January 15, 1935 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

January 15, 1935 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

“FİATI 5 KURUŞTUR Saylav seçimi Başlarken Ülkenin her yanından gelen du- yumlar, artık saylav seçiminin başladığını bildirmektedir. Halk ikinci se- çicilerin adları bir çok yerlerde halka bildirilmiş ve bir takımla- rında da seçim yapılmıştır. - İstan- bul'da ikinci seçicilerin kim ola- cağı da bugün; yarın belli olacak- ter. Sözün kısası, beşinci kurul- tay için seçimin başladığı söyle mebilir, Bir çok Avrupa ülkelerinde se- çim bir takım karışıklıklarla baş- başa yürür. Bundan dolayıdır ki, hükümetler seçimlerden Okorkar- lar ve çekinirler. Korkarlar çünkü bu ülkelerde birçok bölümler, bir çok menfaatlar vardır. Her bölüm kendi dileğini yürütmek i- çin kendi üyelerini saylav olarak kurultaya göndermek ister. Kanlı çarpışmalar olus. Öyle durumlar İ karşımda kalınır ki, parlâmenta- rizmden tiksenmemek elden gel- mez. Bizde seçim, her şeyden önce, rejime ve rejimi kurup yaşatana karşı bir inan işidir. Biz şimdiye kadar bu inan yolunda yürümekle hiç bir vakit aldanmadığımızı ve © ulusal gücün bu yol üzerinde el birliğinden yalnız ve yalnız fay- da bulduğumuzu gördük. Bizim için seçim bir fırka çar- Pışması değil, yurttaşların yük- sek bir ülkü üzerinde toplanmala- ri Atatürk'e, ulusun büyük ön. derine ve onun arkadaşlarma kar- şı olan imanı göstermektir. Seçim, bir yurttaşın en yüksek siyasal hakkıdır. Bir ulusun siyasal olgun- Tuğu seçim sandığına (giden yurt- taşların sayısı ile ölçülür, Seçime karşı ilişiklik göstermiyen uluş bu siyasal hakka değeri olmıyan bir ulustur. Buna değeri olduğunu, hem de büyük öndere inanı oldu- ğunu göstermek için her yurttaşm sandık başına koşması beklenir. Beşinci kurultay için yapılacak olan seçimi bundan önceki se- gimlerden ayıran bir değer de şu- dur ki, bu kez kadmlara da se- çim hakkı verilmiştir. Yüzünden kara peçeyi atarak temiz alnını açan Cumurluk, Türk kadınını bu yüksek ve en ileri amacına da ka- yvuşturmuş oluyor. Bu amaca ka- vuşan kadının bu gün başlıyan se- çime karşı yakm bir gönül ilişik» liği göstereceği ve büyük öndere karşı duyduğu şükran borcunu da ödeyeceği umulmaktadır. A. Şükrü ESMER Uluslar derneği Konseyin bu kez Romada toplanması teklif edilecek CENEVRE, 14 (A. A.) — Bazı ma- hafile göre, Halya uluslar derneği kon- seyini, önümüzdeki toplantılarından bi- sini Roma'da yapmağa davet edetektir. Evvelce hazı toplantılarını, Parit, Madrit, londra, Brüksel ve Roma'da yapmış 0- Jan konsey 1930 dan beri devamlı süvet- te Cenevrede taplanamkıtadır. Italyanm daveti henüz resmi mahiyet» te değildir. Konseydeki iki mesele CENEVRE, 14 (A. A.) — Uluslaram vas derneği konseyi tahdidi hakkındaki bugün bilhassa hu- im i İran » Irak ihti- lâfı ile meşgul olucak ve son bir kaç haf- ta zarfında az çok şiddeti artan Arnavut luktaki Yunan azlıkları meselesini tetkik edecektir. Adanada Atatürk heykeli Dört eek boyda» ki heykel şehre getiriliyor 4 ADANA, 14 (A. A) — Dökümü bi Milliyet buadı alıyor Sahip ve Başmuharriri * 9 uncu sene No. 3209 SALI Sarre Almanların... Siirt Meb'usu MAHMUT. 