13 Ocak 1935 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

13 Ocak 1935 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

TA N Milliyet buadı alıyor FIATI 5 KURUŞTUR Duncu sene No. 3207 PAZAR Sahip ve Başmuharriri * Siirt Meb'usu MAHMUT. 13 İKINCIKANUN 1935 Yazı işleri müdürü 4 24319 Matban : 24310 Bütün dünyanın gözü Sara çevrildi | Maliye bakanlığı işin ilk Sarlılar bugün reylerile Sarın akibetini tayin edecekler Karışıklıklara karşı koymak için Sar'da Sar işi Bugün bitiyor Bütün acunun büyük bir ilişik- lik ile beklediği gün geldi çattı. Bugün her ülkede yaşıyan adam- ların gözleri Sar'a çevrilmiştir. Tanla başlayıp alışam" geç vekte kadar sürecek olan plebisitin s0- mu ne olacak ? Sar sorağının ne ol- duğunu saygıdeğer okuyucuları. mız bilirler. Sar genelsavaş'a ka- dar Almanya'nın bir parçası iken, Versailles andlaşmasile | bu ülke- den ayrılarak uluslararası çevri- mine bırakılmıştı. Gene Versail- les andlaşmasına göre, Sar, onbeş yıl bu çevrim altnda kalacak ve N onbeş yıl sonunda da Sarlılar şu | üç yoldan birini seçeceklerdi : 1 — Almanya'ya dönmek. 2 — Fransa'ya katılmak. 3 — Şimdiki durumu sürüp gö- türmek. İşte bugün Sar'da yapılan ple- bisit ile bu üç yoldan biri seçilmiş olacaktır. Bir kaç yıl önceye kadar Sar'ın Almanya'ya odöneceğinde kimsenin kuşkusu yoktu. Bir aralık Fransız dış işler bakanı Briand, bir takım aslamlara (menfaat) karşılık olmak üzre, Sar'ı Alman- ya'ya bırakmayı ileri sürmüştü bile. Ancak o vakit ki düşünce yü- rümedi. Sonra da Hitler Alman- başma geçti. Ve işler büsbütün değişti. İlk önce, Fran- sa Almanya'dan daha çok kork- mıya ve Almanya'yı Fransa'dan Ayıracak bir ülkenin değimi üze- rinde daha büyük bir özenle dur. mıya başladı. Sonra Almanya'da kurduğu yeni düzeni be- ğenmiyen bir takım Almanlar, Sar'a kaçtılar ve oradan bu ülke. nin Almanya'ya geri dönmesine karşı çalışmıya başladıl yolda çalışanlar başlıca ii (0 ğe ayrılabilir: 1 — Sosyalistler, 2 — Katolikler, Gerçek Hitler Almanya'da yap- et miştir. Bunun içindir ki, Sarım # Almanya'ya dönebileceğinin pek belli olmadığını söyliyenler oldu. Hitler için Sar'm Almanya'ya dön- mesi iki bakımdan gerekli bir iş oldu : | — Almanya'ya o Alman olan bir ülkeyi katmak. 2 — Hitler rejimine Alman u- İusunun nasıl baktığını acuna gös- termek. Gerçek bu bakımdan, bu- gün yapılmakta olan plebisit do- Jayisile, Hitler'in ulusal sosyaliz- mi içinde bir deneme olacaktır. pılan seçime ne kadar uygun ola- caktır. ,, Bugünkü plebisitin sonu üzerin- de şu bakımdan da özenle dur- mak gerektir: Alman dış siyasası, b bitirdikten sonra yeniden Ya, Versailles andlaşmasının baş- a bağlarından kurtulmak için ye- salışmıya başlıyacaklardır. kurtulmak için saldırış yapa- ğıdır. Sar işi bitmezden önce dir anlaşmaya varmak için La- val'ı Roma'ya nce de yudur. Sar sorağı nasıl biterse bit- IR — ve Almanya'ya katılmak çok sıkı tedbirle Bütün Sarda büyük bir endişe vardır! Reyiamın talikini iste- | yenler bile çıkıyor SARREBRUK, 12 (Hususi muha- birimizden) — Reyiâm yarın O sabah başlıyor. Sarre'da © büyük bir endişe vardar. Reyiâmın sükün dahilinde cereyan elmesi için çok sıkı tedbirler almmış- tı. Bunun için biç bir tezahürat ya- pılmasına meydan verilmiyecektir. Her türlü wümayişler , toplantılar menedil- miştir, Muntazam seyrüsefer yapan hava postaları müstesna olmak üzere Serre üzerinde her türlü tayyare