3 Ekim 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

3 Ekim 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

TAYYARE İNŞAATI Tayyareciliğin hava yolu tehlikelidi İmek için amasırasliyesi tayyare ve motordan bir tayyarede aranılan evsaf, kud- tin, süratin, / ein, çıkışın, yükün mu- Poliste Silâhlı dolaşanlar... ta son günlerde takiplerini artırdı wn üzerinde bir kama; Eminönün- yapılan araştırmada, kasap Salim oğ- ile tüccardan Hüseyin Rem n üzerlerinde birer tabanca Kasımpaşada yapılan araştırmada da rat isminde birinin üzerinde bir ta nca bulunmuştur. Silâhların cümlesi Jular hakkı N la başlanmıştır. © “ar hakkında taki Dün, Galatada şoför Niyazi, binerek bilet alırken verdiği on ku, luk bronzun kalp olduğu g nü iyazi yakalanarak tahkıkata başlan» Bir polis memuru kalp sektesinden öldü İstanbul Emniyet müdürlüğü ikinci şu zabıta ahlâkiye merkez memurlu - handan mütekait Kâzin Bey dün öğle- ninönü polis merkezine ge- ” 700 paket küylü sigarası Beşiktaş iskelesinde elinde bir ba: la dolaşan genç bir adamın vazi- , oradaki gümrük muhafaza me, runun nazarıdilekatini yapılan aramada bavuld : cigarası çıkmıştır. Mustafa, inde genç adam, Rocmura site ie dn rüşvet teklif etmişse de ret ceva, ve hakkında kanuni takibata Kanuncu âmâ Hacı öldü Konar kahvelerde ve kıraathanelerde iğ rek kanun çalan, onun bunun ver Ki ben on par le ha ma çalgıcı vardı Bu Haci, gece saat 2 en geçerken üzerine fenakk yatını temine ça ayyen kıymetlerinden başka mukaveme- —— manevre kabiliyetlerine de şamil- renin uçuş | yorgunluklarıma kabiliyetini anlamak üzere, üzerinde bir Tezgöhmdan yeni indirilmiş bir tayya- tahammül gelerek sendelemiş ve hemen olduğu ye- re yuvarlanmış ve ihtilâçlar içinde çır- pınarak ölmüştür. Alacak meselesinden Kasımpaşada Nalıncı yokuşunda 70 numaralı evde oturan Zekâi Efedni po- lise müracaat ederek Kasımpaşada Dört kapıda Recebin kahvesien giderken A- kif namında birinin alacak meselesinden dolaşı üzerine hücum ettiğini söylemiş Akif yakalanmıştır. Çarpışma Dün saat 13 te o Şehzmlebaşı da 83 numaralı tramvayla Cemalin idi resindeki yük arabası çarpışmış araba- min oku, tramvayın da İâmbalarının camları kırılmıştır. Eve cebren girenler Erenköyünde Kışla önündeki sokak- ta oturan Hikmet Hanımın evine ceb- ren girenlerden Erenköylü Hamza oğ- Wa ve Ali oğlu Hasan yakalamnış- Yağmurdan kaçarken oturan hamal Murat uyumda, Murmdı. kovalamakta caddeye çılmış ve o serada caddeden geçmekte olan et nakliyat müteahhidi M. Biritmanın 538 numaralı otomobili önüne çıkmış, çocuğun ayağı kayarak yere düşmüş ve başından hafif surette yaralanmıştır. Abone dolandırıcıları «Büyük salaame» abone dolandırıcı" Hkları bir müddet işitilmez oldu. Fakat bu sefer ayni iş, başka bir mecmua na- mı altında, Mahmut Saim isminde biri- si tarafından yapılmağa başlamıştır. Bu sefer ki mecmuanın adı (Tarihi askeri) dir. Ve iş, eskisinden daha bü- yük bir ücretle yapılıyor. Filhakika ev- velki gün İstanbul mıntakası ticaret mü dürü Muhsin Bey telefonla aranmıştır Allo, Muhsin Bey. Ben Matbaai Askeriye müdürüyüm. (Tarihi Askeri) diye bir mecmun çıkarılıyor. Size bir nüsha göndermek istiyoruz. Tİ bay, memnuniyetle Beyefen Kasımpaşada oğlu 13 yaşımda iken Yarım saat sonra, sekiz sahifelik iki gazeteye sarılı bir zarf Muhsin Beye ge tiriliyor. Zarfın içinde 6 liralık bir abo var, mat Saimin eski nlar bile Mahal Bey iş lam el Havanın yüksek mıntakalarını tanımak Havanın yüksek mıntakalarını tanıma- nın