18 Ağustos 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

18 Ağustos 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

2 TARİHİ TEFRİKA:117 İttihat ve Her hakkı mahfuzdur, Bizim halimiz ne olacak? Eğer © ona bel bağlayıp durursak, pek ya- © kın zamanda, çok çok bir sene.son- * ra, müthiş bir meçhul ile karşılaşa- cağız.Benim bu zatın üzerinde mü- him haklarım vardır. Öyle haklar ki, istihcali her zaman mümkün- k i ini gücendirme- mek için şimdilik bir şey açmıyo- rüm. Fakat hal gittikçe fenalaşıyor. Onun için her ikimizin elele vere- rek bir çare bulmaklığımız zaruri- dir. © Eğer istiklâli maişetimiz olsa idi © aylardanberi ne işler görürdük? Şimdi yine az çok bir ümit, bir yar. © dım var. Eğer yarın o da kesilirse yahut btüün bütün intizamsız bir © hal alırsa, o zaman nasıl çalışaca- ğız?. Yusuf İzzettin Efendiden yar- dım beklemek ümidi gittikçe kay- boluyor. İstanbuldaki son hâdise- ler üzerine efendinin sıkı bir taras- sut altında bulundurulması, bizim- “le muhabere ettiğinin Abdülhamit tarafından haber alınmasını müte- akip Yusuf İzzettin Efendinin sa- rayına girip çıkanların derhal jur- “nal edilmesi onunla olan her türlü münasebetimizi kesecek gibi görü- nüyor. Ahmet Celilettin Paşa işlerinin fena gittiğinin hariçte bilinmesini hiç istemiyor. Ben bunları size ile- riyi düşünelim de bilâhara birden bire felâket karşısında kalmıyalım diye yazıyorum. Siz evvelâ benim biraderi hayatım olduğunuzdan ah- vali bilmenizi, sonra da bir an ev- yel bu halleri nazarı dikkate ala. © rak başımızın çaresine bakmanızı © isterim. Her ne kadar bir kaç ay, © belki de bir sene için tehlike yok- © sada, aylar çabuk geçer. Şimdiden düşünmeli ki, ileride mahcup olmı- yalım, zayıf tarafımızı âlem, hususi İe İstanbuldaki zalim düşmana göstermiyelim!,, Doktor Bahattin Şakir Beyle Di- ran Kelekyan Efendi arasında cere yan etmiş olan uzun ra den anlaşıldığı veçhile Ahmet Ce- lâlettin Paşa Mısırda artık bir padi. tı. Etrafını saran bir sürü dalkavuk — lardan ve dolandırıcılardan birisi- ni başvekil gibi kullanıyor ve diğer lerini de güya nezaretlere tayin €- diyordu. Bu yadigârlar iş görüyor- — larmış gibi hareket ediyor,bir takım ermeni ve saire hafiyelerile temas- ları olduğundan bahsediyorlar ve © bu vazifelerine mukabil Ahmet Ce- lâlettin Paşanın kalan paralarını da çekerek ber gün yeni para tuzak ları icat ediyorlardı. Bir gün Ab. dülhamide karşı bomba atmak için tertibat aldıklarını, bazı fedailer elde ettiklerini ve bombaların ha- zırlandığını söyliyerek Celâlettin' © Paşadan paraları sızdırıyorlar, er- © tesi göm de güya bastırdıkları ihti- lâl beyennamelerini Türkiyenin her tarafında dağıtmak için İstan- bula ve sair mahallere adamlar gön dermek istediklerini ileri sürerek .saf düşünceli paşayı kesenin ağzı- — nr açmağa mecbur ediyorlardı. Bun ların katiyen asıl ve esası olmadığı “halde Celâlettin Paşa, bir iş, daha doğrusu müh'm işler görmekte ol- duğuna kanaat getirerek paralarını