7 Ekim 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

7 Ekim 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

FİATI 5 KURUŞTUR Filyos - Ereğli hattı, Ereğli ve Mersin limanları ile“An- talya - Afyon hattı için mü- zakereler devam ediyor. Sahip ve Başmuharriri: Siirt Meb'usu- MAHMUT © 8 inci sene No. 2751 (OCUMARTESİ 7 TEŞRİNİEVVEL 1953 Almanlar Fransızların is- tihkâm toplarından maada 2060 ağır topu ve 4000 kadar tanki olduğunu söyleyorlar Dünkü canlı ve intizamlı tezahürden birkaç resim., Şehir namına bir heyet saraya giderek Gazi Hz.nelstanbulun şükranımıarzetti Dün gece şehir, ordu erkânına bir ziyafet verdi İstanbulun Kurtuluşu İsmet Paşa, iki sar i gazetecilerine demişti ki: ,— Bir millet geçmiş zamanlara ait düşmanlıkları iki sebeple ha- tırlar: 1 — Husumet hislerini ten- miye etmek için. 2 — İleriye doğ- ru yürüyüşünde mazideki dersler- den hız almak için. Türk milleti maziyi daima ikinci mülâhaza ile hatırlıyacaktır. Dün İstanbulun kurtuluşunu te- zahürat ile kutlulıyan halk ta işgal i muhterem senelerinin felâketini başvekilinin işaret ettiği ikinci se- beple hatırlamıştır. Filhakika bu felâket senelerini hiç bir Türkün unutmaya hakkı yoktur. Osmanlı İmparatorluğu Büyük harpte mağ- lâp olmuş, 1908 inkılâbından be- ri devletin mukadderatını idare edenlerin her biri bir tarafa kaç- mışlardı. e Alelâcele imza edilen Mondros mütarekesi galiplere or- dularının selâmeti temin için lüzum görecekleri (o mıntakaların işgali için hak veriyordu. o Fakat ne İzmirin, ne de İstanbulun işgali öyle bir zaruretten doğmamıştı. işmanlar, Osmanlı İmparatorlu- un O mağ tile (o beraber Türklüğün de öldüğünü | zannet mişler “Hasta adamın,, mirasını taksim etmiye koyulmuşlardı. Ma- yıs 1919 da İzmir feci şartlar al tından işgal edildi. Bir sene geç- de İstanbul ayni | akıbete uğradı. Kahraman Türk askerleri İtgal kıtaatı tarafından gece vakti yataklarında şehit edildi ii koyun sürüleri gibi sürüldü, Siyah Malta Adasına he cahı, ne Irz ve tan masun değildi. rinin İstanbulda kı terör idaresini Büyük harbin hiç bir şeh. ri yaşamış değildir. Ve bu terör bilhassa şehrin Türk unsuruna mü- teveccihti. Arkadaşımız e Yakup iri Beyin işgal senelerini tasvir re) oi ve Gammereh isimli ie imi > sm ye Bir bikâye değil, ya- etini deratımızım Osmanlı Dev. ni e acıların uş izliden gizliye sa doluya geçebilenler milli mü- “ sen filen iştirak ettiler. Bir Yni yardımı müessir su- e İstanbulda yaptı. Fakat filen ücadeleye istirak etsin etmesin, Türklüğünün kalbi Ana. İstan doludaki milli harekette idi. Katlulama tezahüründen dört enstantane daha. İstanbul dün kurtuluşunun onun - cu yıldönümünü vel düşman topraklara i nün bu yıldönümünde sabahtan gece j yarısından sonraya kâdar İstanbul bü yük bir coşgunlukla ve içten gelen bir sevinçle çalkandı. On yıl evvel İstan- bulu kurtaran Mehmetlerin kardeşle- | Nr ei a8 —j Fırka vilâyet idare heyeti yeisi nutkunu söylerken sene Anadoludaki harpte bir zafer kazanıldığı zaman İstanbul bay- ram yaptı. Harp Türklüğün aleyhi- ne tecelli eder gibi göründüğü za- man matem tuttu. Ve © matemli günleri daha çoktu. Çünkü milli mücadelenin inkişafı hakkındaki haberler, düşman membalarındân geliyordu. İnönü, Sakarya ve ni- hayet Dumlupmar Türkün kurtu- luşunu dünyaya ilân etti. Düşman Anadoludan atıldı. İzmir, Bursa ve bütün Garbi Anadolu kurtuldu. Fakat İstanbulun işgali hâlâ de- vam etti. Çünkü Mudanya müta- rekesile İstanbulu ancak sulh mu- Üç | ahedesinin imzasından sonra ala- maktadır Yapılan tezahürün kıymeti ileri ve doğru yürüyüşte mazideki derslerden hız al ri dün şehrin kaldırımlarını titreterek bütün dünya ordulara örnek olacak bir intizamla geçerken halktan yük » selen alkış ve hamlesi, bu sevincin en canlı ifadesi idi. Sabah erkenden Dün sabah, daha erkenden bütün