23 Temmuz 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

23 Temmuz 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

b Ni » : 1 di Tayyareleri geldi (Başı 1 inci sahifede)) de Yunan tayyarelerinden Yeşilköye Bu telsizde: (Yu- nan hava zabitlerinin Türk zabitleri- ne selâmları) bildirilmiştir. Tayyare « der inmezden evvel cemile olarak bir tayyareden beyaz bir paraşüt atılmış- br. Bu paraşütün üzerinde Türk ve Yunan bayrakları çiz imiş bulunuyor du ve defne dalı vardı. Fakat tayyareler durmamış ve doğ ruca İstanbul üzerinde bir dolaşma yaptıktan sonra Yeşilköye dönmüşler dir ve saat 12,25 te yere inmişlerdir. Evvelâ heyet reisi Kaymakam Tee melis inmiştir. Tayyare cemiyeti İstanbul çabesi müdürü Folmi Bey kumandana (hoşgeldiniz) demiştir. Kumandan seyahatin iy. geçtiğini, İren gelmekten mütevellit sa - mimi hissiyatını söyliyerek ve gösteri len Ti lümi kabulden dolayı teşekkür etmiştir. Yunan tayyarecilerini karşı- layanlar arasında İkünimi iasndess bığı erkânı harbiye reisi Miralay Tev- fik, hava müfrezesi kumandanı Tev- fik Can Beyler, tayyare zabitlerimiz. ve Cumhuriyet Halk fırkası idare he- yeti namma Ali Rıza, Bakırköy kay- makamı beylerle Yunan sefarcti ata- şemiliteri ve navali, tayyare cemiyeti İstanbul şubesi idare heyeti reisi Na- kiye Hanım, Tayyare cemiyeti müfet tişlerinden Baha Sait, Bahri, İsmail Hakkı Beylerle birçok zevat büyük bir halk kütlesi bulunmuştur. Nakiye alnımın nulka Bütün tayyareler indikten sonra misafirlerimiz istirahat için büfeye davet edilmişlerdir. Büfede Nakiye Hanım bir nutuk söylemiş ve bu nu - tuk rumcaya da tercüme e Nakiye Hanım demiştir ki: — Aziz misafirlerimiz, boş geldi - niz! Celdiğiniz dost memleketin ge - trd'ğiniz dostluk havasını bir arada teneffüs eden iki dost milletin çocuk- ları, bizler, şu dakikada sulh resi sının şerefini, sulh binasının tini bir kat dahm arttırmış olmaktan ne kadar ift har etsek gene azdır. Türk milletinim ve Türk Tayyare Cemiyetinin mümcssilleri olarak bu - rada bulunan arkadaşlarım ve ben, Türk milleti ve Türk Tayyare Cemiye ti namına firlerimizin âfiyet ve muvaffakıyetle seyahatlerinden dola yı memnuniyetimizi beyan eder ve dost Yunan milletinin ebedi le- re ermesini dileriz. Hepinizi Yunan milletinin refah ve tealisine içmeğe da vet ediyorum.,, Misafirelrimiz istirahat ve büfeden edildikten sonra otomobillerle İs iza: tanbula gelinmiş ve dostlarımız Pe - rapalas oteline misafir edilmişlerdir. Kimler geldi Yunan filosu ile beraber şehrimi- ze 14 hava zabiti gelmiştir: Kaymakam Temelisin gen bulunan bu heyet yüzbaşı Sakturis, yüzbaşı me çar yüzbaşı Fran - gisso, yz. rk yz. Varva la. i maülâzim Me birinci mü Stamatyo, mülâzim Karnaviyaş ilâzim Papanastasyu, mülâzim, Yor gukos, mülâzim Tasyos'tan mürekkep tir. Atinada münteşir Akropol gazete- sinin iki muhabiri de, gazetenin bu - susi tayyaresile, filonun refakatinde şehrimize gelmişlerdir. Heyet reisinin beyanatı Heyet reisi Kaymakam Themelis bir muharririmize demiştir ki: — Selânikten buraya kadar olan 520 kilometre mesafeyi 3 saat 40 daki kada katettik. Hiç durmadan, Dede - ağaç, ve Edirne tarikiyle geliyoruz. Seyahatimiz hâdisesiz ve çok güzel geçti. Yalnız Edirne ile Çatalca ara- sında bir