24 Kasım 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

24 Kasım 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

Haftanın filmleri mm Artistik: Saadet yavası Fransızca Elhamra: Sahte fahişe: Fransızca İlelek: Sözde harım: Fransızca İpek: o Gaip ruhlar: kçe Saray: Âşık çilingir: Fransızca Türk: Meçhâl Doktor: İngilizce Artistik Saadet yuvası (Fransızca ) Oynayanlar; Jacgues Catelain, Lu- cien Barroux. iridir. Gerek Catelain, gerek Bar- roax muvaffak olmaktadırlar. Esasen mevzu eğlencelidir. Denizde bir film gevrilirken 1,2 tayfa ile bir zabite ihti- Yaç hâsıl olur. bunları o civardaki va- purdan isterler. Vapurun bir prens o- te gelir, ama ken- dini tanıtmaz. Sahne da ufak bir prens rolü verir, o da ka bu! eder. filmin entrikası bu- adadır, Tabii önce tanınmamış olan Prens filmin sonunda meydana çıkı- Yor. Melek Sözde karım ( Fransızca ) Oynayanlar: Jean Murat, Anna Bella. Bu filin, ebedi bir meselenin re daha komediye esas ittihaz mesile başlar. Miras meselesi. genç kız, zengin haiasından miras ye- miştir. Fakat parayı » almak için onun 21 yaşında evienmesi lâzım, nişanlısı da uzakta, Bir sene sonra ancak ge- İsbilecek. Kız da 21 yaşma ba üzere, Bir uydurma koca bulunabilir. Ve bütün filmin esası bu uydurma ko- ca ile hakiki koca arasmdaki müna- #ebetlerdir, Film eğlenceli ve hareket- Hidir, Artistler muvaffak olmuşlardır. Güzel manzaralar vardık çizi Gaip ruhlar edası (Türkçe ) Oynayün.ar: Charles Longhtaon, m Arlens. Senaryo: H.G. Cenup denizlerine giden Ladi Vain vapuru batmıştır. Yolculardan biri Edvar Parker geçen bir gemi tarafın- dan kurtarılmıştır. Bu geminin kaba ve sert bir herif olan kaptanı garip bir adamın yalnızca yaşadığı esraren- giz bir adaya vahşi hayvanlardan mü- rekkep bir hamule götürmektedir. Bu münzevinin adı Dr. Moro'dur. Kap- tanla Parkor kavga ederler. Kaptan vahşi hayvan kafeslerile Dr. Moro'nun adasına çıkartır. Dr. Moro Parkeri &ok iyi karsrlar, Parker adanın aca- yip mahlüklar, insan hayvanlarla do- İs olduğunu görür. Hakikaten Moro fenne 1000 sene tekaddüm — ederek hayvanları insana kalbetmek çaresini bulmuştur. Yalnız bunlara insan ruhunu vere- miyor. Moro, bir kaplanı kadına kal- bevlemistir. Bu, önun, en eserlerinden biridir. Ru savallıda kadınlık namma her (Greta Garba) nun son resimlerinden şey vardır. Yalnız daha sevmemiştir. Parkerin yanında ruhu da uyanır. Par kerin akıbetinden endişeye düşen ni- ket eder ve tam M iş bir intikam ile tehdit eltiği ande Parker'i kurtarmağa ge- lir. Zincirlerinden kurtulan insan hay- yanlar zalim Moro'yu öldürürler. Par- ker'le nişanlısı adadan köçarlar. Ama kaçmadan evvel, zavallı kadın kapla- nın sevmeyi öğrenmiş olmasının kur- banı olarak bir canavar tarafından öl. dürüldüğünü de görürler Bu film, garip filmler arasında dik- kate şayan bir eser teşkil eder. Bir delinin fen dehâsile neler yaptığını göstermesi itibarile dehşetli bir şey- dir. Türkçeleştirilmiş olan bu filmde türkçe