1 Ocak 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 12

1 Ocak 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 12

i Milâsta fakir Talebeye yardım Milâslılar her kasabalımıza güzel bir örnektir MİLAS, (Milliyet) — Geçen mek tuplarımdan birinde, ilkmektebimizin 60 - 70 Fakir çocuğuna hergün &s- cak yemek verilmekte olduğunu yaz maiştım. Şimdi bu yardımın hudutları genişletilmiş ve Örtamektepten her gün 10 - 15 kişi de doyurulmağa baş Janmıştır. Kazanım çok hamiyetli ve verimli mı müke x#inden her ay bir aileye 2 defa nö- be düşmekte ve ayda iki defa bi Ie 69 - 90 Fakir yavruyu bu kış gün- İerinde gıdasız — bırakmamaktadır. Yavrular ber gün üç türlü iyi yemek İe beraber bir tatlı yahut meyve bula biliyorlar, Bunların masa örtüleri, ça tal, kaşık, bardak ve peçeteleri tek- mil halk tarafından temin edilmiştir. İş Bankası Müdürü Rifat Bey geçen gin bu yavrulara defter tevzi etmiş- tir. Bankadan bunlara bir kumbara da temin edilecek ve bu suretle para İarı birikeceketir. Elbise, ayakkabı, ça maşır ve kitap temin edilmekte dir. Geçen gün sinemada, çocuklar i- çin bir talebe filmi gösterilmiş ve bu na bütün mektep talebesi ufak bir üc reile iştirak et | yalnız fakir ya na sarfedilecek Mi Spor kulübü gene geçen ge | ce sinema binasında güzel bir piyes temsil etmiş ve bu suretle öksüz kar | deşlerine mühim bir yardımda bulun İ muştur. Sıcak bir samimiyet içinde çıplak yavrularını kanatları altnda #sıtan halkımızm temiz ruhunu can | ve gönülden alkışlamayı bir vazife te lâkki ederiz. Tasarruf Haftası. Mekteplerde tasarruf haftası bu- gün merasimle (açılmıştır. , Haftanm ilk günü, ortamektep riyaziye mualli mi Mahir Beyin gayet bilgili, samimi ve heyecanlı bir konferansı ile baş- lamıştır. Talebe, ellerinde tasarruf çi | | arlerile caddeleri dolaşacak ve yine örtamektep tabiiye muallimi Mahir Kemal Bey tarafından şehrin en ka- İabalık bir yerinde halka iktisat haf tasmın ve iktisat cidalinin manası an İatılacaktır. Talebe tarafından tasar- “rufu ifade eden güzel temsiller hazır Janmaki nr. Yabancılara göre Türk Adliyesi Geçenlerde, Karasularımızda avla © nan bir Yunan gemisinin, sahil güm- rük motörlerimizden biri tarafından yakalandığını ve mürettebatmm mah kemeye sevkedileceğini yazmıştım. Bu yabancıların muhakemesi süratle ve çok adilâne bir şekilde intaç edil. tir. Mürettebattan bazısı beraat 'stmiş, bazısı da mahküm olmuştur. Fakat hepsi de Adliyemizin dü- röstlüğünden ve adaletinden pek memmun kaldıklarını söylemişler ve bu hususta, tam bir Cümhuriyet müd ismmumisi gibi hareket eden genç liyecimiz Enveri Beye teşekkür et şlerdir. Kandrada Vilâyet meclisi umumisi intihabı KANDRA, (Milliyet) — Kan- | ek halkevi ve fırka binasında Bü 53 reyle. Tüc- .tardan Tevfik Bey oğlu Hurşit B. 52 reyle.. Asım Efendi oğlu Raif Bey 51 reyle.. Belediye reisi Tevfik Bey 51 reyle intihap olunmuşlar- dır. Yedek azalığa.. Hurşit Bey oğlu Reşat Bey 32 reyle. Hüsnü Bey oğlu Hasan Turgut Bey 30 reyle.. | Manifatura tüccarlarından Esat Ef. zade Aziz Bey 19 reyle.. intihap olunmuşlardır. Koca Kaymasdan Kâmil Efendi ile Semerci zade Os- 'man Efendi 10 nar rey almış olma- ları dolayısile icabıhalinde