onlara dağıtıyordu. Paşa muazzam işlere giriştiğine o kadar kanidi ki, onları gizli tutuyor ve ne Diran Ke. lekyan Efendiye bir şey söyliyor, ne de Pariste doktor Bahattin Şa” » kir Beye de işler hakkında mektup yazıyordu. Fakat Diran Kelekyan Efendi yine o oyunları haber ala- rak vaziyeti Bahattin Şakir Beye bildiriyordu. Bir mektubunda di- yordu ki: ışmakBöyhude husumet davet i etmek demektir. Onun için bunları ” size kati mahremiyet altında yazi. yorum. Tekrar ederim ki, bu ada- © me yola getirmeğe çalışmak beyhu, dedir. Çünkü arkadaş aramıyor, | daima dalkayuk arıyor, Dalkavuk ayarında olan adamların yardımı nı, hizmetlerini takdir ediyor, Biz © bu ahlâkta olan bir adama nasıl ik pie ler ne ise, defaatle arzetti bu zat kendi delâleti ve riyaszt haricinde rüzgârın bile vezan et- mesine razı değildir. Anlaşılan biz © bu istipdatları çekmek için vatanı" mizt terkedip buralara Odüşmü- şüz!! © — Paşa her zulmünden fazla ola- rak bir de bize daima para sikın- tısı çektiriyor. Muavenet etmiyor diyamem O amma öyle vakitsiz, (BAHAEDDIN ŞAKIR BEYIN BIRAKTIĞI VESİKALARA GORE) > Ahmet Celâleddin Paşa Mısırda ar- tık bir padişah gibi hareket ediyordu şah gibi hareket etmeğe başlamış. | e oyunları paşaya anlatmağa | | | Terakki! Yazan: A.C. mevsimsiz ve keyfi bir surette ya- pıyor ki daima müzayaka içinde kalıyoruz. Bilmem akibet ne ola- cak? Eğer bu cihete bir intizam veremezsek haliiz yaman! Kendi işlerinde intizam olmıyan bir a- damdan bize karşı olan muame- İesinde nasıl intizam bekliyebili- Tiz? Teessüf olunur ki Yusuf İz- zettin Efendi maişet cihetinin e- hemmiyetini takdir edemedi. Za- ten öyle mevkide bulunanlar dai- ma öyle olurlar. Başkalarının ha- İinden anlıyamazlar. Efendi bize karşı biraz fedakârlık yapıp bizi MİLLİYET CUMARTESİ 18 AGUSTOS 1934 HARİCİ HABERLER| Buğday konferansında Buğday mahsulünün piyasasının ihti- yaçlarına uydurulmasına çalışılıyor Fakat bu konferanstan müsbet bir netice alın- ması ihtimali pek varit görülmemektedir LONDRA, 17.A.A. — Buğday konferansı dün öğleden sonra ak- tetiği içtimada buğday istihsalâ- tı piyasa ihtiyacatma uydurma» ğa matuf usullerin müzakeresine devam etmiştir. Amerika murahhas geçen sene- ki zayif mahsulden sonra bu sene- ki fena mahsulün Amerika hükü- metini tedbirler ittihazına mecbur eden vaziyeti değiştirdiğini bu- nunla beraber diğer hükümetler ta- istiklâli masişete nail etse idi büsbütün başka bir halde olurduk. O zaman hakikaten çalışabilirdik. Fakat burasını Yusuf İzzettin efen diye nasıl anlatınalı, onu nasıl inan dırmalı? Bunu mutlaka yapmağa mec- buruz, Çünkü Ahmet Celâlettin Paşada arzettiğim gibi pek yakın bir zamanda on para bile kalmıya- caktır. Dalkavukları o yüzünden yaptığı israf yetişmiyormuş gibi bir de şimdi 3000 lira vererek bir klüp, daha doğrusu kibarlara mah- sus bir kumarhane (açtı. Böyle şeyler politika ile iştigal eden bir zata yakışır mı? Kumarhanenin doğrudan doğruya kendisi tara- fından açtırıldığı