20 Ocak 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

20 Ocak 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

Napolyon imperatoriçe Jozefin'i nasıl sevdi? — Napolyon'un ikbal devri ve aşk macerası— i Yazan: PAUL REBAUX. Tercüme eden: H. TAHSİN Ceneral ilk defa gülüyor i Bu hadiseden bir kaç gün sonra, | ; Bonapart bahçeden geçerken, bir- © den bire saklanmak istiyen bir ada- © ma tesadüf etmişti. — Ahçıbaşı, neden böyle kaçıyor sun? şi Ceneralım korkuyorum! Kö- peğimin yaptıkları elbet kulağınıza © gitmiştir. Şimdi artık onu gece gün düz bağlı tutuyorum. Yeniden bir kabahat işlememesine çok dikkat © ediyorum. İ Bonaparthiç âdeti olmadığıkak de güldü ve: — Bırak hayvanı serbestçe ge- zinsin beni birincisinden Belki ikinci belâyı da ortadan kal- © dırır... demişti. Zafer sokağı İtalya harbi zaferle bitti, Bona- > part, siyasi adamlar ida re edilen ordu kumandanlarina gü- zel bir misal göstermişti. Tekmil İ-| kıyor talyan hükümetlerini cümhuriyele © tahvil etmek iddiasma bulunan Di- rectoire'ın emirlerine baş eğmemek cesaretini göstermişti, Campo - Farmino muahedesi, Di- © rectoire'ın istediği gibi değil, bir © kumandan olduğu kadar bir komed | 5 ya oynamasını da bildiğini ispat et| miş olan Bonapart'ın arzusu veçhi- le imzalanmıştı. Bonapart, muahe- de müzakere edildiği sırada, Avus- © neye mugayir olarak gene ona ödet © mişti. © — Fakat Talleyrand'n “Bonopart'- vari bir dediği bu sulh, her . Fransabundan © çok sevinmişti. Mütemadi bir alkış © içinde devam eden bir seyahatten © sonra Bonapart, 5 birinci okânun 1797 de Parise geliyor ve Jozefin'i orada buluyor. Bonapart kazandığı zaferi ka- dar, Jozefin'e tekrar kavuşmuş ol. © maktan memnundu. Jozefinle bir tiyatro locasına gir- iği zaman, iler artık sahneye "Tekmil dürbünler, ilk sırada azametle oturan Bona- part'a ve mahviyet göstererek ar. kada bir yer alan Jozefin'e tevec- cüh ediyordu. Tiyatrodan çıktıklas yı zaman büyük bir kalabalık etraf © larını alıyor ve bir adım bile atma i larına mani oluyordu. — Seni bu derece taciz ettirme- © ğe sebep olduğum için beni affet, Jozefim; © Bunun üzerine, Bonapart, | bir meydan harbi zaferi kadar ehem- miyeti haiz olan bir tebessümle mu- kabele görüyordu - Directoire'ın Bonapart'a o İlan hürmeti bir kat daha artmıştı. Bütün Fransa, galip kumandanın | medih ve senasıma iştirak ediyor- U du. Fransız Pindare'ı adile anılan | Lebrun, yazdığı eserinde, Bonapart / için: “İki sene içinde bin asırlık za © fer kazanmıştır, — diyordu. Bona- U part 26 birinci kânun 1797 de Fran | siz İnstitut'süne aza seçildi, İ İnstitut'ye kabulü günü, Maire - zymkteşii sadık cenerallar- an :e'in hatırasını tecdit için ni ima derek mevzun bir parça o- Madam Tallien Bonapart'ın evine gelip kendisini tebrik ediyor, Mo- niteur gazetesi hadiseyi parlak cüm *elerle kaydediyordu. © Bir gün Jozefin, modaya ait ufak . tefeğini aldıktan sonra (o Chante. ç raine sokağındaki oteline döner. £ ken bir takım amelelerin “Chante- ( rTaine sokağı,, levhası indirmeğe İN iiklemni görmüş ve buna şaşa- ; 77 Orada ne yapıyorsunuz? de- | mişti. Bu