16 Aralık 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

16 Aralık 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

Mudanyada Kuduzla mücadele Köpekleri kuyruksuz bırak mak kâfi gelir mi? MUDANYA, (Milliyet) — Bir kaç sene evvelisine kadar Dahiliye Vekâle- tinin bir tamimi üzerine memleketin her tarafında kuduza karşı | müth bir mücadeleye başlandığı görülmüş- tü, Bursa belediyesi (o bursdaki köpek- lerin ıtıafı için bir çok çarelere baf- vutmuş, hattâ bu yüzden bir takım hâdiseler de vukua gelmişti. Buna rağmen, gene ötede beride bazı sahip Günün birinde bu işe kat vermek azmile işe sarı ip bir ilânı görüldü. Belediyo mi'e bir köpek kuyruğu getirene kuruş Oo mükâfat O vadediyordu. İlinm — tesiri görülmüş, Bele: dese deste kuyruk gelmeğe başladı. Gene o sıralarda bir gün bir | iş için belediyeye uğramıştım. Orada, getir- dikleri kuyrukların bedelini almak ü- zere bekleşen adamlar arasında ge- çen konuşmalara kulak misafiri olmuş iri on kuruşluk bir alabilmek için sa- arkadaşma ikâyet ediyorken bu arada köpeği öldürmeyip kuyruksuz bıraktığından #aemnuniyet beyan ediyordu. Böyle ol duğu halde Bursa Belediyesi bu vesaite müracaat suretile isteği rine getirmiş, buradaki serseri köpek- Icrin ortadan kaldırılmasına muvaffak olmuştu. Mudanyadaki köpeklerin bura hal kına sdeta harp ilân (eder şekilde az- gnlık gostermeleri bana, bir kaç ay evvelki bu hâdiseyi hatırlattı. Bursa- dan Mudanyaya gidenler, Mudanya #ösesinin her iki tarafındaki zeytin a- ğaçları arasına bir gözatacak olurlar- sa burada grup halinde bir takım kö- peklerin dolaştığını görecek ve hep- sinin de hemen ayni renkte bulunma- sına, benim gibi, onlar da hayret ede- ceklerdir Ben, ilk görüşte bunların yakm köylerin malı olduğunu zannet- miştim. Fakat, Mudanyada bu işin içyüzünü anlattıkları zaman kendimi bir masal dinliyor sandım. Mesele şu- dur: Bir kaç ay evvel civar köylerden gelen bir takım köpekler buradakiler- le birleşerek halkı taciz etmeğe baş- lamış, mütemadi av'avelerile gece uy- kularına dahi mani çluyorlarmış. Böy İs olduğu halde her hangi bir ananeye tebaan bunların imhası cihetine gidil- müyormuş. Günün birinde ufak tefek bazı kuduz hadiseleri başgi başlayınca Mudanya Belediy: hal kasaba dahilinde dolaşan bu kö- pekleri imhaya karar vermiş ve zehir- leme faaliyetine başlamış. Zehirlenen bu köpeklerin sokak ortalarında can- çekiştiğini gören diğer köpekler bu iş- ten kuşkulanmışlar, belediye memurla rının attığı zehii olmuşlar. Fa. kat, bunların kökünü kurutmak az: le işe sarılan belediye, bu defa da lâh istimaline mecbur kalmış. Ama şimdi de ortalıkta öldürecek köpek olmuş. o Çünkü ; bunların topu birden kasaba haricine hicret e- derek geniş zeytinliklerin gölgelik! rini mesken edinmişler. Bu köpekle burada avlamak için bir kaç (tabur memur dahi kifayet etmiyormuş. Buranın özü sözü doğru maruf şah- siyetlerinden bir arkadaşım bana; sa- rı renkte bir finoyu gösterdi. Ve güle- rek anlatmağa başladı: — Bunu görüyor musun? İki kere zehirden, bir defa da kurşundan kur- tulmuş