8 Temmuz 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

8 Temmuz 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

ge dv FIATI 5 KURUŞTUR. Nüfusumuz ANKARA: 6 Temmuz Cümhuriyet hükümetinin üze- rinde durduğu ve ehemmiyet ver- diği meselelerden biri de nüfus i- $i olmuştur. Öleni, doğanı ve mev- Cudu noksan tesbit eden ve sa- kat kayitlerden ibaret olan nü- fus işlerimizin sağ esaslara istinat , gösterdi ematik faaliyet ve bu uğurda alman ciddi U tedbir- ler bize gösteriyor ki, memleke- tin nüfus hareketlerini takip için kurulan cihazın saniye şaşırma - dan işlemesini temin etmek; Mus- tafa Kemal Türkiyesinin birinci plânda takip ettiği davalar ara. sındadır. Hepimiz hatırlarız. Mü- teveffa Mösyö Jakar gibi bir mü- tehassısın nezareti altında 1927 senesinde yapılan umumi tahriri mm m netice ilân edildi- ! zaman ne haklı bir sevin, pi muştuk. Bu tahrir, şüphe Aya milli hudutlar içinde yaşıyan bü- tün vatandaşları kaydetmiş değil- di. Buna rağmen hariçte elde edi- m rakkamın azameti karşısında hezin neticenin hakikate uygun ol - e uzak bulunduğunu iddia lerek Sidak rim gafletini ki lenler olmuştu. Bugü şi bir defa daha tezahür ek. ink Gizli nüfusların ile nüfusu- Muzun (18) milyona yaklaştığını görüyoruz, Cümhuriyet bayramında ilân edilen af kanımu ile | bahşedilen müsaade yüzünden £ (2,586,333) gizli nüfusun nüfusa kaydedildi- ği, ve daha da kaydedilecekler ol- fd öğrenilmiştir. Mektum nü- usların yazımı hakkında dün mec- #ten çıkan kanunun © tatbikine geçilmesi, ve hükümetin bu mü- çim ve müzmin işin bitirilmesi kalı idari tedbirler sayesin- © Kis zamanda bu mektum İşi- me tam bir nihayet verilebileceği zipit olunabilir. . Filhakika tan. kik edilmiş olan bir cetvel” tet- edilecek olursa görülür ki, teemlekette daha pek çok mik. arda yazılmıyarak kalmış mek. rope vardır. Nüfusları arasmda me 0 gibi cüz'i bir fark bulu- va bitişik iki vilâyetin doğum itarları arasında iki buçuk nis- «e Çi farkın göze çarpma- “nda çanaati veren deliller - ara- tinin Şayılabilir. Çorum © vilâye- ,428 given mukabil idi: oğum tesbit e- müh halde, ona bitişik 238,818 rlan mekg s2t vilâyetinde yazdı- lunmak, ira doğum 29,292 bu- -———.. Mecdi SADRETTİN P ehinşah Hz. randa Âlâ Hazreti hümayun büyük wçrasimle İrana girdi Petler KU? ZALA.— Iran Şehinşahı Haz memleketi, ot 17,40 da Gürcübulaktan inde rine ayak: bastılar. Sınır üze. bizim Alâ Hazreti Humayu- Yang şi atılan selâm topları arasmda İ- Hali şyak bastılar ve İran ordusunun ve Sanda ma yüksek tâzim tezahüratı ara. teşriz ptomobillerine binerek Makuyu “iler, Hitler o Almanyanın ürkiye sefirile konuştu HRLIN, 7.AA.— Başvekil eşitler, Almanyanın o Türkiye ede. M. Von Rosenberg'i kabul ek uzun bir mülâkatta bulun- Müptirr, Bütün Türkiye “Mehmet Efendi Mahtumları Kahvesini içiyor Hst, Misirç arsısı kapısı karsısmda Sahip ve Başmuharriri : t6 o . r . Musevileri hicrete mec- bur edenler kim olursa olsun tecziye edilecekler,, Büyük M. Meclisi Reisi Kâzım Pş. Hz. nin gazetemize beyanatı “Kâzım Pş. Hz. muhtelif meseleler arasında Trakya Yahudileri bahsinede temas ettiler Evvelki gün şehrimi ze gelmiş olan Büyük