10 Ocak 1935 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

10 Ocak 1935 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

FİATI S5 KURUŞTUR. talya- Habeşistan uslar derneğinde İtalya ile Habeşistan arasında sınır çarpışmasmdan çıkan anla- şamamaziık, Habeş hükümetinin bir notasile uluslar derneğinin ö- üne konulmuş oluyor. Bay Tevfik Rüştü Aras'ın başkanlığı altında yarın toplanacak olan dernek kon seyinde bu iş te görüşülecektir. Roma'da Mussolini ile Laval ara- sında yapılan pazarlığın bir ucu da Habeşistan'a dayandığından, herkes yarmki görüşmelere karşı büyük bir ilişiklik duymaktadır, İtalya'nın Habeşistan üzerinde- ki ilişikliğinin eski bir tarihi var- idır. Ancak bu anlaşamamazlık ye- Bir ay önce İtalya'nın So- sınırında Habeşler ile İtak ya'nın yerli süleri (askerleri) a- rasında bir çarpışma olduğunu saygıdeğer okuyucularımız unut- mamışlardır. Çarpışmanın yapıl dığı yer, Valva! denilen kuyuların yanıdır. Habeşlere o göre, Valval üz kilometre Habeş toprakları i- 'çindedir. İtalyanlara göre, bu yer altmış kilometre Somali sınırı içinde bulunuyor. Buna benzer an- İaşamamazlıkları bir aracıya (ha- em) bırakmak için Habeşistan iile İtalya arasında 1928 yılında yas pılmış bir andlaşma vardır. Ha- beşistan bu andlaşmayı ileri süre- Valval'in hangi ülkü sınır inde bulunduğunu kestirmeyi bir aracıya birakmak (istemiştir. "Ancak İtalya, bu yerin Somali sr- nırı içinde bulunduğunun herkes. <e bilindiğini ve Bunun aracıya bırakılacak bir iş olmadığını ileri rek Habeşistan'ı suçlu tutmak emiştir. Habeşistan bu işi bir sav- (dava) biçiminde uluslar der- nin önüne getirmezden önce bir kaç kez derneğe notalar yaz. imiş ve anlaşamamazlığm iç yü. tünü anlatmak istemiştir. yazılan dan anlaşıyor ki, Habe- uysal davranarak mıya çekmek ister gibi bir yol yütmüyordu. Ancak İtalya'ya Z geçiremiyeceğini anladığı i- indir ki, dernek andlaşmasınm birinci maddesini ileri sürerek mili suçlu çıkarılmasını dile- niştir. Uluslar derneğinin bu İşi ele üzre bulunduğu bir günde kimin suçlu, kimin suçsuz olduğu- u söylemek doğru olmaz. Hele ek bir mahkeme gibi olan ronsey'in başkanlığında bu aralık işler bakanımız bulunduğu i- İçin bize hiç söz düşmez. Ancak İya gibi büyük bir uluş ile Ha- stan gibi Si bir ülkenin bu arında acunun sempatisi labeşistan'la birlikte olsa gerek- ir. İlk önce Habeşistan'ın bilerek İveya bilmiyerek, İtalya ile karşı arşıya gelmek için böyle bir an- namazlık çıkarmak istiyeceği- kimse inanmıyor. Anlaşama- nazirk çıktıktan sonra Habeşistan bunu bir aracıya (hakem) bırak- mayı ileri sürmüştür. Her hangi anlaşamamazlık çıktığı vakit bu inu aracıya bırakmayı ileri süren, çu Kartısmdakinin üzerine atar. h ğrusu, ir taraf, aracı- gitmeyi abamlkakiz (neler ) suçu kendi üstüne almış o- » İtalya, bugün uluslar derneği onseyi önünde böyle bir durum- bulunmaktadır. Bununla be- İraber, şu da unutulmamalıdır ki uluslar derneğinin kendisidir. Bir uluş her vakit her hangi bir nlaşamamazlığı bu yüksek kuru çekip getirebilir. o Aracı (ha- em) andlaşmalarından çıkan an. aşamamazlıklar da uluslar derne- ğine gider. Bunun içindir ki şu- gi nun bunun suçlu olduğunu kestir- g mezden önce uluslar derneğinde- İki duruşmanın sonunu