bir zavallıdır. Köpeklerin do- kuz canl olduklarını söyledikleri za- man inanmıyordum. Fakat bunu gör- 'dükten sonra artık inanmamak kabil değil. Bu küçük sarı köpek ayni zamanda çok hisli bir hayvanmış ta.. Köpekleri itlâf işile uğraşan belediye memürl, rıni, jandarmaları ta karşıdan tanır hemen sıvışıp kaçırmış, Önüne çıkan yolcuları hayvanlarından indirecek derecede azgmlık gösteren bu köpek- ler, mezbahada kesilen hayvan kanla- rı buradaki askerlerin döküntüleri ile besleniyor! İşte; buranm oo her gün bir vakası anlatmakla bitirilemi- yen meşhur köpek hikâyesinin gülünç İarafı bu kadar... Yalnız ; Mudanyalı ların bir alay mevzuu yapmak iste- dikleri bu işin ileride daha feci hâdi. selere sebebiyet vermiyece: lâm ?. Bugün, zeytinlikler arasında 'deta devriyeler halinde grup, Mk be ee Veb nun önüne nasıl geçilecek?. Bence; Mudanya Belediyesi bu azılı bayram evvel tepelemk hususunda Jiyete geçecek olursa bu kaza hal- kı hesabına büyük bir iyilik yapmış olacaktır. Balrada kış geceleri BAFRA, (Milliyet) — Halkevi gençleri kış geceleri için faaliyetle çalışmaktadırlar. Bu hafta içinde Bafra Spor klübü hususi bir balo tertip edecektir. Ya- kında müsamereler ve eğlenceli zen- gin programlar hazırlanmaktadır. Bafra sporda çok ehemmiyet ver- miş, Halkevinin himayesinde bir kaç #por klübü teşekkül simiti. Eş MİLLİYET CUMARTESİ 16 KANUNUEVVE! Karacabeyin diri 5 Az zamanda güzelleşen bir kasabanın bir m sktep ve temiz suya ihtiyacı var Karacabey Postahanesi.. KARACABEY, (Milliyet) kaç gün evvel Karacabeye gi Vilâyetimizin en zengin © anbarla- rmdan biri olan bu feyyaz leket © parçasının yalnız zir: rile değil, sahasında da ileri hamilelerde — bu- Tunduğuna şahit oldum. Dört beş sene evvelisine ka dar her tarafı bir Karacabey o mek-harabeyi andıran tebi müdürü Karacabey, çalış- Suphi Bey kan halkının yıl. mıyan gayret ve faaliyetile bugün en mamur bir hale getirilmiştir. O derecedi Bir mem- diden parlak bir istikbalin namzedi bulunmak Bu gidişimde Karacabeyin ber ta ii birer birer en ziyade göze çarpan Belediye binasıdır. Asri ve modern bir şekilde yapılmış olan bu bina geçen sene ikmal edilmiş. Şimdi de yeni hükümetin tamamlan- masına çalışılıyor. Burada, en ziyade iftiharla anıla- cak bir müesese daha vardır. Posta- hane... Evvelce iki odalı harap bir haneye sığınmış olan Karacabey pos | tahanesi bugün kasaba merkezinde güzel bir binaya taşmmış. Sessiz fe- razatkör, fakat çok muntazam bir şe i lışmasına devam ediyor. fesini bilen ve anlayan bu mücsseden çok memnundur. Telefonundan ist şekilde i graf servisleri de intizamındadır. Nok san olan yalnız bir şey göze çarpıyor. O da; Key M hemmiyetin derecesini için de bu kaza köylerini ziyaret et- mek icap ediyor. Ben yetmiş köyden ibaret olan Karacabeyin bazı köyleri- ne uğradım. Her gittiğim köyde yeni yapılmış mektepler gözüme ilişti. mektepler yakın köylerden gelen ta- lebe mevcudu ile dop dolu bir va: yette idi. Talebeden başka bu köyl. halkmda da sonsuz bir okuma ve renme merakı var. Eskiden gibi hariçten