uçuşu me- Bolunmuştur. Şehirde büyük bir asabiyet var. dır, Sokaklarda devriyeler gezmekte - dir. Trenler ber gün dolup dolup bo - şalmaktadır. Bügün gene muhtelif yer. lerden rey vermek için yüzlerce adam gelmiştir. Bütün Serre'in nüfusu 805,000 ol. r alındı Ken masına rağmen bu miktar o muhtelif yerlerden getirilen Sarre'lilar dolayısi- le daha fazla artmıştır. Zaten Sarre Avrupanm en kalaba. (Devamı 5 inci sahifede) —.eeeeeseeeerareaeeeeesesesesaeaseseseseeeemseseesaseeeaeşeaananeresemaananasmeeedessime Küçük anlaşma Bay Mussolini ile Bay La- toplantısında val mülâkatı karşısında. Yugoslavya, Romanya ve Çekoslovakya dış | bakanları bu temastan dolayı memnundurlar BELGRAD, 12. AA— Küçük anlaşma toplantısı sonunda aşağıdaki tebliğ neşredilmiştir 4 Küçük anlaşmanm dai- mi konseyi İl ilincikâ- nunda Liubbianada Bay Titülesconun başkanlığı altında toplandı. Küçük anlaşma konseyinin ka- rarına osas teşkil eden mevzu, Fransa ile ital ya arasında ya pılan anlaşmaların o tak- diri ve küçük anlaşma" nm bu anlaşmalar önün- de takib etmesi İzm gelen müşterek hareket battınnı tesbit oldu. Uç dış bakanı, Bay Mussolini ve Laval tara- kerelerin vardığı ve ken- dileri tarafından barışın muhafazasım geniş mık- yasta pekiştirecek mahi- yette telâkki edilen ne- ticeler hakkında memnu- niyetlerini göstermişler- dir. Üç bakan, Roma an- laşmaları prensiplerinin tatbik mevkiine konma- #t için, en samimi bir ruh içinde ve ay- Bı zamanda ulusal menfaatlerin v — Bir Belçika karikatürü — Rüzgâr döndü! ac li Kimde derdi kim böyle gük anlaşmanın her vesile ile sadık ve (Devamı $ indi sahifede) Talebe birliğinde üye seçimi mmm Talebe birliğinde üye seçimine devam edilmektedir. sandığı fakültelerde ve yüksek mekteplerde dolaştımlacaktır. Rey san. | da, birer parçası da Ankara, Birliğin rey dığı dün Üniversitelilerin açmış oldukları Beyazıttaki lokantada kal- muştır. biçiminde biteceği beklenebilir — bunun sonunda Almanya dış siya- sasının yeni bir atılışı (hamle) i- le karşılanmayı acun şimdiden göze almıştır. A. Şükrü ESMER. sal Kal. alnalk SMS ane. Zelzele halâ Devam ediyor Dün ve gece son zel- zele mıntakasında on sarsıntı duyuldu istanbuldan vapur istendi ERDEK, 12 (Milliyet) — Mar. mara adaları ile son zelzele mim - takasında bu gün ve bu gece hafif uğultularla beraber on sarsıntı da- ha duyuldu. Bir küçük vapura ihtiyaç var ERDEK, 12 (Milliyet) — Felâ- kete uğrayan dört ada üzerindeki on dört köyün her ihtiyacını temin ve irtibatını tanzim etmek için kü- çük bir vapura veya bir istimbota ihtiyaç vardır. Mevcut kayıklar bu işi görmeğe kâfi gelmiyor. İstan - buldan nakil vasıtası bekleniyor. Zelzeleye uğrayanların sıhhi vaziyetleri Erdek zelzelesinden müteessir olanların sshhi vaziyetlerini gözden geçirmek üzere Erdeğe gitmiş olan Beyoğlu Erkek hastahanesi opera- tör muavini operatör Bay Sadrettin ve küçük sıhhat memurlarından Bay Mehmet dün sabah avdet et- mişlerdir. Heyet orada icap eden tedbirleri almıştır. ü büyük ikrami- yesini kazananlardan Bay İsmail Hak- hı bayiden ikramiyesini alıyor Tayyare piyangosu Talihlileri ii Büyük ikramiyeyi İstan- bulda kimler kazandı 18 inci tertip tayyare piyangosunun üçüncü çekilişi dün bitmiştir. Dünkü çekilişte büyük ikramiye kazanan 14465 numaralı biletin dört parçası Istanbul. İsmi, Bursa ve Kırklarelinde satılmıştır. Istenbulda satılan parçalardan biri. ni