duyulmasın müm- kün değildir. Yarın herkes neler diyecek? Bundan başka bu yerin (o vücudü kendisinin kumara meyli dergâr olduğuna nazaran ne kadar tehli. kelidir?,, Diran Kelekyan efendi bir a- ralık çok endişeli zamanlar geçir. mişti. Çünkü Ahmet (o Celâlettin Paşa, doktor Bahaettin Şakir B. ve Diran Kelekyan efendile İstan- bulda Yusuf İzzettin efendi ara» sındaki muhabereyi temin eden Hüseyin Bey o isminde bir zatla refikası tevkif edilmişlerdi, Evleri araştırıldığı zaman Ahmet Celâ - lettin o Paşanın bazı mektupları çıkmıştı. Derhal hafiye Fehim pa- şa tahkikata girişerek bazı şahıs- ların cemiyetle münasebetleri oldu ğu zannedilen zevatın isimlerini araştırmağa başlamıştı. Diran Ke- lekyan efendi bu tetkikatı hâber a- lnca derhal vaziyeti O Bahaettin Şakir Beye yazmış demişti ki: “Acaba ipin ucun Yusuf İzzet- tin efendiye kadar varacak c Bu hâdise pek ağır bir felâket de her ikimize terettüp eden vazi- fe, kemali metanetle uğraşmak ol- duğundan fütur getirmemekliği - imiz icap eder. Bir taraftan | pek muazzez kardeşlerimiz olan taraf- tarlarımızın selâmetine çalışmalı ve diğer taraftan da hürriyet fik- rinin tamimile zalimlerden in - tikam almağa gayret etmeliyiz. Elhasıl, asıl bu O gibi zamanlarda metanet göstermek lâzım geldi - ğinden ona göre tedbir alınmasını rica ederim. Bu tevkifatın nereden ileri gel- tie anlamağa lüzum var. Ben ariste bulunan Şevket Paşa- dan, bir de şimdi pek (| fena'bir hale düşmüş olan Kâzmm Beyden fevkalâde şüpheleniyorum. — Bitmedi — pg — a e ———— — — rafından da aynı maksatla vaki me saiye devam edilmek şartile Â- merika hükümetinin ekilen sal.ı- nın geçen sene tahdit edilen vüsati tecavüz etmemesi için tedbir ittiha- zına a'nade olduğunu söylemiştir. Müteaddit heyeti murahhasalar da buğdaym kontrolu hakkında beyanatta bulunmuşlardır. NEVYORK, 17.A.A. — Nevyork Times gazetesi Londra buğday kon feransımın, uğursuz bir zamanda a- çılan Londra iktisat konferanzınm karışıklıklarına miraşçı olduğunu yazmakta ve demektedir ki : Almanyanın ticareti Alman ithalâtçıları İngilizlere borçları- nınasılödeyecekler LONDRA, 17.A.A. — İngiltere hükümeti, Alman ithalâtcıları ve sanayicilerinin İngiliz ihracatçıları. na olan borçlarının tarzı tediyesi hakkında gelecek hafta içinde ye- niden müzakereye başlamağa ka- rar vermiş ve Berlindeki büyük el- çisini bu husus için memur etmiştir. Malüm olduğu üzere geçende im zalanan itilâfin 20 ağustos tari- hüinden itibaren yapılacak tediye tarzı tespit olunmuş fakat evvelce Alman müesseselerine yapılan tes» Timat neticesinde tahaddüs eden takriben bir milyon İngiliz liralık bakiyeyi nazarı dikkata almadığın- dan bu meblâğ Almanyanm bor- cu olarak muallakta kalmıştı. Londranın alâkadar mahafilin- de bu bakiyenin ödenmesi için tes» pit olunacak sureti tediye ber ne olursa olsun, Almanyanm bu borç altında nancak İngiliz - Alman ti- caret münasebalının (inkişafı ile kalkabileceği kanaatı mevcuttur. Bu noktai nazardan