23 Ekim 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

23 Ekim 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

Hergün bir yazı Günde 300 dirhem ispirto çiğ içen adam! Vapura kömür, Tramvaya elektrik, Hasan babaya da ispirto lâzım Uzun bir boy... Kamburlaşmış o- muzları içinde kuvvetli bir baş.. “Bez hı şik ve kaba li bıyıklar. Bu satırlarda Hasan babanın kro kizini size kısaca çizmiş oldum. Onu belki tanımazsınız. Fakat, bir gün yo İanuz Sultanahmede düşerse, 'Tram- vay durak yerinde Zerzavatçı Hasan baba” diye sorunuz, hemen gösterir- ler: — Nah... Şurada. gesi ile duruyor! Bu şişe Hasan babanı dir, ya kuşağının arasmdı Eğer, me elinde, ve de kuşağınm e içi boşaldığı için bir kenara dalış ölduğunm * salayevin, Bak! Elinde şi- ya elinde- Hasan İBabünm sesinde mo var, di ye mi sordunuz? Ne olacak, boyalı Amerikan ispirtosu.... İspirto, Hasan Babanm günlük gr- 'dasdır. Miktarı da öyle pek fazla de #il, söyle üç yüz dirhem kadar bir gey. Otomebil için benzin, Akay ve Şir keti Hayriye vapurları için kömür, tramvaylar için elektrik cereyanı ne ise, Hasan Baba için de ispirto odur!.. Hasan Baba, açlığa, susuzluğa bol ki katlanır, Fakat ispirtosuz edemez. kânının önünde sarmısak de- metlerini karıştırırken yanma yaklaş- tara: — Kolay gele Hasan Baba?.. — Eyvallaht.. — Nasılam bakalım? Sağ kolunu yumruklaştırarak ce- vap verdi: gibit.. Bazı şey Bana olduğu gibi an- — Nasıl olacağım? Demi — Kuzum Hasan Baba... ler soracağım. lat — Sor... Şu ispirtoyu kaç senedir içer- — Bıyıklarını okşadı; — 00000... Uzun tuttun hesabi... Ben ne bileyim kaç sene oldu? Ha Baba, nihayet süaslimi ük defa ciddiyetle karşıladığını gösteren bir hareket yaparak, elini alnında do- Taştırdı: — Bizde yaş, seksen sekiz. Yür mi beş yaşımda, İstanbula geldim. Memle Tarnova... İçkiye burada © alışinn Artuk kaç sene olduğunu ven bull, Şöyle bir düşünerek seksen sekiz den yirmi beşi çıkardım, geriye beş kaldı. Demek bi tam elli beş m İzüçi p İiyesinin neticesini Hasan Babaya ha- ber verdim: — Sen Elli beş senedenberi ispirto veni. Hasan Baba, gülümsedi! — O kadar yok... İspirtoya Harbi umumide alıştım, Ondan evvel rakı içerdim! — Şimdi neye rakı içmiyorsun? Parmaklariyle para işareti yaptı: için be oğlum... Bu zaman. akı, bizim gibi adamları kül eder, — İapirto ucuz mu bari... — Bakma, sen ispirtoya... Yüz, ku ruş... Bilemedin yüz yirmi kuruş ok- kası... — Günde ne kadar içersin? Yarım okka... Öğle yemeğin- de yüz dirhem... Akşam yemeğinde — a e elli dirhem daha kaldı. mu, sabah kahvaltısma - Mezesiz içki olur mu kere bol et yerim. Salata, 30- yaşa girim. Daha bir gün hasta oldu- ğumu bilmem... Yaz kış, böyle göğüs, bağır açık gezerim... Nerede akşam, orada sabah... Rastladığım yerde u- zanır, yatarım. Şimi ençlere bi kıyorum da kendi halime şükrediyo- rum, — İspirtodan şimdiye kadar ne fe- nalıklar gördün? — Eh... Arasıra susuzluk verir ge- ce yarısı. Üst üste iki üç bardak