28 Ekim 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

28 Ekim 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Amerika Cümhur Reisi M. Roosevelt pazar günü inkılâ- bımız hakkında radyoda bir nutuk söyleyecek. FİATI 5 KURUŞTUR 8 inci sene No. 2772 Sahip ve Başmuharriri: Siirt Meb'usu MAHMUT CUMARTESİ 28 TEŞRİNİEVVEL 1983 Fransada M. Albert Sarraut yeni kabineyi teşkil etti.Silâh- sızlanma umumi komisyonu birinci kânuna kaldı. Müdür: 24318, Y. İdare ve Matban müdürü: 24318, Te:( Gazi Hz. dün Ankaraya varan dost Sovyetlerin yüksek mümessillerini kabul buyurdular ve üç saat görüştüler Başvekil ziyafette dedi ki:“İlk münasebetimizden beri) — geçen 13 senede daha ziyade kaynaşdığımızı gördük,, Aziz Rus Dostlarımız.. ANKARA, 27. (Telefonla — Baş muharrirmizden ) — Burada iki bayramı birden yapıyoruz. Bir taraftan o Cümhuriyet o bayramı- nı, bir taraftan (o başlarında Voroşilof o Yoldaş bulunan Sov- yet Rus dostlarımızı burada se- lâmlamanın zevkini ( yaşıyoruz. Neşemiz, memnuniyetimiz hudut- suzdur. Cümhuriyeti tes'ide gelen zevatın hepsi ihtilâlin kahraman- larıdır.Çoğunu tarihleri ile, muvaf-| fakıyetleri ile yakından tanıyoruz. Heyetin başında bulunan Ceneral Voroşilof Sovyet rejiminin şöyle böyle bir şefi değildir, yılmaz az- mi, tükenmez enerjisi ile Kızıl Or- duyu hürmete şayan bir dereceye çıkaran odur. Stalin, Voroşilof ovyet rejiminin belli başlı iki temelidirler. Kızıl Ordunun Başkumandanı Voroşilof o Yoldaşı tanımıyanlar kimbilir onu hayallerinde nasıl bir sima olarak yaşatırlar? Hakikatte Rus Harbiye komiseri di en sempatik insanlardan 6 sene evvel biz de Rus ihtilâli fak olmuş bir ihtilâlin heyecanını, zevkini tatmıştık. Gerek o tarih- te, gerek daha sonraları İsmet Pa- gavile'beraber Moskovaya giltiği- miz zaman tanıdığımız ve görüş- tüğümüz Kızıl Ordunun muhte- rem Başkumandanr Voroşilof Yol- daşa karşı derin bir hayranlık duy- muştum, Şimdi kana kana bu a- ziz yoldaşın tatlı sözlerinden, gü- yüzlerinden neş'e ve muhabbet topluyoruz. Dikkat ediyoruz. Burada hal- kımızın bakışlarından, Rus misa- firlerimize karşı çok hususi, çok derin bir sevgi okuyoruz. Bu ba- kışta sevgi var, muhabbet var, bil- assa vefa ve emniyet var. b Bunun sebebi basittir. Her iki millet te dünyanın en müşkül bir devrinde biribirine karşı vefa ve dostluk gösterdiler. Ahlâki karak- teri biribirine çok uyan Rus ve Türk milletlerinde gerçekten mü- kemmel bir fazilet hazinesi var. menfaatlerde için değil, ah- de bunu em- rettiği içindir ki vefa ve sadakat gösteriyorlar. Artık Türk-Rus dost luğu Rusyada da, bizde de siyasi bir an'ane oldu. Biz onu şahsah Rusyada gör- dük ve duyduk. Rus dostlarımızın da ayni şeyi burada yeniden gö- rüp duyacaklarına şüphe yoktur. Şu da muhakkak ki beynelmi- lel münasebetlerde de Rus - Türk dostluğu artık bir realite ve an'a- ne olmuştur. Vaktile