4 Eylül 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

4 Eylül 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Şimdiye kadar memlekette üç milyon gizli nüfus kütüğe kay- dedilmiştir. Son mühletten bu rakamın artacağı anlaşılıyor. FIATI 5 KURUŞTUR. Sovyet Rusya ve Milletler r Cemiyeti Milletler Cemiyetinin eylül içtimar yak laştıkça, Sovyet Rusya'nın cemiyete âzü olması siyasi mahfelleri alâkadar eden derecede ehemmiyetli bir mesele halini aldı. Telgraf haberlerinden anlaşı- şudur ki, Sovyet Rusya'yı Milletler 'emiyetine âzâ yapmak için Fransa hari- Giyesi çok ciddi teşebbüslere girişmiştir. İngiltere'nin de Fransa'ya bu vazifede Yardımcı olduğu bildirilmektedir. Bir devletin Milletler Cemiyetine âzâ ilmesi için bunun, asamble, yani Umumi heyet içtimainm üçte iki ekseri- Yet kararına iktiran etmesi lâzımdır. An- tak Sovyet Rusya'nın yalnız âzâlığı de- El, aynı zamanda Konseye yani Millet- ler Cemiyeti Meclisine, daimi âzâ olması dır, Bunun için de Konseyin ittifakı İfüsin: temin etmek icap ediyor. Bir de- fa bu temin edildikten sonra daimi âzâlik ta asamblenin ekseriyeti ârâ ile verilecek kararına iktiran etmelidir. Milletler Cemiyeti asamblesinin eylül İştimaı ayın onuncu günü vukubulacak- tr. Bir kaç gün evvel de konsey toplan- Mış bulunacaktır. Rusya'nın âzâlığını ta- için evvelâ asamblenin üçte âlığa kabul edilmeli sonra ifakı ârâsı ile bu meclisin tihap edilmeli, bundan *onra da daimi âzalık asamble tarafın - ekseriyeti ârâ ile tastik edilmelidir. Fransa, Ingiltere ve İtalya'nın Sovyet Rusya'ya mecliste daimi bir âzâlık ver - Mek noktasında ittihat etmiş bulundukla- N bildirilmektedir. Rusya'nın âzâliğna İtiraz edecek olani devlet şimdilik Lehis- tan olacağı zannediliyor . Hatırlardadır ki ba devlet, 1926 senesinde Almanya ei alacağı zaman gene itiraz ve Almanya ancak cemiyetin tüy e meli de üldikler yap diktan sonra daimi a kabul edile - bilemişti, Sovyet Rusya'nın — cemiyet âzâliğna bazı küçük devletlerin de itiraz ettikleri bildiriliyor. Filhakika Isviçre, Felemenk bazı devletler Sovyet Rusya'yı he- öz tanmamışlardır. Bununla beraber, İngiltere, Fransa ve | İtalya gibi büyük letler Sovyet Rusya'nın Milletler Ce- Miyetine âzü olarak girmesine yardım et- kârar vetmişlerse, — bunun temini Müşkül olmasa gerektir. Sovyet Rusya'nın Milletler Cemiyetine Ürü olması, Ataya ve Japonya'nın teş- dan çekilmelerile bırakılan boşlu- İu bir dereceye kadar telâfi” edecektir. dir dereceye kâdâr diyoruz; çünkü Mil. etler Cemiyeti ancak bütün devletlerin Mirakiledir ki hakiki bir Milletler Parlâ- su vaziyetine girebilir. Hâdiselerin bir istihzasıdır ki Mölletler Cemi - anin böyle bir vaziyete geçmesine mâ- Ni olan âmil, Sovyet Rusya'nm uzakta arması idi. Şimdi bu büyük devlet niha- N #irmeğe muvafakat ettiği bir zaman- Almanya ve Japonya gibi iki ehemmi- el Ki uzuv cemiyette çekilmiş bulunur i vaziyette Almanya'nın tek- 1, Milletler Cemiyetine dönmesi müm- görünmüyor. Silâh noktasından mü- (atı tanınmadılıça Almanya'nın tekrar Seneye 'ye dönmiyeceği en salâhiyettar Küzlar tarafından söylenmiştir. Bununla Maher, eğer Almanya Sovyet