16 Ocak 1935 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

16 Ocak 1935 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Milliyet bu adı alıyor FIATI 5 KURUŞTUR Sar Almanya'ya Dönerken Sar'da yapılan plebisit ile Av- Tupa genel barış bakımındanen İl büyük korkuyu atlatmış oluyor. Dün gelen telyazıları - plebisit İğ sonunu bildirdi: Sar'ın Almanya- ya katılmasını istiyenler yüzde İğ doksanı geçiyor. Şimdiki duru. İğ mun sürüp gitmesini istiyenler, bütün Sar'da ancak 46 bin kişidir. Fransa'ya rey verenler ise iki bini çok geçmiyor. Seçimin yapıldığı seksen kadar yerin hepsinde de Almanya'ya katılmak istiyenler kazanmışlardır. Almanların ayrı ayrı ber yerde kazanmaları, Al manya ile Fransa arasında bir an- laşamamazlığn belirmesine yer bırakımıyacağından barış bakımın- dan çok iyi olmuştur. Çünkü bir takım yerlerde şimdiki uluslar ara» sı çevriminin sürüp gitmesini isti- yenler kazansalardı, Fransa bu yerlerin Almanya'ya katılmasma engel olmıya çalışacaktı. Gerçek #rsajiles andlaşmasında bu ple- bisit işi için, on beş yıl uluslar ara- $ı altında kalacağı, on beş yılm s0- nunda plebisit yapılacağı, ulus- lar derneğinin de kanunun bu ple- E bisit ile gösterceği dileğe uygun olarak Sar'ın bütününü veya bir parçasını Almanya'ya katmayı kestireceğini yazmaktadır. Fransa bu maddeye dayanarak Sar'ın par- çalanmasını istiyebilirdi. Almanya ise, Sar'ın parçalan- maz bir bütün olduğunda ayak muş duruyordu. Almanların her yerde kazanmaları iki uluş arasın- da yeniden bir anlaşamamazlığın sıkmasına yer bırı 3 Plebisit bitmekle beraber, Sar tir. Sar'ı yasi verecek o- lan plebisit değil, uluslar deme- idir. Plebisiti bu korüm. me Talan öl lerini anlıyarak ona uygun bir bi- çimde ve yapacağını kestirmektir. Şimdi uluslar derneği Sar'lıların dileklerini anlamış olduğundan ül- kenin bütününü o Almanya'ya ve- recek. Ancak vermezden önce ya- pılacak bir takım işler vardır. Sar madenleri Versailles | andlaşması ile Fransa'nın malı olmuştur. Al £ manya'nın bunları satın alması gerektir. Sonra Sar'ın Almanya'ya katılmasma karşı çalışanlar var. dır. Bunlarm korunması da ulus- Jar derneğinin kendi üzerine aldı- ğr bir yükümdür. Şunu söyliyelim ki, bütün bu işler üzerinde Al manya ile Fransa plebisitten önce * anlaşmış bulunuyorlar. Baron A- loisi'nin başkanlığı altmda Roma- da toplanan üçler “komitesi, Sar Almanya'ya katılacak olursa ne yapılacağını ince uzun araştırmış ve vardığı şu kesimleri Almanya- ya da onaylatmıştır: 1 — Almanya Sar'deki kömür madenleri için Fransa'ya do- kuz yüz milyon frank vere- cektir. Bunun bir parçası kö- mür olarak verilecek, geri kalan da yıldan yıla öde necektir. Almanya, bir yıl içinde bü- tün Sar'lılar arasmda hiç bir din ayrılığı gözetmemeyi, Sar'da yaşıyan hiç bir kim- seye, plebisitte karşı rey verdi diye kötülük yapma- mayı adamıştır. Bu söz ile Sar'daki dört bin kadar ya- hudi ve Hitler. rejimini be- ğenmedikleri için katılmaya karşı yürüyenler korunmak istenmiştir. Almanya Sar