10 Aralık 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

10 Aralık 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

Zeytin mıntakalarımızdan Ayvacık nasıl çalışıyor Bu zeytinci ve bağçı memlekette son Zamanlarda meyvecilik heveside var Ayvacıkta yeni yapılan AYVACIK, (Milliyet) — Ayva: “ık Çanakkale vilâyetine bağir yirmi bin nüfuslu bir ka zadır. Merkez ka- gis x # yardır. Bu mnta- iye ayrılmış tr. Deniz kısın» dağ kısmı. Deniz kımında olan köy ler zeytini ve bağcdır. Son za- men'irda © mieyes'| iştirmeğe de he 1 İ i A 4 w Hiks Balıkesir hududu. pu ayırai çayına ka K. M. deniz civarı kâmilen zeytinlik ve yer yer meyveliktir. Bu ha #enede £ iki milyon okka zeytin; ile beş altı yüz bin okka meyve | #al olunur. Bu istihsalât Yunanistana ve İstanbula sevkedilir, Dağ kısmına gelince bu civar köyleri de çiftçi ol- inakla beraber palamutçudur. Bun- dan maada hayvan yetiştirmek heve- si de fazladır. Bu civarda da senede beş binden fazla kuzu ve iki bine yakın k: ğr hai Yunanistana sevkedilmek Kaymakam met Bey mektedir. Bu hayvanlarım fazladır. Mıntakamiz dahil « Çiftçinin azlığı ihsal edilen buğday ve ar Pa ve sair hububat ancak kazayı ida- Ve etmektedir.Kazanın istihsalâtı faz- olmasından buhrandan müteessir kazadır. Onun için bura et civar kazalara Burada her sene mayısın yirmi al- ıncı günü açılıp beş gün devam eden yvanat ve emtia paneyırı kurulur. Bu panayırda en ziyade kazanm ha vanatı satılır. Ve hariçten alıcı geli Gerek belediye ve gerek halk bu pa- mayırdan çok ii ektedir. Yollar Kazanm bütün köy yolları Köy ka Bunu mucibince muntazam bir surst te yapılmıştır. Bu yollan içinde en mü im olan Ayvacık - Babakale vi dur. Babakale Ayvacığa 96 K. M. #ak bir köydür. Bu köye şimdiye kadar araba bile Bidemediği halde Kazamızm ç an Kaymakamı Hikmet Beyin gay- Yetiyle bu yol da ikmal edilmiş ve o- avabil ile gidip gelinmeğe başlanmış Ezine - Ayvacık yolu da müteahhi de ihale edilmiş ve tesviyesine baş- lanmıştır. Bir sene sovra bu yoldu 'âmilen bitmis olacaktır. Maarif hareketleri un işleri arasında en ileri köy mekteplerinden üçü giden maariftir. Zaten Çanakkale mu hitinin okuma hevesi pek fazladır. Kasabalisr, köylüsü okumak ve ceha- letten kurtulmak ve buzünün hayatı- na alılmak arzusunu her sahada gös- termektedir. İşte halkın maarife karşı olan yük sek ruhu sezilmiş, Vatimiz Süreyya ve kazamız kaymakamı Hikmet Beyle rin gayretleriyle kazamız dahilinde bir çok mektepler açılmıştır. Bu mek- teplerin bir çocu Cümisriyet devrin- de müceddeden inşa edilmiştir. Sevimli Milliyetimize gönderdi- ğim dört köy mektebinin inşaatı bu sene ikmal edilerek Cümhuriyet bay ramında küşat merasimleri yapstmış- tr. Bundan maada kazamiza Büyük Çetni ve Sazlı köylerindeki üç smıflı mektepler beş sınıfa çıkarı. mıştır, Mektep olmıyan bazı köy yavpula- rı bu mekteplerden istifade etmekte- dirler. Gelecek sene