sis tabakasının arasından geçmek zaruretinde kaldık. Çarşamba sabahı, doğrudan doğ- ruya Bükreşe uçacağız. Oradan Bel- grada, Belşraddan da Sofyaya geçe- ceğiz. Sofyadan sonra memleketimi « ze döneceğiz. İstanbula ilk defa geliyorum. Şeh- rinizi, yüksek şöhretine tamamen lâ- yik olacak derecede güzel buldum. Burada karşılaştığımız hüsnü kabulü hassaten kaydetmek isterim.,, Ankaraya gidilecek mi Yunan tayyarelerinin Ankaraya da gitmeleri muhtemeldir. Bu takdirde Yunan tayyareleri yarın Ankaraya gi decekler ve çarşamba günü memleke timizden ayrılmış olacaklardır. Öğle yemeği ve ziyaretler Misafirlerimiz öğle yemeğini Tay yare cem'yeti erkânile birlikte ve hu- susi surette Perapalasta yemişlerdir. Bundan sonra camileri gezmişlerdir. Bugünkü program Misafirlerimiz bugün müzeleri ge zeceklerdir. Cümhuriyet âbides'ne sa at 12 de çelenk koyacaklardır. Saat beşte Yunan sefiri şereflerine Yeni - köydeki yazlık sefaret evinde bir çay ziyafeti verecektir. Akşam da Tayya- re cemiyetinin ziyafeti vardır. Akropolis g tayyaresile muharriri M. Tomapulosu ve foto muhabiri M. İkonomos'u gön- dermiştir. Bunların bugün dönmeleri m M. Tomapulan kendisile görüşen bir muharririmize demiştir ki: — Birinci defa geliyoruz. Bu kom şu ve dost memlekete geldiğimizden dolayı çok memnunuz... büs nü kabule bilsassa teşekkür ederiz... Yunan meslektaşlarımız Rejsicüm hur Gazi Hazretlerine ve Başvekil İsmet Paşaya arzı tazimat telgrafları çekmişlerdir. Yunanlı misafirler bugün Yerli mallar sergisini ziyaret edeceklerdir. Sergi tertip heyeti Yunanlı tayyı reciler şerefine bir öğle z yafeti vere cektir. Il ME Pertek kazasıda son za. | Erkek kiyafetinde | Çankırı mina iilmelerizin se manlarda canlanıyor Belediye binası yakında bitiyor- ihtiyacı karşılayacak yeni binalar in ulm wR.LTLE m SEAL. MLEKETTE ii çi » Y — . Eski Per tek kalesi ELAZIZ, (Milliyet) — Bundan evvelki mektuplarımdan birinde Vilâyetimizin kazalarından olan Pertek hakında epeyce malümat vermiştim. Bu güzel kazanın tari- hi malümatını ve son zamanlarda yapılan işleri aşağıya yazıyorum. Eski Pertek Pertek kasabası şimdiki Perte- ğe yarım saat mesafede ve Mu- rat nehri kıyısındadır. Burası şim- di temamen harap olmuştur. Eski Pertekde Çimişkezek beyleri sülü- lesinden Rüstem bey oğlu Bay Sungur Bey tarafından ismile mü- semma 985 tarihinde bir cami yap- tırılmıştır. 13 adım uzunluğunda ve 13 adım genişliğinde bir mu- rabba şeklinde olan bu camiin di- varları. üzerindeki taşlarda bir çok yazılar varsada yazılar za- manla okunmıyacak bir hale gel- miştir. Yalnız memberinde (Veket fi eyyami saltana < sultanil azam velhakanılmuazzam melikil rum velarabi velacem Sultan Murat ban bini selim helledallahu mül- kehu bena baza fahrulenam Bay Sungur bey bini Rüstem bey bini Hüseyin - Pertek ellezi gafere zü- nübehüm fi tarih. 