beklemek gerektir. Şunu da söyliyelim ki bu iş, uluslar derneği için yeni bir deneme olacaktır. İki büyük ve yahut iki küçük uluş arasmdaki Manlaşamamazlıkları görmek, böy- bir birine denk olmıyan uluslar zasmdaki savlakları görmekten daha kolaydır. Bunun içindir ki bütün acun yarınki duruşmayı gö- ül ilişikdiği ile beklemektedir. A. Şükrü ESMER Sahip ve Başmuharriri ? Siirt Meb'usu MAHMUT. Bay Litvinof, Bay Simon, Uluslar dernegi YarınT.R. Aras'ın başkan lığı altında toplanıyor Görüşülecek işler arasında en mühimmi Sarre mes'elesi ve İtalya- Habeş ihtilâfıdır Dışişleri bakanımızın Sofya ve Belgratta yaptığı temaslar 9( ii LONDRA, 9 (Hususi) — Milletler | bu iş için alınan tedbirlerin vaziyete Cemiyeti cuma günü Türkiye dış işle. | uygun olduğu sanılmaktadır. vi bakam Bay Tevfik Rüştü Arasın baş- Fazla kanlığı altımda toplanacak İngiltereyi Bay Con Saymen ile Bay Eden temsil edecektir. Milletler cemiyetinin tetkik edece « ği meseleler arasında en mühim olan » ları Habeş - İtalyan ihülâf ile Sar Bay Tevfik Rüştü Aras kur. Çünrü, bu karışıklıklar Sar için bir karar vermek elinde olan milletler cemiyeti konseyinin vaziyetinde deği- şiklik yapabilir . Bunun için rey top- lanılmasınım sessizce yapılacağına dair fazla ümit vardır. Sar reyiâmı ve memurlar niden tespit edilecek Yakında Adliye Bakanlığında bu iş için bir komisyon çalışmaya başlıyacak af mahkemeleri kurulacak mı? ması mümkün olan hâlsim ve müddei umumilere de hakları olan zamlar ya- pılmıştır. Ancak yeni hükümler kama. | mu her hâkimin derecesi üzerinden maaş almasını icap ettirmetkedir. Hal | buki bu gün altıncı derecede olup dör- | düncü derecenin, üçüncü derecede o- | lup ikinci derecenini maaşını: alan hâ- kimler vardır. Fakat yeni hâkimler ka | Bunun icabma göre bu şimdiki dere- | celer'n hükümsüz iması icap etmek- Bir ay sonra Adliye vekâletinde yeni bir tefrik encümeni toplanacak” tır, Bu tefrik encümeni hâkimleri yeni hâkimler kanımuna ve bu gün almak- ta oldukları maaşa göre yeniden de - recelend'recek, bundan sonraki terfi- lerde bu yeni dereceler muteber ola - caktır. “. K de mağdur olmalarına meydan veril- ii mmiyecektir. Bu sene istinaf mahkemeleri kuru- lacağı ve bü günkü hâkim kadrosu - mahkemeleri Adliye bakanı Bay Şükrü Saracoğlu mun istinaf n Hükümler kanununun tatbiki kaş. | meüstit olduğu da söylenmetkedir. Ma. men bitmiş gibidir. Tasfiye işi ikmal rulması etrafında resmi malümat yok- tur, edilmiş, tasfiyeye tâbi hâk'mlere teb. ligat yapılmış, maaşlarına zam yapıl (Devamı 6 ncı sahifede) Burcu sene No. 3204 PERŞEMBE 10 IKINCIKANUN 1935 Eskisi gibi İdare edilecek Maliye Bakanı bugün- lerde şehrimize geliyor Hazirana kadar şimdiki kad rolar muhafaza edilecek | imam ve Rihtirt umum müdürlüğü deşkilâtmda, bu idareye verilecek yoni İcre başlanmıştır. Gerek yeni kadro- lar, gerekse hazi- rından itibaren u- Bay Fuad ze gelecektir; Diğer taraftan dün bazı gazeteler, (Devamı G ner sahifede) İngilizlerle ticaret Müzakereleri Müzakere yakında Anka- rada başiiyacak Türkiye » ingiltere ticaret muahe- desi mözakeratma yalımıda Ankarada tur, legiltere mamma müzakereye me- mur edilmiş olan İngiltere sefareti ti- caret eteşesi kölonel Woods Ankaraya Müzakerata Atinada