araların da kur'a çekilecektir. Kandra - İstanbul muvaselesi KANDRA, (Milliyet) — Kan- dra kazasının İstanbul ile muvase- İ lesinde en kolay tarik Kandra - İz- mit yolu ve tren ile mümkün olu- yordu. Ahiren Belediye reisi Tev- fik Bey tarafından vaki teşebbüs sayesinde Ağva, Şile, Üsküdar Oto- büs şirketi ile görüşülmüş ve önü- müzdeki ilkbahardan itibaren mev- im müsait oldukça Kandradan Ağ va tarikile Şile, Alemdağı Üsküdar İ postaları tertip edileceği | anlaşıl- aft. Bu suretle (OKandra halkı Kandradan İzmite işliyen otomobil cilerin keyfi (o hareketlerinden ve İ her zaman olduğu gibi treni kaçır- si MEMLEKETİ ER Ordu riunliimler birliği tesanütle çalışıyor Yeni Maarif müdürü Kemal Bey Birliğe feyizli yollar açtı Ordu Müallimler Birliğinde bir ORDU, (Milliyet) — Kars Maarif müdürü iken vilâyetimiz maarif müdür lüğüne tayin edilen Kemal Bey işe baş- lar başlamaz Muallimler Birliğine de yeniden can geldi. Müddeti bitmiş olan idare heyeti inihabı yapıldı. Maarif mü dürü Kemal Bey rds seçildi. Birliğin teşkilindeki maksat ve menfaatı çok iyi bir görüşle sezen ve bilen Kemal Beyin ilk işi, mlallimler arasındaki mesleki bağlantıyı takviye ve ilmi sahalarda her muallimi ayrı ayrı tetkik ve teteb- bülere sevketmek oldu. Bu gayeyi te- min için her muallim arkadaş mesleki mevzular üzerinde konferans vermek va yifesini almıştır. Pazartesi günleri öğle den sonra bütün muallimler huzurunda verilen bu konferanslar çok faydalı ol- maktadır. Muallim arkadaşlar arasmdaki kar- sılıklr sevgi ve saygıyı yaşatmak için Birlik azaları her Perşembe günü ak- y ziyafeti terip etmekte ve Hal- lonunda muhtelif eğlenceler ya- ok temiz ve nezih geceler ya- şanmaktadır. Muallimler arasındaki bu şuurlu çalışmayı ve birlikte eğlenmeyi herkes samimiyetle takdir etmektedir. Mualimler Birliğinin faaliyetini da- ba faydalı ve şumullü kılmak için bazı noksanların ikmeline lüzum görülmüş gece (o eğlentisi ve sarfı icap eden paranın tedariki yo- la düşünülerek bir gece eğlentisi tertip edilmiştir, Valimiz O Adil Beyfendinin himayeleri altma aldıkları bu eğlenti için satılan bilet. hâsılatile eksikler tamamlanmış, ayni zamanda ilk mek teplerimizdeki yoksul talebeye de yar dım olunmuştur. Gece eğlentisine, bütün davetlile- rin iştirakie okunan İstiklâl ve Cüm- huriyetin onuncu yıl dönümü marşla- rile başlanarak neşe, şetaret içinde sa baha kadar eğlenilmiştir. Muallimler tarafından yapılan kotiyyon bütün da vetilere dağıtılmış, muhtelif şekiller. de zarif, gülünç kıyafetler meydana gelmiştir. Yalnız muallim Hanım ve Beylerin iştirakile yapılan Kadri! de çok mun- taram ve çok eğlenceli olmuştur. Ge- ne muallim hanım ve beyler tarafın- dan Zeybek oynanmış ve sürekli al- kışlarla tekrar ettirilmiştir. Ortamektep Musiki Muallimi Zeki Beyin o Kemaulda'çaldığı seçme parça- lar zevkle dinlenmiş ve takdirle al- kışlanmıştır. Çok nezih ve çok temiz hava için- de geçen bu eğlenti gün ağarırken sona ermiştir. Çankırıda hafta nasıl geçti? Yukarıda muallim Raziye H. nut uk söylerken, aşağıda halkın ve talebenin tezahüratı ÇANKIRI, (Milliyet) — Tasar- ruf haftası şehrimizde de canlı bir ü p gındalar devam etmektedir. Halk Fırkası sineması