985) diye bir yazı vardır. Yine eski Pertekte Çelebi ağa namında bir zat tarafından 976 se- mesinde bir cami yaptırılmıştır. | Buradaki tepe üzerinde taş ve ho- rasandan yapılmış bir kalenin ha- rabeleri göze çarpmaktadır. Kale kapısı üzerindeki (arapça yazıya göre bu kale İslâmlar tarafmdan yapılmıştır. Kalenin cenubunda ve Murat Suyu kenarında yüksek bir taş üzerinde iki bina vardır. Bunların 1071 den 1252 tarihine kadar Erzincanda icrayı hükümet eden Menkuş ailesine ait olduğu anlaşılmıştır. Bu binaların karşı- sında Osmanlı padişahlarından Muradın Bağdat seferinde yaptır- muş olduğu kârgir bir han harabe- si mevcuttur. Pertek kazasının garbinde gümüş kuyular nam ma- halde bir kalhane eseri görülmek- tedir. Corovan köyünün garbinde işlenmemiş kükürt madenine de tesadüf edilmiştir. Perteğin dağları arasında bil- hassa şimal kısmında hozatın ger- mil nahiyesi dahilinde bukur, sin- cik, ve düzik baba namlarındaki dağlar zikre şayandır. Munzur sil- silesi kadar yüksek olan bu dağlar bir silsile teşkil etmediği gibi birbirine de bağlı değildir. Yine Perteğin şimalinde yılan dağı ve Hozatın şarkında Kırmızı dağ na- mile maruf dağlar mevcuttur. Bu dağ hozat kasabasına iki saat me- safedeki Derviş Cemal köyünden Perteğin dere nahiyesinin Şüşenk köyüne kadar uzar. Bu mıntaka- nın başlıca irmağı Munzurdur. Kazadaki yenilikler Bir seneye yakım zamandanberi Pertek Kaymakamlığında bulu- nan ve pek kısa bir müddet içeri- sinde kendisini muhitine pek çek sevdiren Kaymakam Kemal Bey kazanın ilerlemesi yolunda kaza- da son zamanlarda bir çok yenilik- ler vücude getirmiştir. Bu meyan- da Hükümet konağı tamir edilmiş ve üzerine çinko çekilmiş zemini taşlarla döşenmiş ve bina boyan- mıştır, Kazanın Cümhuriyet mey- danı da hazırlanmış ve Gazi Haz- retlerinin büstü getirilmiştir. Pek asri bir şekilde yapılmakta olan Belediye binası pek yakında bite- cektir. Mektep ve Belediyeye ait bir okuma yurdu ve otelimsi bina- ların yapılması için keşifler yapıl. mıştır. Vek yakımda faaliyete baş- lanacaktır. Yeni köyde bir kara- kol binası yapılmış ve iki mektep tamir edilmiştir. Yapılmakta olan Erzincan şösesinde ise bin amele ile faaliyet dövam etmektedir. Pertek ile Pertek köprüsü daki yol tamir Ye köprü karakol binası yeniden inşa edilecek El âziz ile Pertek arasma telefon hattı temdit - olunacaktır. Halk Cümhuriyet hükümetinin bu faali- yetinden çok memnun olmaktadır. Kazada son zamanlarda hemen hemen hiç vukuat kaydedilme- miştir. Halk mutlak bir emniyet içerisinde iş ve güçlerile e meşgul bulunmaktadır. Kaymakam Ke- mal beyin yapmış olduğu yukar- da yazdığım yenilikler ve göster- diği gayret ve faaliyetler cidden şayanı taktir ve tebriktir. Maliye işleri Maliye mektebinden mezun ©- lan ve 933 senesinde ilk memuri- yet olarak bu kazaya gönderilen Malmüdürü Sami bey kazanın ma- liye işlerini çok düzgün idare et- mektedir. Bilhassa tahsilât iş'nde- ki mesaisi şayanı tebriktir. Sami Beyin gayretile 934 senesi varida- tı umumiyesinde eski senelere nis» betle 5000 lira kadar bir fazlalık olmuştur. 432 senesinde nisbeti tahsilât yüzde 86 iken 933 sene- sinde bu nisbet yüzde 94 € çıka- rılmıştır. Pertek bu hususta V yetin kazâları içinde başta sayı!- maktadır. Tahsil nisbetinin fazla- lığı vergi kanunlarının iyi tatbik edilmiş olduğuna delildir. 