kazamızın bir kaç köyünde yatı mektebi yapı tr. Çanakkale mıntakası maa günden güne her inbadai iskiçafi sayanı tebrik ve tak Asayiş Ayvacık kazasnda asayiş Gerek kasabada ve gerek köylerde pek ufak vakalar hariç tutulursa mü- bim bir şey yoktur. Yalnız bu havali- de kız kaçırma vakaları pek ziyade vukubulmaktadır. Belediye işleri Bura Belediyesi fakir olmasma rağ men çok çalışmaktadır. İlki seneden- i kasabanın kaldırımları yenilen- miş ve su yolları ile lâğımlarda esaslı tamirat yapılmıştır. Kasabanın sıhhi şartları ile yakından alâkadar olun- maktadır. Bütü esnaf sik sık muaye- neye tabi tutulmaktadır. Sıhhi vaziyet Kazanın umumi sıhhi vaziyeti iyi- dir, Bazı köylerde sıtma ve firengi hastalıkları varsa da imha ve tedavi- si için gaytetle çalışılmaktadır. Sıh- hat memuru köylerde dolaşarak has- talara kinin dağıtmakta, firengililer de kasabada tedavi altıma alınmak- tadır. Memurlar ve halk var, Hilcmet Bey. Bu zat kendisini bü tün halka sevdirmiş ve saydırmıştır. Köycü, mektepçi, ve yal yapıcı mami halk ile yakından alâl dar olmakla beraber onların dertleri. ni ve dileklerini yerine getirmeğe ça- İışır, Ayvacık halkı Kaymakam Hikmet Beyi sevdikleri kadar diğer memurla- ri da sevmektedirler. Ahmet NİYAZİ Kütahyada yeni lise binası KÜTAHYA, 9 A.A.) — Yanan li. $e için yeni bir bina hazırlandı. Ted. risata birkaç güne kadar başlanacak- tar, MİLLİYET PAZAR 10 KANUNUFVVEL 1933 Sıvasta baro Teşekkül etti SIVAS, (Milliyet) — Her vilâ yette avukatları toplıyan barolar teşekkül ettiği halde Sivas bun- dan mahrumdu. Buna sebep te ye di avukatın bulunmaması idi. Yedi avukat tamamlandığın- dan baro için Cümhuriyet müddei umumiliğine müracaat edilmiş ve tahkitattan sonra Adliye encüme- nin verdiği kararla baronun te- şekkülüne bir mani olmadığı bil- dirilmiştir. ni, Celâl Kâzım, Asım, Süleyman Sırrı, Mehmet Zeki, Ekrem Bey- lerdir. Bu yedi arkadaş aralarında in- tihap yapmışlar ve Gani Beyi reis- liğe, Kâzım, Asım, Celâl Beyleri de azalığa seçmişlerdir. Sivasta ilk defa baro temine çalışan bu hukukçu arkadaşlara muvaffakiyetler dileriz. Sivasta iki yeni mecmua SIVAS, (Milliyet) — Sivasta son günlerde iki mecmua çıkma- ön başlamıştır. Bunlardan biri kız orta mektebinin çıkarmağa başla- dığı “İlk İz”, diğeri ise “Tapu ve Kadastro” mecmuasıdır. Sivasta kar ve yağmur SİVAS, (Milliyet) — İlk kar yağdı. Lâkin yağmur bırakmıyor, mütemadiyen yağıyor. Caddeler çamur içinde.. Yağmur durdu. Ar kasından kar, şimdi Sivas bembe- yaz... e Sivasta spor SİVAS, (Milliyet) — Sivasta ber yıl bir spor günü yaşatan Lise ve erkek Muallim mektebi kabak yarışmda karşılaştılar, Oyun tam saat onda Yüzbaşı Hüsnü Beyin idaresinde başladı. İlk akın Muallim mektebi tara fından yapıldı. Lâkin liseden Se- lim tarafından kesildi. kikada Rıfkınm güzel bir şütü Muallim mektebi kalesinde görün Behçetten aldığı pası gole tahvil edildi. Muallim mektebi