukavele mücibince şimendifer hattile beraber devlete geç mesi lâzim gelirken mektum kalmıştır. Binalara şimdiki halde muhtelif eşhas fuzuli olarak tasarruf ediyor. Bu ihbar üzerine tahkikata başlan- inter. Mahkemelerde Karara | Kaldı Mütevelli Mehmet Beyin açtığı dava Olimpiyat gazetesinde aleyhinde yilimiz yazı yazıldığı için Gel y idare heyeti azasından mütevelli Meh- met Beyin Eşref Şefik ve Sadun Gelip Beyler aleyhine ikame ettiği davaya dün devam edilmiştir. Dünkü muhakemede iddin makamını işgal eden Übeyit Bey makalede isim zikredilmemek mütevelli Mehmet Beyin kastedi tereddütsüz anlaşıldığı Eşref Şefik Beyle S: cezalandırılmasını ist * Beyin vekili Erat Bey de ma- müvekkili k olduğunu haysiyetine tecavüz edildiğini sö ceza verilmesini ve takdir buyrulu mânevi zararın Eşref Şefik ve Sadun Ga Hip Beylere tevcikini istemiştir. Müdafi. lerden Vasfi Raşit Bey davacıla, davda mevkileri olmadığımı, davanın âmme davası olarak ikame e İ kalübünün feci ve mütevali m lerinden doğmuş tâmamen bir kulüp « olduğuna, bugün hökim olan ida yetinin Eşref Şefik Beyi cezala dırabilmek için Mütevelli Mehn vasıtasile mahkemeye müracaat , duğuma söylemiştir. Eşref Şefik Beyi kulüpleri musallat beyler diye hayal de yaşattığı tiplerden ku: sadile yazı yazdığını ve kim mediğini söylemiştir. Bundan sonra İs- mail İsa Bey şahitlerin ga: delerine ve gayretlerine (o İşaret etmi: kasit olmadığında ısrar etmiş ve ber istemiştir, Eşref Şefik Bey yazıdan lstasarayın ve Mütevelli Me istihdaf edilemiyeceği, enrden, Beşiktaşta, yinainyeden veya diğer bir kulüpten baksedilmediği- ni masıl iddia edilebileceğini sormuş ve: — Eğer bu kulüplerin de idare heyet lerinden birer kişi bu yarıyı üzerlerine alınıp mahkemeye geltelerdi, mahkeme ayni yazıdan dolayı bunları da dinleye- cek ve davayı rüyet edecek mi? demiş- tir, Sadun Galip Bey de kendi dalan etmiş, bundan sonra iddin vekili Esat Bey tekrar söz alaralı bazı noktala- rm müekkilini istihdaf ettiğinde terar et miş, Vasfi Raşit Bey söz söyleyebilmek için sıfatları olmadığı iddiasında bulun- muş ve evvelemirde bu cihetin ballini istemiştir, Mahkeme müzakereden son- ra Mütevelli Mehmet Beyin davacı sıfa tile davaya müdahaleye salâhiyettar ol duğuna karar vermiştir Bundan sonra İsmail İsa Bey gene kisa bir müdafaa ya parak berset kararı istemekte ısrar ei- iştir. Muhakeme karar tefhimi için 19 Eylüle bırakılmıştır. Salâhaddin Ef. beraet etli Kasımpaşa merkezinde memur İken zimmet defterini kaybederek ihi gümüş küpe ile bir beşi biryerderin ziyama s€- bep olan Polis Salâhattin Efendinin mu bakemesi dün bitmiştir. Defterin hattin Efendi bolduğu anlaşıldığından Salâkattin Ef. nin bernetine karar verilmiştir. Muhakeme başka güne kaldı Bir bavulun içerisine üstü ve altı pa- ra ile kapatılmış ve para paketlerine benzetilmiş kâğıt destelerini koymak ve bunları gösterip bavula bir dükkânda bı rakarak kuyumculara gö baha- nesile dört beş sarraftan yirmiye yolan beşi biryerde ve bir mikdar mücevher dolandırmaktan suçlu Sabik ile Artinin muhakemesine dün devam edilmiştir. Şahit