toplanan Bak (Devamı ömer sahifede) Ökonomi bakanı yarın gidiyor Okönomi bakanı Bay Celâl Bayar, dün Iş Bankasına Şark musikisi büyük bir üstadını kaybetti Bay Rauf Yekta öldü Şark musikisinin büyük üstadı Bay auf Yekta evvelki gece yani 130 da ir. Bay Rauf Yekta ini 3 meli di Mine, lerini hayata kapamıştır. Bay Rauf Yekta bütün © hayatını (Devamı Gıncı sahifede) Istanbul Vali muavinliği Bay Rükneddin Sözer 5 Müdür « 24318 Yan işleri mldürün 26308 Tel: ( YZi senin zl ; Yer sarsınlısından hemen tamamile yıkılan Marmara adan merkez .Marmara faciasının tüyler ürperten tafsilâtı geldi Sarsıntı pek müthiş olmuş, beton duvarlar paramparça kesilmiştir Felâkete uğrayanları kurtarmak için Adalara vapurlar gönderiliyor Geçen cuma günü akşamı İstanbu- lu da korkutan zelzelenin merkezinin Erdek havalisi ve bilhassa Marmara adaları olduğunu yazmış ve dünkü sa“ yanızda Bandırma hususi muhabiri- mizden telgrafla aldığımız uzun duyu» mu vermiştik. Zelzelede yıkılan ve adanın vazi- yetinden korkan Marmaralılar, deniz ticaret müdürlüğüne müracaat ederek kendilerini karaya çıkaracak vasıtala- rın teminini istem'şlerdir. Mesele ile derhal alâkadar olan Deniz Ticaret müdürlüğü, Devlet deniz yolları ida- resi ve vapurculuk şirketi ile temasa geçmiştir. Vapur idareleri ile mutabık kalındıktan sonra tesbit edilen şekil Ankara umum Kabotaj müdürlüğüne bildirilmiştir. Takarrür eden şekle gö- re önümüzdeki cumartesiden itibaren her çarşamba ve cumartesi günleri Karabira seferini yapmak için kalkan vapurlar evvelâ o Marmara adasma, sonra da Erdek iskelesine uğrayacak» tar. Bu seferleri hangi idarenin vapu- ru yapıyaraa yine ayni şekilde devam edilecektir. , — Möstamene Bolu 227 - —14 2, 9 ANKARA Şivas ipi —11 “SAtyon —2n Ava Sez tesirlerini ve u net derecesini gösterir harita Soguk hava dalgası Yurdumuzun her tarafında hava dalgasının muhtelif şehirlerimizde Orta Anadoluda sühunet sıfırın çok altına düştü mem ima Fazla kar yağmasından ötürü Kastamonuda ilkmektepler kapandı KARA, 9. (A.A.) — Ziraat muştur. Orta Anadolu alanı üzerine lümata göre, son 24 saat içinsde hava | turmasından ötürü sühunet düşüklüğü sühünetinde büyük bir düşüklük ol - (Devamu Guner sahifede) Öz türkçe yazı örnekleri Edebiyat okutumunda anayol Aylığı ulustan alır, dersi iş- kembesinden verirdi. Bunlar yasak o- - | lam şeyler değillerdir. Fakat oleul küre ünkü © edebiyat | süsü dışmda kelmlarsaz. Ulusun ve w- okutucuculuğu ve anlatıcılığı o ME biç bir Söşiğim yaktur. Ve günkü bu yoldz NE Ke e Yeni işini de i dum | darma eğ ia çeki a Vi 2 Bana da bir iki çizik ööz verirsen, İspanyadan yeni alınan deniz alt gemisi limanımıza getirilmiştir. Geminin teslim mı i buay zarfında bitirilecek bundan sonra merasimle adı konacaktır. Gemiye ne adı. verileceği hakkında henüz bir karar verilmemiş ise de adının (İzmir) olması muhtemeldir. İDİ lim Hanlar si dl duşun kültürde de bir devrim ve gidiş ülküsü vardır ki onu İcimse değiştire * mez, İlk ve ofta okutumda ulusal tek terbiye, tarihte ulusal tek öğtetiş ma- #ıl ba ülkünün ana yolu ise edebiyat ta öyledir. O da devrim (o bakmmındah teklik ister. Bugün edebiyatı objektif olarak. alıp olerimak, ber kafanm anlar (Lü'en sahifeyi çevirin) AKAGUNDUZ ii