su i- gerim. Geçer, susuzluğum.. — Başka? — Başka ne olacak? — Çarptı falan duymaz mısm? Güldü: — İçim olmadığı zaman, dört saat deliksiz uyku çekerim. Çar. pıntıyı ne vakit duyacağım? — Öksürük. Balgam. Bende öyle şey arama... Dedim ya, sana... Daha bir gün başım ağrı dığını bilmem... Hasan Baba mavi boyalı ispirto ile dolu şişesinden üst üste bir kaç yu- dum yuvarladıktan sonra devam ettir — Bazı ahbaplar, bana takılırları “Olur şey dei Hasan Baba... Bir kibrit dokundursak, çıra gibi cayır €ayır yanacaksın yahu!” derler. Sahi de öyledir. İçtiğim ispirtolar, bir ara» ya Soplansa, belki yüz varil doldurur. Ey bu yazıyı okuy: riler! Sakın, Hasan alıp kendinizi büsbütün mağa kalkışmaymız! Hasan Babasınız. midenizde durduğ; de şunu hesaba bu sağlam bünyesiyle ağzma içki koy mamış bir adam olsaydı, beli bu ka- dar bükülür, gözlerinin feri bu kadar kaçar, elleri bu kadar titrer mi idi? M. SALAHATTIN Zabıta, sahtekârları takip ediyor, bazı izler BÜKREŞ, 22 (Milliyet) — Roman- © yada sahte 1000 ve 500 leylik bank- notlarm meydana çıkarıdmasma de- vam edilmektedir. Zabıta şimdiye ka- dar böyle bir kaç tane sahte banknot ve kalpazanlarm izini ta- zen etmektedir. pilden kmemenrseln 31 ine kadar. ir. Ayni zamanda hükümet, selarotha- meleri vasrtasile sahte paraların değiş- © türilmesi hakkında hükümetlere de —ebliğatta bulunmuştur. iğ Yugoslav meclisi açıldı © BELGRAT, 22 (Milliyet) — Buçün ii Hele Yaşanlir Meclisi ve Sonat a © çılarak müzakerelerine — başlamıştır. — Evvelâ büroya: Ziraat Nazırı M. To- in Reis, sabık nazır M. Krul ile 35- > b Ploi reis muavini olarak ayrıi- sö de, M. rr (reis), Hulman Bogovi. M. muavini olarak bulundu.. zakereleri nihayet bulmak üzeredir. Bulgarlar, Türk - Bulgar ticari lâfından sonra İtalya ve Avusturya de böyle bir ticari mukavele akdede- ceklerdir. A Protestolar devam ediyor SOFYA, 22 (Milliyet) — Debrice- de Bulgar komitecileri tarafından bır kaç Romen'in katledilmesile | çıkan kargaşalıklardan bilistifade Bulgaris- tanda milli teşekküller ve üniversite ler. Bu sebeple, halk ve gençler ara sında umumi protesto içtimalarını ter- tip etmek üzere heyetler ayrımakta- &rlar. Bu heyetler memleketin dahi- linde de faaliyete geçmişlerdir. İlik büyük içtima, yarın saat 6.30 da Harbiye Klübü salonunda toplanacak» br. İçtima, Mm. Karavelova tari dan açılacaktır. Hatipler hitabelerin. de, Bulgarlara mezalim yapan Tsim- #âr Romenlerini şiddetle protesto ede- ceklerdir. Bugün de, Şuranu, Rı agi Pravi dı, Razgrat, Burgaz, Pilevne, Vi Filibede protesto içtimaları vardır. yürmi | MİLLİYET PAZARTESİ > TI Silâhsızlanma Meselesi Yeniden bir silâh yarışı- na mı başlanacak? LONDRA, 22 (A. A.) — Sir John Simon, bir sesli sinema gazetesine be- yanatta bulunmuş, Almanyanın Cenev- reden çekilişinin silâhları bırakma kon feranat işlerini bozduğunu kaydetmek- le beraber bunun başlanmış oi ri durduramıyacağını da ilâve el k bir ehemmiyet vermelidir: muahedeyi imzaladık ve mi bir anlaşma ile ve azaltılması metic: ellerinden geleni y. İkincisi, İngiltere nümune ve öna- yak oldu, zira umumi harpten (beri kara, deniz ve hava kuvvetlerimizi a- zalttık. Üçüncüsü, eğer nihayet muahede- nin imzalanması ümidi kalmazsa yeni yarışını, gayet pahalıya ak her türlü silâhlarm toplan- masmı hesaba katmak lâzımgelecektir i, bu, dünya sulhumu tehdit etmekde beraber üstelik bir de yük teşkil ede- cektir. Yeni bir anlaşma Yapıldı" Dörtler misakı yerine Milletler cemiyeti LONDRA, 22 (A. A.) — Observer gazetesine göre İngiltere, Fransa ve Amerika Hükümetleri geçen hafta “Almanyanın Cenevreden ayrılmasın. dan çıkan meselelerin müzakeresinde Dörtler misakının Milletler Cemiyeti İ yerine goçirilmemesi hakkında, bir anlaşma yapmışlardır. Gazete İtalyanın bu telâkkiye işti- | rak edeceğini zannederek şunu ilâve ediyor: “Bundan sonra Almanya, eilâhları bırakma meselesi hakkında görüşme- | lere tekrar başlamak istediği takdir. de bunu ancak ve yalnız Milletler Ce- miyeti azan sıfatile yapabilecektir... | Bulgar komiteci- lerine karşı Romanya akınlara nihayet! verilmesini istedi BÜKREŞ, 22 (A. A.) — Başvekil muavini ve bariciya nazırı vekili M. Mis noreseo dün Bulgar sefiri M, Robefi 'bul etmiştir. Mülâkat Bülgar komite lerinin cenubi Dobriceye yaptıkları a- | kınlar üzerinde ceteyan etmiştir. Ro- men makamatı bu çetelerin Bulgar top raklarında teşekkü! ettiklerini tespit | öylemiş olduklarından M, Miresco Bul | gar makamatının hududu daha dik. | katle nezaret altında bulundurmaları. nı ve İyi komşuluk münasebetlerini ih- | lâl edecek mahiyette olan bu akımlara | mâni olı rı lüzumunu ehemmiyetle kaydetm Amerikada milli kalkınma VAŞINGTON, 22 (A.A.) — Vaping ton üniversitesi tarafından fahri tale. be yapılması merasiminde M. Raosavae , kalkınmanın hayati unsuru olan teyri- ki mesai fileri için bir bitabede bulun- | muş ve demiştir ki: İ "5 veya 10 senelik programlar yapan bazı memleketler var. Amerika- HARICI HABERLER| | Amerika - Rusya İ leri malüm olan milli sosyalist Alman. i Romanya Yunanistar da bu yoktur. Fakat gayemize bir za- man tayin etmeden daha çabuk yakla” şabiliriz. Bir çok programlar daha şim- didem yapılmıştır, Ordu ve bahriye için VAŞINGTON, 22 (A.A) — Nafia işleri idaresi ordu ve bahriye için 26 BERLİN, 22 (A. A.) — Bu ayın 24 ünde M. Hitler radyo ile neşredilecek ola bir nutuk söyliyecektir. Nevyork belediye reisi Hitlercilik aleyhinde NEW » YORK, 22 (A. A.) — New- York Belediye Reisi M. Abrien 29.10 tarihinde Amerikaya ik Alman muha- Sosyalistler tarafından yapılması ta- savvur edilen mitingte nutuk söyleme- si teklifini sadece reddetmekle kalımı: yarak demiştir kit — New « York toprağı, fena Hitler: | cilil, dine karşı müsamahasızlık ve kin otlarının büyümesine müsait değildir. | RİNİEVVEL 1933 Arasında yakınlık Avrupa mâtbuatı vaziyeti | nasıl görüyor PARIS, 22 (A.A.) — Amerika ile Sovyet Rusya