4 Mayıs 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

4 Mayıs 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Maliye vekâleti Esnaf ban kâsının vereceği teminat mektuplarının kabul edilme- mesini tebliğ etti. Turkstroy mühendisleri Ankaraya gitti. İİ FIYATI 5 KURUŞTUR Ana Banka Siirt meb'usu: MAHMUT İş Bankası Galata Şubesinin açıl- İdığı gündü: Bankanın faaliyet ve n mdan bahseden, meslekten bir ecnebi dostumuz sözü Cümhu- İriyet Merkez Bankamıza intikal tirdi ve sordu: — Bu müessesenin de tutumun- n, gidişinden memnun musunuz? İ Ayni meselenin bu ek e eren vatandaşlar (o arasında Ko - ağam da işitmiştik. Dostu- nuza, bütün tereddütlerini” izale decek bir kat'iyetle cevap verdik | ve izah ettik: Muhakka ki, Cümhuriyet Mer - z Bankası muvaffak olmuş bir tserdir. o Her müesseseyi; gayesi verdiği neticeler üzerinde mü- lea etmelidir. Bugün Merkez -asmın tasarrufu altındaki al- İn ve altın döviz ihtiyatı, yirmi tı buçuk milyon lirayı bulmuştur. lu miktara, diğer bankalara tev- i edilmiş olup Merkez Bankası hesabına naklolunan döviz mev » İluatnın da ilâvesi Jâzımdır. Gü el bir netice olarak şu da var ki, ürk pararının emniyet ve istikra- Mi arttıran birçok tedbirler kar- ğısmda, döviz mevduat sahipleri; lı mevduatlarını kendiliklerinden ürk parasma çevirmektedirler. anaatimizce, Cümhuriyet Wer- pe: amızn tutumunu, gidişini İmütalea ederken, her şeyden evvel esası gözönünde tutmalıdır: caba bu emission müessesemiz, Münhasıran altın ve altın dövizi tiyatını arttırmak için muamele- rile ticari ve iktisadi hayatımızı iyik ediyor mu? Sun'i hareket - ile iktisadi faaliyetimizi durdu- ru 1, mu? Memnuniyetle görüyo- 7 ki, Merkez Bankasını idare inler, bu nokta üzerinde çok ikkatli bulunuyorlar. Onlar çok biliyorlar ki, iktisadi faaliyeti elce uğratan, iktisadi unsurların ayatiyetini zedeleyen menfi ve tahdidi tedbirlerle elde edilecek ir altın © ve döviz ihtiyatınım — battâ paranın ıslahı ve istikrarı ba- ımdan bile — faydası. yoktur: olan şey; — bu altın ve altın İöviz mevcudunun, iktısadi hayat Ve faaliyetin inkişafile mebsutan enasip olarak artmasıdır. esiz, Cümbhuriyet Merkez nkası, kambiyo piyasalarda, (muayyen bir cours'la alıcı gene Muayyen bir cours'la satıcı olarak Mevki almış bulunması; Ti #ının istikrarmda birinci derece- İe mühüm bir amil olmuştur. Unut- amalı ki, paranın istikrarı şekli; her memlekete aynen tatbik oluna- bilecek, değişmez bir düstur halin- de değildir. Para gibi milletlerin ve içtimai hayatlarile sım ie alâkadar bir mevzu; her mem- etin ihtiyaçlara, parayı tasar- Fof ve kullanış telâkkilerine, maddi O imkânlarma, © istihsal übadele (oşartlarına (göre i elâstikiyet ve hususiyet İster. iktisadi buhranın büküm sürdüğü şu senelerde mer- kez bankaları vazifelerinin çetin, Ağır olması bundandır. 