gelen her hangi bir ev- rakımı okuyup anlıyabilmek için ar- tık tercümana lüzum tar. Çünkü kendileri okuyup cevabını da yazıyorlar. Köylülerimiz; cümhuri Remi oyunu AKŞEHİR, (Milliyet) — Bir müd dettenberi sari bir şekil teşkil eden (Remi) oyunu genç ve kıymetli Jan- darma kumandanımız Galip Bey ta- rafından şiddetle menedilmiştir. Bu hale kahvecilerden başka bütün hal- kımız çok memnun yle Kk incirlerinin t toplantısı IŞK, (Milliyet) — Dün Fırka salonunda nahiyemizin üzüm, incir i bir toplantı yaptılar. Fırkamız nahiye reis vekili İbra him Etem Bey, toplantıdan maksadı izah ederek, müteşebbis müstahsille- rin geçenlerde vilâyet fırka salonun- da yaptıkları apar ve orada ko anlattı. Neticede Türk kurtarmak güne çarenin müstahsilin teşkilât ması olduğunu; ve bunun için en iyi çarenin de Fırkamız presiplerinden yer alan o kopsratifler o'du- İ ğunu söyledi. Müstahsiller kooperati fi kurmağı bep birden kabul ettiler ve yaşasın kooperatif diyerek toplan tıya son verdiler. yetin en büyük nimetlerinden biri o- lan bu okuma ve öğrenme işinden duy dukları haz ve memnuniyeti anlat makla bitiremiyorlardı... Karacabey köylerine sit görüş ve öğrenişlerimi kaydederken bir parça da kaza mer- kez mektebinden bahsedeceğim. Bu kasabanm tam göbeğinde (güzel bir ilkmektep binası var, Beşi hanım, üçü erkek öğreticisi olan bu mektebin ça- lıştırma ve öğretme işlerinde büyük bir ilerleyiş göze çarpıyor. Yalnız, binanın bugünkü vaziyeti mevcut ta- lebe fazlalığına karşı büyük bir sıkın- & husule getirmekte, hattâ bu yüzden lan bir çok müracaatlar da kabul edilmemektedir. Mektebin kâfi teneffüshanesi olmadığı gibi, yerekhanesi de yoktur. Talebe- kış günleri mektebe gele için dört kilometrelik | bir yolu yürümeleri icap ediyormuş... T. İebenin maruz kadıkları bu 20 karacabey Mektebi muallimlerinden bir gurup rm önüne geçebilmek her halde ikinci bir mektep inşasına ihtiyaç var- mış. Zaten nüfus fazlalığı olan ve ge- niş muhitli bulunan bu kasabaya bir mektebin kâfi gelmiyeceği ilk bakışta anlaşılan bir meseledir. Buranım ileri gelenlerinden bazıları, Karacabeyin şimal ve cenup mıntakalarında her halde üçer senfir daha iki mektebe kat'i ihtiyaç olduğunu bu işin tahak- kuku için de halkın azami yardımını esirgemiyeceğini söylediler, Karacabey halkının en mühim ve hayati dertlerinden biri de su mesele sidir, Burn halkı içecek suyunu (Ha- nife) deresi tabir edilen bir çaydan tedarik ediyor. Bu su içmeğe sıhhati üzerinde müthiş tahribat hu- sule getiriyormuş.. Mahalli belediye- nin her şeyden evvel bu işle alâkadar olması Karacabeylilerin belli başlı te mennilerinden birini teşkil etmekte- dir. DERVİŞ Bafra tütüncülerine yardım BAFRA, (Milliyet) — Bu sene es ki senelere nisbeten fakat dman itibariyle en iyi tütün yetişi ren Baframız Alaçaı dahil olduğu 3.200.000 kilo mahsul aldı. Eski seneler mahsulünden hemen hiç bir şey kalmamış olmasma rağmen zürra yine tütünlerini işletecek ve de koyacak o sermayeye Bu şekil dahilinde tütün- len müşteriyi ali ortadan kalkmış bir ha le geldiği