11 Aralık 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

11 Aralık 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

Hergün bir yazı Maaş kırdırma günü! Yetmişlik yetimlerin, seksenlik kızların arasında EN nele r işi tirsiniz? yi Emlâk ve Eytam banka sının gişesi önünde Emlâk ve Eytam Bankasınm Yeznesinde maaş alma, daha doğ- Tusu maaş kırdırma günü... Yetmişlik yetimlerin, seksenlik ların, sakat ve gr dulların, üç aylık maaşlarmı almak için bekleştikleri taş koridorda, du- mandan gözgözü görmiyor. Numara dağıtan memurun önü imç... Zavallı adam bağır- maktan kısılan sesiyle; etrafında» kilere kanter içinde meram anlat- mağa çabalıyor: — Beyler... be Görü Yorsunuz, elimde işim var. On par çaya a; ki... Sıra ile hepi in vereceğim... z sabırlı o- | ribirine karışan saflar arasm da bir kadın sesi: — Sabırlı ol... Sabırlı ol.. Sa- bahtanberi ayaklarıma kara su in 1 Derken bir itişme: — Hanım. Kedini topla.. Bura macuncu mahallesi değil!. Sü- üp sürtünmüş, piyasaya çıkar gibi maaş almağa gelmişsin.. Bu ne hal bel.. Tu, yüzüne gözüne. — Işittiniz ya, hakaret et Polis yok mu oralarda polis., Bir erkek araya girdi: Canım.. Nedir bu sizin etti- ğiniz?.. Kavganın sırası mı Şi di... Memur Bey, kendi işiyle mi, uğlaşsın, yoksa sizinle mi? Sarsak bir ihtiyar, koltuğunda biri kadın, biri erkek iki kişi inle- Ye inleye sokuldu: — Aman velinimet... tim!.. Memur, kurşun kalemle önün- deki kâğıda hesaplar yaparken başını kaldırdı: — Peki amma, ne yapabilirim size... İhtiyar, masaya dayanrak ge- miş bir nefes aldıktan sonra; cüz- dnından bir kâğıt çıkardı: — Alın şunu okuyun... Yan gözle baktım. Bu, bir dok tor reçetesi idi. O devam etti: — Gördünüz ya.. retleri.. Memur, içinden ne dediyse de- di, fakat yüzünden bir şey belli etmiyerek: — Gördüm efendim, dedi, fa- kat talimat haricine çıkamam, Bu gün, numarayı alır, Cumartesi gü- Dü teşrif edersiniz. Ne dersiniz, bu cevap üzerine ihtiyar birdenbire çevikleşti. San ki demin inim inim inliyen adam : değil. Başladı memura çıkışma- a5 — Allahtan korkun yahu.. Pey gamberden utanm yahu! Şu alil Vücudümle beni bir daha buralara sürüklemek revayı hak mı?... Memur, hiç sesini çıkarmadan onu dinliyordu. Nihayet, dedi ki: — Beyefendi. Sizin gibi bura- da daha yüzlerce adam var, Hep- si hasta, hepsi alil, hepsi ihtiyar.. Hepsi doktor parası, ilâç parası istiyor. Hepsinin acele işi var. Biz de ne yapalım? İhtiyar, söylene söylene çekil- i. Fakat yeri boş kalmadı. Acuze bir hatun çenesini takırdatarak başladı: — Oğlum... o Rahmetlinin ma- âşmı almağa geldim. Siz de tanr- Yacaksmız ya... Tapuda başkâtip- ti. Dört sene var, merhum olalı... Ah, ah.. Bari aldığım çokça bir pa ra olsa... — Bugün, kabil değil, hanıme- endi.. — Aman, sakın... Cumartesi gü Ben bit- Efendi haz- nüne atma beni... Allahın gücüne gider! Ea Etrafındakiler gülmeğe ği dı. O devam ediyordu: — Üç kız, dört oğlan.. Yedi ye- tim, hep bu maaşa bakıyoruz, a.. Benim gözümün Nuru... — Mümkün olsa yapardım, fa kat çaresiz, Cumartesiye kadar bekliyeceksiniz! — AL... Ben dünyada bekliye- mem. — Beklemez de ne yaparsınız? — Burası dağılıncaya kadar, bir yere gitmem!.. Elbette yüreği imanlı biri çe kar karşıma!...” Siz, memurun yerinde olun da aklınız çileden çıkmasın