büyük bir ehemmiyeti | vardır. En| yükseği 120000 metreyi — bulabilen bu mıntakalardaki gazların terkipleri, kesa- fetleri henüz malüm değildi Havanın bugüne kadar bilinen kısmı 11000 metrey gizli bir sahnesi kalmaktadır. “Henvisi- deyin iyonlu tabakası denilen ve elektrik meveelerini bir ayna gibi inkisara uğra- tan tabaka buradadır. “Mllikan,ın koz- mik şunlarını tetkik için ancak bu min- takaya çıkmak lâzımdır. Stratosfer mıntakasını tanmak arzu- su, Profesör Pikarın teşehbüslerile ye- niden canlandı. Pikarın, teşebbüsleri esnasında, yap- İ mış olduğu tecrübelerden aldığı metice- ler Stratosferi teşkil etmekte olan gaz- i nkamları, sübünetleri olma suallerin kâffesime kâfi cevaplar verememektedir. Bu sebep- ten bu mıntakayı tamamen lanımak ü- zere yeni bir takım teşebbüslere lüzum görülmektedi, Henüz üst tabakalarma irişmek imkâ- nı bulunamıyan bu mtakanın yeniden tetkiki için aranılmakta olan ameli vası- alar biribirine nazaran büyük zittiyet- ler arzetmetedir daki kesafet farkından istifade edilen bu aerostatik cihazlarla sık sık Siratosfer mıntakasına mukayyet baromctreler gön derilmiştir. Bir kaç ay evv da Profesör Regener üçlü cihazı hamil (barometre, termametre, ifrometre bir arada) bir balon katarile yaptığı bir ti cihazın | sefer esmasında resmettiği münhaninin — —- taktım tecrübeler yapılır, Tayyare sükü- nette iken yapılan bu tecrübelere sakin tecrübeler denir, Bu tecrübeleri, manev. re kabiliyetlerini anlamak üzere yapı” lan, harki tecrübeler takip eder, Sakin tecrübelerde, tayyare ters çev- rilir ve inşaat hesaplarıan göre, kana.in- ra, kuyruk takımına, iniş takıma kum yığılır. Atölyede yapılan bu terübeler, muayyyen kıymetli sakin tecrübe emsal. lerine göre müspet bir metice Verirse, tayyare harki tecrübeler için uçuşa ha- zırlanır. bareki tecrübelerde, ilk uçuş kumanda- İ ların kontrolü için yapılır. Yukarıdaki resimlerden: ir taya. re fabrikasında kanatların. — 2: Gövde- nin imalini, — 3: Tayyareye motorları nın tesbiti, — 4: Kanatlar üzerinde sa- kin tecrübelere hazırl rının tartılışmı, — 7: Atölyeden rilmiş iki tayyarenin hareki tecrübeler için te olduklarını. — 8: İlk u- guşu. — 9; Manevra kabiliyetlerini gös- termektedir. Afyon satışları Yugoslavya ile mukavele tatbikatı başlıyor Uyuşturucu maddeler İnkisarı Mü- dürü Ali Sami Bey bugün Ankaraya gidecektir. Ali Sami Bey, dün kendi- sini ziyaret eden bir muhartirimi”e şu beyanatta bulunmuştur: Şimdiye kadar tercih edilmiş olan va- | sıta balonlardı. Hava öyle bir gaz arasın- | MİLLIYET SALI 3 TEŞRİNİEVVEL 1933 La zervesinde 28000 metreyi © göstediğini görmüştür. Ça wi 913 de de Pariz Rasathanesinin . gön- dendiği böyle bir katarın mukayyet ciha 71, avdetinde 32000 metreyi yazmış bu- lunuyordu. Ancak, Stratosfer mmtakasme rasıt- sız olarak yapılan bu sondaj ameliyeje- rinden, alınan neticelerin shhatlerini tahkik etmek zarureti hissedilmektedir. Sonra, ister rasıtlı, ister rastsız ba- lonlarlar veya Stratosfer tayyarelerile 30000 metrenin fevkine çıkılabileceğine | ihtimal verilmemektedir. Bu irtifadan da ha yukarılara çıkabilmek için anilmer- kez kuvvetlerinden veya aksi tesirlerden istifade etmeği düşünmektedirler. A retile Stratosfere gitmeği olanlar Fransızlardır. İki Fran- de bir hava mecmuasma yazdıkları bir yazıda, bu kuvvetten istifade edecek olan cihazı şu suretle tasavvur ettiklerini am- | lanmışlardır: “Mütevazin ve büyük ku- turlu dr kasnağı devir imihverinin iki yatağıma oturtarak