zamanda Türkiye kasının Bafra şubesi müdi tin Beyin faaliyeti ve teşebbüsleri züram hızır gibi muavenetine | yetiş ti. Banka zürra demet yapmak şarti- ie pır vermeğe başladı. ve bir nis- bet di de verdiği para ile tütün- cülüğümüze mühim muavenet etmiş oldu. Elân bu ikrazata devam etmek tedir. Bir taraflan da İnhisarlar i i avans vermektedir. Doların düşüklü- ğü satışlara tesir etmiş, Amerilkalı mühim şirket sair senelere nisbeten piyasamızda henüz iyi bir alıcı sıfa- tını alamamışlardır. Bu hal karşısm- 1933 Bir e rene İzmitte olanlar İzmit vilâyetinin ismi Sakarya mı olacak? İZMİT, (Milliyet) — Günlerden- beri devam eden sert ve asabi rüzgâr, fırtma, soğuk diner gibi olunca, arka sından bol bol yağmur yağmıya baş- ladı. Sokak'ar, yollar, büyük cadde- ler geçilemez bir çamur deryası halin de. İzmitin belde işlerinden fırsat bu- lup gelşi güzel dem vurdulça genç bir arkadaş yanıma sokulur: — Yahu, Cevdet, der, şu, yolları hiç görmiyor musun?.. Her gün paçalarımın türi örmez olur muyum. ki, şehrin yolları ölçülemiyecek kadar bozuktur. Bu: munla beraber şehir yollarının ihma- le uğramasının bir sebebi de vardır, Kanalizosyon... Evet, bu yeşil ve güzel beldede bu iş başarılıncaya kadar yol yapıla» mıyacak, çakır çukur kalacaktır. Sakarya vilâyeti Adapazarlilar sağa, sola telgraf- lar, sporcuları mıntaka umum merke zine yığm yığın mektuplar yazadur. ii ük ve sıhhatli bir ha ızdan ağıza yayıldı. İzmitin is. karya vilâyeti oluyor, Bolu, buraya bağlanıyor, şişe, kâğıt fabrikaları açılıyor, rılıtım yapılıyor, yarının Hamburg'u ölüyor. İzmitte kaynıyan emelleri bir lâh- za anında birer birer tahakkukuna inanmak bütün İzmitlilerin engin bir deniz gibi dalga dalga coşturup ka- bartırken; içinde Gazi Heykeli, Gazi Suyu, Gazi Mektebi olan İzmitin is- imi Sakarya olması büyük bir şeref ol makla beraber ona daha yakışan tek bir isim var: Gazi V. b Üssübahrinin cile geceleri Salı günü (akşamları Üssübalıri salonunda samimi, eğlenceli bir toplantısı oluyor, bu, kış gecelerinde şehrin tanılar aileleri haftada bir ge celerini burada muhtelif eğlenceler a yi li Paşayı takdir ve tebrik etmemek elden gelmez... Deniz Yoları idaresi Milliyet'in neşriyatnı nazarı dikkate aldı.. İzmit, körfezine işliyen vapurun ihtiyaca cevap vermekten çok uzak olduğunu yazmıştım. “Milliyet” teki bu, dileği dikkate alan Denizyolları Id bu haftadan başlıyarak Ko- eseli vapurunu Körfez batma işlet — başlamıştır. Evvelki ra- seferini yapan bu güzel ve mo enli bie-kamamın seğakat edebileceği vapuru şehrin bir çok ileri gelen şah- siyetleri gezmiş, gördükleri temizlik- ten, garsonlarm kibar hareketlerin. den çok mütehassis olmuşlardır. Kocaeli vapurunun yalnız tecrübe için bir hafta iletileceği de tevatüren söylenmektedir ki, bu takdirde Kör- fez halkı güzel bir rüya görmüş, uya nışları çok acı ve tahammülsüz ola» caktır. İzmit'te radyolar Bu yıl burada radyolar çoğaldı. Evvelce pek mahdut yerlerde olan radyolar şimdi her tarafta var. Bizim komşu da bir radyo alınış.. İyi, hoş bir şey... Yalnız