bu göllerden fazla hareket geldi. Lise kalesini sıkıştırmağa başladılar. Ve arka, arkaya iki gol yaptılar. İki senedenberi beraberlikle neticelenen maç bu yıl Liselilerin hâkimiyeti altında hitama ermiş- ti. Oyun iyi cereyan etti, Liseden Rifat Selim, Süreyya, Zeki, Ali, Muallim mektebinden Selçuk, Yu suf Kemal, Ali Efendilerin oyun- ları göze çarpıyordu. Hakem Hüs nü Bey oyunu gayet güzel idare etti. Kurutulacak göl AYDIN, (Milliyet) — Sökede- ki Akçakaya gölünün de kurutul- masınm kararlaştırıldığını bildir. miştim. Su mühendislerinden E- min Bey bu gün Akçakaya gölüne giderek niyolunmasını yapacak ve yarın gölün kurutma işlerine bilfi il başlanacaktır. Köylünün fakir talabeya yardımı AYDIN, (Milliyet) — Aydın köylüleri, ilk ve orta mektepte o- kuyan kimsesiz çocuklara sıcak yemek verilmek üzere aynen er- zak teberru etmeği kararlaştırmış lardır, Köy ihtiyar ve fırka ocak he- yetleri el birliği yaparak bu hayır. işle uğraşıyorlar. Malatyada tasarruf haftasına hazırlık MALATYA, 8 A.A.) — Milli ta - sarraf haftasının çok canlı ve hara retli olması içi: inde muhte. lif müessese içtimaiyle bugün ya pılan toplantıda zengin bir program hazırlanmıştır. Son Karadeniz fırtınasının fedakârları SAMSUN, 9 (A.A.) — Geçenki fırtınalar esnasında denizde tutuna - bilen yegâne motör Hantaloğlu Şevki kaptanın motörüdür. Şevki kapta; tayfaları müthiş dalgalar arasında taraftan kendilerini diğer taraftan da halatların ucuna bağladıkları direkle ti denize atarak ir yirmi kurtarmışlardır. . Samsun liman reisi bu fedakür #emicilerin taltifi için te- şebbüsatta bulunmuştur, Bağlı, bahçeli şirin bir kaza merkezi: Pertek Kaza ve köylerinde bir dolaşış ELAZİZ, (Mitliyet) — Bu mektu bumla Milliyetin aziz okuyuculara Pertiği tanıtmağa çalışacağım. Per- tek Elâzize altı sa at mesafede ve Murat nehrinin ya rm saat ilerisin de güzel ve şirin ki Kale altında Pertek Kaymaka- kurulmuş idi. ki ve kale altında iki cami, hamam ve bir çok harabeler göze çarpmakta- ki aret olduğu söylem- mektedir. Şimdiki Pertek te eski Perte- ğe yarım saat mesafede bahçeler ara sında ve Süpürgeç tabir edilen dağın eteğinde yarmışar saat uzaklık ile beş maahile olmak üzere bulunmak- tadır, Pertek yakın zamanlara ka- dar nahiye merkezi idi, Fakat bir kaç sene evvel kaza merkezi olan (Peri) | nahiye Pertek te kaza olmuştur. bilumum kaza, nahiye ve nahiye, 80 kadar köyden mürekkep- ir. Son zamanlarda kaza merkezin- yeni tayin olunan ve pek kısa bir müddette kendisini muhitine pek çok sevdiren ve kaza- nın ilerlemesi yolunda pek büyük fa aliyetler gösteren kıymetli idareciler- den Kaymakam Kemal Bey ve Jan- darma kumandanı Hüsnü ve Malmü- dürü Beylerin kazaya yapmış olduk- ları büyük hizmetler cidden şayanı tebrik ve takdirdir. Maarif Kaza merkezinde tam devreli ve Çarsancak nahiye merkezinde, Vas- kat nahiyesinin: Mercimek ve Dere iyesinin Ulupınar ve Sağman