bakalım.. Veznenin başından sesler geli- yordu: — Ümmü Ha... nı...m!.. — Rukiye Ha... nr...m!., — Gülsün Ha... nı....m!.. Çarşafı burnunun ucundan ba; Iİ bir hanım, homurdanarak önün dekini itti — Az müsaade edin, biz de gö relim! Öteki kızdı: — Neyi göreceksin, karagöz oy natmıyorlar ki... Resmi muamele yapıyorlar! Çatır. çatır daktilolar işliyor, kolları sıvalı bir takım gençler, koltukları altında bir sürü kâğıtla oradan oraya koşuşuyorlar. Kim- senin nefes alacak vaki yok... dü Arada bir kulaktan kulağa fr İtr3 — Falanca beyi, görme.. Gözle- ri kan çanağına dönmüş... — Filân Beyin de çalışırken ü- zerine fenalık gelmişl.. , — Daktilo hastalanmış, miş. Muamelesini yaptırıp parasını alanları görmeyin... Keyiflerinden ağzı kulaklarına yariyor. Geç ge lip te sıra beklemeğe mecbur olan larda suratlar bir karış asık!.. Bir dul kadınla, memur arasın- da küçük bir muhavere: — Valideciğim... Size bu para- yı veremem! Kızınız, reşittir!., Kendi gelecek... * Kadın, sağ kulağını iyice işit- ze için parmaklarının arasına al ae — İlâhi oğlum. Sen başkasının kâğıdını okuyorsun! Benim kızı. mın adı Reşit değil ki... Bunda bir yanlışlık olacak! — Hayır canım... Yani reşit de mekten maksadım...” Memur, reşidin ne demek oldu ğunu anlatadursun, ben kalabalı- ğı güçlükle aralayrk kendimi dışa rı dar attım! M. SALAHATTİIN git e miniğin Yunan ticaret heyeti bekleniyor Yunan ticaret heyeti, dün de şehri- mize gelmemiştir. Heyetin bu sabah limanımıza ru ile gelmesi beklenmektedir. İktısat nazırı yılbaşından sonra elecek ATİNA, 10 (A. A.) — Atina Ajan- sindi Türkiye ile Elen Hükümeti arasın- da yeni bir ticaret itilâfı ak tinadan hareket etmişlerdir. Gazetelerin yazdıklarına göre Milli azoğlu, yapıla” İktısat Nazırı M. P cak itilâfın imzası için yılbaşı yortu- sundan sonra Ankaraya gidecektir. il olacak Andria vapu- (Başı 1 inci sahifede) taraflarda sathi surette bir karışlırma yapılmış, fakat esaslı hafriyat icrası için derin kazmak icap etmiş, hafriyat de- rinleştirilince de gene meydana ateş çık mıştır. Bunun için hafriyattan şimdilik vazgeçilmiştir. se Adiiyenin yeniden tesisi Yanan iyenin yeniden tesisi bütün devairin mümkün mertebe faali » yete geçmesi temin edilmiş bulunmakta- dır, Bugün için Adliyenin faaliyete ge - dairelerini şu şekilde tasnif etmek muavinliği, levazım idaresi, birinci ve i- kinci tetkik daireleri, istintak daireleri Istanbul tevkifhanesi idare kısmında ve kadınlar tevkifhanesinde. za mahkemeleri ile birinci, cü, dördüncü, beşinci sulh hukuk mah - kemeleri hapishanede idare kısmında fa aliyete geçeceklerdir. (bunlar hâlen tev- kifhanede kadınlar kısmında fanliyette bulunmaktadırlar). 3 — Asliye birinci ve altıncı hukuk daireleri muhtelit hakem mahkemelerin. de faaliyete geçmişlerdir. 4 — Birinci ve ikinci Ticaret mahke- meleri Ticaret odasında fasliyete geçmiş lerdir. 5 — Ağır ceza, asliye birinci, ikinci, ü çüncü ceza mahkemeleri Sultanahmette Muallimler Birliği binasında faaliyete geçmişlerdir. 6 — Asliye ikinci, üçüncü, dördüncü hukuk mahkemeleri Beyoğlu Adliye da- iresinde faaliyete geçmişlerdir. 