934 se. nesi hayvanlar vergisi de çok iyi idare edilmiş ve kaçak mektuma- ta fırsat verilmemiştir. e Kazanın diğer mali işlerinde de bariz bir intizam görülmektedir. Halk yeni Malmüdüründen memnundur. Kay- makam Kemal Bey de maliye işle- ri ile devamlı bir surette alâ: kadar olmaktadır. Pah Bele diye binası ve 1700 Hendekte kaçakçılık yapan bir kadın yakalandı HENDEK, (Milliyet) —Hendek kazasına tâbi Çerkes kargalı köyü ahalisinden müteveffa Çerkes Os- man beyin kızı Şehide sigara kâ- ğıdı kaçırırken kolcular tarafından ve jandarma marifetile yakalan- mıştır. Fakat Şehideyi yakalamak ve bilhassa tanımak o kadar kolay olmamıştır. Çünkü Şehide on yedi yaşında bir kız olmakla (beraber fevkalâde cüretkârane hareket et- miş ve kaçakçılık © işine teşebbüs ederken, askerliğini yapan ağabe- yisinin eski © elbiselerini giyerek kıyafetini tamamile değiştirmiştir. Yakalanma işi bir ihbar üzerine yukubulmuştur. Kızın erkek kıya» fetinde tanınmaması (o delayısile Hendeğin pazar kurulma mahallin- | de icra edilen taharriyat bir netice vermemiş ve bu kıyafet altında işi- ni mükemmelen gören Şehide aynı gün yakın bir köyden dönerken ta- nınmış ve hemen üzeri taharri edir lerek kendisinin satamadığı birkaç kâğıt ile beraber (o yakalanmıştır. lar bildiğimiz defter halinde. ki sigara kâğıtları şeklinde olma- yıp sarı renkli ve büyük tabaka ha- linde raflara yayılan allı yeşilli in- ce kâğıtlardan ve o cesamettedir. Jandarma tarafından sorulan su- allere.. — Beni teşvik eden Kimsem yok . Ben bu işi ihti; mız için yaptım. Evvelce zengin İ- dik. Babam öldü halimiz darlaştı. Başka ne yapapilmeme imkân var- dı.. demiştir. Şehide, kulaklarda çok ahenkli akisler yapan ince sesile bu sözleri söylerken mutaazzım başile, mü- teveffa Osman bey ailesinin bütün efradına kendisi bakmakta olduğu nu anlatmak istiyordu.. Şehidönin, İstanbul ihtisas mah- kemesine verilmek üzere evrakı ta- mamlanmışlır. Kendisi halihazır. da fakir bir kız olması dolayısile karakoldan karakola ve mahfuzen İstanbula gönderilecektir. ————— — Aydının Hatica ninesi öldü AYDIN, (Mililyet) — Istanbu- Jun bir buçuk asırlık meşhur Zaro ağası öldüğü gün Aydında 125 ya- şında Hatice kadın da hayata göz- lerini kapadı. Hetice kadın yalnız olarak Ay- dının orta mahallesinde otururdu. Kendisine devecilerin Hatice nine derlerdi. Hatice nine beş defa koca ya varmış, ilk dört kocası ölmüş sonucusundan 50 sene evvel boşan- mıştır. Yalnız dördüncü kocasın- dan bir kızı olmuştur. Kızı bugün Binedir. Aydının düşman tarafım- dan işgalinde Hatice herkesten ev- vel Aydına gelmiştir. Hat ce nine beş sene ( evveline kadar yürür, gezerdi. Beş sene ev- velisi ayakları tutmaz olmuş ve sü- rünerek yürümeğe başlamıştır. Bir senedenberi de yatağından çıkma- mıştır. Buna rağmen çenesi ve mi- desi çok sağ'amdır. Kimden ve ne- den bahis açılsa Hatice nine ceva- bını yetiştirirdi. Ölümünden bir gün evvel Aydı. nin meşhur kebapçısı Ahmet ağa: nın kebabından istemiş, üzerine de karpuz ve karlı su istemiştir. Bun- ları yiyip içtikten sonra ertesi gün saat 17 de ölesiye (o kadar bir şey yememiştir. Fakat son dakikasına kadar konuşmuş, ağzı da gözlerile beraber kapanmıştır. ÇANKIRI, (Milhiyet) o — Çankırı muallimleri senelik & yorgunluklarını geçirmek ve topluca bir seyahat yap- mak on senedenberi kurdukları "Mu- allim yardım sandığınm,, senelik kon- gresini İlgazda akdetmek maksadile elli kişilik bir kafile halinde otomebil- İlerle geçen hafta Ilgaza hareket et- ler. Ilgaz mektebinde kongrelerini ibik ğı nedarlığa Muhlis beyler