Rusya ta- Minder, ileri sürülen ve şimdi Fransa ndan da benimsenen bir Şark Lo- Keonuna girmeğe razı olursa, Şarki Av- M2 siyasi vaziyette salâh husule Açık bir sırdır ki Sovyet Rus- Milletler Cemiyetine girmesi, bu ia 'nun imzalanmasına zemini ba - mak maksadına matuftur. Bu Lo- ancak Almanya ve Lehistan'ın iş- ili tam ve mükemmel bir mukavele Na Almanya 'nın Lokarnoyu imzalama- asl srar ettiği anlaşılıyor. Fakat benüz kat'i sözünü söylememiş- * Paris sie Varşova arasmda bir takım cevaplar taati edilip duruyor. Bu- ören Lehistansiz, bir Şark Lokarno- ya kararlaşmış görünüyor. Bu a Fransa, Rusya, Baltık mem- i ve Çekoslovakya girecektir. Sulh — 1 namına Almanya e bu Ne hâdiselerinden biridir. On yedi et Rusya'nın Avrupa âhen- Wak bulunması beynelmilel mü - normal © bir şekil almasına ngellerden biri idi. . Bunun meni ve tüyü komşumuz » dünya devletleri arasında nor- in teessüsü sulh için bir kazançtır. Sovyet Devleti- | Ahmet ŞUKRU Sahip ve v iBaemebbelii 9 uncu sene > No: 3078 Nafıa in tetkikleri Rim hergün ucuztren tahriki düşünülüyor Şirket başmüfettişlik raporu hazır. Rıhtım şirketinin dev. ri - su ve havagazı saatleri - telsiz mühendisleri mektebi Nafıa Vekili Ali Bey dün vekâlete ait muhtelif işler etrafında tetkikatta bulun muştur. Vekil Beyin bugün Nafıa Fen mektebini ziyaretleri muhtemeldir. Ali Bey, şehrimizde kalacağı zarfında diğer nafıa müesseselerini de ge zecek ve teftişlerde bulunacaktır. Şark demiryolları tarifesi Şark Demiryolları İdaresi, on beş gün- denberi tenezzüh trenleri namı altında E- dirneye haftada iki defaya mahsus ol - mak üzere yeni seferler tertip etmiştir. — trenler fevkalâde rağbet görmekte - Öğrendiğimize göre, şirket başmület- tişliği haftada iki defa yapılan bu sefer- lerin arttırılarak her gün yapılması için bir rapor hazırlamıştır. Bu rapor Nafıa 'ekâletine arzedilecektir. Vekâletin mu- vafakatinden sonra bu tasavvur tatbik sahasına konacaktır. Diğer taraftan, alâkadarlarca yapılan hesaplar, Edirneye işliyen © otobülserin vasati 80 yolcu taşıdıklarını ve tenezzüh seferlerinin yapıldığı günlerde bu mik- e çok azaldığını göstermiştir. Nafıa Vekili Ali Bey Rıhtim Şirketinin hükümete devri Muhtelit Mübadele Komisyonunun Müvi günleri yaklaştığından prensip me- #eleleri etrafındaki nokta nazar farkları birer birer balledilmektedir. Malüm ol duğu üzere komisyon -19 teşrinievvel ta- rihinde lâğvedilecektri. Bu sebeple © tı rihten itibaren komisyon hukukan mı ga demektir. Komisyon heyeti umumiye- si son toplantısında bitaraf aza tarafın. dan halledilmiş olan iki prensip mese - lesi hakkında verilen kararı tesçil et - miştir. Bu meselelerin biri mübadil mallarm- dan alınan kiraların sahiplerine iade mi edileceği ve yahut 10 haziran 930 tarihi Dün de bir çok Romanyadan ve Bulgaristandan mem- İeketimize bir çok muhacirler gelmekte- dir. Gelen muhacirler; terkettikleri mem leketlerdeki vaziyetlerine göre köylere, şehirlere iskân edilmektedir. Bulgaris - tan'dan hududu geçenler Edirne ve civa- rmda iskân edilmektedir. Romanyadan gelen muhacirler ise da- Mübadele ni pürüzlerideayıklıyor Son toplantıda