7 — Asliye beşinci hukuk mahkeme. si Alay köşkünde faaliyete geçmiştir. $ — Tabibi adliler, Tıbbı adli daire- sinde faaliyete geçiniş 9 — Tebligat müdürlü. dairesinde faaliyete edir. 11 — Adliye müfettişleri Liman ha- nında faaliyete baş'amışlardır. Bu suretle bülün Adüye daireleri 11 muhtelif bina dahilinde münferiden ça * lışmaya başlamışlardır. Fakat bütün da- ireler telefonla biribirlerine ve bepsi bir den müddeiumumiliğe bağ . Bu suretle muhtelif dairelerin biribirle- rinden uzak binalarda bulunuşunun i - dari mahzurları ortadan şo lacaktır. Vekâlet avans verdi Adliye Vekâleti muhtelif Adliye da - irelerinin böyle muhtelif adliye binaların da yerleşip işe başlamaları için müddei- wmumilige şımdilik iki bin lira avans gön dermiştir. Bu paranın bir kısmı ile kırta- siye malzemesi alınmıştır, bir kısmı ho- müz elde lr, Adiyemizin yeniden tesisi için her daire muavenette bulunmakta, masa, sandalya, kırtasiye levazımı, klâsör ve sa ire vermektedirler. Tevkifhanede bir o— da işgal etmiş olan levazım kısmı ge - len eşyaları teslim almakta ve muhtelif dairelere taksim ederek üm kün olduğu kadar tamamlamaya çalışmak tadır. İcra dairesi yapılıyor taraftan icra dairesinin salı gü- nü Faaliyete geçmesine çalışı e Tophanede müşiriyet dairesinin icraya tahsis edilen kısmında tadilât yapılmak- İcap eden tamirler de iki güne ka- dar bitirilecek ve icra dairesi burada fa- aliyete başlayacaktır. Bu yeni ice dai - resi temin edildiğine göre yanan va - daki icra dairesinden daha muntazam ve muhatazalı olacaktır. Vekü daıreleri gezdi Adliye vekil vekili Zekâi Bey dün muhtelif Adliye durelerinin yerleştiği muhtelif binaları gezmiş, bu binaların işgal ekikleri dairelerin işlerine elveriş 4 olup olmadığını tetkik etmiştir. Vekil Bey bu dairelerin şimdilik ihtiyaca kâ- fi gelerek adliye makanizmasının işle - mesini temin edebil halkın işi dur mayezağını, maamafih Adiyemiz için da ba esaslı ve bütün adliye dairelerini bir arada toplayacak bir bina bulunduğu - nu, bir, bir buçuk ay kısa bir za - manda Adliyemizin bu yeni bina dahi - e faaliyete geçebileceğini söylemiş - ir. Yeni Postahane binasının vaziyeti Dün sü i veçhile Adliye dairesi için İstanbul pos- tahanesinin üst katı ile üçüncü katı mü- nasip görülmüştür. Fakat buralarda pos in muhtelif daireleri ile telsiz te lefon şirketi vardır, Postahane dahilinde pinomatik tesisat, telsiz şirketinde de meşriyat için OÖsmaniyeyo kadar temdit iş kablolar vardır. Postahanenin bir eli olacak Adüiyenin ta idaresine kira vereceği, bu kıra irelerde tesisi ve diğer bir kısım dairele rin nakli kabil olacaktır. Maamatih bu MİLLİYET PAZARTESİ 11 KANUNUFVVEL 1933 Adliye vekili dün Ankaraya gitti bu po i ilede bozulacak tesisatın yeni işgal edilecek da | içi ceza mahkemesine bir tahliye istidası ver miş, aleyhinde delil olmadığını söyliye- rek behemahal tahliyesini istemiştir. U - çüncü ceza mahkemesi yaptığı tetkikat neticesinde bu adama sit dava dosyası - nın yanmadığını görmüş, evrakı tetkik etmiş ve tahliye edilmesine imkân gör- memiş, mevkufiyet halinin devamına ka rar vermiştir. Ikinci müstantik Mahir Beye iki yan kesici tevdi edilmiş. Hâkim Bey her iki- si hakkında da tevkif kararı vermiştir. Birinci müsatntik Ramazan Bey de yangında yaralanmış olmasma ve hağta bulunmasına rağmen ilkş günden beri va zifesine devam etmiş, dün de adliye yan gını maznunlarından kapıcı Ahmet il dabaşı