İngilterenin aldığı vaziyette bir değişiklik ol- muş demektir. Zira şimdiye kadar Londra mahafili, Almanyanın, borçlarını ödemek için, esasen faz- la olan ihracatını bir kat daha faz- Talaştırmak istemesini katiyen ka- bul etmiyordu. Köstence tayyare limanı BÜKREŞ, 17 (A.A.) Kral Karol dün sabah Köstence tayya- re limanını küşat etmiştir. | Amerikanın gelecek sene Bu iktisadi millileşme devrin- de bütün memleketler kendi yağla- riyle kavrulmak istedikleri için buğday istoku mütemadiyen art. mıştır. Meselenin asıl anahtarı, konferansta kendilerini temsil et. tiren 21 hükümetle diğerlerinin ti- caretine karşı nazik, Fakat amansız bir harp yapmakta devam ettik. leri müddetçe buğday vaziyetinin değişmesi ihtimali pek azdır. VASHİNGTON, 17.A.A. Ziraat nezareti mahafili, day ithalâtmda kontenjan isteme- diğini zannetmektedir. Bununla beraber aynı mahafil, beynelmilel buğday anlaşmasının olduğu gibi muhafazasının doğru olacağı ka- maatındadır. Ziraat nezareti iktisadi müşa- viri M, Ezekiel Londradan gelen haberlerin, bir çok memleketlerin Arjantinin seynelmilel buğday an- laşmasına uyması fikrinde oldukla rını bildird' ğini söylemiştir. Şark misakı Fransanın Rusya ile ittifak edeceği haberidoğru değil PARIS, 17.A.A. — Havas a jansı bildiriyor : Almanya ile Lehistan şark misa- | ka girmekten imtina ettikleri tak dirde Fransa ile Rusyanın bu ayın nihayetinden evvel bir ittifak mua- hedesi aktedecekleri hakkında bir Amerika ajansı tarafından neşre- dilen haberler hakikate uygun de- #ildir. Almanya ile Leh'atan tek- Nif edilen misak muvacehesindeki vaziyetlerini resmen bildirmeden evvel her hangi bir ihtimal der. piş edilemez. Hatta selâhiyettar mahaf.lde son günlerde matbuat tarafmdan yapılan münakaşalar- ra bu iki memleketin tek- n misaka girmekteki men- faat'erini eyice anlamış oldukları. ar zânnettirecek deliller mevcut ol. duğu bildirilmektedir. Her halde bir Fransız - Sovyet ittifakı, Soy. yet Rusyanın Milletler cemiyetine girmesi arifesinde iki hükümet ta- rafından tasavvur edilecek değil. dir. Diğer cihetten, Fransanın Ce- nevre müessezesine olan sadakati ve bu memleketin mülhem olduğu fikir de malumdur. İttifak siyaseti çoktan beri beynelmilel efkârı u- mumiye tarafından takbih edilmek tedir. Tunada büyük fırtınalar BÜKREŞ, 17 (A.A.) — Tu. Da mintakasında çıkan fırtmalar İbrailde büyük hasaratı mucip ol muştur. Bazı evler harap olmuş, üç kişi boğulmuştur. Japonlarla yapılan anlaşma ANKARA, 17. A.A. — Japonlarla | Türkofis şubelerine, Ticaret Odalarına ve Takas heyetlerine gönde imza edilip sureti evvelce rilmiş olan ticari anlaşmanın 26 temmuzdan itibaren meriyeti icra ve- killeri heyetince tastik kılınmıştır. Denizli Halkevi avcıları DENİZLİ, 17.A.A, — Halkevi avcılarından 150 kişilik sekiz kafi- le, avlanmak üzre dün yola çıkmışlardır. Bugün her kafile avlanarak toplantı yeri olan Gerzite köyüne gelecekler ve orada avcılar bavramı nı tesit edeceklerdir. Konya Halkevinin tertip