Millet Meclisi Reisi Kâ zım Paşa Hz. öğleden sonra Yalovaya gide - / rek Gazi Hz. tarafım- / dan kabul edilmişler /f ve akşamı tekrar İs - tanbula avdet buyur - | muşlardır. Paşa Haz- yetleri dün bizi Dolma bahçe saraymda kabul ederek şayanı dikkat beyânatta bulunmuş - lardır. Büyük Mile ecdisinin geçen İG - Büyük Millet Meclisi Reisi Kâzim Paşa Haz- oy irite een yelleri İomabahçelahi micsl deliremla 5 : muz suale cevaben demişlerdir ki: | ziyeti orduya, iktısadiyata ve Na- — Meclis bu sene ehemmiyetli | fiaya ait ihtiyaçlar için kâfi derece kanunlar çıkarmıştır. Bilhassa ik- | de tahsisat verilmekle beraber mü tısadiyata ait kanunlar yapılmış - | tevazin olmasıdır. Bu tevazünün te tır ve bütçe de mütevazin bir şekil | mini için bazı vergi kanunları ka- de çıkmıştır. Bütçenin en bariz va- (Devamı ? inci sehifede) Trakyadan gelen Musevi- ler yerlerine dönüyorlar! Şehrimizdeki bütün Museviler Türki- yede yahudi aleyhtar. lığının yer bulamıyacağına kanidirler Bunlardan bir kısmı da dün sabahki trenle Edirneye > gitmiş- lerdir. Verilen malümata göre; bazı | FS kimseler tarafından ciddi şekilde rahatsız edildiklerini iddia (eden —— Trakya Musevilerinden şehrimi - ze gelenlerin miktarı 400 ü bul- muştur, afih bu civardan gelen- i sı kesilmiştir. İstanbula gelen fakir Yahudiler, Balattaki illiyet 9 uncu sene No. 3020 PAZAR Mişon Ventura ve Tekin Alp Beyler Trakya mıntakasından şehri- mize gelen Yahudi ailelerden ba- zıları, hükümetin vaziyete müda- halesinden sonra tekrar yerlerine Yehudi mektebine, Yahudi has - tanesine ve Havraya yerleştiril- mişlerdi Bir Museviler beraberle- rinde mfağaza eşyalarımı ve sattık- ları malları da getirmişlerdir. Bun lar Sirkecide vagonlar içerisinde dönmek için hazırlıklara (o başla- | durmaktadır. mışlardır. (Devamı 7 inci sahifede) Almanya hâdiseleri Von Papen M. Hitlerden İdam edilenlerin miktarı resmen bildirilenden çok fazladır yalnız Münich'te 122 kişi Berlinde 73, Breslâv'de 54 kişi idam edilmiştir . PARİS, 7. A.A. — Berlinden bildiril diğine göre, eski nazırlardan Travira- mus 3 Haziran hâdisesinde ölenler ara- sında bulunmaktadır. Söylendiğine gö- te M. Von Papen, mesai arkadaşların- dan bazılarının ölümüne sebep olan ic- raat hakkında M. Hitlerden izahat iste miş ve kendi karşı tevcih olunan hiyaneti vataniye cürmünü ispat eden vesaik gösterilmesinde israr eylemiştir. Von Papenin vaziyeti BERLİN, 7. A.A, — Havas ajansı bildiriyor : Başvekil muavini M, Von O Papen'in arkadaşları olan mevkuf milli sosyalist rüssanın tahliyesi, mümaileyhin vazi- yetinin simdilik istikrar bulduğuna hük- irebilir. Hatırlardadır ki, M. Von Papen'in en yakın mesai arkadaşı Von Rose, başvekil muavininin odasında ta» banca ile öldürülmüş ve bizzat Von Pa- pen de derakap tevkif edilerek birkaç gün nezaret altında bulundurulmuştu. kişi idam edildi? LONDRA, 7.A.A. — Daily Teleg- rapb'ın Berlin muhabiri bildiriyor : Reisicümhurun müzaheretine mazhar olan M. Von Papen, Roehm tarafından idare edilen suikastçilerin idamları es- masında öldürülen kâtibi Von Base ile maiyetinimstevkifi hakkında tahkikat ya- Von Papen bourg, Von Papen'in bu