Mehmet Ağayı isticvap e Kurtarılan evrakın tasnifi Kurtarılan evrakın tasnifi ikmal edil miş bulunmaktadır. Ancak bu tasnifin ma hiyeti hangi dosyanın hangi daireye sit olduğunu ayırmaktan ibarettir. Yangın esnasında dosyalar içindeki evrak ta ka- rışmışılır. Meselâ ağır ceza dosyalarında Kumkapıda şoför Nari Efendiyi öldür - mekten suzlu eski komiser Mucip ait dosyanın içinden Darülbedayi artist- lerinden Talât B.in beraetine aiti- lâm çıkmakta, Talat Beyin odosya- sından Hâlezar bostunı cinayetine ait kâ öitlar zuhur etmektedir. Muallimler Birliğinde toplanmış o - lan ceza daireleri bu evrakın tasnifi ile meşgul bulunmaktadır. Ağır cezadan ve üçüncü cezadan kurtarılmamış dosya yok gibidir. Bu dosyaların tasnifi biter bitmez mahkemeler derhal teşekkül ede rek muhakeme icrasma başlayacaklar - dır. Diğer taraftan birinci ve ıkinci ceza dairelerinin dosyaları kurtarılamadığı i « gin yeni dosyalar tesis edilinceye kadar bu mahkemelerin âtıl kalması da düşü” Bülmektedir. Bunun için bu mahkemele- re üçüncü ceza dosyalarından bir kısmı- nin devredilmesi muhtemeldir, bunun i- gin tetkikat yapılmakiadır. reni daireler ve bina Yeni dajrelerin baro azası için bazı müşkül tarafları vardır. Mallm olduğu üzere avukatlar mahkemelere cübbe ile girmektedır..). Her mahkemeye ve her Adliye dairesine ayrı ayrı cübbe taşı - mak kabil olamadığı için baro tarafın - dan muhtelif sulh mahkemelerinde ve ad liye dairelerinde birer kıyafethane tesis edilmiş bulunmaktadır. Yanan adliye dairesinde bütün avu - katların cübbelerini muhafaza eden bir kıyafethane yardı. Fakat şimdi mahke - meler bir bina dahilinde bulunmadıkları, avukatlar da cübbelerini daima kollarn- da taşıyamıyacakları için mahkemelerin bulunduğu her bınada ayrı bir baro kiya fethanesi tesisi kararlaştırılmıştır. Bu - nün için barç tarafından müddelumumi- liğe müracaat edilmiş ve yeni Adiye da- ağ Afad era birer oda verilmesini istemiştir. Baro binası Diğer taraftan baro için de esaslı bir binaya ihtiyaç vardır. Bu bina işi henüz iştir, Baro kendisi için bir bina tedarikime karar vermiş bulunmak - tadır, Ancak bütün Adöye dairelerinin benüz katı yerleri takurrür etmiş de - #ilair, Bugün için adlıye dairelerinin bu lunduğu yerler muvakkat binalardır. E- #aslı ve daimi adliye binası takarrür edin ceye kadar baro bugünkü vaziyetinde, ya ni Ünyon hanında reis Halil Hilmi Beyin yaz.hanösinde kalacaktır. Esaslı adliye binası takarrür edince baro bu binaya yakm bir daire tutacak ve orada çalış maya baş 9 âcaktır. wwr0 Romisyonları Evvelki günkü baro içlimamda ka « rarlaştırian kornisyonlar toplanmışlar ve dünden itibaren faaliyete başlamışlar- dır. Diğer taraftan baro azalarından bir kısmı da 10 maddelik bir lâyiha hazırla mışiardır Bu İâyihaya nazaran p 1 — İsbat vasıtalarını - tevsi etmek- unun için fevkalâde bir mahkı . iğ emk eme teş 2 — Dosyaları yanan davalar için hâ kime payalsız bir salâhiyet versin na bu mahkemelere liyakatile en ziyade şöh beklemek. gibi esasları ve kanun yapıl mas:na lüzum gösteren fikir.er serdedil- mektedir. Maamafih bu muhtıra henüz Adiye vekâletine verilmiş değildir. Adliye vekilinin beyanatı Adliye vekâleti vekili Müdafaai Mil liye vekili Zekai Bey, dün akşamki tren lo Ankaraya hareket