levhayı kaldıracak olur- ii posta müvezzileri ve tekmil <eneralın evini kolay- lıkla bulamıyacaklar, uzun uzun a- | ie mecburiyetinde kalacaklar- O dır! | Jozefin, karşısındakini meclüp (eden, kendine mahsus büyük bir ne zaketle bu ihtarda bulunmuştu. | Merdivenin yukarısında uğraşan Çamele cevap verdi: — Korkma yurttaş! Bu sokağm gene bir ismi olacaktır. Fakat bu i- "sim eskisi gibi değil. İşte yeni isim. Bunun üzerine eski levhanın ye- rine konacak yeni levhayı göster. di. Bu levha üzerinde “Rue dela Victoire,, (Zafer sokağı) yazılı idi. Dansederken Bonapart 2 ikinci kânun 1798 de Bac ve Lramella sokakları başında! Lafillet oteline yerleşen hariciye nezaretinde Talleyrand'ın misafiri bulunuyordu. Ceneral, (balonun tertip edildiği salona, şair Arnault un refakatinde girdi. Askeri ünifor ması yerine İnstitut azasına yeşil rubasile bulunuyordu. Bona- part'ın bu mütevazı elbisesi, Bar- ras'nm ortaya çıktığı ipekli ve altın Vİ işlemeli kostümü yanında büyük bir tezat teşkil ediyordu. Bonapart Arnault'un kolunu bıra | kınca, kadınlar etrafını aldılar.Bir erkek gibi cüsseli Madam de Staöl Bonapart'ı diğerlerinin elinden ka- pıyor, geniş göğüsleri üzerinde sr- ve ceneralı müteheyyiç bir li- sanla methü sena ederken soruyor- duz — Ceneral, en ziyade sevdiğiniz kadın hangisidir? Bonapart , pek uzakta olmıyan ve sefir ve zabitlerin arasında bu- lunan Jozefin'e bakarak cevap ves riyordu.: — Benimkisi. .. Bu eğlence gecesinin kahrama- nından, arzusuna daha muvafık bir | cevap alamadığından muğber olan Madam de Stağl; — Bu kadarcık mı? diyor ve tek- rar * — Ya en ziyade takdir ettiğiniz kadın hangisidir? Bonapart, ehemmiyet vermediği bu kadını iskât etmekten memnun, kat'i bir lisanla şu cevabı veriyor- da: — Evi ile en ziyade uğraşmayı bileni!.. Şişman kadının sualine böyle ma kul bir tarzda cevap veren genç ce- neralın mukabelesi, hazır bulunan ları gizli tebessümlerile £ karışık memnuniyetlerini mucip olmuştu. Madam de Stağl son bir hücum yapmak teşebbüsünde bulundu: — Peki ceneral, sizce en kıymet- li kadın hangisidir? — En çok çocuk yapan, madam.. Bunun üzerine herkes gülmeğe başladı. Madam de Staöl de Na- polyona tevcih ettiği bu suale “en bilgili kadın,, cevabını almayı bek- lerken bu suretle mukabeleye ma- ruz kalması üzerine, müteessir bir ... şu söleri söyliyerek uzaklaş- — Bu büyük adam, hakikaten garip!.. Jozefin arabada avdet ederken kocasına: — Niçin böyle İnstitut azası kı- yafetile baloya geldin, demişti, — Directeurs'ler beni sevmez- ler... Bunu biliyorum, bana söyle- mişlerdir ve bunun farkına da var. madım değil... Fakat benim muvaf- fakıyetimden kıskandıkları kadar bana ihtiyaçları da vardr. Bu sebep ten tasavvuratımı vaktinden evvel hissettirmemek için böyle hareket | etmek mecburiyetindeyim... Arcale | galibinin kılıcından ise bir akade- mi azasının bastonundan daha az Kartuluş İngiliz casusları Bonapart'ın Ak- deniz havzasmda bir rol oynamak niyetinde olduğunu biliyorlardı. Fakat ceneralın harekâtını meçhu- lât üzerinde takip ediyorlardı. Bo- napart'ın talihinden de korkuyor- lardı. Moniteur