talebini kabul ederse, Hitler hükümetinin vaziyeti cid- di olabilir. Idam edilenlerin listesi gittikçe artan pılmasını istemiştir. ğer Reisicümhur Mareşal Hinden- rakamlar göstermektedir. Resmen 46 i- (Devamı 7 inci sahifede) idamlara dair izahat istedi Siir? Meb'usu MAHMUT 8 Temmuz 1934 Gazi Hz. Reisicümhur Hz. dün An- karaya avdet buyurdular Yalovada bulunan Gazi Hazret leri dün saat on dördü kırk geçe Ertuğrul yatile Derinceye, oradan da trenle Ankaraya avdet buyar- muşlardır. Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Bey, Gazi Hazretlerinin refakatle- rinde Ankaraya hareket etmiştir. İSTANBUL, 7 (A.A.) — İran Şehinşaht o Hazretlerile birlikte şehrimizi teşrif bıryurmuş olan Reisicümhur Gazi Mustafa Kemal Hazretleri bugün sala 18 de Yalo vadan muşla Derinceye çıkmışlar ve orada hususi tirene rakip ola- rak Ankaraya avdet buyurmuşlar dır. 'Harisiye Vekili Tevfik Rüştü Bey de Gazi Hazretlerinin refa - katinde Ankaraya avdet etmişier - dir. Kâğıt, cam, Semikok Üç yeni fabrikanın bu hafta temelleri atılıyor e —— —— İsmet Paşa Hz. ve İktısat Vekili Celâl Bey Meinleketimizin sanayi saha- sında inkişafı için verilen kararın ilk adımları olarak kurula - cak, üç fabrikanm (ilk ha. sırlıkları o ikmal edilmiştir. Fab- rikaların Otemelatma merasimi önümüzdeki hafta içinde ya. pılacaktır. Bu merasimleri bizzat yapmak üzere Başvekil İsmet Pa- şa Hazretleri refakatlerinde Iktı- sat vekili Celâl Bey bulunduğu halde bir seyahate çıkacaklardır. Temelatma merasimi yapılacak fabrikalar İzmitte kâğıt, Paşabah- çede cam ve Zonguldakia semikok fabrikalarıdır. Aldığımız malümata göre İktr- sat vekili Celâl Bey İsmet Paşa Hazretlerinden daha evvel şehri - mize gelecektir. İsmet Paşa Hazret leri ağlebi ihtimal hafta sonunda gelecekle, Hususi idarelerin Borçları Maaş ve ücretlerin öden- mesi hazırlığı yapılıyor ANKARA, 7 (Telefonla) — Maliye Vekâleti hususi idarelerin ödenmemiş maaş ve ücret borçla- rını ödemek için hazırlık yapmak tadır. Bu hususta Meclisin son cel- selerinde kabul edilen kanunun neşrini müteakıp ödenmiyen maâ$ ve ücretlerin derhal tesviyesi te - snip edilsiş olacaktır; Afgan sefirini öldüren idama mahküm oldu BERLİN, 7 (A.A) —6 haziran 1934 to Algan sefiri Aziz Hanı öldür- müş olan Afgan mühendislerinden Se- yit Kemal idama mahküm edilmiştir. Müdafan vekili, davânm yeniden tet kikini istemiştir. Bi SA ZA A 3 üncü sahifede SAFAYA BAŞLADIK Felek YAHUD! MESELESİ VE TURKIYE Mümtaz FATK 4 üncü sahifede ÖZ DILİMİZLE MM, Salâhattin 5 inci sahifede MEMLEKETTE Kahvesini i Ist, Msirçarşısı kapı Tel: | Günün üç Doçentlerin maaş z Üniversite kurulurken kadroya alınan kırka yakın ecnebi profe- sörle mukavele yapılmış ve bu mu- kavelenamelerde, kendilerinin ha - riçte biç bir hususi iş alamıyacak- ları kaydı konulmuştu. Birkaç gün evvel profesör Nis. sen Nişantaşında'hususi bir has - tanede bir aimeliyat yaptığı için vekâlet tarafından hakkında tah- kikata başlanmıştı. Vüziyet böyle iken, ecnebi pro- fesörler geçenlerde aralarında hu- susi bir toplantı yaparak il te iş görmemek,, mecburiy. fesörler gibi, hariçte iş yapmak için kendilerine müsaade edilme - sini