1 1933 yılında, Merkez Bankamı- #m lehinde kaydedilecek mühür bir hareket ve teşebbüs olarak— bir imme müessesesi sıfatile — ban- fanın, iktisadi politikamızın tat - bikinde hükümetle sıkı bir teşriki Mesaiye girişmesini kaydetmek lâ- tımdır. Filhakika harici ticaret Politikamızın tatbikatında Merkez Bankamız; hükümetin yardımcısı te bizzat organı olarak vazife al. ış bulunuyor. Her vesile ile tekrar ettiğimiz B mali ve iktisadi politikamız. İs, tediye muvazenesini daima (özönünde tutmağa © mecburuz. Muhtelif devletlerle ticaret anlaş- paları yapıyoruz. Her ticaret an - şmasının bir de “ödeme ve he - aplaşma,, anlaşmasile çerçevelen- besi zaruridir. Merkez Banka, te bu ödeme ve hesaplaşma i iaşka bir tabirle, elearing tatbik Anı üzerine almış, bu iş için lâzım lan teşkilâtı yapmış ve şimdiye iadar vazifesini muvaffakıyetle Maşarmıştır. ç Bu mevzuda unutulmıyacak bir bokta daha var: Mememleketşü - bül bir vazife alan Merkez Ban- tası gibi büyük bir müesseseyi — ülhasın ille senelerinde — umumi tasraflarını kendi muamelâtınn târmdan kapatmağa davet etmek arih bir haksızlık olur, Bu itibar- (Devamı 6 ımcr sahifede) Milliye 9 uncu sene No. 2955 CUMA 4 MAYIS 1934 Fransa hükümeti Ameriks- dan bir cevap gelinceyekadar M. Troçkinin nezaret altında Parisin 300 kilometre uzağın- da oturmasına müsaade etti. Meya Misafirimiz nasıl | Karşılanacak ve Nasılağırlanacak CI. Kondilis bugün geliyor | Yunan Harbiye nazırı Ankarada Gazi Hz.tarafından kabul buyurulacaklardır |s& Belgrad'tan alinan bir haber Yunanistan Balkan misa- kından çıkarılıyor mu? ) | l Müdür : 24318, Yazı işleri müdürü; 24389, İdare ve Matban : 24310 Çanakkalede döğüşen İngiliz muharipleri İstan' slda İngiliz muharipleri geldi Yunanistanın yerine misaka Bulgaristanın ithal edilmesi mevzuubahs olduğu bildiriliyor Dün geç vakit Atinadan.bir telgraf aldık, Bu telgraf Balkan siyasetinde büyük değişiklikler ol duğunu bildirmektedir. Vaktin geç olması münasebetile bunun ne derece doğru olduğu hakkında sarih iHeyet reisi diyor ki: “Harp bir aptallık- tır. Bilhassa karşıda Türkler olursa..,, | Dün abideye çelenk koydular Çanakkale harbinde ölen İngi - | lar, İngilizler, tarihte en kahra - 'ATINA, 3 (Milliyet) — Bel - gratlan son gelen haberlere na- zaran Balkan misakını imzala - layan dört devlet siyasetinde mü- him değişiklikler olacaktır. Ati - nada Balkan misakına karşı ali- lecek ve akşamki trenle Ankara - ya hareket edecektir. Vapur Galata rıhtımına yanaşa- caktır. Ceneral Condilisi vapurda, yali ve belediye reisi Muhittin, va- li muavini Ali Riza Beyler, kolor » Misafirimiz, dost Yunan milleti - nin Harbiye nâzırı Jeneral Condilis Muhterem misafirimiz Yunan | Harbiye nâzırı Jeneral Condilis ve refakatindeki zevat bugün saat 15 du kumandanı Şükrü Naili Paşa, deniz kumandanı, Hariciye vekâ » leti namına elçilik müsteşarı Şef - kati Nuri Bey ve mihmandar Za - bit Bey tarafımdan karşılanarak, hoşgeldiniz, denecektir. Bir ihtiram müfrezesi resmi se - malümat almamamıştır. Kaydı ihti yatla aşağı dercediyoruz: nan vaziyetlerden ve münakaşa - lardan dolayı