açık açık söyliyenler bulunmuştu; “Siz Türkler o Rus dostluğu politikasında devam ve ısrar ettikçe, beynelmilel âlemde maddi ve manevi müzaheret bek- liyemezsiniz.,, Bazan tehdit derecesini bulan bu sözler karşısında biz yalnız sus- makla kalmazdık. Rus dostluğu- nun, Rusya ile teşriki mesaini yalnız bizim için değil, bütün dev- leter için de zaruri olduğunu, Rusyanın samimi bir iştiraki ol madan dünyada sulh takının tees- süs edemiyeceğini söyler ve bu kanaatimizi müdafaa ederdik. Şim di politikamızın galebe çaldığını görmekle bahtiyarız. İşte taraf ta- raf Rusya ile münasebet tesisi yo- lunda çalışan büyük devletlerin teşebbüsleri göz önündedir » Sovyet Rusya ile yollarımız ayrr ayrıdır. Fakat her iki idare- | nin de gayesi halka gitmektir, hal- | kın refahını arttırmaktır. Tekrar ediyoruz: Bu dakikada Sovyet hey'eti reisinin nutkundan: “Gayet sıkı dostluk bağlarımızı bütün dünya biliyor. Bu dostluk hiç bir yerde ve hiç bir kimsede şüphe uyandırmayor,, Ceneral Voroşilof her iki milletin bugünü ne müşkül şartlar içinde kazanmış olduğunu hatırlattı Sovyet heyeti reisi Ceneral Voroşilof ANKARA, 27. A. A, — Jeneral Vo- roşilov'un riyasetindeki jeneral Budun- y, maarif komiseri Dubnov ve M. Kur. jijnnoveki ile maiyetlerindeki zevattan mürekkep Sovyet heyeti bu sabah 10,35 de hususi trenle İstanbuldan şehrimize İstasyon ve istasyondan Ankarapala- #a kadar süren cadde Sovyet ve Türk bayraklariyle donatılmış ve bu cadde ü- zerinde rusça ve türkçe misafirlere “Hoş amaaa Hediye edilen Tayyareler PK Dün tecrübeleri yapıldı belki bugün Ankaraya gidecekler Rus Sovyet ükümeti tarafından ordu. muza bediye edilmiş olan dört tayyare tamamen kurulmuş, dün saat 14 te Ye şilköyde Tayyare Cemiyeti İstanbul şu besi müdürü Fehmi Beyle cemiyet erkâ nı hazır olduğu halde uçuş tecrübeleri yapılmıştır. Tayyareler, hava müsait ol duğu takdirde bugün Ankaraya gide ceklerdir. alk sez, di m, Hariciye müsteşarlığı ANKARA, 27 (Telefonla) — Hari- iye Vekâleti müsteşarlığına, vekâletin- de bulunan Müdürüumumilerden Ağâh ve Agüh Beyin yerine vekâleten konsolos- İuk işleri müdürü Kâmil Rifat Beyler tayin edilmişlerdir. e Eski nafia vekili şehrimizde Nafia Vekâletinden istifa Ztmiş olan Hilmi Bey dün sabah $ gelmiş ve Tokatliyan oteline inmiştir. Hilmi Bey bir kaç güne kadar tedavi için Al- manyaya gidecektir. —— Macar misafirler Şehrimizde misafir bulunan Macar dostlarımız dün Eyipte bir gezinti yap- mışlar, Eyip camiini ve mezarlığı ziya. yet etmişlerdir. Macar Kolonisi, seyyahların şerefine dün Tokatliyat otelinde bir çay ziyafeti vermiştir. Macar konsolosu da konsolos hanede ayrıca bir çay ziyafeti vermiştir. Heyet meyanında bulunan Macar mebusan ve âyanından 22 kişi bu ak- şamki trenle Ankaraya gideceklerdir. Ankara neş'eli günler yaşıyor, Rus dostlarımız bundan on iki, on üç sene