etmiştir. Vekil Bey, bee evvel bir mu harririmiz; şu beyanatta balunmuştur: — Biyim için her şeyden evvel hizm olan Adiye akanızmasının işlemesidir. hususta henüz takarrür tur, Bu hususu Vekil Beyi leti ve Porta umum müdi di Adliyenin dünkü vaziyeti Muhtelif binalarda teşekkül eden Ad- liye daireleri dün de mahkeme teşkil et- meksizin mesailerine devam etmişlerdir. Ağır ceza mahkemesine dün bir üraca at vuku bulmuş, fakat bu meselenin halli heyetin teşekkülünne vabeste oldur ğu için muamele bugüne tehir edilmiş- ür. Gene dün ağır cezaya bir tevkif ka- kik varit görülmemiş, red dolunmuştur. Birinci ceza mahkemesine polis Süleyman Efen. inde rüşvet - ten mevkuf birisi tal idası mahkeme mevcut delillerin yanmış e masını, ve yeniden ilk tahkikat yapıla - cağını nazarı dikkate alarak bişinci is - tintak dairesinin verdiği tevkif kararını reletmişiir, İkinci ceza şahkemesine de gene bırsızlıktan mevkuf bir maznun ta» rafından tahliye istidası verilmiş, mah - keme bu talebi kanuna uygun bulmuş ve kut Yorgi isminde bir mevkuf ta üçüncü <tmiş bir şey yok rarma İtiraz vaki olmuş, bu muamele tet tahliye kararı vermiştir, Hırsızlıktan mev edilecik bir binaya yerleştirmek ka - bildir. Bugün için faaliyet halinde bu - lunmayan Adliye dairesi | kalmamıştır. Müteferrik büyilarda da olsa, adliye ma- kamizması yerleşmiştir. ve işlemektedir. Ve dejmi bina meselesi kat'i olarak An- karada takarrür edecektir.” Dördüncü Vakıf han mevzuu bahis değil Öğrendiğimize göre, dördüncü Va- kıf hanın adliyeye tahsisinden tamaman vazgeçilmişlir, Hanın temin ettiği vari - dattan Evkafın mahrum kalması izin cid di bir sebep görülmemektedir. Postaha- ne binası ise Adliye binası ittihazına çok | elverişlidir. Zira bu binanın odaları, Dördüncü Va kıf han ve Liman hanımın odalarından çok daha geniştir ve büyük salonları var Vilâyetin raporu Adliye yangın hakkında vilâyet ta « rafından mufassal bir rapor vücude ge - tirilmiştir. Bu raporda yangının ne su - ma ve söndürme Garzları uzun uzadıya retle çıktığı, ne kadar devam ettiği, çalış İspanyada İhtilâl çıktı (Başı 1 inci sahifede) rı bastırmak için taburlarca asker gön derildiği de bu haberlerde kaydediti- yordu. İsyan hareketine yalnız anarşistler ile sendikalistlerin iştirak ettiği #öy- lenmektedir. Madrid karanlıkta kaldı 10 (A. A.) — Manas şi yanmıştır. Şehirde tüfek müsademe- eri olmuş ve elektrik hatları tabrip edildiğinden şehrin bir kısmı karan- Vali müfrit hareketi- karanlıkta kalmıştır. o Vittoria, Sarragosse, Valancia ve diğer bir çok şehirelrde tüfek müsademeleri olmak- ta, bombalar patlamaktadır. Bir çok ölü ve yaralı vardır. Mücavir yerlerde de bazı hadiseler olmuştur. Kabine sabah saat ikiye kadar de- yamlı surette toplantı halinde bulun- muştur. Dahiliye Nazırı ihtilâl hare - ketinin tenkil olunduğunu ve bugün BARCELONE, 10 (A. A.) — Dün Barcelone civarında iki muh- telif yerde iki bomba patlamıştır. Bu yakınlarda Barcelone'a gelen i- ki anarşist yakalanmıştır. Dünden beri 90 kişi tevkif edilmiştir. Bombalar patlıyor 'ıkarılan yangınlar neticesinde 4 kilise ve 1 manastır büsbütün, yahut yarı yatıya harap olmuştur. Saragos'da, bir çok kimseler tevkif edilmiştir. Bu şehirde tüfek ateşi de- vam etmektedir. Şimdiye kadar sekiz kişi ölmüş, 200 kişi de yaralanmıştır. Madritte bir manastırda yeniden üç bomba patlamıştır. Bu vaka üzerine 40 kişi yakalanmıştır. Valence eyaletinde Sillas köyünde bir kaç adamın bir yere gö oldukları bombalar birden bire patla- mış, 15 kişinin ölümüne sebep olmuş- tur. Ekspres yoldan çıktı VALANCE, 10 (A. A.) — Müfrit- ler demiryolu hattını bozduklarından Barcelona - Sevilla ekspresi yoldan çıkmıştır. Müfritler bundan başka bir köprüyü daha atmışlardır. 