köy- lerinde üç sıruflı birer ilk mektep var dır. 18 bin müfuslu ve 4 nahiye, 80 köylü bir kai bittabi bu mektep- ler halkın Okuma ibtiyacma kâfi gel mmemektedir. Buralarda“ tahsil | çağında çocuk miktarı pek çoktur. Halkın okumaya ihtiyacı pek fazla ve halkta okumaya fevkalâde heves olduğu halde mek- tep olmadığından yavrular tahsilden mahrum kalmakta ve halk cahil bir vaziyete düşmektedir. Bu hususta Ma Vekâletinin nazarı dikkatini cel- bederiz. Sıhhi vaziyet Kazada çalışkan bir sıhhat memu- ru bulunmaktadır. Burada en ziyade mevsimlerinde göz hastalıklarma tesadüf edilmektedir. Kaza merkez we köylerinde sonbahara doğru bil- hassa sıtmanın çoğaldığı görülmekte- dir. Bu hastalık, karşı sıhhat ida- resince icap eden ilâçlar tevzi edil- mektedir. Menba suları bol ve sıhhat İs olan Perteğin havası biraz ağırdır. Bunun da başlıca sebebi ağaçların çokluğudur. Buran badem, erik, dut, ceviz ağaçları ekseriyeti teşkil eder. Tayyare Cemiyeti Pertek şubesi Kazanın Tayyare cemiyeti şubesi büyük bir gayretle çalışmaktadır. Şu benin 331 senesi varidatı 180, 932 se- KEN 0 Le e va ay» ur. Şube- 51933 ma b sada içinde 1500 lira kadar bir varidat tepxin edeceği anla şılmaktadır. ğrunda gecel gündüzlü oğraşan Tayyare Cemiyeti- mizi ülküsüne bir ayak evvel kavuş- tarmak isteği ile çalışan Tayyare Ce- geçen sene tayin olunan genç ve faal muhasibi Mehmet Beyin gösterdiği gayret ve faaliyet cidden takdir ve tebrike şayandır. 931, 932, 933 senesi hesapları göz önüne alındıkta muhasip Mehmet Be- yni gayretinin derecesi anlaşılmakta” dır, Ticari ve iktısadi vaziyet ucılık bir parça terakki etmiş gibi gö rülmekte ve palas, kilim gibi şeyler de dokunmakta ise de ihracat yaş cak bir halde değildir. Ve mahalli tiyaca ancak kâfi gelmektedir. Bura- larda pamuktan bez dokunmaktadır. Kazanın arazisi umumiyetle münbit ve ziraate elverislidir. Kaza merkezi ve civarmın . başlıca | teşkilâtımı buğ. day, arpa teşkil etmektedir. Tütün ve pamuk ta istihsal edilmekte ise de pek azdır. Nohut, mercimek, fasulya gibi şeyler de cüzi miktarda çıkarıl- maktadır. Yollar Pertekten geçen Elâziz ve Erzin. can şose yolunun henüz Pertek hudu dunda yapılmış bulunan kısımları noksandır. Bunların tamamlanması İ- çin faaliyet devam etmektedir. Por tekten Hozana giden ve Elâzizle Per tek arasındaki yolun çok yerleri pek bozuk bir vaziyettedir. Pertekle Maz girt kazası arasında akmakta olan Muzur suyu üzerinde köprü olmama- sından dolayı Mazgirde giden yolcu- lar epeyce müşkülât çekmektedir. Evvelce Fırat nehrinden bir taraf- tan diğer tarafa ufak gemiler ve ke- leklerle geçirilirdi. Sonraları yapılan ahşap köprü bir kaç sene evvel ilki harda suların görülmemiş bir şekilde feyezan etmesiyle yıkılmış ve geçen sene yeniden inşa edilmiştir. Perteğin Til köyü Perteğin münbit köylerinden biri de Murat nehri kenarında ve Perteğe saat mesafede bulunan Til