kasnağın — mi Siratosfere muhlatılacak bir katar ilişti rilir ve bu kasnak bir bubar o makinesi ile tahrik edilirse mukayyet bir cihazı havanın en yi mıntakalarına gön derm. kün olur. Mesel Dört metre mısıf kutrundaki bir kasnağa bir buhar türbinile saniyede iki yüz doverlik bir sürat devranma ita edilirse kaşnak mubhitinin bir o noktası saniyede 5200 metrelik bir sürat iktisap eder, Bu, süratte katarın alacağı kudret matlup iğifan varmak için kâfi gelir Katarın bati bir surette avdeti âzami irtifa bulünca açılan bir paraşüt ile te- min edilir., Esas câzğip olan bu tasavvurun hakika- te intiğlalinde bin bir müşkülât olduğu görülmüştür. Kasnağın âzami sürat dev« rüniyeyi iktisabı için geçecek olun zaman Bin liralık ikramiye İkramiye a çocuğun babası neler anlatıyor? İş Bankası kumbara ikramiyeleri senede iki defa bir çok kişileri ve si- leleri servete, gayelerine ulaştırıyor. Bu meyanda bazı zenginler de — an- laşılan tasarrufa verdikleri ehemmi- Biz ve sivil I Kışın sonuydu, Güneşli bir günde, köprüden Kadıköy vapuruna atiaim. Yirmi dakika sonra da kamyon bozun- tusu bir otobüs içinde Kızıltoprağa gidi- yordum. Otobüsün, içindekileri biribirine kattı- ğı bir sırada biletçiye seslendim: Oğlum, Vecihi Beyin mektebi ö- de duruver, Biletçi sordu: — Mektebe mi yazılacaksın, Beyim? — Hayır, mektebi görmeğe gidiyo- rum. Delikanlıya bu kadar izahat kâfi gel | di; hararetli hararetli anlatmağa başladı: — Arslan Vecihi, Babam yerli malı, O, yalnız kendi yaptığı tayyarelerle u- çar. Bizim köyün pilotudur 0. O uçarken bepimiz sokaklara uğrarız. Biletçi başı anlata anlata bitiremiyor. | Nihayet bir sokak başında şoföre “dur, işareti verdi ve bana da eliyle | karşıyı göstererek — İşte, dedi; Orası (o Vecihi Beyin mektebidir; karşıdaki hangar da fabrika- sidar, Vecihi Beyi hangarm ikinci katında il baş başa buluyorum. t üzerlerinden © sonra asıl yoruz ve Vecihi Bey de bize tezgâhtaki yeni tayyarosinden £ başlıya- rek anlatıyor: Bu yeni tipimin her şeyi bütün malzemesi yerli, Bakıyorum, tezgâhta çatılı duran göv- dede maden namma hiç o bir şey yak: Kirişler ağaç; aralarındaki lar çıta, kaplama olarakta kontroplake, zarfında mukayyet cihazların maruz ka- lacakları yorgunluklar; kasnağın o yük- sek süratinden mütevellit muazzam anil- merkez kuvvetinin makineye yapacağı aksitesirler... Bu cümledendir. Tasavvuru mükemmeliyet arzeden bu ıtanm tatbikatmdaki bu müşkülât d İşe en elverişli olarak reaksiyonlu mer- mi meydana getirilmiştir. Raket sistemi denilen bu vasıtayı te- kemmül ettirmek için en çok çalışanlar Almanlardır. Alman mühendislerinin on senedenberi sarfetmekte oldukları mesa- iden bazı neticeler alınmağa başlanmış» tar. Bir sene evvel Alman mühendislerin- den Eilling, Berlin civarındaki Teupel- haf metromunda büyük ebatlı bir mermi atmıştır. Bu mermiye bati avdeti için, â- zam irtifa bulduğu zaman açılan iki kanat takılmıştır, Keza İtalyada da neticeleri hafi tutu- han buna mümasil tecrübelere girişilmiş- tir. Söylendiğine o göre, 1929 da Red orta dağından fırlatılan bir O mermi on bin metre irtifai bulmuş. Mukayyet ci- hazların bu irtifada kaydettikleri sühu- net tahtessıfır 44 derece imiş. 150 kiloluk ikinci bir mermi ile yapı masama BEŞİKTAŞ DİKİŞ YURDU iansili yüksek, Maariften musaddak, makastar, şapkacı v allim yetiştirir ahşap; | yısile başka vasıtalar aranmış ve bu | Tak içki mektebidir. Kayıt açıktır. Hususi ders de verilir, Akaretler 64 â (8094) “İstanbul Mıntakası Sanayi