4 Ocak 1935 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

4 Ocak 1935 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Milliyet bu adı alıyor FİATI 5 KURUŞTUR. 150 yaşını bitiren İngiliz gazetesi Bir arkadaş, dün elimize İngi- Kizce bir bitik (kitap) sundu. Beş yüz yapraklı olan bu bitik, » Londra- da çıkan Times gazetesi ellinci yılı dolayısile b: olan üç kabın (cilt) birincisidir. Times yer yüzünün en eski gaze- tesi değildir. Batı ülkelerinde Ti- mes'ten daha eski gazete vardır. Ancak yüz elli yıl bir gün bile a- rası kesilmeden, siyasal, ökonomik ve soysal sarsıntıları göğüsliyerek çıkan başka bir gazete olmasa ge- rektir. Bunun içindir ki, yüz elli yaşma basan İngiliz arkadaşımı- zm 1785 ile 1841 yılları arasında- ki tarj anlatan bu bitiğin yap- raklarını karıştırırken azacık he - yecan duyduk. Times bize, bugünü yüz elli yıl geriye ulaştıran hiç kesilmemiş bir bağ gibi göründü. Düşünülsün: Times çıktığı gün, büyük Fransız devrimi henüz ol- mahıştı. On altıncı Louis karısı Marie — Antoinette ile beraber Fransa'nın başında oturuyordu. Büyük Frederick sağdı. o Üçüncü Selim padişah olmamıştı. Napoleon on altı yaşımda bir çocuktu. Bu- günkü acun yüz elli yıl önceki a- cuna hiç benzemez. Yeni soysal- lik (medeniyet) denince gözün ö- nüne ne gelirse, bu bir ymm yüz yıl içinde yapılmıştır. İki genel- savaş, bir sürü de başka savaşlar yapıldı. Uluşların siyasal kuru- mu değişti. Yeni yeni uluşlar be- lirdi. Başka bir ökonomik düzen i- çinde yaşıyoruz. Bu değişim İngiltere'de daha az derin ve geniş değildir. İngil- tere'nin yüzü de özü de değişmiş» tir. Orta çağ yaşayışmdan yeni şoyaalığa geçildi. Bununla bera- ei gazete ve sarsıntılara Göğüs gererek, bir gün arası ke- silmemeksizin, yüz elli yıldır çık- maktadır. Biz hir gazeteci olduğumuzdan bu uzun yaşamanın iç yüzünü an- larız diye, bitiğin yapraklarını gö- çevrim mi? Güzel yazı mr? «Nor- mal çağda bunlar bir gazeteyi çok yaşatabilir. Ancak Avrupada çok İyi çevrilmiş, çok iyi yazılmış ne kadar gazete vardır ki, en dinç ol- dukları bir çağda kapanıp gitmiş- lerdir? Fransa'da büyük devrimin si- nema şeridi gibi gelip geçen her yılı, bir sürü gazeteleri silip süpür- müş, yerine başkalarmı getirmiş- tir. On altıncı Lowis'den Konvan- «iyon'a, Konvansiyon'dan Direk - tuvar'a, Direktuvar'dan Napoleona Napoleon'dan geri Burbonlar'a, sonra Orleanlar'a, Cumhuriyet'e, İmparatorluğa, gene cumhuriyete Fransa, yeni Fransa olmak için çok sarsıntılar geçirdi. Almanya da yeni Almanya olmak için bir o kadar sarsıldı. Bir büyük sarsıntı da daha dün olmuş denecek ka- dar yakındır. İngiltere'ye gelince; şu söyle - mebilir ki eski İngiltere ile yeni In- giltere arasmdaki | ayrılık, eski Fransa ile yeni Fransa arasındaki ayrılık kadar o büyüktür. Ancak Avrupadaki başka ülkelerden ayrı olarak İngiltere bunları sarsm « tısız yapmanın yolunu bulmuştur. İngiltere'de siyasal | prensipler sezilmeden değişir. Yıllar geçtik- çe Lordlar Liberal, Liberaller Sos- yalist oldu. Kimsenin burnu bile kanamadı. Bundan başka, İngil- tere'nin bir ada olduğu için yüz - lerce yıldanberi topraklarmda hiç bir savaş ta yapılmadiğı göz önün- de tutulacak olursa, Times'in bir gün bile arası kesilmeden yüz elli yıl nasıl çıkabildiği anlaşılır. Ti- mes'in uzun ve sarsıntısız yaşayı- W, İngiltere'nin yüz elli yıllık si- a tarihinin güzel bir aynası- ar. A. Şükrü ESMER Sahip ve Başmuharriri : Siirt Meb'usu MAHMUT. 