şehir bayraklarla söslenmişti. Halk ka file kafile Sultanahmede, oradan Tak sime kadar çıkan yollarda toplanıyer, bütün şehir buralara doğru akıyor du. Sultan Ahmet meydanı hıncahınç denilecek bir halde dolmuştu. Kıtaat ve mektepliler için ayrılan yerlerde her grup saat 9 da sıra ile yerlerini ta» mamen almış bulunuyorlardı. Saat 10 da... Tam saat 10... On yıl evvel Türk ordusunun İstanbula ayak bastığı sa- at... Şehrin her tarafından toplar atıl- dı. Limandaki bütün vapur lıyorlardı. Bu dakikada bütün vesaiti nakliye ve herkes yeri de durdu. Kalplerde on yıl evvelin heyecanı, kafalarda başarılan büyük işin duygusu, her kes susuyordu. Geçit resmi Saat onu beş geçe geçit resmi baş- ladı. Önünde kıtaat, mektepler ve daha sonra esnaf cemiyetleri Sultan ahmetten hareket ettiler. Alay tram- ni Ti yükseliyor, binalardan çiçekler atılı taraf dolu, yer yer allaş yordu. Alayım kolbaşı Cümbhuriyet (Devamı $ inci sahifede) caktık. İstanbula en yakın gelen fırkanın kumandanı Mudanya mü- tarekesile Lausanne sulhü ve İs- tanbulun tekrar Türklüğe kavuş- ması arasından geçen günler hak- kındaki intibamı o zaman na şöyle anlatmıştı: — Bizim için mücadele senele- rinin'en acıklı zamanları, İstanbu- len ışıklarını uzaktan © seyredip, içine giremediğimiz günlerdir. İstanbul için de en acıklı günler böyle kapılarına kadar dayanan hartarıcı ordusundan ayrı yaşadı- ğı zamanlardır. Fakat Anadoluda- ki zaferle İstanbülun ruhu esirlik- teb kurtulmuştu. Cesedini de kur- Gazi Hz.nin İltifatları , Bir heyet, Büyük Reise İstanbulun şükranını arzetti İstanbulun kurtuluş bayramı mü nasebetile, merasimden sonra şehir nama bir heyet, Reisicümhur Hz. Be İelanbulluların ebedi minnet ve Vilâyetlidare heyeti reisi Cevdet Kerim, Şehir meclisi birinci reis vekili Sâdettin Ferit, belediye mua- vini Hâmit, Şehir meli dan Galip Bahtiyar ve Tevfik Amir Beylerden-mürekkepti. Gazi Haz » retleri İstanbulluları temsilen gi - 'den heyeti Jütlen kabul buyurumuş- lardır. Heyet, şehrin tazimatını arzettik ten sonra, Gazi Hazretleri bilma- kabele; "İstanbul halkının bu vesi- İe i hakkımda izhar eyiediği hamimiyet ve teveccühe karşı teşek» İüzlerimi erzediniz. İnşallah hep beraber uzum seneler bu Bayramla- nı kutlaldrız© buyurmuşlardır. Turhal fabrikası Bugün temel atma merasimi yapılacak Turhalda bugün Türkiyenin dör- düncü şeker fabrikasınm temelleri ati- lacaktır. Gelecek kampanya mevsiminde faaliyete. geçecek olan bu fabrikanın temel atma merasiminde Iktısat vekili Celâl Bey ve bir çak meb'uslar hazır bulunacaklardır. Turhal fabrika: 0dern bir şeker fabrikası olac ihsalâtı diğer üç | şeker bene istibsalatını tamamla. Celâl Bey Tokat'ta TOKAT, 6 (Milliyet) — Heyet sa at on beşte Turhala vardı. İstasyonda (Devami $ inci sahifede) Celâl B, Turnala giderken vago - nün penceresinde eeeeaeasamaarareaaasesasassesesseaeeseesesesesasaseseyerseeseitisiiammesasaaayaaasamayanee tarmak bir zaman (meselesi idi. Gördüğü zulümlerle inliyen İstan- bul, nihayet Türklüğe. kavuştu. İşte dün kutluladığımız gün bu kurtuluş günüdür. Türke bu zefe- ri, kurtuluş hareketinde (daima minnetle yadedecği ordusu vermiş- tir. Fakato orduyu (yaratan, zaferden zafere yürüten, milletin azmini uyandıran, fedaki yol gösteren Büyü nun içindir ki şehri, şunu kutluladığımız bir günde ta- »ibin bu büyük ismini minnet ve sükranla anmak her Türk için bir kadirsinaslık borcudur. Ahmet ŞUKRU | Jar gene eskisi gibi a ! takım, bazı gazetelerin iddia etti | olmaktan çok uzaktır. Bilâkis Macar muhteliti tam kıymetini isbat etti Fenerbahçe ahenkli oyununa rağmen üstatlarına 3-0 mağlüp oldu Dün Kadıköyünde Fenerbahçe profesyonel likine mensup muhtelit takım ile Fenerbah- çe birinci oyunu oynadı. Maç tafsilâtını vermeden evvel o » yunun umumi şeklini hülâza edelim. Dün oynanan oyun