ahlı, vahlı, medi ol Cevdet YAKUP en ak ER Aydın verem mücadele cemiyelinde AYDIN, (Milliyet) — Kuruldu- ğunu yazdığım Aydın verem mü- çadele cemiyeti reisliğine | seçilen Dr. Naci Sait Bey cemiyetin riyase- tinden istifa etmiştir. Cemiyet mer- kez hey'eti dünkü toplantısında is- tfayı kabul etmiştir. Merkez he- yeti bugünlerde tekrar toplana- rak reis seçecektir. Verem mücadele cemiyeti men- faatma bu ayın ZI inde bir müsa- mere verecektir. Müsamere için bir tertip hey'eti ayrılmış ve hazırlı lara başlamıştır. Kumar yüzünden BAFRA, (Milliyet) — Bu hafta içinde kumar yüzünden kasabamız- ir cinayet olmuştur. Tenekeci Sabri nammda sabıkalı birisi Belediye civarındaki kumarha- ne addolunabilecek kahvelerden bi- risinde kumar oynamakla olan sabık iye zabıta memuru Süleyman e bulunduğu masaya gelerek dahil olmuş ve oyun esnasın- da Sabri Süleyman Efendiye çatmış ve kamasını çıkararak üzerine hü cum etmiş. Süleyman Efendi kendisi ni ölümle karşı karşıya görünce ta- bancasını çekerek Sabriye ateş etmiş. Sabri de cansız orada yıkılmıştır. Memurini adliye işe (vaziyet ede- rek tahkikata başlamış ve fail yaka- lanarak hapse atılmıştır. da banknam yardımı neticesi olarak zürra malını demet yapmağa çalışa- rak istikbale daha emin bir nazarla bakmaktadır ai yarınki Çankırı Memlekette imar işleri ilerledikçe ya* Yıktırılan ve bngün güzel bir park haline ÇANKIRI, (Milliyet) — Tarihte Çan-| korı çok eski bir şehir £ olarak gösteri mektedir 1000 sene- lik bir zamandan beri Türkler ve Müslüman lar elinde bulunmak» tadır. Çankırınn ta- rihi kıymetini biraz araştıracak © olursak çok eski zamanlarda merkezi bir vilâyet ol duğu açığa Paflayanya kasından, yani Kara denizden Ankara ya- kılarım kadar imti- dat eden yerlerde “Sümerler, sakin ve merkezleri Çankırı Çankırı Valisi Hazım Bey idi, Ahmet Kemal Beyin “Çankırı tarihi nin aydınlattığı taraflardan biride: Hıristiyanlığın neşir ve Otamimi için bütün papazların toplanıp içtama akdet- tiği mahallin Çankırı olması itibarile o zaman Çankırmın dini bir merkez ittihaz edilmesidir. Fakat bu büyük ve merkezi bir me olan Çankırı tarihinde geçirdiği uz il İmparatorluğunun idaresinde Kastomoninin kazası olarak kalmıştı. İstiklâl savaşında sonra Cümhuriyetin ilânile Kastamoninin kazalığmdan kur- tularak müstakilen bir vilâyet olmuştur. İki kazadan ibaret olan Çankırı şeh- rin her yokluğunu sezmiş ve bakımsız kalan bu köşenin terakki ve inkişaf zaruri ihtiyaçları, dar bir bütçe içinde yapılmak istenmiştir. Fakat devam eden kuraklık köylüyü ve halkı uyandıramamıştır. Kendinden başka memleketine © bakmasına mecal berakmamıştır. Bir kaç sene bu yoksul. luktan sonra yani şu bir kaç sene zarfın da şehrin mühim (ihtiyaçlarını temine çalışmış ve çalışmaktadır. Harap ve haraplığı kadar da bakımsız kalan Çankırının iktisadiyatı İrmak - E- reğli hattın inşasile düzelmeğe başla- muş ve şimendiferin Çankırıya gelmesile memlekette yeni bir uyanıklık görülmüş- | rınki Çankırı güzel bir şehir olacak gelen eski dükkânlar Smmai, cari işler biraz yoluna