9 uncu sene No. 3200 CUMA 411. KANUN 1935 Bay Mussolini, Suviç, Chambrun, Laval i Roma görüsmeleri kadaşlarından bu seyahati mucip o - lan müzakereleri (o neticelendirmesi öçin tam bir salâhiyet almıştır. Eski Avusturya - Macar imperatorluğunun halefi bulunan devletlerin de temina- tma karşı Avusturyanın itirazları kalk muştur, Fransız» el anlaşmasının ruhuna gelince, hi zı yer. Öyle görülüyor vi Mami La val konuşmalarından evvel açıkça bir şey öğrenilmeyecektir. Ancak bi - linen şudur ki, Franz - İtalyan an - laşması ili memleketi alâkadar eden müstemlekeler meselelerine taallâk et tiği gibi, Avusturyanın istiklâlini ve or ta Avrupayı da alâkadar etmetkedir. Bay Laval, Romada salı gününe ka dar kalacak ve 2 Mussolini ile iki Alti ve komşularını gösterir olacatkır. Çünkü, cumartesi günü Las val - Mestolini görüşmelerine hasre- dilecek ve bu görüşmelere icap eder- 36 pazar günü de devam edilecektir. Ziyaret ve kabuller ROMA, 3 (A.A.) — Yarın (Devamı 7 inci sahifede) Balkan ökonomi konseyi Atinada Yunan dışişleri bakanı Bay Maksimosun söylevi ile işine başladı ATINA, 3. (A.A.) — Balkan and - laşma ökonemi konseyi bu sabah açıl » ma celsesini yapmıştır. Elen dışişleri bakanı M. Maksimos, Balkan andiaşması istişari ökonomi konseyinin ilk celsesini açarken, —— lerin hayatında ökonemi “hammiyetini kaydetmiş ve demiştir kiş — Atina paktının imzası ile memle- ketimiz için açılan yeni devreye girer- ken, paktın tahalkukuna çalışanlar, dört devletimizin bütün ökonomi kuvvetleri. De, gayretlerimize iltihak ederek tecrü- beleri ve dehalirı ile kuvvetli teşriki mesailerini istemekten başka bir şey yapamazlardı. Biz, mevcut olmadıkça bütün gayretlerimizin peşinen muhak - kak bir akamete mahküm olacağı itimat ve tesanüt havasını hazırlamağı bildik. Şimdi, uzun müddettir istedikleri rafa- faniyetleri arasında yeni münasebetler kurmak üzere bir itimadın nasıl kul lanılması icap edeceğini göstermek size düşer, nihai olarak Ankarada müzake- ve edilerek gelecek 10 mayısta Bükreş” te Balkan andlaşması toplantısma arze- dilecek esbap raporunun esaslarını ha- zırlıyacaksımız.,, Romanya beyeti reisi B. Tahacovici demiştir kiz Umumi bir andlaşma için yapılan gayretler akim kaldığı için, bütün mom- leketler, kendi iktidarlarını aşan müş » külleri mahalli tedbirlerle kal için bo | | eme ey Bay Maksimos müşküller, alayı ve bir teşriki ane kali eda Mele Eski maliye nazmı ve Yunanistan Bankası ikinci müdürü B. Varvarest08, enseyin bu toplantısma reis seçilmiş » e Bc Hizem, R.S ve B, Belibanoviç ikinci