5 ölü ye 1 i ağır olmak üzere 36 yaralı vardır. MADRİT, 10 (A. A.) — Velinin, tehlike halini ilân eden beyannamele- ri bütün duvarlara (© yapıştırılmıştır. “EL Sosyalista” gaeztesi, ilk sayıfa- sında geniş bir başlıkla intişar ediyor ve kendilerine hitaben diyor ki: “Bu yerdeki makaleyi, sansör kalk- tığı vakit neşredeceğiz.” asi istikametlerine göre tehalüf eden sebeplerden dolayı, sabah gaze- teleri, İspanyada patlak veren ifrat hareketinin takbihi hususunda mütte- hittirler. VALANSIYA, 10 (A, A.) — Dün lar patlamıştır. Bunlar, müfritlerin gizlice akdettikleri bir içtima esnasın- da infilâk ederek 7 kişiyi param parça etmiştir. Zabıta, hâdise yerine yakın bir o- dada kullanılmağa hazır 300 bomba daha bulmuştur. Müfritler tarafından Valansiya ci- varındaki derin bir uçurumun üstün- de kurulu demir köprünün altıma ko- nulan bomba, köprüyü uçurmuş ve © sırada oradan geçen arabalar, uçuru- ma yuvarlanmışlardır. Bulgar Kralı Belgratta (Başı 1 inci sahifede) Kral ve Kraliçesile Prens Kiril, Baş- vekil M. Muşanov ve maiyetleri tren bu sabah buradan saat 8.20 de kalktı. Bulgar Hükümdarları ve maiyeti, istasyonda bir çok ceneraller, yüksek ve saire gibi yüksek aileler tarafın- yani tatil olması münasebetile ,halk istasyona giden sokakları ve istasyo- nu doldurmuştu. Bunların © arasında Sırp kolonisi de bulunuyordu. Bulgar ajansının tebliği SOFYA, 10 (A. A.) — Bulgar A- Bulgar Kral ve Kraliçesi ile Prens Ki- ril, refakatlerinde M. Mukanov ove ya hükümdarlarını resmen (ziyaret ile hususi bir trene o râkiben Belgrada hareket ettiler. Bulgar Hükümdarları Yugoslavya sında mukarenet ve Balkan sulhünün hemmiyet verilmektedir. yazılınıştır. Bir de yangına ait kroki yar pılmıştır. Vekâlete gönderilecektir. Müddeiumumilikten sualler Haber aldığımıza göre Ankarada Ad Tiye vekâletinden yangın hakkında müd- deiumumiliğe bazı sualler sorulmuştur. lüddeiumumilik bu suallerin cevabını hazırlamakla meşguldür. Adliye memurların İstanbul C. Müddeiumumiliğinden; Muhakim ve devi İliyenin yerle» evvelce ilân edilmişti. Bu muhakim ve devsire ait bil hükkü p Tiyenin kemakân vazifelerine devamları tebliğ olunur. Örfi idare . “Elkasr” da, müteaddit bomba» diğer yüksek zevatı götürecek hususi rütbeli zabitan, ecnebi sefaret erkânı dan teşyi olunmuşlardır, Günün pazar jansı bildiriyor: Bu sabah saat 8.20 de maiyetleri bulunduğu halde Yugoslav- hükümdarlarını resmen ziyarete gidi- yorlar. Bu ziyarete iki memleket ara- tarsini noktainazarından büyük bir €- ————— N a bir tebliğ ri tesbit edilmiş ve faaliyete başladığı da “İktisadi program Son şeklini aldı (Başı 1 inci sahifede) İktısat vekâleti bizzat yapaca- ğı işler için, hükümetten beş se- ne müddetle yirmi otuz milyon- luk bir kredi istiyor. Bu krediye güvenerek hemen işe başlana- cak ve iki