köyü- dür. Buranın arazisi evvelce eski de- rebeylerinin mülkü olup Ermeniler ta rafından ortakçılık suretiyle zerredil mekte idi. Fakat Cümhuriyet o hükümetimizin teşekkülü ve derebeylerinin sukutu sr ralarında burası halk tarafından is- kân edilmiş ve halihazırda münbit ve mahsuldar bir şekle koyulmuştur. Burada henüz harap denilemiyecek ise ve bir kale mev- . Köyün önünde akan Murat nehrini yerliler keleklerle geçmekte dirler, Buranın dört yaşındaki çocuk- Elâzizle Pertek arasında Pertek köprüsü. ları bile nehri bir taraftan diğer ta- rafa yüzerek geçmektedirler. Til'in kavun ve karpuzu oldukça boldur. Sağman köyü Sağman Pertek kazasına merbut bir köy olup Perteğe bir buçuk saat mesafededir. Burası aynen Pertek gi- bi yarmışar saat mesafe ile bir kaç mahalleden mürekkeplir, 955 tarihin de asıl sağman şimdiki Sağmana ya- rım saat mesafede olup (1000 hane, bir kaç hamam ve kilise, bir camiden ibaret imiş. Elyevm bir çok hane ve hamam harabeleri vardır. Sağmanm başlıca mahsulâtını arpa, buğday, ki raz, ceviz, vişne teşkil eder. Arazisi ormanlıktır. Evvelce mühim bir medeniyet mer kezi olan Sağmanın bugün en mühim eseri meşhur Sağman camisidir. Du- varları kâmilen çini ve direkleri 80- maki mermerden yapılan bu cami 932 de Kürt hâdisesinde Kürkler buraya gelerek camiin pek kıymetli taşlardan yapılmış olan mimberini yıkmış ve çi nilerini sökmüş, minarenin şerefesini kırmışlardır. Sonraları köylünün ca- miyi tamir için y. ü ları nazarı dikkate alı tepe üzerinde Keyhusrev Beyin sara- yı olduğu söylenmektedir. Gazi Hz.nin Malatyaya armağanları MALATYA, 8 (A.A.) — Reisicüm bur Gazi Hazretlerinin imzalarını ha vi olup C. H. F. ile Halkevine hediye buyurdukları fotoğraflar bugün me - rasimi mahsusa ile yerlerine konulmuş tur, Divriki kaymakamı SİVAS, (Millet) Sivasa merbut Divriki kazası kaymakamı Tevkif Bey tekaüde sevkedilmiş- tir. Tevfik Bey 50 yıldanberi Sivas ve haval damıdır. Diyebilirim ki, Si bulunanların bir çokları Beyden tederrüs etmişlerdir. ni zamanda kuvvetli bir inkılâp ruhu taşıyan Tevfik Bey yorğun- luk almak için İstanbula geçmiş tir Samsun borsası İş göremeyor Azanın çoğu birer birer istifa ediyorlar SAMSUN, (Milliyet) — Samsun borsası maalesef faaliyetini tatil et- miş vaziyettedir. Samsun zahire ve emtia borsası için yapılmış olan ni- kopya edilmiştir. Halbuki Samsunun alış veriş tarzı bambaşka bir hususi yet arzeder. Ötedenberi Samsun borsası arzu ©- dilen şekilde çalışamamıştır. Bunu 1- Jah için çok gayret sarfedilmiş ise de kati ve müsbet bir netice elde edile memiştir. Vaziyetin idamesini fayda- sız sayan bir çok borsa heyet ve aza- ları istifa etmekte devam etmişlerdir. Ticaret Odasının Pazar günkü içtima den iki azanm istifaları vesilesiyli borsa mevzuu üzerinde uzun uzadı- borsası fit olmadığı, ne halka, ne müstahsile, ne de diğer alâkadarlara hiç bir fay- da temin etmediği gibi, nevima