yeniden hap olundu. İpey bir sermayeyi yah yardım sandığı o wwallimler çok faydalar tem'n o etmektedir. Bu yardım sandığı ayni zamanda büyük tasarruf ve iktısat temin ediyor ve mu- alimlerin her türlü maddi mü; ları karşısmda kendilerine istedikleri yardımları yapıyor. Ilgaz kazasmda akdedilen kongre den sonra İlgazın "dürük,, mevkiine gidilerek öğle yemeği yenmiştir. Mu- allimler çok samimi ve candan bir sa- mimiyet içinde İlgaz ormanının serin- liklerinde birkaç saat dolaşarak çam- larm kokunu, pınarların soğuk sular başmda eğlenerek şehit jandarma âbi- Ez ziyaret etmişlerdir. Nihayet ge- üzere ha- eba etmişler ve e çam gölgeli yollarında eğlenerek Kastamonuya var- mışlardır.. Derhal kafile halinde Kastamoninin içi gezildi. Kışla parkında dikilen Ga- zi Hazretlerinin büstlerini taşıyan â- bide ziyaret olundu. & Ertesi günü bir Hükümet Akgöl davasını kaybetti. KANDRA, (Milliyet) | — Kandra kazası koyun ağılı kariyesi ahalisin 'den müteveffa Çerkes Ali bey veresesi ile Kandra Tapu idaresi ve bilâhare alâkası bulunması dolayısile orman İ- daresinin de dahili (o dava edilmesile başlıyan Akyöl ormanları muhakeme- si intaç edilmiş ve davayı hükümetin kaybettiği anlaşılmıştır. Davanın rüyeti esnasında evvelemir- de, müddei tarafın ellerine mukadde- ma verilmiş ve miktarı 80000 dönüm olarak gösterilmekte olan tapu senedi- nin mahallen tetkikatı icra edilmiştir. Sonedatta mevcut meşruhattan anla- gıldığı veçhile, senedin müstenit bulun duğu saha gölün kurutulması ile elde ed Jeceğini beyan etmekte olduğundan bu husus, İstanbuldan celbedilen ka- dasiro mühendisleri tarafından ve mah «keme heyeti ile beraber mahallen tet- kik edilmiştir. Neticede kurutulma ke- imesinden gölün tamamile kurutulma dığı ve yalnız suyunun İdişe deresi va- sıtasile akıttmılarak © etrafındaki ba- taklıkların orman haline ifrağ edildiği anlaşılmıştır. Bu husus kadastro mühendi: rafmdan tesbit edilerek bir rapor linde Kandra hı mahkemesi r'ya- settine bildirildiği için netice bu şekil- rita İSTANBUL BELEDİYESİ İLANLARLA Beşiktaş Belediyesinden: Beşiktaş Valde çeşm lediye malı olup Tütüncü bara kasının bulunduğu 934 tarihinde bir sene müddetle icara verileceğindi olanların Daire Encümenine müracaatları. ilân olunur, (3899) - Ilgaz, Kastamonu, İne ve Ankaraya gi Ankara Belediye Reisliğin de Belediye için iki Vidanjmakinesi ge va lan firmaların tekliflerini Belediye Reisliğine © İlana vide, ak hcl lam e allimler'n seyyahatini sütunda imkânsızdır. Yanlarında daima duğum muallimlerin mimi kaynayışlarını memek imkânsız.. Bu ki ahenk ve merbtiyet şerelli fettiş Hikmet beylerde dır. Ankarada Necati bö) kurulan mektepler sergil limler tarafından gezilmif, risat müfett'şlerinden ozdirerei kat lar Tk tedrisat a di “i gezen maallimler göc8 2 Hulüsa edersek bulu seyahatte muallimler üm bu samimi aherk pamuk isid NAZILLI, (Milliyet) * de yaptırılan pamuk 19/8 binasının kabulü muvs# ibtilâf çıkmıştır. Dıvarf lıklar ve merdivenin masından çıkan bu ibtl mtüeahhit bunları ıslah li defterdar beylerle vilâ! hendisi giderek muvi muamelesini yapmışlar€ 4“ Üsküdar ve Kadıköy #5” ii lermden: 1 — Hesap memur de: tavazmıkı sümiş — İM Dava temyiz eölmiş ERİN nüz bir cevap gelmemiştir" (4177 d de