halka meccanen bir film göstermiş ve iki muallim tarafından sinemada (tasarruf ve yerli malları hakkında konferans verilmiştir. Perşembe günü mekteplerin ve halkın iştiraki ile Halk Fırkası ö- nünde merasim yapılmış, iki mual- lim tarafından yerli malları ve ta- sarruf hakkında güzel beler söylenmiştir. Bilâhare vali ve erkâ- nıhükümet çarşılarda teşhir edilen yerli mallarmı gezmiş, görmüş, en ziyada debbağlarm imal ettikleri deriler hoşa gitmiştir. o Bu deriler sırf Çankırı yerli sanayiini göster- mektedi Cuma günü ortamektep talebele- ri tarafından yerli mallari için kon- feranslar verilmiş ve güzel numara- lar temsil edilmiştir. Bu hafta toplanan cemiyetlere bilvesile incir ikram edilmektedir. Mektepliler yerli malı, iktisat ve ta sarruf öğütlerini taşıyan levhalari- > lar sıra çarşılarda dolaşmakta- Şirin bir bir köy. Bembeyaz “evler, tertemiz sokaklar, çalışkan insanlar BAĞARAS, “Söke” (Milliyet) — Burası kazaya on kilometre uzaklığın da tamamen zeytin ağaçlarının kapla dığı ve çok zengin ovaya hâkim bir dağa dayanan tepeler üzerine kurul- muş beş yüz hanelik ve bin yedi yüz püfuslu çok mamur ve şirin bir nahi- ye merkezidir. Zeytin ağaçları köye kadar sokul muş olduğundan, köy şimdi ovaya doğru taşmaktadır. Nüfusun azlığından belediye teşki lâtı kaldırılmış, fakat ihtiyar heyeti kanumi salâhiyetlerine dayanarak kö yün imar ve ihyası işlerinde çok çalış tıkları ufak bir tetkikle belli olmakta dır. Evvelce üç yüz hane Rum bulunan Bağarasmda, Rumlar gittikten sonra Katelin ve Tirhova muhacirleri yer- leştirilmiştir. Bu çalışkan yurttaşlar az zaman- da köy için iyi bir unsur olmuşlar, kendilerine verilen malları imar ve ihya etmişlerdir. Bağarasma yaklaşırken eşlerine bir çok kazalard. munlazam ve beyaz sıvalı ze çarpıyor. Köyün muntazam sokak larma girildikten sonra her evin çi- çeklerle süslenmiş avluları karşısında bir köyde olduğunuza inanamazsınız. Bağarasında dört yeztinyağı fabri kası, bir de değirmen vardır. Bu fab okka zeytinyağı sıkıl ğ nede beş altı bin çuval incir ve pek çok hubuhâtla ihraç eder, Köyün en büyük ibti; Söke ile gidiş gelin temin edecek bir yol olma sıdır. Bu yol yapılınca köyü zirai ve iktısadi faaliyet daha çoğalacak ve imar işleri de daha ziyade ilerliyecek tir. Bağarasında her Salı günü pazar kurlur, Bağarasr pazarma nahiyeye 18 köyden başka Koçarlı nahi- köylerinin ekserisi de gelir. yet makamının himmetlerile Koçarlı ile Bajarasda köy kanununa tevfikan en çamurlu günlerde bile araba ve tenezzüh otomobillerini: liyebildikleri bir yol yapılmıştır. Bu yol bir az daha ıslah edilir ve bazı yerlerine döşeme yapılırsa vilâyetimi zin Koçarlı ve aBğarası gibi zengin si ve bu nahiye'erle vilâye- timizin diğer kaza ve nahiyeleri ara- sında kış günlerinde kamyonların da işlemesi temin edilmiş olur. Yol işlerinde çok hassas olan Va- önümüzdeki yaz © Köşk nahiyesi kongresi KÖŞK, (M'iliyel) — C, H. F. Na- hiyemiz kongresi toplandı. 25 ocağın 50 mümessili tamamen hazır bulundular, Kongreye vilâyet idare he- yeti reis vekili Avukat Neşet, İdare he yetinden Dr. Süleyman, Boğduğan C. 