gazetesi 31 mart 1798 de İtalya galibinin Mısıra git- mesi ihtimalinden bahsetti. Bu ha- vadis üzerine Directoire, meteleyi derhal tekzip etti. (Bitmedi) a Recep Bey cuma Günü geliyor” " Tebdili hava i- sin Atinaya git « miş olan Cümhu. riyet Halk Farka - sı umumi (kâtibi Recey Beyin bu cuma günü şehri - mize geleceği ha- ber alınmıştır. Re - cep Bey buradan doğru Ankaraya gidecektir. — Recep Bey İHARICI HA M. Maksimos Cenevrede Balkan misakının müsved- deleri yanında bulunuyor ATINA, 19 (Milliyet) — Harici- ye nazırı Mösyö Maksimos dün tele- fonla Başvekil Mösyö Çaldarisle te- Basta bulunarak, gece Cenevreye ha- yeket etmek niyetinde olduğunu ve 0- rada bulunmakta olan Romanya ve Yugoslavya Hariciye nazırlarile de te masta bulunacağını bildirmişlir. Mösyö Maksimos Pariste bulan duğu müddet zarfında, Yunanısta - nın Paris sefiri M. Politis ile birlikte hazırlanan Balkan mizakı müsvette- lerini gözden geçirmişlerdir. Mösyö Maksimos bu müsvetteleri Cenevro- ye götürecektir, Her ne kadar resmi malümat yok- #a da , misakın Cenevrede imzalan - ması ihtimal haricinde değildir. PARIS, 18. A. A. — Yunan hariciye nazırı M. Maksimos Cenevreye gitmek üzere Lyon istasyonundan trene vine“ rek Paristen ayrılmıştır. İtalyan kabinesinde değişiklik ROMA, 19. A.A, — Kabine a- zası arasında bazı değişiklikler o- Jacağına dair vakit vakit ortaya sü- rülen bazı şayialar üç dört günden- beri israrla dolaşmaktadır. Vukuu ihtimali ileri sürülen de- gişikliğin şimdiki halde baş vekal müsteşarı olan M. Roosininin porasyonlar nazırlığına getirilme- sinden ibaret olacağı malümdur. Korporasyonlar hakkındaki ye- ni kanunun parlemento tarafın. dan kat'i surette kabul edilmesinin esasen eski olan bu şayianın. taze- lenmesine sebep olduğu aşikâr bir seydir. Amerikanın deniz kuvvetleri VAŞINGTON, 19. A.A, — De- niz kuvvetleri encümeni reisi, rikanın deniz kuvvetlerinin Lond- ra muahedesinde muayyen hadde kadar ı bütçe nazırı M. Duglas'ın tasvip ettiğini söylemiş- tir, M. Duglas bu müsaadenin M. Rozve'tin mali programına aykırı düşmeyeceğini söylemiştir. Filipinin istiklâli VAŞINGTON, 19 .A.A. —M. Rankin Filipin adalarma heman istiklâlal verilmesi hakkımda me- busan meclisine bir kanun lâyiha- sı tevdi etmi Katalonya muhtariyet fırkasında BARCELONE, 19 .A.A, — Ka- #alonya muhtariyet fırkası neşret- tiği bir beyannamede fırkanın muh tariyetçiliğe ve demokrat müessata olan imanını bildirmekte ve intiha- batta nisbi usulünün derhal tat- bikini istemektedi Trablosta İngiliz filosuna ziyafet GARP TRABLUS, 19. A.A, — Mareşal Balbo limanda bulunan İn giliz birinci torpido mubripleri fi- losunun ve dördüncü İtalyan deniz filosunun zabitleri şerefine bir öğ- ra bir kabul resmi tertip ( edilmş. le ziyafeti vermiştir. Ziyafetten son tr. Mülki ve askeri rical bu mera- simde hazır bulunmuştur. İki İngiliz vapur kumpan- yası bir'eşti PARİS, 19.A.A. — Daily Mail güzetesinin Pariste çıkan nüshası İngilterenin büyük vapur kompan- yalarından Cunrad ve Vhite Star- line'in birleşmelerinin heman he- man olup bitmiş bir iş halini aldı- ğını yazmışlır, Bu gazetenin