gif” miştir. Yeni yeni evler yapıldığı görük mektedir. Şehrin karşı tarafında ve ista” yonun üstünde hiç yoktan her türlü kor foru hâvi binalar yapılarak bir mahall8 vücuda geldi. Şehir içinde beton arm8 €vlerle belediyenin yardımı ile bir çar$i yapıldı. Fakat bu inşaat gün aşırı Çan ryı bir salgın hastalık gibi alıp ilerler” ken itiraf etmeliyiz ki senelerdenberi bi” lediye şehre lâkayit kalmış ve şehrin ih* tiyaçlarma gözünü kapamıştır. Bugüf <n basit olarak telâkki edilen işleri b — ik ve mühim müştür. Bundan dolayıdır ki şehir ne Svir güzel cadde; ne çarşıya, ne meydanlıği parka nail olamamıştır. belediye işlerine bakmış, şehircilik nok” tasından kıymetli il tecrübeleri sayesinde Çankırıya gelir gelmez şehrin mühim ihtiyaç ve noksanlarmı, sezmif bu uğurda büyük faaliyete geçmiş gibi” dür. İlk iş olarak belediyenin yaridatın! tespit, alacaklarını tahsil hususunda icap eden çareleri göstermiştir. Hükümet bah geliğini umumi bir park haline getirmiş şehrin büyük ve güzel bir / âbi lan Mimar Sinan eseri büyük camiin etraf” nı abluka eden yıkık bir halde bulunan evkafın dükkânlarnı belediyeye istim lâk ettirmek suretile yıktırmış cami et rafı geniş bir meydanlık haline gelerek garşanba pazarı burada © kurulmuştur. Buhale nazaran Vali Beyin bir kaç aylık mesaisi daha başka işlerden de gösteri" yor ki Çankırı bundan sonra bu gidişle terakki ve inkişaf hususunda çok — ileri gidecektir, Yarınki Çankırı şüphesiz ki modern bir şehir olmakla beraber bağlar" bahçeleri içinde bir safiye şehri haline gelecektir. Şunu kaydedelim ki çalışkan valimizin bundan sonra bir kaç, senelik faaliyetine çalışkan bir belediye idaresi yer buluran yarınki Çankırı umduğumuz dan daha ziyade terakki ve inkişaf yolun” iyecektir. Pınarbaşı köyünde incir kooperatifi Kooperatifin - azaları AYDIN, (Milliyet) — Pınarbaşı köyünde sekiz müteşebbis müstah- silin teşebbüsleri ile bir incir satış kooperatifi kurulduğunu ve koope- ratifin esas nizamnamesinin vekil. ler heyetince evvelce tastik olun- duğunu evvelce bildirmiştim. Koo- peratif umumi heyeti dün 8 mües- sis azan iştirakile toplandı. Top- lantıda Aydın C. H. F. vilâyet ida- re heyetinden avukat | Neşet, Zi- raat Bankası müdiri Mustafa Ne- dim ve ticaret odası başkâtibi Maz har beylerle bir çok müstahsiller- de hazır bulundular. Yapılan inti- hapta rı iğe Doktor Sabri, aza- lıklara: Hikmet, Mehmet, Cansız Hüseyin, Reşat ve Hakkı efendi- lediyesi hasap işleri müdiri Osma. Beyle Nahiye fırka reisi Mustafa Enver B «ler seçildiler. Koopera- tifin bugünkü sermayesi 500 İira- dır. Fakat yazılmağa hazır 250 ortak vardır. Bundan başka Ger- menciktede bir şube açmak için hazırlıklar yapılmaktadır. Pmarbaşı Zirai kredi kooperati- finin başında bulunan Doktor Sab- ri Bey ve arkadaşlarını bu koope- ratifi az zamanda ulaştırdıkları mevki ve temin ettikleri inkişaf göz önüne almırsa yeni doğan ve mubitin büyük bir ihtiyacma cevap verecek olan bu teşekkülüde tez zamanda yükselteceklerine ve iler- ler. Mürakipliklere de: Aydın be- | ledeceklrine şüph etmeyiz.