arasındaki yakınlık, mat- buatı alâkadar etmektedir. ” Temps gazetesi günün yazısında Lit- vinof yoldaşın Amerikada M, Roosevel ile yapacağı müzakerelerin ehemmiyet- hi olacağını söyliyerek diyor ki: M. Roosevelt'in hareketi, bugünkü hâdiseler itiberile Japonya ve manda Sovyet Rusyaya karşı düşünce- ya için bir ihtar teşkil etmektedir. Romanyada BUKREŞ, 22 (A.A.) — M. Roose- velt'in Sovyet hükümetine yazdığı mek- tup, Romanya matbuatı tarafından S: yet Rusyanın tanınması şeklinde tefsir ktedir. Gazeteler bu haberi mem- karşılıyorlar. Almanlara göre ! BERLİN, 22 (A.A.) — La Corres- Roosevelt il Kalinin arasında teati ©- dilen telgrafları beyan siyasi biğişeierindeni briç olarak görüyor. Ras gazeteleri ne diyorlar? MOSKOVA, 21 (A.A.) — Tas ajan- sı bildiriyor £ M. Rooseveltin telgrafnamesinden ve Kalinine'in cevabmdan bahseden İz- vestiya gazetesi diyor ki: "Bu telgrafların teatisi yalnız ili memleket derin bir memnuniyetle kalmıyacak, bu memnuniyeti milel salhun beka ve devamı ile alâke- dar olan bütün insanlar hissedecekler | ir. İzvestiya netice olarak di "Resmi bir temas vücuda l iki büyük memleketin mukerenetine | doğru büyük bir hatvedir. Bu mukare- | neti hiç şüphesiz hakiki sulh muhibbi | olan bütün devletler alkışlıyacaklar- | dür Pravda gazetesi, M, Roosevelt'in tel- grafnamesi, Amerikanın Avrupa ve As- yanın en büyük memleketi tarafından takip edilen dahili siyasetle alâkadar olmektan mutlak surette feragat ma- masını tazamınun etmekte vo bu hal A- merika burjuvası zimamdarlarının niha- yet hattı hareketlerini değiştirmek ka-| naatine vasıl olmuş olduklarım göster- | mekte bulunduğunu yazıyor. Atinada resmi bir tebliğ | neşredildi ATINA, 22 (Hususi) — M. T escu bugün saat 10,39 da cümhur: M. Zamisi ziyaret ederek Kral hazretlerinin selâmlarını tebliğ etmiş ve şerefine verilen sabah kahvealtısında hazır bulunmuştur. Dün M. Titulesci zarına çeleak vazet: tünde Hariciye nazırı rafından şerefine verilen ziyafete bu- İummuştur. — Bilâhara © Maratondaki su tesisatını ve Japon sergisini ziyaret etmiştir. Müteakiben Üniversiteyi ziyaret ve sulh uğrunda sebat hizmetlerinden do- ı kendisine tevcih edilen fahri mual. lim ünvanı merasiminde bulunmuştur. Akşam üstü M. Titulescu “Şerefine vesmi bir ziyafet verilmiştir. Bu ziyafet- te hükümet ericânı, fırkalar reisleri ve resmi şahtiyetlerie - Atinanın yüksek tabakasından bir çok zevat hazır bulun- muşlardar. açbul a Ok iği iki devlet arasındaki fikir birliği ve i- ki arasındaki samimi münase- betler tesbit edildiği ve binmenaleyhı yeni bir misakın akline hacet olmadığı büdürilmektedir. DUA 22 (A.A.) — Sant 19'da Başvekil M. Çaldaris, kabine azaları ve siyaset, edebiyat, ilim mz huzurun - li tkunda M Ül le sr im Tie siki heyeti güzel parçalar çalmış ve çok alkışlanmıştır. İ birlikte büyük bir heyet iştirak edecektir: Hikmet Beyin Maarif Vekilliği ANKARA, 22 (Telefonla) — Yeni intihap edilen mebuslar Mec lisin