ettiği i seyyahat KONYA, 17.A.A- — Halkevi yle müştereken Turing Klübün ter- tip ettiği kadın ve erkekten mürek kep altmış k: ilik bir kafile bugün Beysehire hareket etmiştir. Yapılan proğram mucibince civarda ilmi | detkikat ve spor eğlenceleri yapılacaktır. Vali Bevin de iştirak ettiği bu seyahat üç gün sürecektir. Rusyadaki sporcularımızın avdeti 29 Ağustosa tehir edildi ODESA ,17.A.A, — Anadoluajansının hususi muhabiri bildir: - riyor : Kafilemizin hareketi 29 Ağustosa tehir edildi. Buradna Kiyefe dönüyoruz. Kalacağımız bu müddet zarfında Kiyef, Harkof ve Ode- sada müsabakalar yapılması muhtemeldir. Galatasaraylı izciler geliyorlar MARISLYA, 17. A.. saray lisesi talebesi dön m — Fransada bir kaç hafta kala Galata- rleri Behçet B. ve muallimlerile birlik» te Providence vapurayle Türkiyeye hareket etmişlerdir. Burgazda müthiş bir fırtına SOFYA, 17. A.A. — Karadenizdeki Burgazda dolu ile karışık mülhiş fırlınalar on yedi saat devam etmiştir. Telgraf direkleri yıkıl- maş, elektrik telleri kırılmış; ağaçtar kökleriyle birlikte yerinden çık- muş ve çafılar uçmuştar. Bilhassa 15 dakika çok şiddetli dolu büyük tahribata sebebiyet vermiştir. Dört yüz grom ağırlığında doluya tesa- düf edilmiştir. Şehir karanlıktadır. Zabita bir kaç gün halkı sokağa çık maklan menetmiştir. Hasarat çok mühimdir. Fakat insanca zayiat yok» tur, Romanyadada fırtına oldu BÜKREŞ, 17. A.A, — Dolu ile karışık fırtına neticesinde Bük- reşte kırk sokak ve bin kadar ev su altında kolmıştır. Etfaiye neferle- ri yıldırımdan ileri gelen yangınları söndürmek için yüzlerce defa müdahaleye mecbur. kalmışlardır. Bir kişi boğulmuş, üç kişi ağır sw “ rette yaralanmıştır. Fırtına memleketin muhtelif mutnakalarında mü- him tahribata sebep olmuştur. Haydutlar mi Amerikada bir papası ortadan kaldırdılar GOLDSBORO - ŞIMALI CARO.- LİNE, 17 (A.A.) — Dün Smithoil- İe'e otomobille hareket ettikten son ra ortadan kaybolan Papas Aske. w'in karısı bir mektup almıştır. mektupta kocasının serbest bıra- kılması için derbal 25,000 dolar fidye verilmesi istenilmekte, aksi takdirde Papasın öldürüleceği bil- dirilmektedir. Açlık grevi yapan bir adam MOSKOVA, 17 (A.A.) — Har binden bildiriliyor: Takriben bir ay evvel tevkif e- dilen istasyon şef muavini Sovyet tebaasından Şolom işinin süratla tetkikini istiyerek sebepsiz tevkife karşı protesto makamda açlık gre vine başlamıştı. Altı gün açlıktan sonra hasta- neye kaldırılan mumaileyhin sih - hati endişe tevlit etmektedir. | ECNEBi MATBUATINDA OKUDUKLARIMIZ Baldvin'in nutkunun | 3 s1? : paristeki akisleri .