'H. F, kaza reisi İsmail Hakkı ve Aydın Evkaf müdürü Ahmet Beyler de gelmiş lerdir. Kongre reisliğine Neşet, ikinci reisli ğe Dr. Süleyman, kâtipliklere vilâyet fırka kâtibi Osman Hilmi ve muallim surğut Beyler seçildiler. Neşet Bey, Fırkamız esasları ve um deleri geçen seneki dileklerden alınan ne ticeler hakkında kongre âzalarını aydın > Nahiyenin yeni ihtiyaçları konu- du. Evkafa ait dilekler konuşulurken Ev kaf müdürü Ahmet Bey izahat verdi, Muhtar İbrahim Efendi, Fuat Bey, Halit Bey, Ali Koç Bey, Mehmet Ağa, mümessilliklere de: Dr. Süleyman Bey, Muhtar İbrahim Efendi, Alim Ağa, Kâzım Bey, ittifak. la seçilerek kongre mesaisine son veril- di. Bozdağan incirleri BOZDOĞAN, (Milliyet) — İn- cir müstahsillerimiz fırka salonun- da toplandılar. Fırka reisimiz İsma il Hakkı Bey, incir işleri ve incirle - rimizin teşkilâtlanmaları ve bu su- retle incir mahsulünün ve müstah- sillerinin korunmaları kabil oluna- cağı hakkında söz söyledi. Bu ay içinde Aydında toplanılacak kon- greye iştirâk etmek üzere 15 mü- messil seçilerek toplantıya nihayet verildi. Yağmurlar Ayvacık zeytinlerine zarar verdi AYVACIK, (Milliyet) — Kaza- ri şiddetli yağmurlar yağmaktadır, bu yirmi gün içinde ikidefada kar yağmıştır, bu yağmurlar zeytin mahsulü üzerinde çok zarar yap- mıştır, deniz kısmında (o bulunan mahsullerin bir kısmı seller deni- ze dökmüştür, ve mahsulün bir kıs - mı da çürümüştür, bu sene mahsu- lün toplanması daha iki gün geri vurmuştur,zarar yüzde ondur. Bu- gün de kar başladı, devam ediyor, Maltya lise binası ve lisemüdürü Hamdi Bey MALATYA, (Milliyet) — Yur- dun her tarafında olduğu gibi bu- rada da maarife ziyadesile ehem- miyet verilrhektedir. Malatyada al- tı ilkmektep vardır. Ve bu sene de bir lise teşkil olunmuştur. Lisede şimdilik dokuzuncu sınıf açılmıştır. Bu sınıfta 48 talebe vardır. Mekte- bin bütün mevcudü 336 dır. Liseye en ziyade Elâziz ve civar mektep- lerinden talebe gelmektedir. Mek Bir Jandarmamız şehit edildi İZMİT, (Miliyet) — Bugün bura- da acı bir ölüm vakası olmuş,bir jandar» ma neferimiz vi başmda Lâz Mu hittin namımda bir serseri tarafından alçakça öldürülmüştür. Vaka şöyle olmuştur. Dönğel kö- yünden marangoz Şaban Ağanm 16 Yaşındaki kızı Hasibe Hanım bir ay evvel Muhittin tarafından cebren ka- gırılmış ve bir müddet şurada burada dd aştırıldıktan sonra bırakılmıştır. Kızm 1 gündenberi Hü- kümet tasrfından şiddetle sranan Mu hittin evvelki gün Döngel köyünde saklı oduğu anlaşılmış ve izi üzerin- Bu gün, köyün muh- olan değirmene giren Lâz Muhittin Aziz, İsmail isimlerindeki jandarma) arımız ve köy bekçisi tara fından haber alınmış, derhal değir- men çevrelenmiştir. İçlerinden Aziz değirmene girerek Muhittine | teslim olmasını söylemiş, katil Muhittin, derhal toplu tabanca» sını çekerek ikide Aziz efendinin üze- rine boşaltmış, çıkan kurşunlar sol yanağından girerek ani şehadetini mucip olmuştur. Bunun üzerine kaçmak istiyen ka tl, silâh sesleri akabinde koşan jan- darma İsmaile ateşe başlamış, bir ese ri tesadüf olarak kurşurlar İsamaile etmemiştir. Arkadaşmmn öldü- ve katilin kendisini de öldür- tediğini anlıyan İsmail mavze- rini bu azılı katil herife çevirmiş ve ağzından vurarak öldürmüştür, Bu acıklı vaka burada büyük bir teessür uyandırmıştır. Şehit