perşembe günkü içtimaında hazır bulunacaklar ve yemin edecek- lerdir. Hikmet Bey Maarif vekâletine Cümhuriyet Bayramından sonra tayin edilecektir. O zamana kadar Sıhhiye Vekili Refik Bey Maarif iş- lerini vekâleten tedvire devam ederek Üniversite kadrosunun ikmalile meşgul olacaktır. Kadro Teşrinisanide tebliğ olunacaktır. Maarif müdürleri arasında “ANKARA, 22 (Telefonla) — Münhal bulunan Muş Maarif mü - dürlüğüne Mardin Maarif müdürü Hüsnü , Antalyaya Denizli müdür Şevket Süreyya, Denizliye İsparta müdürü Ziya, İspartaya İçel maarii müdürü Neşet, İçele Sincan Maarif müdürü Rasih Beylerin nakil ve ta- yinleri âli tasdika iktiran etmiştir. Belediye bankası idare meclisi ANKARA, 22 (Telefonlâ) — Belediye Bankası idare meclisi riya- setine Salih Vahit, aralıklarına da sabık Ankara mebusu Sami, sabık mebuslardan Hüseyin Kadri ve Millet Meclisi sabık evrak müdürü Nus ret Beylerin tayinleri kararlaşmıştır. Görmeyen sanatkârların konseri ANKARA, 22 (Telefonla) — Sıhhiye Vekili Refik Bey Tıp kon - ine iştirak eden doktorlarımızın şerefine bugün bir çay ziyaleti . Ziyafetle Sıhhiye vekâletinin İzmirde kör çocukları yetişti - ren milessesesinden gelmiş olan öma sanatkârlardan mürekkep bir mat. Bir İngiliz gazetesinin onuncu yıl- dönümü hakkında makalesi LONDRA, 22 (A.A.) — Yeni Türkiyenin onuncu yıldönümü mü - nasebetile pazarları intişar eden Obseror gazetesi, başlıca | sayfasında | uzan bir makale neşretmektedir. Bu makalede Türkiye bu devre es - nasında bütün sahalarda tahakkuk ettirmiş olduğu terakkilerden birer birer bahsedilmekte ve şöyle denil mektedi Mustafa Kemal 29 Teşrinievvel de Türkiye Cümhuriyetinin onuncu yıldönümünü tesbit edilirken geriye, maziye doğru nazarlarını çevire- rek on senelik müddet zarfında vücude getirilmiş olan eseri muhik bir gurur ile temaşa edebilecek ve henüz genç olduğundan emniyet ve iti - mat ile istikbali düşünebilecektir. Kubilây âbidesinin temel taşı ANKARA, 22 (A.A.) — Menemen irtica hâdisesini boğmak için kanını ve canını veren Cümhuriyet şehidi Kubilâyin hatırasını ebedileş- tirmek maksadile halkın teberrü ettiği yirmi bin liranın bankada ol - duğu ve âbide inşasının Cümhuriyet Halk fırkası umumi idare heyetin- ce deruhte edildiği malâmdur. Umumi idare heyeti hâdisenin hâtırası- nı bütün manalarını muhafaza etmek şartıyle canlandıracak ve gelecek nesillerle anlatabilecek bir eser vücude getirmek için milli sanatkâr - larımıza müracaat etmiş ve gönderilen eserlerden beğenileni yaptır - mak üzere lâzım gelen her şeyi hazırlamıştır. Abide Menemende Ayyıldız adı verilen 70 rakımlı bir tepe üzerin- İ de kurulacaktır. Abide üzerinde Kubilâyin cesur ve #edakâr arkadaşla- rı şehit bekçi Hasan ve Şükrünün 'de adları bulunacaktır; Abidenin ilk temel taşı cümhuriyet bayramında ve hususi merasimle yerine konula- caktır. İzmir C. H. fırkası heyetin ce idare edilecek olan temelatma me Menemen fırka idare heyetleri, İzmir