memurlarının tekaüt haklarmı orka Plebisit yapılırken çıkacak olan zorlukları dinlemek i çin bir mahkeme kurulmuş” tu; bu plebisit mahkemesi, bir yıl dağılmıyacak ve Sar- lar için Almanya'nın tanı- ğı hakları koruyacaktır, yor ki, Sar işile uğr. üçler komitesi, her şeyi düsün. müştür. Bundan sonra artık Sar'ın hiç bir sarsıntıya yer vermiyerek durgunluk içinde Almanya'ya geç- mesi beklenebilir. Sar'ın Almanya- ya geçmesile Fransa ile Almanya arasındaki bütün işler de bitiyor Sahip ve Başmuharriri : uncu sene No. 3210 ÇARŞAMBA 16 IKINCIKANUN 1935 Sar Almanyaya döndü Uluslar derneği Sar'ın Alman- lara teslimine hazırlanıyor Şehrimizdeki Almanlar dün bayrak çektiler, konsolos. hanede bir suv len nutukta başbakan Bay Hitler son on beş s8- ne zarfında gösterdikle- ri cesaretten dolayı teb- rik ettikten sonra demiş- tir ki: — Sizler unutmıyas taksmız ki, biz dünya sulhünü muhafazaya ka tiyen azmetmiş adamla. © rız. Almanyanın beraber liğini temin için her şeyi yapacağız. Fakat barışı tehlikeye düşürebilecek olan her şeyden çekine- ceğiz. Bundan sonra Hitler disiplini muhafaza lüzu- muna işaret etmiş ve ilâve etmiştir: — Bu hâdise 20 sene evvel birbiri üzerine atılmış olanları barıştırmağa doğru en kati bir adımdır. Sizler bu gün anavatan olan Almanyaya avdet etmiş bulunuyorsunuz. Artık Alman. | Mi | Sarre'da Almanyaya katılmak istiyenler re- ye hazırlanırken yanm Fransa üzerinde hiç bir arazi mutalebesi kalmamıştır. Bizler Al» manya için müsavat ve emniyeti ko » rumak hususnda kati karar vermiş ol- makla beraber ulusların tesanüdüne (Devamı 6 iner sahifede) Buğday satışıişleriüzerin- dekitetkiklerinilk neticesi Tahkikat bitinceye kadar müdür “B.Ahsen'e izin verildi Umumi müdür B.Kemal Zaim istifa- mı ediyor? - Müsteşarın beyanatı Zirast bankası Istanbul şubesinin buğday satışları için tultuğu © hesap ve muameleleri gözden geçirmek üze- re, Ziraat bakanlığı müsteşarı Bay A- bf Bayındırın reisliği altında teşkil & dilen komisyon teftişlerini bitirmiş ve kannui tahkikata başlamıştır. Komisyon, on beş gün © süren bu teftişlerde, anbar ve depolardaki buğ- dayların kayıtlarına göre mevcut olup olmadığını, silolarda temizlenerek Av. rupaya ihraç olunan ve satışları İstan bulda yapılan buğdayların hesaplarımı, Tekirdağ ve Uzunköprü anbarlarındaki bir kısım buğdayların Istanbula getiri- Bp un yapılması vaziyetine &it muame- lâtı ve Anadoludan Haydarpaşaya ya” pılan buğday sevkiyatı işlerini inceden Bay Ahsen dar makamlara bildirilmiş ve dünden itibaren de tahkikatın kanımi cephe den derinleştirilmezine başlanmıştır. Diğer taraftan tahkik komisyonu » Dun gördüğü lüzum üzerine, buğday satış beyeti reisi bulunan Zirant ban» kası Istanbul şubesi müdürü Bay Ah- rmaların sonuna kadar izin mu? Hitler, bir söylevinde, Alman- ya ile Fransa arasında toprak ü- zerinde Sar'dan başka hiçbir an- “laşamamazlık olmadığını bildir. mişti. Hele şu anlaşamamazlık ta ortadan kalkıyor. Ancak şimdi Almanya başka bir amacına ulaş- mak