“Voelkischer Beobuchter,, Gazetesi nin Paris muhabiri 2 Ağustosta Paris- ten bildiriyor: Baldvinin Avam Kamarasındaki nut han, Fransız matbuatı tarafından hara- retle mevzuubahis ve tefsir edilmekte ve — lahmnin edileceği dan kurnazca istifade z Bu münasebetle bütün matbuat, İngil- terenin şimdi kayılsız ve şarlsız Fran- sız politikasına iltihak ettiğini tesbit ediyor. Bu suretle | gazetelerin daha uzun müddet Baldvinnin beyanatı ile meşgul © olacakları ve bazılarının da Ealdvinin ortaya attığı fikrin babası Fransa olduğunu ileri sürerek Baldvi- ni geri bırakacakları beklenebilir. Yal- niz Journal Kelin ve bir gözle â Şark Lokarnosu hakkındaki sözlerinin pek iyi bir akir bulmadığını bildirmektedir. Bu meyanda mezkür gazete Sir John Simonun Avusturya hâdiselerinin mah- temel tesirleri hakkındaki beyanatı. nun kat'i bir bitaraflık © ifade ettiğini lediyor - , Fakat diğer bütün gazeteler, Bald. Binin Almanya hakkındaki beyanatın- dan heyecan ve mescrretle bahsetmek tedirler, Journal gazetesine göre: “Baldvinin darbesi, tesirden hâli kalmamıştır ve Londra maksat ve nihayetlerini böyle şüphe ve tereddötten özade bir halde açıkça ifade ettikçe her defasında böyle muvalfakıyetli tesirler hasıl ola- caktır, Yarı resmi Pelit Parisien gazetesi, ingiliz Başvek'! muavininin beyanatın- dahi şiddeti meserretle | kaydediyor. Temps gazetesi "bu kabil sözler 1914 te söylenmiş olsaydı Cihan harbi mene- dilmiş olurdu,, diyor. Fakat bu ümumü meserret âvazeleri! içinde Fransız matbuatı Barthounun büyük harici siyaset plânının bundan sonraki inkişaflarını da gözden kaçır muyor, Şark Loharnosu evvel ve ahir Fransanın en ziyade ehemmiyet verdi- Zi bir iştir ve bu münasebetle Lehistan Hariciye Nazırı Beckin Baltık Devlet- lerine yaptığı seyahat dikkatle takip olunmuştur. Bu seyahat burada bir hay di heyecan ve iz ik uyan- dırmıştır. Lehistanın artık Fransaya #âbi olmaksızın kendi — teşebbüsü ile harekete cüret etmesi hiddeti mucip olmuştur. Maamafih Lehistan Fransız için kı mak ümidi in kesilmediğinden Fran- 3a, bugün de Lehistan hükümetini ikna “Ea de Paz 0 de Parisin dış politikası © #ikirlerini hiçbir vakit gizlemiyen ye tinax, Lahistan o Haric'ye Nazırının Fransız tekliflerine cenap ' vermeksi- zin Baltık o memleketlerine seyahate çıkmasını ve onlar: güya Fransaya kar, #t tahrik ötmesini hayretle karwleyor ve böyle bir hareketi “iki yüzlülük di ye tavsif ediyor ve (Lehistan bugün ya Hitlerin yanında mevki almağa veya- hut Lehistan » Fransız ittifakı yoluna girmeğe mecburdur) diyor. Türkiye çabuk ilerliyor Kokulu sigara imali, dinsizlerin kat- Ti ru ve harenilerde kadın oynatılma- sının Türkiyede halâ başlıca sanayi olduğunu zannedenler, Mustafa Ke- mali'n Osmanl İmparatorluğu anka- zından vücuda getirmiş olduğu genç Türkiye'nin beş senelik sınaileşme plânını tatbik teşebbüsü hakkında ma. lâmat alırlarsa fena olmaz. Mustafa Kemal Amerika'lı mütehassların yar- dımı ile iptidai ve iktisaden geri olan bir ziraat milletini cihanın en yüksek kültür derecesine varmış bir millet ha- ine sokmak ümidindedir. Eğer bu €- meli pek mübalâğalı görüyorsanız Türikye'nin Cihan harbinden sonra ve bahuşus dört senedenberi yaptığı te- rakkiyi göz önüne getiriniz. Hali ha- zırda memlekette 2,300 den fazla fab- rika vardır. 