İstanbul futbo lüne birçok şeyler öğretmiş vaziyet- tedir. Esasen Türk futbolü Mes Avrupa sistemi tesiri altında oldu şin, biz, Macar futbolüne yabancı de- giliz. Ancak her şeyde olduğu gibi, futbolde de zamanla değişen noktalar vardır. İşte dün F: ında oynanan oyunda i yet vazıh bir şe lar ve ortada bulunan üç oyuncuları- nı şütör olarak kullanıyorlar. Ancak değişen nokta topa hâkimiyette teba- rüz ediyor. Macarlar İngiliz sistemin- den taklit ederek (o oyunlarını sert- leştirmişlerdir. Topa çıkarken çok sert fakat mümkün olduğu kadar favlsuz çıkıyorlar. Ekseriya havadan kafa ile oynamağı tercih ediyorlar ve hücum» larını merkezden açıklara doğru tek- sif ediyorlar. Halbuki “evvelce şehrimize gelen Macarlar topu hep santrfora verir. ler ve o takımı idare ederdi. Halbuki şimdi bu işi santrhaf yapıyor ve tevzinti o idare ediyor. Bu da İngiliz sisteminin esaslarından biridir. Macarların oyun sistemi ve takti- İ ği hakkında bu kadar yazdıktan son- İ ra, bir de gelen takımın kuvvetinden bahsetmeği muvafık buluyoruz... Bu gi bi, derme çatma ve toplama bir takım bilgi, uyuşma ve taktik itibarile şayanı hay ret derecede kuvvetli bir teşekküldür. Bilhassa teferrüt oyunculardan sol bek Biro çok kanlı ve ken- emin bir oyuncuder. etmeden, ve görerek boş yerlere rahatça degajmanlar yapabi- Bundan başka bütün oyuncular, fevkalâde güzel oynayan, sürate ma- lik, ve şütördür. Dün Fenerbahçe çok güzel bir oyun oynadı ve hocalarıma mükemmel bir surette dayanabildi. Bu suretle sarı lâcivertliler bir kere daha Türkiyenin en iyi takımı olduklarını isbat ettikleri gibi ayni zamanda artık Avrupa takım- İarı ayarında bir takım da olduklarını isbat ettiler, Maç nasıl oldu? Tam saat 4 te Macarlar önde Fe - nerbahçeliler arkada sahaya çık ve alkışlandılar, Stad geçen cuma gün kü gibi kalabalıktı. Malüm ve mutat merasim yapıldıktan sonra takımlar dizildirler, Fenerbahçe takımı şöyle iz Ajanslar Müdürleri geldiler Yarın akşamki trenle Ankaraya gidecekler Atinada dördüncü ajanslar konfe- ransıma iştirak etmiş olan Fransız Ha vas Ajansı umum müdürü M. Meynot, refikası ve kerimesi, Havas Ajansı müdürlerinden M. Guyot ve refikası, Alman Voiff Ajansı meclisi idare re- isi M. Brukman ve refikası, Romanya Rador müdürü M. Hurtig ve refikası, Sovyet Tasa Ajansı umum müdürü M. Doletzki, İtalyan fani Ajansı reisi M. Morgani ve Stefani Ajansı müdürü M. Copellette, Çekoslovak Teçeka a - jansı müdürü M: Novotny İzmir vapu- rile dün İstanbula gelmişlerdir. Konferansa iştirak etmiş olan Ana dolu Ajansı müdürü Muvaffak Bey ve refikası da ayni vapurla gelmişler- dir. Ecnebi Ajans müdürleri pazar ak lar kalarak şehri gezecek- zar akşamı Ankaraya gide- Motörsüz tayyare e EZEN Bir Alman Kâğıthanede tecrübeler yapacak Alman tayyare mühendislerinden Her Kak isminde bir zat bir müddet- ten beri şehrimi üçü bir motörsüz N Bu zat dün Kâğıthanede kendi ken dine bazı tecrübeler yapmıştır. Istan- buldaki hava cereyanlarının motörsüz tayyare uçuşlarına çok müsait alması- ndan dolayı Her Kok tecrül tanbulda yapmağı tercih etmiştir. Her Kok bu tecrübelerinde muvaffak olur sa tecrübelerini davetliler ve müte - hassıs zevat önünde tekrar edecektir. Yukarıda Macar ve Fenerbahçe tas kımları, aşağıda maçın heyecanlı dakikaları Hüsamettin Fazıl Yaşar Esat oo Fikret O Ceval Şaban Reşat Zeki Muzaffer Niyazi Macar takımı: (Devamı $ inci sahifede) Cıvata sökenler Getiriliyorlar Suçlular bugün yarın şehrimize getiriliyorlar dan sağa: Ameleden Emin, Hik - met, Ârif, hat çavaşu vekili Ah - met, hat çavuşu Halit Gebze ile Dil iskelesi arasındaki ray» ların civata sökme hâdisesi hakkında" ki tahkikat bitmiştir. Hâdisenin mes'ullerinden tifoya tus tulan amele Hikmet © te'iyileşmiştir. Maznunlar bugün yarın şehrimize getir rilerek ve tahkikat evrakı ağır ceza