15 IKINCIKANUN 1935. Bay Maksimos Cenevreye gitti İlk haberlere göre netice Yeni siyasal durum Balkan yüzde 80 Almanya lehine Korkulduğu gibi Kati netice bugün belli ol hâdiseler olmadı acak. Almanya Fransa ile son ilişikleri temizlemeğe hazırlanıyor PAR rinden IS, 14, A.A, — Reuter muha- : Resmi Fransız mahafiline gelen ha- berlere göre, Sar'da Almanya lehine verilen reyler, yüzde 80'i bulmaktadır. bitirilmesi umulmamak - tadır. Bazı intihap müte- ( hassıslarma göre netice. | nin Grinviç saati ile 9 dan evvel anlaşılması ka bil değildir. Sant 20 de reyler ka- pandıktan sonra reisi sandıkları mühürlemiş - ler ve bitaraflarla iki rafm hazır bulunan mü- © messilleri mazbataları imzalamışlardır. Saat 21 den itibaren rey sandık- Jarı uluslar arası kıtala- rrnan muhafazasmdı kamyonlarla sevkedil » meğe başlanmıştır. Gazetler çıkartılmadı Hükümet komisyonu, plebisit — komisyonunun gösterdiği lüzum Üzerine bütün gazetelerin çıkma amı ve satılmasını yasak etmiştir. Alman cephesinin fi- kirlerini yazan Sarbruc- ken Zeitüng hileye mü- racaat ederek akşam ü- zeri hususi bir nüsha çı- karmış ve bunu gece ya- rısından evvel | evlere sonra a le e Gl Vİ Yale dır. Müşterek cephe mensuplarının da &yni suretle hereket etmeleri muhte- mel olduğundan salı günü polis kuv- vetleri pek müşkül vaziyette kalacak» lardır. Fener alayları yapmak için bir Saylav seçimi Cuma günü gedir. daha akşam hiç bir şenlik R Dom İnci ekledi) İst.da ikinci müntehip seçimi başlıyor İkinci müntehip namzetlerinin liste- leri yarın sabah bildirilecek İntihap teftiş heyeti hergün toplanarak Yeni saylav seçiminin çok yakın gün- lerindeyiz. Seçim hazırlıkları ilerlemiş bulunmaktadır. Alman yeni malümata göre, yeni saylavlar şubatın haftasında intihap edilmiş olacaktır. O vakta kadar, intihabatın bütün kanuni safhaları biti. rilmiş olacaktır. Onun içindir ki, saylav- ları seçecek olan ikinci müntehiplerin intihabına önümüzdeki cuma günlü sa - bahı başlanacaktır. e Istavbulda ikinci müntehip seçimi üç gün sürecek ve son kânun ayının 20 nci günü akşamı bit- rilecektir. Mülhak kazalarda bu seçim i- çin dört gün zaman bırakılmıştır. Ne kadar müntehibi sani çıkacak? Bu sefer, kadmlar da seçim işlerine karışacakları için, 400 vatandaşa bir i- kinci müntehip seçilecektir. Bu hesaba göre, lelanbül vilâyetinden 1634 ikinci müntehip çıkması kuvvetle bekleniyor. Kazalara göre, çıkacak ikinci müntehip adedi şöyledir: Adalar 13, Bakırköy 48, Beşiktaş 108, Beykoz 37, Beyoğlu 371, Eminâmü 178, Fatih 348, Kadıköy 119, Usküdme 113, Çatalca 80, Si Buradan 1634 müntehip çıkacak öv iy seçim işleri ile meşgul oluyor. Müntehibi sani namzetleri ba gün z ilân edilecek İknd müntehip namzet listesi bugün uluşları konseyinde bir kez gözden geçirilecek ATINA, 14 (Milliyet) — Dış işleri Bakanı Bay Maksimos e bulun. makta