1,300 mili mütecaviz de- miryol hatları Anadolu'nun servetleri- ni naklediyor. Umumi mektepleri a- dedi arttı. Teknik tahsil teşviha maz- har oluyor. Pamuk ve yün sanayii üç misli faz- lalaştı. Un ithalâtı on senede 85 mil- yon libreden sıfıra düştü. Umami kre- di tanzim edildi. Vaktile çok feyizli o- lan ipek sanayiine tekrar can verildi. Yeni plân büyük bakır, petrol, demir, kömür ve manganez menabünin işlet- mesinin modern bir şekle sokulmasını ve su kuvvetlerinin elektrikleştirilme- sini istihdaf ediyor. Bunların hepsinin yapıldığı memle. kette bundan on beş sene evvel ne fab- rika, ne umumi tahsil vardı. Bir tek zengin, fakat iyi idare edilmiyen sa- nayii tütüncülüktü. Şimendiferleri ba. kımsız idi, İslâmın dini kontrolu ka dım aşağılatıyor ve aşağı sınıfları hiçe sayıyordu. En mühim nokta belki de şundadır ki, vaht muhtelif menafi peşinde koşan bütün anasır Cümhuri- yet idaresine sadıktır. Beş senelik plândan sonra Rusya'. dan sekiz milyon dolar istikrazı ve Türk gençlerinin Rus fabrikalarında bir tetebbü seyahati yapması Sovyet- lerin Türkiye'deki nüfuzunun diğer nüfuzlara tekaddümü meselesini or. taya koyuyorsa da ağlebi ihtimal ba mevzuubahs değildir. Türkiye'nin ga- yesi sırf sınai mahiyette görülüyor. E- ğer Bolşeviklik Türkiye'de zuhur et- miş olsa idi, Rusya'da olduğu veçhile İmparatorluğun tazyiki neticesi ola- rak zahur ederdi. “Gazette Worcester,, Rusyada Bir mançukuo polisinin çıkardığı hâdise MOSKOVA, 17 (A.A.) — Be yaz Ruslardan bir Mançukuo polis memuru, tedavi için Moskovaya git mekte olan Sovyet Rusyanın Har- bin ceneral konsolosuna karşı tah- rik amiz hareketlerde bulunmuş ve ancak konsolosun soğukkanlılığı neticesindedir ki, mesele hiç bir fena netice tevlit etmemiştir. Har- bin ceneral konsolosu vekili, Sov- yet ceneral konsolosuna karşı ya pılan bu hareketi, Mançukuo hükü- metinin siyasi mümessili nezdinde protesto etmiştir. KABAROVSK, 17. A.A. — Tas ajçansı bildiriyor: Harbin gazetele ri Pograntiçnaya istasyonundaki Sovyet konsolosluğu aleyhinde tahrikâmiz ittihamları ihtiva eden yeni bir haber neşretmektedirler. Ki m edilmektedir.Har tertibiyle itti) binin eyi malümat alan mahafili matbuatta intişar eden bu tahırikâ miz haberin harbindeki Japon as- keri heyeti tarafından ilham edil- diği hakkımda sarih deliller mev- cut olduğunu teyit eylemektedir- ler. Yunan kabinesinde tebeddülât mı? ATINA, 17 (Milliyet) M. Çak daris'in eylülden evvel kabinede büyük mikyasta tebeddülât yapa" cağı musirran söylenmektedir. Bw günkü nazırlatın birçoğu değiş” cektir, li M. Kondilis hastalandı ATINA, 17 (Milliyet) — Vekâ” leten hükümet riyasetinde buluna” harbiye nazırı M. Kondilis basis lanmıştır. Bugün kendisini ziyar* etmek istiyen gazetecileri bile k#” bul etmemiştir. Söylendiğine gö”? M. Kondilis Almanyaya yapacağ! seyahatten katiyen vaz geçmiştir» Avusturyada yeni muhakemeler VİYANA, 17 (A.A.) — Bavy© radan kaçak olarak Avusturyay? mühim-miktarda mevaddı intilâ * kiye sokmakla müttehem Sal? * burglu 20 nazinin muhakemesin? dün İnsburckda başlanmıştır.