istemektedirler. Aldrkları maaşın ilmi tetkikat için kâfi gelmediğini iddia etmek:| tedirler, Ecnebi profesörlere en çok bin Kira, en az da beş yüz lira maaş verilmekte ve bu paralardan hiç i bir vergi kesilmemektedir. iz profesörlere bu kadar fazla para verilmediği için, hariç- (Devamı 7 inci sahifede) ip Bütün Türkiye Mehmet Eiendi Mahtumları Bu beyaz düşman şebekesi n <3 5 Müdür » 24318, Yazı işleri müdürü: 24319. idare ve Bintbaa : 24310. çiyor sı karşısında, Üniversite'de meselesi! Ecnebi Profesörler de hariçte iş yapmak teklifinde bulundular! ammı teklifi ve Pro- fesör Nissen'in Ankaradaki temasları Ecnebi Profesörler haricte işyapamaz Kanunun hükümleri hepsi: ne ayrı ayrı tebliğ edilecek ANKARA, 7 (Milliyet) — Ma- rif Vekili Hikmet Bey Üniversite rektörü Neşet Ömer Beyi ve do- çentler namına gelen heyeti ve pra fesör Nisseni kabul etmiştir. Öğ - rendiğime göre doçentlerin talep- leri Vekâletçe tetkik olunmakta » dır. Tıp fakültesindeki ecnebi profe sörlerin hariçte icrayi sanat ede - memeleri kanun icabı olduğundan ve bu husustaki kanun hükümleri. nin kendilerine bugüne kadar res- men tebliğ edilmemiş olduğu anla şıldığından mezkür profesörlere bu hususta resmen tebliğ edilecek ve bundan böyle her türlü suite- fehhüme yol açacak hareketlerde bulunmamaları temenni olunacak tır. Bir Eroinci kafilesi daha Adliyeye verildi Ele geçirilen bu yeni şebekenin harice de buradan eroin gönderdiği anlaşılıyor asıl çalışıyordu? zi Kaçakçı şebekesinin ele Şehrimizde yeniden bir eroin- ci şebekesinin yakalandığını ba- ber vermiştik. Emniyet müdürlüğü kaçakçı- lik bürosu memurları tarafından meydana çıkarılan bu hâdisenin, zannedildiğinden daha mühim ol. duğu anlaşılmış, birisi kadın ol- mak üzere şebekenin üç elebaşısı dün ihtisas mahkemesine verilmiş- lerdir, Turfanda patlıcanla başlar. Yerli e hızlanır. Prasa çıkarken alevi söner. Bilmiyenler, bunun adına yan- gın derler. Ve gazeteler üşenme- den sütün sütun tafsilât verir « ler. Hattâ muhbir biraz kaka - vanca ise sonunda şöyle bir şey de der: “Harikin esbabı zuhuru ariz ve amik tahkik (edilmektedir. Mes'üllerin şiddetle tecziye edile EE cekleri hususunda. . 5 Kendi payıma söylerimki S doğdum doğalı bilerek bilmiye- Z rek yangın çıkarmış birisinin ce- i İstanbul kızartması başıları Emniyet müdürlüğünde Hâdisenin iç yüzü şudur: Beys oğlunda Tomtom mahallesinin Postacılar sokağında 34 numara- lı evde oturan Totonya klübü gar“ sonlarından Karl (o Fenekant ile metresi Elizanın eroin kaçakçılığı yaptıkları öğrenilmiş, ve uzun Zâs mandanberi larassut altına alın- mışlardır. Bundan bir ay kadar evvel bü (Lütfen sahifeyi çeviriniz). Mm Aka GÜNDÜZ zalandırıldığını rum. Eski ve yeni kanunlara bakı - & nız, hepsinde kazaya sebebiyet vermenin az çok bir cezası var- & dır. Ne türlü olursa olsun. İster yük arabanızın o beygiri ürküp 23 birisine çarpsın, — ister canınızı & kurtarmak için birisini öldürü nüz, mahküm olmazsınız, kanan E sizi mazur görür ki haklıdır. Fa-Z kat dikkatsizlik ve tekâsül yü * zünden mutlaka küçük bir ceza & vardır. z Fakat haza ile yangın çıkar - (Devamı 7 inci sahifede) hatırlamıyo - A