verdiği izahata gö- re bu haberi teyit edecek mukave- le pek yakında resmi surette teb- iğ edilecektir. Frânsa - Almanya ticareti . PARİS, 19. A.A. — Fransa ile imanya arasındaki ticaret muahe- desi mefsuhiyetinin bir hükmü haiz olması için müâyyen üç ay- lık mühlet nihayet bulmazdan ey- vel bir anlaşma temini maksadile ilk bükümet arasında hemen mü- zakerey girişilecektir. Fransa bü müzakereleri iyi bir neticeye bağla mağa kuvvetli surette o azm etmiş bulunmaktadır. Binlerce Ölü pi Hindistanda müthiş zelze- lenin yaptığı tahribat MUZAFFER-PUR, 19. A.A — Yalak. mak üzre belediye arsbalariyle toplanan cesetlerin miktarı 1100 tahmin edilmek- tedir. Ayni mıktarda ceset de bizzat ö- lülerin yakın akrabaları tarafından ya- kılmıştır. Enkaz altnda daha yüzlerce ceset bulunmaktadır. (Bu müthiş zelzele bayramın bi- rinci günü Hindistarım şimal kısımın. da vuku bulmuştur. Biribiri arkasını takip eden sadameler Muzaffer - Pur şehrini tamamile harap etmiştir. Bu nisbette insan zayiatına ve çok fazla sile ağır ve hafif yaralı'ara sebep olan zelzelenin dehşeti kendiliğinden an- aşılır.) Kübada vaziyet VAŞİNGTON.,19.A.A.—M. Rozvelt'e Kübadaki sabık Ameri- kan elçisi M. Velles arasında bu sabah yapılacak bir müzakereden sonra Mendieta (hükümetinin bu gün Amerika tarafından tanınması muhtemeldir. Alman ticareti BERLİN, 19. A.A. — Volff ajan- sından : Almanyanın geçen birin- ci kânun ayına ait harici ticaret mu- yazenesi 49400000 reichmark değe rinden bir ihracat fazlası göster- miştir, İkinci teşrindeki ihracat fazlası 42900000 reichsmark idi. Himalayaya tırmanmak isteyenler AUGSBURG, 19 A.A. — Vollf ajan- sından : Tanınmış mühendis ve alpinist- lerden merkel, Alman alpinistlerinden mürekkep bir kafile ile birlikte gelecek şubatta Hindistana gitme k niyetindedir. Merke'in bu seyahatinden maksadı Himalaya dağlarının 8115 metre yüksek- liğinde olan ve keşmirin şimalinde bulu- nan Nanga Parbat tepesine çıkman için iknici bir teşebbüse girişmektir. Çinde korsanlık ŞANGHAY, 19. A.A. — Puan va purunu soyan korsanlar ellerinde- ki dokuz rehineyi serbest bırakmak için bir milyon beş yüz bin dolar necat fidiyesi istemektedirler, Dolar kıymeti yeniden düşürülecek VAŞINGTON, 19.A.A. — Me- busan meclisinde müteşekkil para komitesi dolar kıymetinin yeniden düşürülmesi hakkında hakkında M. Roosvelt tarafından teklif edi- len kanun lâyihasmı tasvip etmiştir. —— Amerikanın satın aldığı altın VAŞINGTON, 19. A.A. — Mali vaziyeti düzeltme müessesesi altın satın alma müamelerine nihayet verdiği tarihe kadar 131671604 al- tın dolar satın almıştır. Bu miktarın 108307000 dolarlık kısmı Paris ve Londradan satın 4- İammiştar, Alman söfüretirie kurşun sıkan yahudi VARŞOVA, 19. A.A. — İstin- tak hakiminin lâzım gelen tahkika- tı yaptıktan sonra vasıl olduğu ne- ticeye göre dün Alman elçiliği bi- nasına kurşun atan Bachman al man değil fakat leh ahalisindendir. Aslen yahudi olan Bachman bir müddet evvel Almanyadan hudut haricine çıkarılmıştır. Japonlar bir Çin köyünü boşalttılar PEİPİNG, 19. A.A. — Çin men- balarından bildirildiğine göre bü- ük