Halkevi ile Kubilay gibi bir inklâp kahramanı için o yapılacak abidenin ük temel taşını milletin en büyük bay ramı olan cümhuriyetin onuncu yıl- dönümü bayramında koymak çok değerli ve mutlu bir harekettir. tm İmara M. Titulescu söz alarak Atina üni- versitesinin bu üni heyecan i- çinde aldığını Lata Gandhi propagandaya lıyor BOMBAY, 22 (A. A) — Gandhi, hapishanede bulundiu zamandan beri teması kaybettiği halk © kütleleri ile üzerlerindeki nüfu- distanda propagandaya başlıyacaktır. Bükreş sefirimiz ANKARA, 22 (Telefonla) — Bük- reş Büyük Elçimiz Hamdullah Supl bu akşam Istanbula hareket et miştir, ; Sanayiciler dün toplandı İktisat Vekâletine verilecek tarifeyi ihzar için hazırlanıyorlar Dericilerin Birlikten ayrılmaları tahakkuk etti ve istifaları kabul edildi Dün öğleden evvel Sanayi Birliğinde fevkalâde bir içtima yapılmış ve Anka- radan dönen heyetin verdiği izahat din- lemeiştir. Içtimada cereyan eden müzakerat, bütün erbabı sanayiin, faaliyetlerini ko- ruyacak bir gümrük tarifesinin tanzim duğumu göstermiştir. eği kadar hükümet tarafmdan teşvik ve himaye neticesinde maktanın kendi kendine yürümesi ve bu suretle müstakar bir faaliyetin te i memleket sanayii ve onun istikbali için em salim bir tarik görülmüştür gekmekledir.. Her ne kadar kasına meh susla sanayicilere beş senelik ve on beş milyon liralık bir muafiyet verilmiş ise de sanayiciler yeni Larifenin tatbi- kine kadar bunun ancak bir senelik kıs- mundan istifade etmek istediklerini ve bunun için de 1932 esas ittihaz edilerek © senede e çalışmış veya ber hangi bir sebeple noksan müafiyet almış olanlara yeni teğssüs elmiş fabrikaların vaziye- ti nazarı dikkate alınarak yeni cetvelin bir senelik muafiyeti ihtiva etme: 3 bu cetvele İntizaren depozito il yapıp sanatların himayesi hakkında T. tısat vekâletine o müracaat edilmesi ta- karrür etmiştir. geri İnip kabul edildi dericilerin namındaki e yeme ira yğ dilmiştir. İstifa eden dericilerin adedi 16 der. Merkez hıfzıssıhha müessesesi ANKARA, 22 (A.A.) — Cümhuri. yet bayramının ikinci alak e lan merkez bıfzıssıha müessesesi, kirm- yav il şubelerini muhtevi ga başka hıfzıssıhha mek tebi ve seroloji kısını ve fenni ahırlardar. Bu müessesede 33 mütehassıs tabip ve asistan , bir baytar ve 66 muhtelif memur istihdam edilecektir. Ayrıca bu müessesenin bir içtimai hıfzıssıhha mel tebi ve memleketimizin yeni yetişen bp nesli için bir dershane olarak ça- lışmasını temin etmek üzere bu mües- sesede muvakkat bir müddet için beş ecnebi mütehassısın hizmet ve ilminden istifade edilmesi de tekarrür etmiştir. Bu rma henüz intihap e dilmemişlerdir. &. Bundan re ayni günde açılacak pziye, çocak ve göz kumlarla, mem- leketimizde daha pek yeni olan fiziyot- yapi ve mekanoterapi ve radyom tedavi cihazlarını ve son sistem vesaitle müceb hez üç ameliyathameyi, mükemmel lâ- boratuvarları. teşrihi, marazi salonu, müze, kütüphane ve bir konferans nunu ihtiva etmektedir.