istiyecektir. Bu da belik (3i- lâh) beraberliğidir. Gerçek Al manya 1933 yılı ilk teşrininde u- luslar derneği ve beliksizlenme konferansından çekildikten sonra | | kimsenin ifadelerine müracaat edilmiş, kendilerinden sorgularda bulunulmuş - tur. Ziraat müsteşarı Bay Atıf Bayındır, tetkiklerin seyrini soran bir muharriri- ,,7“— Arkadaşlarımızın teftiş kısmı bitmiştir. Şimdi kanuni tahiikatla meş- gul olunuyor. on beş gün daha süreceğini umarım.,, Müsteşar, Ziraat bankası umum müs dürü Bay Kemal Zaimin istifa edeceği yolundaki haberler hakkında hiç bir ma- lümatı olmadığını söylemiştir. Bay Kemal Zaimin istifasi şayinsı, benüz teeyyüt etmiş değildir. kendiliğinden beliklenmektedir. Son yıl içinde bunu gizlemiyor bile. Ancak Versailles andlaşma- sına karşı olan bu o beliklenmeyi Fransa tanımamıştır. Roma iş melerinde Mussolini de Fransa'nın yoluna girmiş görünüyor. Sar işi ortadan kalktıktan sonra şimdi Almanya'nın belik bakımından tanıtmıya çalışması A. Şükrü ESMER Siirt Mebusu MAHMUT. Hitler bir söylevle Sarlıları kutluladı En son netice Almanya 477,109, Fran sa 2,124 rey aldı! SARREBRUK, 15, (A.A.) — Sar'- da verilen reylerin umumü neticesi: Almanya için 477,109 Rey Statüke için 46,513 Rey Fransa için 2,124 Rey 2,246 Rey SARBRUK, 15 (A:A.) — Rey sa- hiplerinin yüzde 97,9 u rey vermişler» dir, Almanya lehine verilen. reylerin nisbeti yüzde 90,8 dir. Statüke İeliine tey verenler yüzde 7,87, Fransa lehine rey verenler de yüzde 0,4 tür, Gümüş paralar Taklit edilemez Maliye müsteşarı bir çok işleri izah ediyor Liman şirketi kadrosu - mali teş- kilât - mübadil bonoları Bir müddeltenberi şehrimizde bulu- Ban Maliye müsteşarı Bay | Faik bir knç güne kadar Ankaraya dönecektir. Bay Enik, dün öğleden sonra Darp- haneye gitmiş ve yeni gümüş paraların basılması işlerile meşgul olmuştur. Bay Faik, dün kendisile görüşen bir irimize eruhtelif işler | hakkın da şu beyanatta bulunmuştur. Maliye iyidir « — Istanbul maliyesi için haz (Devamı 6 ıncı sahifede) Yunanlılarla Askeri mukavele ii Atina gazeteleri aramızda- ki görüşmelerin haylı ilerlediğini yazıyorlar Atina gazetelerinin verdiği habere göre dış işler bakanı Bay Tevfik Rüş- 4 Aras, Atinayi ziyaretinde, Türkiye ile Yunanistan arasında bir askeri ma. kavle akti hakkında Türkiyenin nok- tai mazarını Yunan hükümetine bildi. Atina gazetelerine göre bu muka- ta müzakerelerin çok ilerlediğini beyan etmektedir. Tevfik Rüştü Arasm avde- tinden sonra iki hükümet (& srasmdaki mesai birliği şartlarınm O teferrüatını tesbit için erkânı harbiyeye lâzım gelen talimat verilecektir. Müzakerat bilhas- sa Trakya müşterek hududunun tahtı temine alınması etrafında cereyan et- mektedir. Fırkada Yeni çalışma Bay Refi Celâl Bayar Halkevi reisi oldu Istanbul halk fırkası vilâyet idhre liği idare heyeti baş- kanı Bay ODr. Ce malin emrinde ©- (il lacaktır. şefi Ahmet Kara, mu- Bay Refi Celil basebe şefi Necip Ser- Bayar den geçti, hukuk şe- 6 Faruki, Fırkanın kültür şubesi olan halke- i başkamlıj