Seddin berisindeki bir Çin kö- yünün Japonlar tarafından işgal e- dilmesi yüzünden çıkan hadise ka- panmıştır. Japon askerlerinin Hsi- fenk Chai'ye çekilmek üzere Lug- b ayrıldıkları söylenmek. tedir. İtalya Hariciye müsteşarı Viyanada VİYANA, 19, A A. — İtalya ha- riciye rhüsteşarı M. Suvitch dün öğ- le üzeri başvekil M. Dollfuss'u zi- yaret etmiştir. Bu mülâkat hususi bir samimiyet arzetmiş ve bir saat- ten fazla sürmüştür, Kutup yolunda NEVYORK, 19, A, A, — Amiral Byrd cenup kutbuna giden sefer heyeti ile birlikte başlıca hareket üssüne gelmiştir. Cam ve şişe fabrikaları Yunanistanla imalât miktarının yarı yarıya taksim edileceği anlaşılıyor ANKARA, 19. (Telefonla) — Memleketimizde kurulması karar- likte olacaktır. Geriye teşkil edecektir. rının kapatılması muhtemeldir. düren caniler bugün gelmiştir. laşan sanayi şubeleri kesbit olunurken dost Yunanistanla olan ve zaman İa inkişafı mukarrer iktisadi münasebetimiz de nazarı dikkate alınmış ter. Bu maksatladır ki İstanbulda kurulacak olan şişe ve cam fabri- hası memleket ihtiyacının ancak yüzde ellisini temin edecek geniş- kalan cam ve şişe ihtiyacımız Yunanistandan temin edilecektir. Önümüzdeki aylarda Ankaraya gelecek olan Yunan iktisat nazırı ile burada cereyan edecek müzakerelerin başlıca esasını her iki memleketin iktisadi sahadaki mesaileri teşrik etmeleri mevzuu Ortamekteplerden bazısı kapanıyor ANKARA, 19. (Telefonla) — Maarif Vekâleti ders senesinde tatbik edilmek üzere bir ıslahat plânı hazırlamaktadır. Plânı tatbikati münasebetile mevcut lise ve orta mekteplerden bazıla- önümüzdeki izmirde polisi öldürenler yakalandı ANKARA, 19. (Telefonla) — İzmirde polis Nureddin Ef. yi öl- Nazili ile Ödemiş arasında Dereköyünde yaka- lanmışlardır. Bu hususta Emniyet Umum müdürlüğüne resmi malümat Bir tehdit mektubu münasebetile ANKARA, 19. A.A. — Haber gazetesinde Petrof isminde bir Bulgar imzası ile Türk üniversitesi tup intişar etmiştir. Böyle bir mektubun husule getireceği tesir hak- kında Anadolu Ajansı Ankarada tahkikat yapmıştır. Ankarada alâkadar mahafil böyle bir mektubu ve onun intişarını kaba bir tahrik addetmekte ve efkârı umumiyeyi sahibinin okü maksadının ne olduğu malüm olmiyan böyle bir neşriyata (karşı ikaz aleyhinde tecavüzkârane bir mek kim ve etmeği lüzumlu görmektedir. Çünkü, hüviyeti malüm olan veya olmt- yan herhangi bir ecnebinin böyle mektup yazmış olması o ecnebinin mensup olduğu milleti aslâ mes'ul ve muafep etmez. Başka memleketlerde böyle tahrikâmiz mektupları gazetenin sa hip ve muharriri yırtıp atmasa bile behemehal zabıtaya verir. Tees- süle şayan görülen cihet Haber gazetesinin böyle tecavüzkârane bir mektuba neşir vasıtası olmasıdır. Efkâr umumiye ve Türk gençliği böyle hangi menfaat ve hangi maksada hizmet ettiği belli olmıyan mektuptan aslâ müteessir olmı- yacaktır. Bayramda gelen mühim harici haberler Almanlar tekrar Cenevre- ye daveti kabul etmediler , Sarre'da yapılacak reyi âmın ehemmi- yet kespettiği günlerin içindeyiz (Gazetemizin çıkmadığı bayram gün- lerinde, Cenevrede Milletler meclisini en ziyade meşgul eden