tayyarecilik N. D. Yazan: İli kişiyi istiap etmek üzere inşa ©- dilmekte olan bu tayyarenin mukavemex tini soruyorum. Avrupadaki muadilleri nin ayarında olduğunu söylüyor, Mektebi gezmek teklifim üzerine, & ne doğru ilerliyoruz. vin cephesinde, ikinci kat pencereles rinin birinde bir sancak direği; onun ak tında da bir levhaz “ Vecihi Sivil Tayyare Mektebi... Masasının başında, Vecihi Bey mek tebin ileride alacağı şekilden uzun uzar dıya bahssdiyor; Mektebin — talimatna» mesine ve programlarını gösteriyor. Bunlara göre mektep motörlü ve mo törsüz olmak üzere iki şube halinde te şekkül etmektedir. Motörsüz (şube üç aylık bir tahsile tâbi olmakta ve prog- ram mucibince, arzu eden, her Türk ço- cuğunu, Almanyada olduğu gibi, ruhan ve tabii bir halde havacılığa hazırlamak gayesini bedef itihaz etmiş bulunmakta ar, Motörlü şubeye gelince: Lise derece- sinde olan bu kursun da beynelmilel pilotlarm tâbi olduğu şerait derecesinde ve onlar ayarında pilotlar yetiştirmek isteniliyormuş. Vecihi Beye mektebini dershanesini sordum; bana misafir odasmı gösterdi, Vapur Kadıköyünden ayrılırxen gü- meş Yeşilköy ufuklarında alçalıyordu. Güvertenin yolcusuz e kanapelerinden birine oturmuş gördüklerimi diziye çe- kiyordum. Vapur köprüye yanaşmıştı, ben hâlâ Vecihi ile yerli | tayyaresini ayni sapa geçiremiyordum ————— ———— lan diğer bir tecrübe de muvaffakiyetsiz- likle nihayetlenmiş. Ne de olursa olsun, şimdiye kadar ya- pılan tecrübeler, Stratosfere mermi ile şimdilik yalnız mukayyet (cihazlar ve bir müddet sonra da rasıtlar gönderme- nin mümkün olacağını göstermektedir. Almanyada doktor Nelbel'in yapmış olduğu son tecrübelere müsteniden Statosfere (100 kilometre irtifaa) gön- Sini mermi şu suretle hazırlanacak» ar Mermi uçları mahruti üstüvane şek linde olacak, 1,45 metre tulünde ve U,22 metre âzami maktaıda bulunacak; hac- mi istiabisi 16 desimetre mikabında ve boş iken sikleti 3,500 kilogram olacak. tur. İrtifama göre üç kısma bölünmüş ola- cak olan mşrminin üst kaidesinin içinde 1 metremurabba satında bir paraşüt bu lunacak ve bu paraşüt te üçlü baromet-, tirmometre, ifromctre bir mukayyet ci- haza bağlanmış olacaktır. Bu kısmın altında: Yarım litre idro- karbor ihtiva eden merkezi bir kap ve bu kabın etrafına muvazi bir surette dizil miş ve içlerinde mayi halinde oksijeni ihtiva eden altı üstüvani kap bulunacak” “— Yugoslavya ile aramızda mev- cut afyon satış mukavelesinin tatbika- tına ait direktifler almak ve Ankara- da yapılacak büyük fabrika işile meş- | olmak üzere hükümet merkezine yorum. “Yugoslâvya ile aramızdaki muka- yeleye göre, tarafeyn mümessillerin yetin bir mi olarak — İş Ban- kumbara ikramiyelerinde 207 kumbara sahibi arasında bu defa Agop Kaltayan Ef. isminde bir vatan- daş çık i Müdürlüğünden: 1055 sayılı Teşviki Sanayi kanununun 41 inci maddesine tevfikan tanzim edilmiş olan beş senelik (o mevaddı iptidaiye cetveline dahil olup ta gümrük resminden muafen ithal edilen ve 1932 senesi bütce kanununun 36 mcı maddesine göre tan- zim edilen mevaddı iptidaiye cetveline dahil olmayan iptidai maddelerin ikinci mevaddı iptidaiye cetvelinin meriyet tarihi den mürekkep bir heyet, iki mem'e- ketten muayyen nisbetler (o dahilinde yapılacak satış işlerini idare edecek- tir. Yapılacak satış, tarafezn memle- ketlerinin afyon istihsalâtı miktarı ile mütenasip olmak üzere bizden yüzde pe Yugoslavyadan yüzde 22,5 nis- arenin Samsunda in müracaat vuku- bulmuşsa da henüz bir karar