bir kaç memura maaş vermek üzere tüc- cardan ve binnetice müstahsil veya müstehlikten vergi tarhedilir rünen bir vaziyet ihdas etmektedir. Esasen gerek Samsun odası, gerek se borsa, bir kaç kimsenin aylık geti i mala berdevam- kati bir hal suretine iktiran ettirecektir. Odanın içtimamda hararetli mev- zu teşkil eden Borsa hakkında serde- dilen mütalenlardan sonra borsaların iktınadi bir ihtiyaca tekabül ettiği mü Jâhazası varit olduğuna göre r da bir borsanın vücudü şayanı arzu İ- se de, bugünkü hali maalesef ne bor- sa heyetinin, ne Ticaret Odası heyeti- nin ve nihayet ne de hükümetin arzu- larına uyun olmıyacak bir tarzda ol d ve Samsunda borsanın fh. hakika kati » surette bir :htiyaçtan doj mamış olduğuna zaman ve tecrübenin en kavi bir misal olduğu nazarı itiba: ra almarak Samsun borsasının Jâğv. ne odaca karar verilmışti. İktisat Ve» kületi kati kararmı verecektir. Kapatılması lâzım bir maç hadisesi KAŞ, (Milliyet) — lardan birinde Fet — Geçen nüsha i vi neşredilen mektubu üze- irliği heyeti resile temas ettim. Aldığım cevapta maçın şekli ta- yin ve icrası kendi vaziyetlerinin neticesi olarak tebeddül etmiş ol- duğu beyanile mektubun buna mü- teallik fıkrası teyit edilmiştir. Fethiye takımına tevcih edilen hakem intihabı neticesi Fethiye i- darecileri tarafından seçilen hake- min müptedi olduğu ve maç ya- pan herhangi bir takımın galip ve- ya mağlup olması hakkındaki ka- rarının icra kabiliyeti bulunmadığı ve bu hususun o gün maç seyreden bütün Fethiye halkının ve o hattâ maça iştirâk eden Ege takımı oyun- cularının evvel ve ahar kabul ettik- leri bir hakikat olduğu ve ikinci maçm yapılmasına bilhassa itima- da taalluk eden bu halin sebebiyet vermiş olduğu ve ilk maçın da 1 - 1 beraberlikle kaldığı söylenmiştir. Fethiye Ege kulübünün masari- fine gelince Fethiye kulübünün bu hale sebebiyet vermiş (olması ve mukavelede böyle bir şart konul- mamış bulunması sebebi mevzuü- bahsedilmekle iktifa ( edilmiş ve maçlan bir gün sonra da Fethiyede iken (İkinci maçı yapamazsınız bütün masrafın kulübümüz tarafın dan tesviyesi zaruridir.) Şeklinde Ege kulübü kâtibi umumiliğinden alınan mektup üzerine masrafın ne ye baliğ oldu ise derhal mahallin- de tediye edileceğini kulübümüzün kabul etmiş olduğunu cevgben bil- dirmiştik. Bu hususa dair ne gibi bir karar verildiği mensup bulun- dukları spor mıntakasına sorulmuş ise de henüz bir tebligat vakı olma- dığı cevabı verilmiştir. Gerek Fethiye gerek Kaş kulüp- leri idare heyetlerinin artık bu mev zu üzerinde fazla durmıyacakları- nı ve münakaşa değmiyen bu gibi meselelerin de uzatılmıyarak unu- tulmuş nazarile bakılacağını ümit etmekteyim. Samsunda ocak intihapları SAMSUN, (Milliyet) — Cümhu- riyet Halk Fırkası köy, mahalle, o- cak intihapları başlamıştır. Yakında nahiye ve 17 kânunusanide de kaza yapılacaktır. İntihabat hal. kın bararetli alâkası ile yapılmakta- er