iki prensip meselesi etrafındaki karar da tescil edildi Ankara itilâfnamesi mucibince takasa mr tâbi tutulacağı meselesi idi. Bitaraf âzâ bu kira bedellerinin Ankara itilâfname- sinin 4 üncü madesidne teyfikan Türk ve Yunan Hükümetlerinin tine peçtiğine karar vermişler ve bu * karâr heyeti umumiyece tesçil edilmiştir. Bu karara göre mübadil mallardan alınan kiralar takasa tâbi tutulacak demektir. Diğer prensip meselesi; yanlışlıkla e- tebli vesikası almış olan üç dört Rumun aldıkları vesikaların iptaline dair olan ka- rardır. Bu Rumlardan bazıları İstanbul. da etabli oldukları | halde her nedense (Devami 7 inci sahifede) Bulasik duke ie file muhacir geliyor muhacir geldi ba fazla istedikleri yerlerde iskân edil- mektedirler. Bunlardan bir çokları Istan- bulda kalmıştır. Mamafih ekserisi Trak- ya cihetini tercih ettiğinden Kırklareli ve civarına iskân edilmektedirler. Dün de Bulgaristandan bir çek muhacir gel- miştir. Bunların rıhtamında alınmış bir fotoğr:flarını dercediyoruz, Jtalya-Avasturya hududunda Brenn er geçidi. (Yazısı 4-üncü sahifede) SALI Siirt Meb'usu MAHMUT 4 EYLUL 1934 Gene bir Bulgar komitesi Yu- nan hududuna girmiş ve hu- dut muhafızları tarafından silâhla püskürtülmüştür. 24316, Yazı şleri müdürü : 24310, Matbaa £ 24310. 26 Eylül Dil bayramı Bu yıl bayram geniş bir ölçüde kutlulanacak ISTANBUL, 3 A.A, —T.D.T. €. nizmnamesinde birinci Türk dili ku- rultayının toplandığı 26 eylül günü- nün cemiyet azaları arasında dil bay- ramı olarak kutlulanması yazılıdır. Geçen yıl bu bayram yalnız cemi- nkara merkezinde bir kabul kutlulanmıştı. Bu yıl ikinci kurultaymın da toplanmış asebetile dil bayramımızı bir ölçüde kutlulamaya karar vermiş ve bunun için U, M. he (Devamı 2 inci sahifede) İş Bankası yeni Bir şube açıyor Edirne şubesinin küşât resmi yarın yapılacak Celâl Bey Is Bankası, memleketin dört bu- tsadi kalkınmamızda İş Bankasının şimdiye kadar elle tutulur müspet ve müessir vazifeler görmekte olduğunu hep biliyoruz. Bu yeni şube ile İş (Devamı 2 İnci sahifede) Ziraat Vekili Muhlis Beyin Erzurumda yaptığı tetkik ve teftişler ERZURUM, 3.A.A. — Zivaat Veki- li Muhlis Bey Pasin lerden geçerken kö; Hülerle temas etm ve dileklerini dinl miştir. — Muhlis Be dün kolorduyu ve d ğer müessese ve da intizamı takdir etmi dir. Muhlis Bey bugü de civar köylere ve | XX “y Ilcaya gidecektir. ERZURUM, 3. A. Muhlis Bey A— Ziraat Vekili Muhlis Bey bügün izden ayrılmışlardır. Muhlis Bey şerefine dün Belediye tarafından bir Sile iyefeti ve belediye rel tarafın dan da mebuslarımız Nafi Atuf ve Asım Beylerin de hazır EE hususi bir akşam yemeği veril BAYBURT, 3 (Milliyet) — Zi at Vekili Muhlis Bey bugün şehri ze geldi, Hükümet erkânı, teşekkül- ler ve halk tarafından samimi bir su- rette karşılandı. Vekil Bey şehrimiz- de kaldığı kısa müddet içinde müesse- satı, un fabrikasını, aygır deposunu gezdi. Tetkikatta bulundu. Muhlis Bey akşam Gümüşhaneyo hareket etmiştir. Tevfik Rüştü B. Cenevreye gidiyor Balkan H. nazırları arasın- da yeni temaslar yapılacak Milletler cemiyetinin heyeti umu- miye içtimama (işti edecek