evvel, ıztıraplarımıza, felâketlerimize “maddi ve mane- vi,, vasıtalar ile nasıl iştirak etti- lerse, in de milli bayranımı- za, ihi izin zaferini kutlula- ma saadetine gene “maddi ve ma- nevi,, vasıtalarile candan iştirak e diyorlar, Siirt Meb'usu MAHMUT Ankarada ilk Bayram günü ANKARA, 27 (Telefonla) — Bay ramın birinci günü sabah saat 9 da Reisicümhur Hazretleri Millet Mec lisini teşrif edecekler ve orada mera- sim salonunda kur diplomatiğin teb. riklerini kabul buyaracaklardır. Kur diplomatik namına duvayyen olan Sovyet sefiri M. Suriç irat ede- ceği bir nutukla Gazi hazretlerini teb rik edecek, Reisicümhur Hazretleri de bu nutka Fransızca mukabele bu- yuracaklardır. Amerika ve inkılâbımız ANKARA, 27 (Telefonla) — A. merika Reisicümhuru M. Roosevelt'in pazar günü inkılâbrmız hakkında rad- yoda bir nutuk söyliyeceği mevsu- han haber alınmıştır. büyük bir” geldiniz” yazılarını taşıyan tak kurulmuştu. Misafirler istasyonda Başvekil İsmet ve büyük erkânı harbiye reisi mü Fevzi Paşa Hazaratiyle milli müdafaa, hariciye, maarif vekilleiryle | hanımları halk fırkası umumi kâtibi ve fırka erkâ- nı ile hanımları birinci | ve ikinci ordu müfettişi Ali Sait ve Fahrettin, büyük er asaresaaramena Bulgar misafirler dün gel- Başvekilimiz İsmet Paşa Hz. | ânı harbiye ikinci reisi Asım Paşalar, başvekâlet müsteşarları Ankara Vali ve belediye reisi ve refikası hariciye vekâ- leti o kâbi Oumumisi mili Omü dafan ve maarif müsteşarı kol ordu kumandanı, © Süvari Umum müfettişi ve Fırka kumandanı, pro tokol sefi ve muavini merkez kumanda- Bı ve eraniyet müdürü Paşalar ve Beyler tarafından karşılanmıştır. Jeneral Voroşilov ve refikatindeki ze vatm Başvekil İsmet © ve büyük erkânı (Devamı 6 ıncı sahifede) maa diler, Ankaraya gittiler Ceneral Markof yedi senelik değişikliği görünce hayretini saklamadı 7 ir Ty “Ankaradaki Büyük bayrama iştirak etmek üzere dün şehrimize gelen Bulgar heyeti Cümhuriyetin onune uyıl dönümün- de Ankarada bulunmak üzere şehrimize geleceğini yazdığımız. Bulgar Maarif nazırı M. Bayaciyeft ve Ceneral Mar- koff dün sabahki ekspresle Sofyadan şehrimize gelmişlerdir. Misafirler İstas yon hükümet namına Vali Muhittin, Em niyet müdürü Fehmi ve şehir namı na Belediye Turizm şubesi müdürü Ek- (Devamı 6 ıner sahifede) Aftan istifade edenler Dün cuma olmasına rağmen hapishane ve tevkifhane dosylarına bakıldı Yeni af kanunu bugün tebliğ © dilmiş olacaktır. Maamafih kanunun metni malüm olduğundan İstanbul müddeiumumiliği aftan istifade eden- lerin hiç olmazsa bir kısmının cüm- huriyetin onuncu yıldönümünde garıda bulunabilmelerini temin af lâyihasınm kesbi kanuniyet ni haber alır almaz derhal hı ve tetkikata başlamıştır. Perşembe günü bu iş için geç vakit müddeiu- mumi muavinleri müddeiumumi Ke- nan Beyin nezdinde bir içtima yap- muşlardır. ,Aftan istifade edeceklerin cetvel- lerinin