celbi için mubakeme başka güne berakılmışter Oda Tekaüt sandığı Oda memurlar için iyi bir istikbal hazırlayor Ticaret Odası memurları için birer teksüt sandığı yapılması lâzımdır. Di ger Ticaret Odaları memurin sani kurulmuştur. İstanbul Ticaret O- dası da böyle bir sandığın kurulması için bir dal -amname hazırlamış- tır. Kurulacak sandık Oda memurla- rnm maaşlarından bir miktar tev) fat yapacak ve memurlar arzu e leri zaman sandıktan ödünç para ala- bilecekleri gibi tekaütlüklerinde san- dıktan maaş alacaklardır. Memurla- rın vefatlarında ailelerine ve çocukla- rına da maaş verilecektir. Fabrikalarımız ne işler yaptılar? Ticaret odası, fabrikalarımızın biz nede ne kadar ham madde işlediklerini ve gelecek sene ne kadar mevaddı ipti daiyeye ihtiyaçları olduğunu tesi tetkikst yapmaktadır. Bundan başka 527 senesinden beri kaç fabrika görüldüğü, gümrük tarifeleri ve kontenjdn sistemi- nin sanayimizin inkişafında ne gibi te- sirler yaptığı da tetkik edilmektedir. Ordudan çıkan başçavuşlar Gümrük muhafaza teşkilâtına rütbe lerile hizmet görmek üzere ordudaki hiz bitirmiş baş çavuş ve baş çavuş i alınmaktadır Gi muhafa- 3a kumandanlığına şimdiye kadar bu şekilde yüzlerce müracaat vaki olmuş tur. Baş çavuşlara 45, muavinlere 35 li- ra maaş verilecektir. Bu efendilerin kul unılacağı mamtakalar tesbit edilmişlr. © | olamasam bile onu iyice | sünemem. Çünkü o sizi Evlenecek kızlar anketi devam ,ediyor Dün bu sütunlarda, bana karşı ya- Zılmış bir mektubu dercetmiştim. Bu, gün onun cevabmı yazıyorum. lerim, o mektubu oki »dir ki; kuvve ketin mevzuu haricine çıkarak im kadınları ve genç kızları ren- side edebilecek istihzalı yazılar yaz dığımdan şikâyet etmektedir. İçinde erkek ve kadın münasebetleri de mü- talea edilmiş olan bu mektup yarı ya riya bana ve yarı yarıya da erkeklere karş: bir azarlama mektubudur. Ben hissemi hoşmutlukla kabul eder, şu ce« vabı veririm: “Muhterem Mi. . . Hanımefendi; Bilmem güzel mektubunuzu iyi ter cüme edebildim mi? Buna muvaffak nladım. Kadınlara karşı nezaketsiz olduğum bakımdaki iddianızda haksız ve zalim Bünu sizin fazla hassasiyet federim. Vakıa “istihza © zekânın hakkıdır,, derler ama ben zeki olma: dığım için müstehzi değilim. Kadın düşmanı olmadığım gibi. Hele ham- dolsun hiç bir kadın beni bu yaşa kan dar muztarip etmiş te değildir. Bina enaleyh kadınların. «leyhinde bulun: mama bir sebep yoktur. Ben kadm ve erkek herkesle mizah kanunlarının ve kendi terbiye telâkkilerimin müsaade si dahilinde lâtife ederim. Bu arada hiddetlenen ve hattâ beni dayakla teh dit eden erkekler olduğu gibi bunden müteemir ve müşteki olan hanımlar da vardır. Mizah vadisinde erkek ve kadın ayıramayız. Bunu yaparsak siz şikâyet etmelisiniz. Erkek ve kadın arasmdaki farkın yalnız bir (vâhime) derecesine kadar indirildiği bu z2- manda (cinsilâtif) iddiası pek modasi geçmiş bir (tez) sayılır. Müsavi değil iyiz?.. İşte, adalette, siyasette, ilim: de ve alayda... Ne çare tahammül lâzım. Kadınlar hakkında bir şey yazar ken annemi düşünmemi söylüyorsu- Ben yazılarımın çoğunu anme- min