olan Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Bey 6 eylül perşembe günü Italyan vapurile ve Venedik tarikile Cenevreye gide- cektir. Tevfik Rü, nevrede bazı siya; bul nacaktır, Bilhassa Balkan hariciye nazırları aralarında Balkanların va- ziyeti etrafmda görüşeceklerdir. Türkiye Yunanistan arasında ak- tedilen entente cordiale muahedesi- nin musaddak nüshalarını Tevfik Rüş- tü Beyle Yunan Hariciye Nazırı M. Maksimos arasında Cenevrede tcati edilecektir, Dün nüfus daireleri hep böyle tıklım tıklım müracaat edenlerle dolu id 3 milyona yakın gizli nüfus kaydedildi Nüfus memurluklarına dün binler- ce müracaat yapıldı Umum müdür Ali Galip B. in izahatı Gizli nüfusların kaydı için son verilen mühletten istifade etmek üzere muhtelif semtlerde oturan- lar nüfus memurluklarma müra- caat ederek kayıtlarını yaptırmak- tadırlar. Dün sabahtan itibaren geç vakte kadar nüfus memurluk- larma kaydolmak için gelenlerin yekünu bir kaç bini geçmiştir. Istanbul yilâ nüfus müdür- lüğü, muhtelif kaza ve nahiyeler- deki nüfus memurlarının yalnız başına nüfus kaydı muamelesini bitiremediklerini ileriye sürerek diğer memurlardan yardımcı ola- rak verilmesini vilâyetten rica et- mişir. İstanbul vilâyeti bu müracaatı doğru bulmuş ve muhtelif kazalar- daki nüfus memurlarına yardım e- dilmesini kaza kaymakamlarına emretmiştir. Nüfus memurları yardımcı me- (Devamı 7 inci sahifede) Nüfas müdürlüğünün sokaklara yapış- tırttığı beyannameleri okuyanlar. İlk tedrisat kadrolarının tespitine başlandı Kadrolar ay sonundan önce bitirilip Vekâlete tasdik ettirilmiş olacak Muallimler arasında değişiklik var mı?. Anadoludan İstanbul kadrosuna verilen muallimler istanbul ilk tedrisat muallim kadrosu yapılmağa başlanmıştır. Maarif Müdürü Haydar Bey müfettişlerden mürekkep bir heyetle beraber kadroları tesbit için İstanbul 44 üncü ilkmektepte çalışmağa başlamıştır. İlkmektepler bir teşriniev - velde derslere başlıyacağı için o vakte kadar kadro yapılmış, vekâlet tarafın « dan tastik edilmiş olacaktır. Şehir dahilinden ve haricinden yer « lerini değiştirme kiçin 300 kadar mual- Jim mürenat etmektedir . Fakat bunların bepsinin arzuları yerine getirilemiyecek- tir. Vekâlet tarafından İstanbul Maarif (Devamı 7 inci sahifede) Istanbul maarif müdürü Haydar B. ga mam & Görüşler Edirne - Istanbul yolları Istanbul'dan Edirne'ye üç yol vardır: hava, demir, motör yol. ları, Hava yolunu şimdilik sonra- ya bırakalım. Son günlerde Trak. ya'daki gezintimin çoğunu Şark Şimendiferlerinin vagonlarında yaptım. Ve Türk otobüsçülerinin bu tirenlere neden rakiplik ede- bildiklerini görüp — öğrendim. Türk otobüsçülerin bu çalışkan- lıklarını, bu * zaferlerini, ve bu yüksek medeniliklerini candan, yürekten kutlarım. Otobüsçüle- Aka GÜNDÜZ rimizin başardıkları bu rakiplik- lerin otürüleri çoktur. 1 — Kalkış varış zamanını kı saltıyorlar. $. D. kumpanyası i- nadına gibi © uzatıyor, ve Türk Trakya'ya mahsusmuş gibi pek kötü bir itinerer tatbik ediyor. Ankara'ya, o Sıvas'a, Elâziz'e gilmek; Edirne'ye gidebilmek. ten çok daha kolay, çok daha ra- hat ve sıkıntısız. 2 — Otobüsler çok ucuza gö (Devamı 6 incı sabifede) umman