seçilmişler şu boşuna ova vremi Fakat bu di, Tayyare Cemiyeti Bayanlar kolu toplantısı Tayyare Cemiyeti İstanbul merhezi tarafından teşkil edilen bayanlar kolu yeni heyeti idaresi dün Bayan Hakkıye Eminin ığı altında toplanmış, başkanlığı 14 Şubatta verilecek olan T: bal, an > lecei “ ye bale a ikişer bayanın aza seçilmek ayrılmasına müsaade edilmesi fırha vilâyeş are heyetine söğrumak SilALAML i xe fırka ocak, ve nahiyeler» Tevfik Rüştü Aras geliyor ANKARA, 3 (Milliyet) — Milletler Cemiyetinin önümüz- deki toplantısına riyaset etmek üzere Hariciye Bakanı Bay Tev- fik Rüştü Aras pazar günü bu- İran dışişleri Bakanı sergide B. Laval neticeye varmak) iran büyük ciçiiğinde için tam salâhiyet aldı Avusturya istiklali, diğer meselelerden başka müstemleke işleri ide görüşülecek| PARIS, 3 (A.A.) — Bay Laval bu akşam Romaya gidecektir. Kabine at bir ziyafet verildi ANKARA, 2. (A.A.) — İran dışarı işler bakanı - veziri - Kâzi- mi Han şerefine dün akşam İran büyük elçiliğin - de verilen ziya- şarı işleri ve içe- ri işleri bakan- ları Tevfik Rüş- tü Aras, Şükrü Kaya ve Ökono- mi bakanı Celâi Bayar, Riyseti- Vezir Kâzimi H. cumhür umumi kâtibi Bay Hasan Rıza Soyak, başyaver Bay Celâl, Dışarı işleri bakanlığı ileri gelen- leri bulunmuştur. Kâzimi Han bugün sergi evini gezmiş ve öğle yemeğini Palasta hususi olarak yemiştir. Közimi Han bugün geliyor ANKARA, 3 (A.A.) — İran bari. ciye veziri Kâzimi Han Anadolu eks. presine bağlanan © büsosibir vagonla bugün İstanbula hareket etmiştir. Közimi Han istasyonda Başbakan Ismet İnönü ile Hariciye bakanı Tev- fik Rüştü Aras, Dahiliye bakanı Şük- rü Kaya, İran büyük elçisi Sadık Han, Riyaseticumhur umum — ikâtibi Hasan | Kurultay Başkanı Güneşliler arasında Büyük Ulus Kurultayı başkanı Gene- şal Köğün Ozalp, dün akşam, Taksim- de Srraservilerde Gü- vw Bay Cevat Abbas Gürer tarafından kar. şlanmışlardır. Bir müddetis #rahatten sonra ku- Hübü gezen general, gok O beğendiklerini Şi söyliyerek O memnu niyetlerini izhar et- mişler ve kulüpte a- sk kendi fotoğrafilerini: “Değerli günellere ütküler diler, Sözile imzalayarak Güneşlilere yük- sek ilifatta bulunmuşlardır. Balıkçılık İnkişaf et ettirilecek Ökonomi bal bakanlığı mü- him tedbirler alıyor Dün bir tamim geldi Okonomi bakanlığı, balıkçılığın in | kişafı için yeni ve mühim tedbirler al- mağa karar vermiş ve bu hususta ha- sırlıklara girişilmiştir Memlekete büyük gelir o getirmesi mümkün olan balıkçılığın b şekilde sx için tedbirler eee il Oğrendiğimize göre, ökonomi bas kanlığı bu hususta mühim bir temim göndermiş, balıkçılık enstitüsüne, İzmir ticaret odasma ve diğer alâkadarlara bu hususta tetkikat yaparak birer ra- por hazırlamalarını bildirmiştir Yapılacak tetkiklerde bütün mem- İekette balıkçılığın verimli ve olgun bir İha getirilmesi imkânları araştır du yi Darda yi Okonomi bakanlığı, balık & işlerini intizama koymak için bir mi- zammame hazırlayacaktır » Bu nizamnamenin, esasları bugünkü Milliyetin yeni adıdır Tel: ( | | LONDRA, 3. (A.A.) — Arnavutluk kralının bomba ile yaralandığı hakkın - daki baberin doğru olmadığını Londra- daki Arnavutluk maslahatgüzarı bildir- mektedir. Londradaki Arnavutluk mahafili bu sayianm Arnavutluğun dabili inkişafı i- çin Holanda ve İsviçre bangerlerinden yapmağa çalıştığı bir milyon İngiliz li- ralık istikrazın metnine matuf olduğumu bildirmektedirler. Istikraza karşılık olarak Arnavutlu- ğun tekis etmek tasavvurunda olduğu tütün inhisar karşılık gösterilecektir. Şayia nereden çıkmış? TIRAR, 3. (AA) — Arnavutluk Matbuat idaresinin bildirdiğine se ka, rışldık şayiaları, Bayraktari mamında birisinin, polisçe aranılan bazı şahısları Ulmişte köyünde saklayıp, hükümete tesliminden imtina etmesinden ileri gel miştir, Hükümet, ortaya m yen Bayrak- tariye karşı tedbir almak mecburiyetin- de kalmıştır. Kral sıhhatte ti olduğu halde kendi ismini (taşıyan hastahaneye e Sama Üreme saat kaldığını İnkılâp enstitüsü ders lerine dün de Üniversite konferans salonunda de cı Bay Recep Peker vermiştir. Bay Recebin dersini yazıyoruz: Bu ders aryasal frka- sal fırkaya girmeden ev işimiz var Bali Darüllayldıli 5: dare vaziyetinde bulunan küçük teşek küllerşiir. Bunlar iptdai devleti ya - pıyor. Bu feodal devletler biri diğeri- ni yiyerek büyük devletlerin kurulmasına başlanıyor. Bunların başında Hanedana mensup bir baş emri altında devlet - Atatürke ötküler Müdür « ZAR Yam işleri müdürü İdare ve Matbaa £ 'Arnavutluktaki ihtilâl şa- yiasının içyüzü nedir? Kralın bomba ile yaralandığı tekzib olunuyor! ma 24310. İstikrazı çürütmek istiyorlarmış... Yaralandığı zin edilen kral ATINA, 3 (Milliyet) — Atina göz zetelerinin yazdıklarma göre, Arnavut. buğun İZİN veriye ge mel. zeiiağmi şel kanlarında hükümet kuvvetlerle kiyamcılar ara - sında müsademeler devam sireni ii O taraflarda kıyamcılar © vaziyete hâkim butunmaktadırlar. Kral Zogo Ti- Uluslarda sıyasal fırkalar nasıl vücud buldular? Türkiyenin devlet tipi ne sınıf diktatör. lüğü, ne şahıs diktatör değildir Bay Recep Peker dersinde ler kurma devri başlıyor. Bunlar bü- yük insan yığınlarını idare etmekle be yaba Süel ilmiye ede RM yorlar. Bunlar Absolo devlet tipidir. Rei- sin kafasından ne çıkarsa insan yığın (Devamı 7 inci sahifede) Kamunun tek sevdiği Çocuğa sordum, kimi çok seviyorsun diye, Dedi: “Gönlümde en çok Atatürktür yer eden.,, Dedim: “Önce ananla baban gelmiyor, niye?,, Dedi: “Onsuz bir özden (1) doğmaz iki köleden!,, Sordum delikanlıya: “Anlat, sevdiğin kimdir?,, — Alınımı yüksek tutan kimse, o, sevdiğimdir... Yolda bir ak saçlıya soracak oldum: “Baba!,, Kaşlarını çatarak yüzüme baktı: “Kardeş! Nice ki tapılmazsa bizde iki Çalaba Baba olmak üzre de yoktur Atatürke eş!.,, | Tasada kaldığın gün var mı dedim ozana, İ Dedi: “Tanyerlerini açtı Atatürk bana!,, Hangi yola uğradım, hangi dağa dedimse İ Karşılık verdi bana topundan bir tek ağız: “Taptığımız yok bizim Atadan başka kimse, Ana, baba, kız, oğul, bir ona tapacağız!,, (4) Hur, Faruk NAFIZ