edilen A- inin cenazesi geç vakit buraya ge- tirilmiştir. Yarın büyük merasimle kaldırılacaktır. Aziz Efendi yeni ev- Vi, vazifesinin âşıkı mert bir askerdi. Umurluda su ı meselesi UMURLU, «Aydm» Fırkamz nahiye kongresi sillerin iştirakile Frka salonunda toplan dı. Kongrede vilâyet rından Raif Foyak b Umurluya Karaköyden getirilecek ve yol üstünde buluna bir çok köylerin irtifade edecekleri suyun vakıflarmı, Su 1 ar kanunu bülemüne tevfikan Beledi- yey devrolunmak lâzım gelirken Evkaf idaresinin bu vakıfları ve on senelik ge- birlerini bir çok teşebbüslere rağmne henüz vermediği haklaında uzun müza- kereler oldu. Neticede de bu meselenin Fırka vilâyet idare heytince ehemmiyet le takip edilmesi kararlaştırıldı Yeni idare heyetine Rifat Nuri, İhsan, Yahya Beylerle Osman Ça vuş, mümessilliklere: Yahya ve İhsan Beyler seçilerek kongreye nihayet veril di. tebin esas muallim kadrosu 15 ol duğu halde şimdi 13 muallim mev- cuttur. Evvelce ortamektep müdürü iker lesenin teşkil olunmasile lise mü- dürlüğüne tayin edilen Hamdi Be- yin mektebin intizamı ve Türk yav- rularının tenevvürü için sarfettiği büyük mesai cidden şayanıtebrik ve takdirdir. Sürek avları AYVACIK, (Milliyet) — Gerek kasabada ve gerek (o köylerde sık sık sürek avları yapılmakta ve mu- zır hayvanlar itlâf edilmektedir. Cuma günü kazamızın & Cemaller ve Hüseyinfakı köylüleri tarafın- dan yapılan sürek avında beş yük kurt ile bir çakal vurulmuştur. Bu kurtların derilerini getirerek davul ile sokaklarda do- Jaşmışlardır. Bu sürek avları böy- le sık sık devam ederse muzır hay- vanların az zamanda itlâf edilece- ği şüphesizdir. *— Samsun meclisi umumisi açıldı SAMSUN, (Milliyet) — Sam sun Vilâyet umumi o meclisi Vali Müstafa Arif Beyin bir nutkile e- çılmıştır. Evvelâ divaniriyaset in- tihap yapılmış, sonra encümenler seçilmiştir. İkinci reisliğe sabık Va: lilerden Osman Bey tekrar seçil Encümenler mesaiye başlıyarak yeni sene çalışma © programı ile bütçeyi hazırlayacaktır. Bü sene bilhassa yol işlerine fazla ehemmi: yet verilecektir. Geçen sene oldu- ğu gibi bu sene de maaşların mun- tazaman verilmesi esasları gözö- de tutulmaktadır. Eski bütçenin tanzim, tevzin ve tatbikinde bilhassa azami surette muvaffak olmuş olan kıymetli Va- limiz Mustafa Arif Beyefendinin yeni seng de ayni muvaffakıyetli neticelere varacağı kuvvetle ümit edilmektedir. Bütçe tanziminde ha- yalden uzaklaşarak müspet rakam- İara istinat kaygusunun ne kadar isabetli neticeler verdiğine Samsun Vilâyet bütçesi güzel bir misal teş. kil Tokatta kaydedilen nüfusu mektume TOKAT, (Milliyet) — 2330 nu- maralı af istifade su- retile teşrinisani (o zarfında Tokat merkez 305 doğum, 18 müceddet 83 doğum, Erban 16 müceddet, 167 doğum, Zile 29 müceddet, 140 do- ğum, Reşadiye 1 müceddet, 20 do- ğum ki ceman maamülhakat 885 nüfusu mektum kaydedildiği anla- şılmıştır. İZMİT, (Milliyet) — Şanlı ve heybetli Yavuzumuzun İzmit körfe- zinde vekarlı, şairane bir duruşu vardır. Körf. larında renk renk pırıltılar doğuran Yavuz, süzüle tan başa bütün körfez halkının neşesini, sevincini, se coğaltan büyük bir varlık oluyor. lü Bilen ak sam in durgun, mavi su- üle akışı ile baş- ve saygısını