dün 180 kuruşa Çanakkale inhisar - lar memurlarından Bay İsmail Halkı tar. Çanakkaleden bayram © dolayısile (Devamı © mer sahifede) © - “ İ | ji” safhasını halletti Emlâk satışı Ziraat Bankasından alın- dı, bir komisyona verildi Bono fiatı yükseliyor Gayri mübadiller bundan evvel di- eklerini Maliye bakanlığına bildirmiş- werdi, Aldığımız ha- re göre, bu di- M ekler Maliye ba- sanlığı tarafından etkik edilmiş ve vir kısmı kabul © Sİ lilmiştir. "İ Gayri mübadiller itedenberi | Ziraat sankasından şikâ- || votçi idiler. Kaçak nalların satışı Zi- | sat bankasına bi- sakılınış ise de Zi- raat bankası bu iş- Bay Faik Nüzhet Je lüzumu O kadar meşgul © olamıyor» Gayri mübadiller Maliye bakanlığı» na verdikleri muhtrada Ziraat banka. sinin kaçak mallar gelirini O tamamen tahsil edemedikten başka gayet az mik- tarda malı satışa çıkardığından ve ay- ni zamanda bu işin getirdiği istifade ye nisbetle fahiş masraflar ettiğinden şikiyet etmişler ve bu işin Ziraat ban- kasından alınarak gayri mübadiilere ait bütün işlerle meşgul olmak üzere bir komisyon teşkil edilmesini ve satış işi- nin bu İcomisyona verilmesini istemi derdi. , Maliye bakanlığı bunu kabul etmiş- tir. Heyeti vekilece verilen bir karar mucibince gayri mübadil işleri Ziraat bankasından alınmıştır. Istanbul gayri du. Inkılâb dersleri m b : Maliye bakanı Bay Fuat mübadiller komisyonu mamile bir ko- misyon teşkil edilecek ve gayri müba. dillere ait bütün işler & bu komisyona verilecektir. Bu komisyon kaçak mallarin satışı (Devamı 5 inci sahifede) b Avrupada memleket ida- resinde fırkaların rolü Göze çarpan genel manzara çok fırkala- ın memleket idaresini güçleştirdiğidir C.H. F, Genel yazgan: Bay Recep Peker inkılâp kürsüsündeki dersleri» ne devam etmiş ve dün bitirmiştir. Bay Recep Peker dersin sonunda ta - lebelere veda etmiş ve bir buçuk ay sonra tekrar derse başlayacağını söy“ lemiştir. Bay Recep Pekerin dünkü dersini rakıyoruz? "Arkadaşlar, "Siyasal fırkaların yerlere göre de- ğil, programlarına göre mahiyetlerini gözden geçirdi Siyasal fırkalarm Avrupadaki tat- bik şekillerinden misaller vereceğim. Liberal devlet tipi çeş'tli fırkaları 'doğurmuştu. Bunların halk seçimi i- le aldıkları rey kendilerini parlâmen- toda temsil kıymeti veriyordu. Son zamanlarda fırkaları çok dev- letlerin idaresi ekseriyet fırkaları ile idare etmek arzusu hakikatte yerini kaybeder oldu. Zira millete gidilecek ulusun reyi- toplanacak, buna göre her parlâmen- toda ayni gayeleri takip edecek fır - Ka çokluğu olacak. Bunların reyine göre devlet idare edilecek. Bu tatbikte böyle olmatdı. Çokluli (Devamı $ inci sahitede), Proğramın tahakkukuna doğru Her yönde bacalar birer birer yükselmektedir 'Az vakit sonra memleketimiz iktısadi bakımdan başka bir çehre alacaktır 20 bin. amele birden iş bulacak “İ ge olmak üzere İ besi işlerini de türü İ sat evvelki gün İzmitten İstanbula gelmiştir. Bay Nurullah Esat, seneba» Bankanın Istanbul şu- teftiş edecektir. Bay Nurullah Esat bu gün Gemliğe Oruda taranmış il yapacak olan fabrikanın yerini & ir. Yeni sanayi programınm tahakku- ku için yapılmakta olan fabrikalar. inşaatı ilerlemektedir. İzmitte yapılmakta olan kâğıt fab- rikası şubat sonunda bitecek ve bu ay sonunda makinelerin montajına baş - lanacaktır. Kayseri pamuk mensucat fabr kasında da makinelerin montajı- na . Nazillide yapılacak (Devamı 5 inci sahifedei yy