sene zarfında tasavvur edilen tesisata vücut verilecektir. Bu programda Sümer Bank tara» fından yapılması düşünülen fab- rikalardan başka diğer milli ve mali müesseselerin, milli ların, hususi teşebbüslerin yapa- bileceği işler de ayrıca gösteril miştir. Memleketimizin geniş ihti- yacı düşünülür, bütçe vaziyetine göre devletin ihtiyacın pek az bir miktarmı ancak temin edebilece- ği gözönüne alınırsa: “Bundan sonra her işi devlet yapacak, sana yi fabrikalarımızı yalnız devlet kuracak..,, Yolunda yanlış bir hükme varılmaz. Tahkikatıma göre Sümer Ban- kın devlet hesabına (o bizzat ya- pacağı işler arasında demir sana- yii, kâğıt sanayii, mensucat sana- hususi teşebbüslere terkediliyor. Yeni programın ruhuna ve €- saslarma göre hükümet, buna ben- zer işleri yalnız hususi teşebbüs lere bırakmakla on ları teşvik ve himayeyi de düşür İzahat verecek (Başı 1 inci sahifede) zikredilen eşyaya gelince; bu nevi €ş« ya hiç bir suretle dövizi istilzam et mmemektedir. »... Gümrüklerde na kadar eşya var? mehafilde, bilhassa ithalâtçılar ara. mıştır. Dün yaptığımız tahkikata göre teş* rinievvel 1933 sonuna kadar gümrük» lere gelmiş fakat kontenjan İistesin- de bulunmadığı için memlekete gire- memiş eşyanın miktarı o kadar fazla değildir. Yalnız kendilerile kicaring mukaveleleri akdettiğimiz memleket. lerden gene teşrinievvel nihayetine kaş dar gümrüklere gelmiş ve gümrükler: de sıra bekliyen eşya mühim bir ye- küna baliğ olmaktadır. Maamafih ti- caret muvazenemizdeki ihracat faz- lalığınm bu eşyanın ithalinden müte- vellit bir vaziyetin muvazenede fazla bir değişiklik husule © getirmiyeceği söylenmektedir. Yalnız dericiler ve çeltik fabrika» ları henüz hal vaziyeti bilmedik- lerinden endişeye düşmektedirler. Fas kat dericilerin Ankı İn bulunan hes yetlerinin vaziyeti hüsnü idare ettiği kanaati vardır. Memurlar nasıl Muhakeme Edilecekler? (Başı 1 inci sahifede) * lemek iktiza etmiştir. 3 — Mülkiye teşkilâtında merkez kazası yapılmamış olduğundan vilâ» yet merkezine bağlı olan nahiyeler ve köylerin de memurin muhakemat kanununa tâbi olan suçlularını ikinci derecede Şurayi Devlete göndermek mecburiyeti vardır. Şurayi Devleti bir köy bekçisinin, bir köy muhtarı Dın suçlarile işgal etmek bu müeste- senin yüksek salâhiyeti ile kabili telif görülmediğinden bu gibi suçlar için lâyihada hususi bir tetkik mercii ih- tas olunmuş ve Şurayi Devletin meş- barile tetkik ve mercileri belli olmı- yan bazı memuriyetler için lâyihada 5 — Tahkik memurlarının salâhi- yetleri bugün mer'i olan kanunda sa- rih olarak gösterilmediğinden her za- man tereddütleri mucip olmaktadır. Bunun için lâyihaya sarih hükümler konmuştur. 6 — Memurlar tarafından irtikâp edilerek efradın da alâkadar olduğu suçlarda tahkikatın memura tebaan ceği hakkımda bugünkü kanunda bir sarahat yoktur. Lâyihada tereddüdü mucip cihetler bertaraf edilerek sarih hükümler kon muştur. 51 maddeden ibaret olan bu lâyiha teşekkül eden Muhtelit Encümende derhal tetkik edilmeğe başlanacaktır. ağ re Gazi Hz. nin hediyeleri KONYA, 10 (A.A.) — Gazi Hazretlerinin Çümhuriyet Halk fır kası ve Halkevine hediye ettikleri imzalı fotoğrafileri şehrimize gel- miştir, Fotoğrafiler fırka ve Halke vi salonlarma ayrılan yerlere me » rasimle konacaktır.