mühim mesele, Sar- re meselesi olmuştur. Bu mmtakada ö- nümüzdeki sene müracaat edilecek reyi nm bağz olduğu ehemiyetin, Alanya” yı tekrar Cenevreye avdete imale edebi- lecek bir fırsat olabilmesi ihtimali düşü- nülmüş, fakat Alınanlar Milletler cemi- yeti meclisinin ileri sürdüğü noktai na- zarları takdir etmekle beraber, Cenevre- ye davet teklifini reddetmiştir. Sarre me- selesinin aklığı ve bundan sonra da alâ” cağı ehemiyeti okuyucularımız bugünkü * başmakalemizden daha vuzuhla dalm vu- zuhla öğrenmiş olacaklardır.) Almanlar nasıl düşürüyorlar ? BERLİN, 17. A.A. — Alman a- jansından : Milltler cemiyeti mec- lisinde Sarre'in istikbali ihtimalleri ne dair alınacak tedbirler hususun- da İngiliz matbuatı şayanı hayret bir beraberlikle vaziyet almış bulu- nuyor. Sarre'de reyiam hazırlıkları meselesi Almanyanın tekrar Cenev reye avdetini temin için güzel bir behane ittihaz edilmiştir. Almanya ya yapılan davet, Almanya Millet- ler cemiyetinden çekileli i meclisin düştüğü müşkül vaziyetin bir ifadesidir. Milletler cemiye ti, reyiam esnasında ittihaz oluna- cak tedbirlere karşı o Almanyanm melhüz itirazlarının Önüne geç. © mek için bu tedbirlerdeki mesuliye te Alman hükümetini de iştirak et- 6rmek arzusundadır. Milletler Ce- miyetinn mukadderatı milletlerin kendi haklarına tasarruf etmeleri prensipine bağlıdır. Milletler ce- * miyeti bu prensipe olan merbutiye- tini Sarre reyiamı yapılırken göste recektir. Almanya bunun mesuliye- tini deruhte edemez. Bu mesuliyet temamile milletler cemiyetin ait- tir, Esasn bu mesele hakkındaki kararlar ekseriyetin reyine tabi ol- duğundan Almanyanın mecliste vü- cudu daima kendisine karşı ekse- riyet teşkil edebilecek devletleri mesuliyetten kurtarmaya yaraya- caktır, Fransanın akti beklenen Balkanlar misakı hakkındaki görüşü nedir PARIS, 17. A.A. — Havas a- Jansı bildiriyor: Hariciye nazırı M. Paul Boncour dün ayan mecli- sinde harici siyaset hakkımdaki is- tizahlara cevap verdiği sırada de- miştir ki: Daha dün o kadar enideşelerin ocağı olan Balkanlarda büyük bir proje taazzuv etmektedir, Bu pro- jeye diğer bir mukarenet siyaseti de yardım etmiştir, Bu mukarenet siyaseti geçen mayısta tasdikname lerini imza etmekle şeref duydu. ğum misakla Türkiye ile takip etti- ğimiz siyasettir. Türkiye ile imza- ü edecek bir anlaşmayı temin eylemiş tir, Bu proje ayni zamanda, ne için söylemiyelim, tavsiyelerimizle ve dostlarımızın istiklaline hürmet” kâr hareketlerimizle de yardım gör müştür, Bu hareketimiz devamlı ve azimkârane olmuştur. Ve mesele- lerin hallini yangın ocaklarının sön dürülmesini ve bu suretle Avrupa- nın üzerine çöken tehlikelerin tah didini istihdaf eylemektedir. Bir çok noktai nazar (tatilerinin, hü- kümdarlar arasmdaki ziyaretlerin ve hariciye nâzırları arasındaki t€“ masların neticesinde en çok alınan haberlere göre Yugoslavya, Roma” ya, Yunanistan, Türkiyede kısa bir müddet zarfında bir itilâf akdı bur susunda itilâf ittifak vardır. Buna bizzat Bulgaristanın da ik tihakı ümit edilebilir. Bu itilâf & kit devletlerin arazi temamiyetini kefalet altında bulunduracaktır.