kat'i şekli bugün tesbit edile- cek ve aglebi ihti at sekizden il lerinden müteşekkil bir heyet tevkif. (Devamı 5 inci sahifede) Tamışvarla Ateş - Güneşin dün yaptığı maçtan birkaç önstantane Fenerbahçe, şampiyonluk yolunda ilerleyor Türkiye şampiyonluğunda yaptığı üç maçta şimdiye kadar 19 gol atmıştır Ateş - Güneş dün mağlüp oldu : i ————— Yeni teşekkül etmiş olan Tteş - Gü- neş klübünün futbol takımı ilk futbol maçını İstanbul halkımın önünde Ka- dıköy Fenerbahçe stadında oynadi. Ateş Güneşin ilk tecrübesi doğru- sunu söylemek lüzum gelirse idari cep- heden çek iyi tecelli otti ise de, fut- bol sahasında birinci bu Dünkü oyunun ilk devresi Ateş Gü- için talisiz ve acı bir netice Fakat ikinci devrede daha tererek bü neti- cenin kendi kakiki kıymetlerile mütes e olmadığını ispat etmiş oldu. tirip te ikinci devrede hiç gol yeme- muvaffakıyeli kazanamadı. Filhakika yeni bir takımın ilk mü- “ profesyonellerin- den mürekkep bir time karşı oyna- ması ve şansımı tecrübe etmesi olduk- ça güç atılacak bir merhale idi. den iki sayı çıkarabilen bu takımın aldör neticeyi biraz gayri tabii keli- mesile tavsif Uetmek, doğru olur. Bu da, bir ecnebi takımı karşısında ilk tecrübesini yapan yeni bir Türk (Devâmı 6 xncr sahifede) gömme m YARIN Rejimimizin ONUNCU Yıldönümü ? gününde saygılı okuyucularımız için £ Milliyet De "ii AKLI sahife olarak intişar edecektir. Bu sayımızda bütün tarihi vesikaları ve resimleriyle “Milliyet, in okuyucuları on yılda her sahada başarılan büyük E eserleri gözlerinde canlandırmış olacaklardır. Yarınki fevkalâde Sayımızda neler var? 1 — Hakiki bayram, Millet | Su, köprü, yol, elektri X bayramı (Yazan: Siirt meb'usu sele ii) On lık el Mahmut), 2 — Cihan siyasetin. | lâp Türkiyesine içtimaiyat gö. de dünkü ve bugünkü Türkiye | züyle bir bakış (Yazan: İsnsil (Yazan: Ahmet Şükrü), 3 — İs- | Hakkı), On yıl zarfında türk sane Gümhuriyetin ilânı, Halk- evleri, gençlik (Yazan: Ali Ri- | zan: Nurullah Ata za), Cümhuriyet maliyesi ve | Türkiye resim Mm türk parası (Yazan: İş Banka. | du? (Yazan: Elif Naci), İnkılâ sı başmüfettişi Sami), On yıl | bın köye doğru uzanan odımla. içinde türk kültürü (Yazan: İb- | rı (Yazan: Kerim Ömer), Cüm- rahim Necmi), Dağınık fikirler | hariyetin on senelik mimari ha- yatı (Yazan: Abdullah Ziya), İ (Yazan: Etem İzzet), On yılın | Al yarattığı şehir, karada, havada, | Ri ea Yeli en denizde Türk ordusu (Yazan: Cinoğlu), İM (Yazan; Fazıl), Cümhuriyetin yıllık bilânçosu (Yazan: Sad. reddin Enver), On yılda teknik | kabiliyetimizi nasıl gösterdik? ve Halkın sihhati (Yazan: Dr. 7 ei On yılda dahili teş- ilât vediğer bir çok şayani dikkat yazılar... e * — 2 | ge Yarın gazetemizin ilâvesini : Müvezzilerden isteyiniz. 5 Yane > 3 tiklâl harbı, büyük zafer, Lauw- | musikisi (Yazan: Mesut Cemil), On senelik edebiyatımız (Ya. B m :