dili biraz garip geliyor. Eğer mevzua uygun seslere malik adamlar bulunsaydı, belki muvaffak add bilirdi. Bize kalırsa türkçeleştirilecek | filmlerin hususi bir çehresi olmaması şayanıtercihti (Âşık Çilingir) filminden Cevap sırası Fransada (Başı 1 inci sahifede) kabul etmiş olması, bazı Şoven gazetelerin şüpheli telmihler- den vazgeçmelerine sebep teşkil etme- mektedir » ingiliz gazeteleri ne diyor? LONDRA, 23.A.A. — İngiliz gazete” lari, akman beyvekili | M. Hitlerin dün çen neşredilen vesika hakkında bir takısı sauelucmar yurütmemteyar, Bir müddettenberi Fransa ile İngilte- ve arasında bir ittifak yapılması tezini mü, daiaa etmekte olan Daily Mal gazete i, M. Hü an böyle bir müsait surette karşıladığını gördi den doayi memnun olduğunu yazıyor. Daiiy Telegraf gazetesi de, M. Hitler in beyanatını müsat bir surette söz ge- işi ederek diyor ki : “ Diplomasinin alışılmış usullerini tec- rübe ve imtihan mevkiine koymak betle faideli bir ciheti de şu ira ki, Almanya bunların tatbiki işine doğ” rudan doğruya iştirak edebilecektir. * Paris gazeteelrinden birinin meşretti- ği vucm ve garip vesika) hakkındaki Mmütalealara gelince bütün ingiliz fırka- larının fikirlerini yayan gazetelerin hep $i bu vesikadaki ifşaatın çok ehemmiyet- li ve tnmamile doğru olduğu noktasında müttefiktir. Bununla beraber muhtelif gazetelerin bu ifşaattan çıkardıkları neticeleri birbi- rine uymamaktadır. Bu suretle Morning Post gazetesi di- m büyüyü ge hişlemek istediği ortaya çıkmış bulunu- Yor, İngiltere, Fransanın ezilmesine mü- i açıkça duyurmalıdır.” Times gazetesi de şunları yazıyor : « k va demki tanmmış bulunuyor, bu fenalığın olan sulh muahedesine ka Ve işe oradan başlamak gerek olar. giltere her istenileni yaptırmak suretile vücude gelmiş bir sulh yerine müzakere vasıtasile kurulmuş bir sulh ikamesine birçok defalar müsait bulunmuştur. Mua- bedelerin yeniden tetkik ve tadili prensi- pi, Italya hükümeti U tarafından daha kuvvetli bir müzaberet görmüştür. * * Times gazetesi muhadelerin değiştiril. mesi esasını böylece kabul etmekle be- raber bu husustaki müzakerelerin ancak milletler cemiyeti çerçevesi içinde yapı” labileceğini, çünkü Lehisan ile Çekoslo- vakyanın doğrudan doğruya alâkadar ol- | dukları bu müzakerelere dörtler misakı- bir çerçeve olamıyacağını kay Times bu yazısmın sonunda diyor ki “Ingiliz efkârı umumiyesi, müşterek sulh sisteminin temel ve çatısını yıkmak. Lehistana karşı mahabbet BERLİN, 23 .A. A. — Havas ajansı bildiriyor : Alman gazeteleri, Leh-Alman münasebetlerinde husule gelen | düzeliş hakkında yörüttükleri mütalealar sırasım- da Leh bükümet adamlarını tebrik et- mektedirler. yi diyor ki £ derek diyor ki £ “1920 yılında, Varşovan'ın Ruslar ta- rafından tethdit İren sıralarda Lehis- tanın geçirdiği fecaatlı o dakikaları M. Beck te ayni acılıkla görmüş ve yaşamış» tir, Tasarruf haftası (Başı 1 inci sabifede) tezahürat programını tesbit etmek üze yapılmıştır. | Tasarruf