Belgrat hükümeti yeni muakaveleler yapmak için harekete geçmiştir. Yugoslavya hükümetinin Yunanistanın Bal - (Devamı 7 inci sahifede) ar lâm ifa edecektir, Jeneral ve maiyeti otomobiller - le Perapalasa giderek ihzar olu « nan dairelerde istirahat edecek. lerdir, Saat 18,45 te Jeneral, De - nizyolları işletme müdürlüğü rıh- tımdan hususi motörle Haydarpa » şaya geçecekler ve eksprese bağ - lanan hususi vagonla Ankaraya ha reket edecek ve ayni yukarıda ismi geçen zevat tarafından teşyi olu - nacaktır. (Devamı $ inci sahifede) te Romanya vapurile şehrimize ge Türk işçileri tarafından yapılan ilk tayyare uçtu Tayyare 340 kilometre suratindedir,50 dakikada Kayseriden Ankaraya geldi ANKARA, 3 (Telefonla) — Amerikan - Türkiye tayyare şirke - tinin Türk işçileri tarafından ilk seri olarak yapılan altı adet avcı tay - yaresinden biri bu sabah Kayseriden sekizi 40 geçe hareket ederek sonra Eskişehire hareket etmiştir. mücibi memnuniyettir. Yüksek Mühendis Dün Yüksek Mühen- dis Mektebi yeni me - zunlara diploma tevzii münaseebtile güzel bir müsamere verilmiştir. Müsamereye saat 15 te İstiklâl marşile baş landı. Müteakiben dip / lomalar sürekli alkış - lar arasında birer rer mezunlara veril Bundan sonra mekte « bin fizik müderrisi Sa- lih Murat Bey mezun- lara hitaben güzel bir konferans verdi. Salih Murat Beyden sonra bu seneki me- zun talebeden de Şevki Bey arka - daşlarının hissiyatına şu şekilde tercüman oldu: 50 dakikalık bir uçuştan sonra 9,30 da şehrimize gelmiş ve Tayyare Eskişehirde sürat, irtifa ve mukavemet uçuşlarını yapa- caktır. Tayyare 650 beygir kuvvetinde bir motörü havi ve 340 kilo metre sür'atindedir. EK yerleri perçin olmayın kaynakla yapılmıştır. Tayyare Türk işçisinin gösterdiği kabiliyet ve maharet Yüksek Mühendis mektebinin su, yol, inşaat kısımlarını bitiren genç- lerimiz grup halinde. Umran savaşına dün yeni gençler katıldı öğleden noktasından Mektebinin yeni mezunlarına şahadetnameleri verildi dö Üç şubenin birincileri: Yol şubesi birincisi Mahir, inşaat şubesi birincisi Zeki, Su şube: si birincisi Necati Beyler “— Uzun süren talebelik haya tının kapısından çıkarken duydu » ğumuz karışık hisleri, burada an- | (Devamı $ inci sabifede) I: Yahya'nın öldü- ğü teeyyüt ediyor İbnissuut kuvvetleri galip gelmektedir BOMBAY, 3. A.A. — Cidde'den, mevsuk menbalardan bildirildiği- ne göre, İmam Yahya'nın ölümü haberi, teeyyüt etmektedir. KAHİRE, 3.A.A, — İbnissuut askerlerinin Hudeyde'ye vardıkla- rı ve oradaki garnizonun isyanı ü- zerine şehrin sukut ettiği haber ve- riliyor. Veliaht kaçmıştır. Bükreşte bir Konferans Hamdullâh Suphi Bey Türklerin san'at sahasın- daki rollerinden bahsetti BÜKREŞ 3 (A.A.) — Sefirler tarafından verilmekte olan konfe- ranslar devam e- diyor. Bugün Tür kiye sefiri Ham - dullah Suphi Bey Türklerin sanat sahasındaki ro - lünden bahset » miştir. Hamdul - lah Suphi B. tam bir muvaffakı - yet kazanmıştır. Romen gazetele - Hamdullah Sup- ri bu konferans - hi Bey ta ileri sürülen fi kirlerin tahliline uzun sütunlar tahsis etmekte ve konferansın kuvvetli delillere isti nat etmekte olduğunu müttefikan kaydetmektedirler. Gazeteler kon- feransçının belâgati ile bu kadar bâzırunu teshir etmiş olduğuna işa ret hususunda müttefiltirler. 