karşısında yazarım. Fakat onu dü ve bizim devrin kadını değildir. Ben onun dev. rinin fikirlerini, telâkkilerini, lâtifele rini yazsam ne siz okursunuz, ne (Milliyet) © yazıları neşreder. Evet! Her kadın için vefakâr, ha- yırbah, mert ve civanmert bir erkek, bir çocuk babası tahayyül edilir. . Er keklerin vefakâr, hayırhah, müsfik bir kadın, bir çocuk anası özledikleri gibi. .. Lâkin her iki taraf ta yüzde kaç nispetinde bunu bulurlar. . Kadın lar bu hususta daha az talihli olduğu-" mu ne İle ispat edersiniz? Zâfbeşerden bahsediyor fibeter, zâfmisa mı demekt kadın da © kadar klarında müsavat erken, bislerinizde neden daha za- olduğunuzu iddin ediyorsunuz. . AÂdemle Havvayı cennetten attıran ve her gün binlerce Âdem ve Havva ara. #mda tekerrür eden suçta kimin ilk a dımı attığımı ve daha kabahatli oldu- ğunu tayin edebilir miyiz — “Erkek sevkeder, kadın onu ta- kip veva taklit eder, erkeğin rolü te- cavüzidir” diyorsunuz... Muhterem M. .. Hanım! Sizi temin” ederim ki; bu rol bugün berakis ol-i muştur. Tecavüzi rol kadına geçmiş- . Mümkün olsaydı da size buna dair elimde bulunan bir kaç delili gös terseydim. .. Hem kadmlar, erkekler ri taklit ve takip ederlerse (orijinal) Biklerini kaybetmezler mi7, * Anlamıyorum, dürüst olmak için neden ilk adımı erkekten beklivorsu- muz (Tabii hitabım size değil! Müda- fan ettiğiniz kadınlaradır.) Bu cevabımın size biraz daha cüret ve kuvvet vereceğini tik münhasıran kadınlara satasan bir mizah muharriri olarak görmiyeceği" Bizi umuyorum. Bilseniz. yazılarımın böyle yanlış tesir yapmaları beni m kadar müteessir ediyor. Yalnız bu yüz den sizin gibi kıymetli | hanımlarla muhabere edebilmek fırsatına nail o- ve zeki bir men mek- luşum ancak bu tecssürü biraz tadil et mektedir. Hürmetler, itibarlar ve takdirler ex fendim. FELEK © Okuyucularımızdan Saffet B#. ye: Haklı mektubunuzu aldım, — Bana karşı taşıdığınız asil hislere teşekkür. ederim. Bahsettiğiniz meseleye tekrar dokunacağım. Saygılar efendim. F. Tekaütlere para Emlâk ve Eytam bankasının eytam ve eramil ve mütekaidine büyük bir tes hilât gösterdiği malümndur. Bu gibi ma İüllere kolaylık olmak üzere tediye şelerini bankanın yanında ayrıca isticar edilen bir daireye indirmiştir. Evvelce bankanın üst katında verilmekte i sefer de aylıklarının tna o 6 eylülden caktır, Evvelce manş sahipleri ei rını evvelden bırakarak birkaç gün Ta maaşların: bankadan almakta idiler, Bu sefer cüzdanlar bırakılmıyacaktır. Banka müdiriyeti maaş tediye günlerini dört grupa ayırmıştır. Bu grape anzarat aym 6, Ti, 16, 20 tarihlerinde Beyoğlu, Kasımpaşa, Usküdar, 7, 12, 17, 21 tarih İsrinde Eminönü, Yalova, Sariyer, Ba- kırköy, Adalar, 9, 13, 18, 23 tarihlerin- de Kadıköy Beşiktaş, 10, 14, 19, 24 tar riblerinde de Fatih, Eyüp, Samatya ka- Zaları dahilindeki maaş sabiplerine tedi- yat yapılacaktır. Banka müdiriye: tedi. i dörde iblâğ edecek ve ica- bında bu gişeler fazlalaştırılacaktır. Mü diriyet tarafından mütekait ve eytam e ramilin istirahatleri için de icap eden oturacak sıralar ve sandalyeler ihzar € dilniştir,