verilme» diğini ilâve etmiştir. Yeni Fransız sefiri yarın bekleniyor Yeni Fransiz Sefiri yarn sabahki ekspresi gelmesi beklenmektedir. Kammerer'in şehrimize Arıyor, Matbaai Asko- ü Bey diyor kir — Benim böyle bir şeyden haberim yok. Yalnız bu adam, benim ismimi kul- lanarak bu gibi işler yapıyormuş. Ben de ve zabıtaya mürasaat ettim. Muhsin Bey, hem aldatılmış ol maktan, hem de altı lira cereme ver- mekten kurtulduğu için geniş bir nefes alıyor, Ayni adamlar, son günlerde tanm- mış bir ailenin ikametgâhına telefon et- mişler ve ev sahibini sormuşlardır. Te- lefona hanım çıkmış, kendisine (Gala- tasaray Küçükleri Mecmuası)nn 2 lira ik bir makbuzunu göndermek istedikle- ri söylenmiştir. Hanımefendi, gönderin, demiş. Ya- rım saat geçmeden bir Adam kapıyı çal- muştar. Bu sırada, evin beyi de sokağa çık- makta olduğu için kendisile karşılaşmış arayı bizzat mecmua (idarehaı eceğini söyliyerek idarehanenin ne resi olduğunu sormuş ve müsbet bir ce- vap alamamıştır. mesine | yeyi yani 1000 lira kazanmıştır. Agop Kaltayan Efendi şehrimizde ticaretle iştigal eden bir zattır, Kı disi Şişlide Osmanbeyde Cabi sokağın- da Hampasan apartmanının Z numa- ralı dairesinde oturmaktadır. Agop Ef. dün İş Bankasına gelmiş ve kendisine çıkan ikramiyenin doğru olup olmadığı tahkik etmiştir. Anka- radan resmi liste gelince Azop Efen- diye derhal ikramiyesinin verilece; bildirilmiş Agop Efendiye göre bu talih kendi- sine ait olmamak gerektir. Olsa, olsa küçük yavrusunun talihinden bütün a- istifade ettiği kannatindedir. Di- .n kumbaranm numara» 81 22702 dir. Bu kumbarayı 930 sene- sinde çocuğuma bir hediye olarak al- suştm. O vakittenberi çocuğum bu kumbarayı doldurmayı kendisine bir zevk edindi. Kumbarada bankada be- nim ismime yazılmışsa da asıl çocuğu- ma aittir ve bu talih onundur. Çocu- gum İş Bankasınm bu büyük tesebbü- sü sayesinde daha küçükten hem ta- sarrufa alışmış, hem de zengin olmuş- tarı, Agop Ef. dün de bankaya gel dolmuş bir kumbara getirmi teviyatını yatırmıştır. Bayramda Ankaraya gide- cek polis memurları Cümburiyet Bayramında Ankarada yapılacak olan merasime iştirak ede- cek polis taemurlarile komiserlerin talimleri Taksim stadyomunda yaj maktadır. Bu talimlere iştirak müfreze her merkezden ikişer ve üçer memur almak suretile teşkil e tir. Bu memurlar badema bü me. rasim ve gecit resimlerine iştirak *. olan 1-7-933 tarihine kadar imalâta sarfedilmeyen mikdarları nın gümrük resminin il, 7182 | Milliyet bu sütunda iş ve işçi isti. | yenlere tavaseut ediyor. İş ve işçi istiyenler bir mektupla İş büre- muza müracaat etmelidirler. İşçi aranıyor Üsküdar Kız San'at mektebi için elek- rik işlerinden anlıyan bir hademeye ih- tiyaç vardır. Aylık (20) liradır. İstiyen- lerin Üsküdarda, İmrahorda mektebe müracaat etmeleri tâzımdır. r rdadı lâzım geldiğinden alâkadar mü esseselerin idaremize müracaatlar: ân olunur. İstanbul Birinci İflâs Memurluğun « dan: Müflüs Yorgi Amapniyonda Piloti namı diğer Jorj Papa masasına müraca- at eden yegâne alacaklı Komerçiyala £ - talyana bankasınm evrak ve vessikine müstenit olduğu görülen talebi veçhile matlübu olan 9579 lira aynen ve adi - yen kayıt ve kabul edilmiş olduğu ve baş kaca alacklı olmadığı ilân olunur. (8095) 29 Teşrinievvel Cümhuriyet bayramı, Verem Mücadele Ce- miyetinin rozet günüdür. Muallim ve talebe gecesi 1 6982 Şişlide satılık ev Şişlide 6 oda, mutfak, banyo, | kalorifer ve her türlü konforu haiz bir ev satılıktır, Müracaat: Milliyet N. B.