25 MAYIS Cuma Sabahı 0TO.. — MOTO.. — VELO.. yarışlarına âit talimatnameyi 7 nci sayfamızda okuyunuz liz askerlerinin mezarlarını ve es - ki harp sahasını ziyaret etmek üze re Çanakkaleye gelmiş olan İngi - liz eski muhariplerinden mürek - kep 700 kişilik heyet dün sabah şehrimize gelmişlerdir. Heyet dün sabah başta reis Ceneral Daves bu lunduğu halde Taksim Cümhuri - | yet âbidesine gidetek mükellef bir çelenk bırakmışlardır. Heyet dün şehirde gezintiler yapmış, camile - ri ve müzeleri gezmişler ve İngiliz sefarethanesine giderek sefir Sir Percy Loraine'i ziyaret etmişler - dir. Öğle üzeri, İstanbulda bulu - man bir millet efradına karşı ge - ne kahramanca harbettiler, Bun - dan böyle iki millet biribirile har- (Devamı $ inci sahifede) MEPETEREDEN PE. LİA İngiliz muharipleri Arıburnundaki Mehmetçik âbidesine çelenk koydular nan eski İngiliz muharipleri tara- fından şereflerine Londra otelin < de 68 kişilik bir ziyafet verilmiş - tir. Ziyafette sefir Sir Pery Lora- ine ile eski Türk muhariplerinden Pertev Paşa, Tayyare cemiyeti re - isi Hasan Fehmi, erkânı harp za « bitlerinden Feridun, zabitandan Salim ve Bürhan Beyler bulunmuş- | lardır. Ziyafetin sonunda Sir Per » | «y Loraine bir nutuk irat ederek | HE MM demiştir ki: — Eski İngiliz muharipleri ile Pertev Paşa ve Türk ordusuna mensup diğer zevatı aramızda gör mekten çok mütehassis oldum. Eski İngiliz muharipleri Gelibolu Şibihceziresindeki İngiliz mezar - larmı veharp sahasını ziyaret etti- ler ve çok memnun oldu - ÇANAKKALE, 3 (A-A.) — Eski İngiliz muharipleri kafilesinden bir | grup bagün Arıburnu üzerindeki Mehmetçik âbidesine bir çelenk koy- inci sahifede) gömün Tanıdıgım casuslar: Me İ ——— ETE NE ön Kyle m li Hire em Me Meprliğö Me mii İ | LÜLE Hasta bakıcı olarak Alman işgal mıntakasında kalan ve müttefikin er - hânı harbiyesine casusluk eden (Matmazel Knokaert) e İngiliz orduları Başkızmandanı Mareşal (Douglas Haig) tarafından verilmiş olan takdir- name suretidir. Yeni tefrikamız pazar günü başlıyor: TANIDIĞIM CASUSLAR yi 6 Bugün hayatta olan casus bir kadının hakiki hayat hatıraları Matmazel (Knokaert) in son eseri olan, hakiki ve yaşanmış vakalar: dan mürekkep kitab Ahmet Cemalettin Bey arkadaşımız ingilizceden Hsanımıza çevirmiştir. İntişarından beri binlerce nüshası İngilterede ka: pıyılmensma satılan ve muharririn ilk eseri olan (Ben bir Casusum) dan daha fazla bir rağbet kazanan. Tanıdığım Casuslar Pazar gününden itibaren (Milliyet) sütunlarında muhterem okay - ularına aslındaki resim ve vesikalarla birlikte ve heyecanlı bir tefrika halinde takdim edilecektir. ji E : a AK AK Pazar giimiüi AAA AAA AAA gi