olan Türkiye Dış işleri Bakanı Bay Tevfik Rüştü Aras'tan C. gelmesi için bir telyazısı almış ve dün #renle Cenevreye gitmiştir. Anlaşıldığına göre, tahaddüs eden ye- ni siyasi vaziyetler © üzerine fevkalâde bir toplantı yapacak olan Balkan misakı konseyinde Bay Maksimos'un bulunması zarari görülmüştür. Yunan Dış işleri Bakanı yola çi evvel, Başbakan ve Milli Müdafaa Bakanı ile görüşerek, Cenevrede konuşulacak meselelerin esas ları üzerinde mutabık kalmıştır. İran - Irak sınır İran Başbakanı Cenevrenin kararından emin görünüyor TAHRAN, 14 (A. A) — Başbakan Furugi Han İran - Irak ibtilâfi bakla da o medliğte yapılan bir istizaha cevap v rerek demiştir ki: “. Ulüzlar © der heğina (dalma mü sait ve Cenevre Ku rununun adalet ru huna ve kendi istek lerinin haklı bulun duğuna güvesi “ola Iran, tahkikatın ken disi tarafından taz yil harekâtında bu anulmadı ğini edeceğine intizar et - edeceğine intizar et » FURUGI HAN mektedir.” Furugi Han ibtilâfm bir tarihçesini yaparak bunun İran ile Osmanlı İmpara- torluğu arasında O hududa tesbit çden 1913 protokoluna ait bulunduğunu ve fakat bu protokolün muteber İranla Afyon anlaşması Başlanan konuşmalara bugün devam edilecek Türkiye ile Yugoslavya arasında ale devan. İ edilmektedir. Dün & * çan murahhasları ik Iran murshhasları mese - BAY ALI SAMI leyi tetkik edecekle » * ka hallikaten acıkhıbir ; Milliyetin yeni adıdır : 2318. Yan işleri müdürü « 24319 Matbaa 1 24310 Felâketzedelerden bir grup Marmara nahiyesinde kurulan çadırlar ve barakalar önünde Felâketvetahribat tahmin edildiğinden çok büyüktür Tetkik hey'eti Reisinin beyanatı Anlaşamamazlığı | Her yandan aç ve açıkta kalan felâ- ketzedelere yardım ediliyor BANDIRMA, 14 (Mil liyet) — Zelzele mmta- kasmda tetkikat yapan iç isleri bakanlığı teftiş heyeti reisi Bay Sabri Çıtak Ankaraya gitmek üzere buradan geçti.Ken disile görüştüm. dedi kiz Halkın heyecanı bi- raz azalmıştır, Hükümet yardım için lâzım gelen tedbirleri | almıştır. İlk yardım olarak bin lira getirdim. Felâkete uğrr yan bütün köyleri gez- dik, Gördüğümüz mamta. ! hüldedir. 250 çadır verildi. Sıhhi ahval iyi dir, Feliket görenlerin bundan sonra hastalanmamaları için tedbirler alın» tar, “BANDIRMA, 14 (Milliyet) — Ban- dırmalılar, felâket gören yurttaşlara .ardım için bir komite ir, Komite Bir bayanmame Be- Semi pi emsali, eee in Ze “5 3 görenlere söylenmekte- Gir: Korkma müteetir olma. Bandırma- dahi kardeşlerin seni kurtaracak ve se na yardım edecek, Beyanname üzerine bir çok yar « dimlar yapılmaktadır. Bandırmadan Aron kaptan yıkılan şarap (fabrikasının önünde ve bir portresi şimdiye kadar başlıca 3000 ekmek, 50 çuval un, 3000 adet kereste, Hilâlir aahmer 300 lira göndermiştir, Erdekliler 3000 ekmek, Günan 1000 ekmek, 28 çuval un, 26 teneke kavurma, 30 hasır göndermişlerdir. tüci esnaf ta yardım için para sdütmişlürdü Bu arada göndermişlerdir. Bay Yakup, tüccar Erdekli Bay Ali Halil, Erdekli Bay Zekâi Rasim, ku. tucu Bay Salamon, terzi Bay Medel - yo, tuzlayıcı Bay Andon Panayol, tüa cardan Bay Kozma, Bay Kanaki, tuz- layicı Bay Kaleva, Hamemcızade Bay (Devamı 7 inci sahifede) Kalp gümüş lira yapan- lar yakalandılar Yeni gümüş liraların darbına devam edilmek- tedir. Şimdiye kadar pi- yasaya iki milyon Tira İeri asıllar vik edildiği gayi olmuş sini #öyliyerek ayrılmışlardır. Müzake- | tor. Bu k yata bugün devam edilecektir. cak ib terse günü ları taklit etmişler ya Ba Al Sr din gazetecileri yk o | paraları eğe el i Mask rüşlerinde yakalanmış » çı ran mutahhasları ile şimdiye ke- | lardır. Piyasada sahte dar vaki olan konuşmamızdan milbinim. | gümüş para yoldur Yapılan sahte ki- Bu müzakerenin itilâf ile neticelenece- Fini ümüt ederim. Iran Türk - Yugos- Hav afyon bürosuna iştiraki esasen mu- karrerdi, Murahbasımız Irana gittiği za man bu mesele kararlaştırılmıştı. Bunun üzerine hükümetimizin muvafakatı ile Iran mürahhaslarmı Istanbula çağırdık. Yarın müzakereye devam edeceğiz. Soviyetlerin de afyon bürosuna işti- raki mevzuubahistir, fakat biraz sonra, gamma ilin eler e “| Musul petrolleri Cuma günü intihabat başlayacağı içi e Hik Fırkası vilâyet eler iy türlü tedbirleri edbirleri almış bulun borak arın kolaylıkla reylerini kullanmaları çin sandıkların bulunacakları yerler de yarınki gazetelerie ilân edilecektir. Sandıklar nerelere konacak? Kanuna göre, her nahiyede bir rey sandığı bulunur. Fakat, vatandaşların u- zak yerlere gitmemeleri için, sandıklar halkın ayağına götürülecektir. Onun İ- şindir ki, birçok kazalarda, bilhassa ür fonu kalabalık olan mtakalarda itibari nahiyeler ihdas edilmiştir. Bu vaziyete göre, bir kaza içinde bulunacak sandık- ların miktarı bazı mıntakalarda 20 ye kadar çıkmaktadır. Medeni haklarını ve vasifalarini mülâsik ela Tiözk usinmdnn. Denize akıyor . Ray tandıkları Mardan Pe yerleri bell olmuştur: Vatan. İrak kralı bugün boruların küşad resmini yapacak . — rak Hera, LONDRA, MA. — İrak kral Kerkük'te, kuyularını Akdeniz'e bağlıyacak olan boruları açacaktır. Bu boruları, Fransız, İngiliz, Amerika ve Holanda sermayele- rini bir oraya getiren “İrak petrolları ü- Taslar Arası kumpanyası,, yaptırmıştır. Bofunun uzunluğu | 1.200 ildir, 10.000.000 İngiliz lirasına yapılmıştır. Kerkük'ten Hadita'ya kadar olandan i- ki misli uzundur, Hadita'dan Filistin'e Hayfa'ya doğru bir kol ayrılmakta, şi: mâl kolu Lulnan kıyılarına, Trablus'a ralar beş tanedir. Kalpazanlar bu beş dame sahte liradan ikisini piyasaya sürmeğe muvaffak olmuşlardır. Di - er üçünü sürmeğe muvaffak olama- 'dan yakalanmırşlardır. Piyasaya sürü- se z miştir. Hi kalpazan da yakalanarak Adliyeye verilmişlerdir. Müddei u - mumilik bunları birinci istintak dal » İki serseri beş tane kalp lirayı sürmek istediler ve hemen tutuldular Ga hâldemi Bay Ramazan haklarında tevkif kararı ver iştir Tevkif edilen bu kalpazanlar sah- Sovyet sanatkârlarının resim sergisi bugün Güzel sanatlar akademisinde açılıyor. Resmimiz teşhir edilen tablolardan bir kaçını gösteriyor. Yazı e RE