cemiyeti i yı müesseseler, fırka, Maarif, matbuat, İ Kültür seferberliği MİLLİYET CUMA TEŞRINİSANI 1933 | Türk sineması Doktor X ( İngilizce ) Bu hafta Türk sinemasında geçen bu film, emsali arasında dikkate şa- yan bir çeşiti rdü- ğümüz (İki yüz! ka bir nev'i olan bu filmde polis, babet ve aşk vardır. Başından sonuna kadar seyirciyi tutan ve mahiyeti an- cak sonunda anlaşılan bu garip fi min mevzun bir cinnet vak'asıdır. Bi basta Jâboratuvarlar, fenni tecrübeler ve filme esrarengizlik vermek için ya- pılmış olan orijinal prizler güzeldir. Film son derece fasih ve vâzıh ko- nuşmaktadır. | Bu prozramla beraber Türk sine masında Rusyaya giden sporcularımı- am Moskovada yaptıkları müsabaka- ln r da vardır. Aşık Çilingir ( Fransızca ) Bu fim, sinema âleminde (Ma- lek) ismini alan Amerikalı aktör Bus ter Keatön tarafından çevrilmiş, ko- mik bir filmdir. Mevzuu (Malek) in yeni icat ettiği bir tahancanm tec. rübesi ve bu sırada iş için çağrıldı- ğı bir evde gördüğü kıza âşık olma- 8 ve buna ait tuhaf sahnelerdir. Bir yagındaki çocuk için yedi senelik konturat Daha on iki ayma yeni basan Leroy ismindeki çocuk Maurice Cheralier'- nin yeni bir filminde başrolü almış bu- Junuyor. Paramount bu çocukla yedi senelik bir mukavele akdetmiştir. Ta- bii ailesi mukaveleyi © imzalamıştır. Fakat imzayı müteakıp çocuk kızıla yakalanmış, ikinci filmini tehir etmek mecburiyeti hâsıl olmuşlur. (Başı 1 inci sahifede) retile bütün memleketin kültür se - ferberliğ.ns katılması ve bu seferber» in butün gönüllere sirayet etmesi bu gün yarın tahakkuk etmek üzere iekn Türk matbuatının bunun dışında de- ğil tam ortasında yer alacağı ve en büyük verimlerle çalışac Yeni umum müdürlül hissesine düşen vazife başarmağa çalıracaktır, Fakat bunla” rı muvaffakıyetle başarması, sadece bu teşkilâtm çalışkanlığından, müda- hale ve tamim!erinden beklenemez. Asıl bu teşkilât ile buna mevzu olan efkârı umumiye müesseselerinin mun tazam ve samimi teşriki raesaisidir ki, şefni emirlerinin yerine getirilmesine yardım edecektir. Türkiyede bü matbuat ve her türlü neşriyat ve tel kinlerin, içeri doğru şuurlu ve olgun, dışarı doğru da vahdetli ve vazıh bir manzara gösterebilmeri, bir devlet müessesesi olan umum müdürlüğün muntazam ve metodik mesaisinin ol - duğu kadar birer lan gazete, mecmun, radyo, sinema ve tiyatrolarımızı büyük inkaltp ölüsü” ne yakışır çalışmşa ve kara larının da bir teşkil olunan umum müdürlükle sa - imimi bir teşriki mesaiye davet eder- ken bu davetin hem yerinde olduğun dan hem de, son derece verimli olaca ğından eminim.” vilâyet mümessilleri iştirak etmiştir. İçtima vali ve belediye reisi Muhittin Bey riyaestinde yapılmıştır,. Dünkü iç timada faal Oo komiteler Komiteler altı tanedir, Her komite ken di sahasında yapılacak işlerin mını tesbit edecek, yakında yeti umumiye içtima yapıla seneki tasarruf haftasmda her sene - kinden ayrı bazı yenilikler yapılacak ireler tasarruf ve iktısada eler atacaklardır. Radyoda tasarruf propag, r için vecizeler okunacaktır. | Sinema nanerleri i kmite Ludvig'e gore Emil Ludwig'in Hellyvood hakkın- şehir | Fahri miralaylar Amerikada Kentencky valisi Char- Be Chaplin, Clarek Gable ve Mary Pickford'u “Fahri miralay,, (o ilânet- miştir, Şarlo mes'ut haberi alınca şu telg- rafı çekmi — Emrinize amadeyiz, Vali Haz- retleri.. Muharebe ne zaman? Nancy va Clara bar ş'ılar Clara Bow ile Nancy Carrol arasın- da bir rekabet vardı. Bu rekabet geçen sene Filâ; da bir kabarede başlamış ve dız mükemmelen kavga etmişlerdi.Bu sehe genö karşılaşmışlar. e Fakat bu defa başka şerait içinde ve hiç bekle- nilmiyen bir tarzda, İki artist bir su- vareye davet edilmişlerdi. Birden bi- Clara'nın Bell'in yardımı olmasay- kocası Rex dı, Naney ağır surette yaralanacaktı. Nancy'yi kurtarmak için kocasını teş- vik: eden Clara olmuştur. Tabii bundan sonra öpüştüler ve barıştılar. * İşsiz istatistikçilerden biri hesap etmiş. Lady Lov filminde Mae West'in taşıdığı bütün mücevherat sahici ol- saymış, yüz altmış milyon frank tu tarmış. * Greta memleektinde iken Holly wood'daki aparlımanında oturanların hepsinin kısa boylu oldukları anlaşılı- yor. Çünkü gardüroplardaki bütün çiviler eski yerlerinden dağa aşağıya indirilmişti * İncilden alrnacak filmi; getirmek üzere İngiltered. Eilm şirketi teşekkü! etmiştir. * Buster eaton kânunusanide Paris, Londra, Berlinde bir tiyatro turnesine çıkacaktır. Ramon Novarro'nun da © tarihlerde Meksika ve cenubi Ame- rikaya gideceği bildiriliyor. Mae West te Amerikada bir turneye çıkacaktır. * Joan Crawford takriben altmış k futan haftalığı tezvit edil. yele Clark yable de 41,000 frank tutan haf talığının artırılmasını Bunun sebebi de apand at olur olmaz işe çağırılması imis, daki intibaları şudur: “Burası değil, bütün dünyadır. D. ları ile Avrupa, ikliminin ateşi ile At rik, bütün lüksü ile Asya hep burada- dır. Yalnız bu kadar misafirperverlik Amerikalılara düşüyor.., * Cari Proelieh Berline dönmüştür. Senaryosunu kendisi yazdığı son (Bir cinayetin hikâyesi) filmini çevi- recektir. Başartist Ruth Chatterton. * Anna Bella ile Jean Murat İsvi: rede “Ahlâksız genç kızlar,, isminde | bir film çevireceklerdir. * Irlandada Londonderry kasabası belediy. sputin filmini menetmiş- tir. * Viyanada sinema müdürleri vergi- lerin ağırlığını protesto için bir greve leri menetmek niyetindedir. Hiç mazsa uzun devam eden öpüşmeleri kısacaktır. oi- * Stokbolm'da Greta Garbo şerefi- ne bir sergi açılmıştır. Büyük artistin bütün filmlerindeki portreleri ve filmlerinde taşıdığı tuve'etler teşhir edilmiştir. * Çekoslovakyada istiklâ! şenlikleri münasebetile isi M, Maza- ryek sinema âleminin bazı maruf mü- messillerine nişanlar vermiştir. * Sovyet Rusyada ihtilâlin on altın- cı yılı münasebetile hükümet O maruf Sovyet rejisörlerine nişan vermiştir. * Clara Bow gözleri pek yorulduğu için bir müddet odasından çıkmıya - ar. * Heliyweod'da şimdi 48 film çev« rilmektedir. Bu rakam bir rökordur. , * Ernst Lubitsh Amerikan tâbiiye- larvey'in “Ifşa edilen du- ile film bu yakımlarda Berlinde göste- rilecektir. Filmin almanca versiyo- nunda bizzat Lilian kendi lisanı ko- muşuyor. * UFA Şirketinin 1982 - 1933 sene- si bilânçomuna nazaran safi kârı | 29 (Sözde karım) filminden güzel bir sahne Yeni tip yerli Kumaş — (Başı 1 inci sahifede) dı pera kms area rize dir. Fakat iplik yapamıyan v kâmilen barişten getiren #abeikalar Nurullah Esat Bey bu akşam gidi- yor Şehrimizde bulunan Sümer Bank umumi müdürü Nuruuah Esat Bey, bu akşam Ankaraya avdet edecek ve yakında tekrar İstacbula gelecektir. Nurullah Esat Bey, dün mizi kabul etmiş ve muhtelif suallere cevaben aşağıdaki beyanatta bulun - muştur? Ucuz e'bire işi “— Memleketin en msiisbet bir ih- tiyacına cevap verecek bir mevzu kar- şısımdayız. Bu itil den faaliyete geçtik. Bir taraftan, Fes- hane fabrikası, ucuz elbise tetkikatı için tavzif edilmiş, diğer taraftan bu- nun icabı olarak fenni tecrübelere de başlanmıştır. Eğer bu teşebbüs icap ettirirse fabrikada hususi tesisat ta dü şünülebilir. Fabrikanın bu işi yakm za manda tahakkuk ettireceğini ve çok müsbet neticeler almacağını ümit edi- yoruz. Yeni ve mevcut fabrikalar Kayseride kurulacak pamuklu bez brikasma müteal'ik bütün tedbirler ınmıştır. Hazırlanın ve nihai şekli alan projeler üzerinde tesisat ve ma kineler sipariş edi ni.şt3. Önümüzde- ki mevsimde de derhal inşaata başla nacaktır. İkinci büyük mensucat fabrikası hakkındaki tetkikler de neticelenmiş tir. Bu fabrikanın inşaat ve tesisatı rla vakit geçirme” | li Balkan haberleri Yunan meclisinde ATİNA, 23 (Milliyet) — Mösyö Metaksasn şiddetli müdahalesi üzerine iste dünkü müzakereler tasavvur veçhile, çok gürültüler olmuş- tur. Müzakerenin mevzuu af kararna- mesiydi, Atinaya telefon ATINA, 23 (Milliyet) — Atina ile Selânik arasında tesiş edilen beş tele fon hattı muvaffakıyetli neticeler ver- diği için, hariçle de muhabere teminine teşebbüs edilmiştir. Atina — Sofya — Belgrat — Bük: reş — İstanbul — Ankara — Viyana — Peşte — Prag — Berlin — Paris ara- sında yakında telefon servisleri başlaya. caktır, Se'ânikten tutün alınıyor ATINA, 23 (Milliyet) — Bir Alman ticarethanesi Selânikten 400,000 okka tütün almağa başlamıştır. Verilen fiat lerden tütüncüler memnundur, plânlarına da başlanmak üzeredir. Umumiyetle fabrikalarımızın işle - ri şayanı memnuniyet bir safha arze- diyor, Sanayi erbabına kredi Bankamızın İstanbul şubesi, bu mın İ dir. Bu meyanda sanayi kredisine lâ- yik olan ehemmiyet verilmektedir.” Diğer taraftan yaptığımız temas- lara göre, ucuza mal edilmek şartile yapılacak elbise, yeleksiz ve önü ka- palı bir caket, düz veya paçaları dar bir pantalon ve kasketten ibaret ola- rak düşünülmektedir. Yalnız renkle « ri değisecektir. Sumer Bank fabrikaları Aldığımız malümata nazaran Sa - nayi ve Maadin bankasından Sumer Banka devredilen idare tarzları tes - (Gaip Ruhlar) filminde Richard Arlen milyon marktır. miştir. Bu filmin fransızca versiyonu da çevrilecektir. * Lilian Harvey Amerikada üçüncü filmini bitirmiştir. Dördüncüsüne baş- lamak üzeredir. * (Frankenstein) ismile geçen sene tehrimizde gösterilmiş olan dehşet fil- minin mabaadı olarak (Frankenstein in avdet film çevrilecektir. * Kaliforniyadaki bütün stüdyolar bu sene yaz mevsiminde yeni yıldızlar aramağa çıkmışlardı. Pek çok namzet- ler arasmda pek az müstakbel yıldız seçilebilmiştir. Müracaat eden beş yüz bin namzet arasından Paramount yalnız tecrübe için kırk kadarını celbetmiştir. Bunlar haftada 25 - 50 dolar ücretle ilk önce küçük rollerden başlıyacaklar ye iti rı görülürse ilerliyeceklerdir. * (Mlalek) diye tanıdığımız gülmez adam Buster Keaton Meksika'da ken- di hastabakıcısı ile evlenmiş ve Ame- rikada bu nikâhı tecdit müsandesini almıştır. Tayyare ile (Arizona) ya uçmuş © lan Weissmuller ile Lupe Velez henüz evlenmemişlerdir. * Marlöne Dietrich şimdi Ho'lyvood da büyük bir film çevirmek'e meşğul- dür. Bu filmde büyük Katerina'nn rolü sü almıştır. Fakat filmin başlangıcında Kate-ina- nın çocukluk zamanını göstermek 1 zn geldiği için, Marl&ne. bu rolün şimdi do kuz yaşında olan kızına verilmes ni iste- miştir. Teklif kabul edilmiştir. Demek ki, annesinin çocukluk rolünde Marle- nenin kızını da ekranda göreceğiz. * Fransız yıldızı Gira Manes sinema» yı da terketti, Fransayı da... Bu habri veren Fasta büyük bir film çevirmek'en dönen Marie Bell dir. * Almanyada geçenlerde yapılan in- tihabat münasebetiyle her sineada ay nda birer propaganda Filmi gösterilmiş” tir. * İntihabattan sonra “Toprak ve kan” isminde ayrıca dokümanter bir film gösterilecektir. | 7 Bu filmde Almanyanın zirai politika sr canlandırılmıştır. Küçük ikti slar Lloyd George meyva yetiştiriyor Bristolde açılan bir meyva ser- gisinde M. Lloyd George üçüncü mükâfatı kazanmıştır. Eski Başve- kil kendisine gönderilen bir tebrik telgrafına şu cevabı vermiştir: “He nüz müptedi olduğum için hakkım» da gösterilen bu tevaccühten son derece memnunum. , La Tribune de Genöve Vergiler İnsanlar ne zamandanberi vergi almağa başladılar? (Vergi kadim tarihtenberi vardır. Hazreti Musa zamanında İbraniler mahsullerinin ve hayvanlarının senede onda birini vergi olarak verirlerdi. Eski Mısır- da Fraunlar her tebaasının mahsu- lünden her sene beşte birini alırdı. Kazanç vergisi eski o Yunanlılar zamanında da mevcuttu. Romalılar zamanında da çeşit çeşit vergiler vardı. (Vermot) Amanullâh hanın kai pederi öldü Sabık afganistan hariciye nazırı ve sax bik kral Amanullah Han Hazretlerinin kayinpederi Mahmut Tazi Han çarşam- ba günü Maçkadaki ikametgâhında vefat etmiş ve Eyüp sultanda defnedilmiştir. bit edilmiştir. Sümer Bank şimdiye ka dar bu fabrikaların eski idare şekil - bozmamıştı. Şimdi bu fabrikala ne fabrikası da bankaya bağlanacak» tır. Esasen şirketin bütün aksiyonları bankanın elinde bulunmaktadır.