da fırka idare Hayali azmsindan Bay Radi Celil Bayar Milliyetin yeni adıdır İkinci Tekeş Matban 24310 Seçim Cuma günü müntehiplerin lis- : 24318, Yazı işleri müdürü « 24319 telerini neşrediyoruz Seçimin Cuma sabahı beşlayıp üç gün sürmesi kararlaştı... İkinci müntehip seçimine cuma sa- bahı başlanıyor. İstanbuldan seçilecek 1434 ikinci müntehibin adlarmı bu - gün sıra ile yazıyoruz. Bir kısım adla- ri yazmağa, yarm devam (edeceğiz. Rey sandıklarının yerleri de tesbit €- dilmiştir. Sandıkların nerelerde bulu macağını yarmki sayımızda neşrede » Seğiz. Kazası Eminönü Nahiyesi Beyazıt Agâh Levent İstiklâl hivesi müdü - İstanbuldan 17 saylav çıkacak Istanbul Saylav seçimi teftiş heye- tinden: Söylap seçimi için yapılan nüfus yazımında İstanbul ve mülhakatında 675913 nüfus tesbit edilmiş olduğun- dan intihabı mebusan kanununun ba- $ı maddelerinin — değiştirilmesine ve kanuna bir madde ilâvesine dair olan 5 birincihânun 934 tarihli ve 2598 nu- maralı kanuna göre İstanbul vilâyeti- nin on yedi saylav çıkarması gerek - mekte olduğu anlaşılmıştır. rü, Ali Rıza Umumi meclis azasından (Doktor), Ali Rıza Avukat, Aliye Fe- rit Seydan, Dr. Burhan Alaca Maarif sıhhat müfettişi, Behice Dr. Talât Oz- Cc Eminönü © belediye muhasebecisi, Emin Ihsan, Ali Rıza, İkinci müntehip namzedi gösterilen- lerden: Bay Edip Servet, İbrahim Alâattin, Asım Us, Akil Mahtar, Hakkı Tarık Us Fadıl Tüccar, Dr. Ferit Seydan İstan bul Tephirhanesi doktoru, Kâzum E- minönü temizlik işleri memuru, Halil Nimetullah Oztürk Haydarpaşa lisesi muallimlerinden, Hasan Gümrük w- mum muhafaza müdürü, Hatice Raif Tek, Hüsamettin Fuat Diş doktoru, Hüsnü Kösele taciri, Ibrahim Miralay mütekaidi, Otelciler cemiyeti reisi, Ih- san Mukbil Inhisarlar Istanbul başmü- (Devamı 7? inci sahifede) Fırka kongresi dün son toplantısını yaptı Teşkilâtın hükümetten, belediyeden istediği şeyler nelerdir? Yasada bazı değişiklikler isteniyor Fırka kongresinin dünkü toplantısından muhtelif intibalar Cumhuriyet Halk Fırkası vilâyet dün öğleden sonra, saat 15,30 zinde devam Öz türkçe yazı örnekleri lerinde Bay Tevfik ve Meki Hikmet vardı. Geçen toplantı zaptı okundu. Bay Avni Yağız bazı tashihler yaptı. Za- bit kabul edildi. Bundan © sonra kon. (Devamı 6 ıncı *sahifede) TÜRK SÖZLÜĞÜ Türk dili sözlüğünü anıklamak için Ankarada toplanan Kurum, her gün da- ha artan bir verimle, durmadan “çalışı yer, Dünki avaş yavaş bir çığ giki büyümektedir. Yeşil örtülü bir sa başında, her türlü şatafattan uzak, bize bir kılavuz anıklıyor. Şurası da bilinmek gerektir ki bu işte hiç bir adım rasgele atılmıyor, hiş bir kelime özlü bir bilgi süzgecinden geçmedikçe sıraya | girmiyor, hiç bir düşünce en arı bir özellik içinde yuğ * rulmadan kılık almıyor... Bu işin sonunu inan ve güvenle beke. e ay bu işe sarılmış olanlar dilimiz bozulu- yor korkesile yürek çarpıntım duyan - lar kadar Türktürler; ve çünkü bu ku- ramda çalışanlar - en azı - onlar kadar türkçe bilen ve seven Türk yazmanla- rıdır. Bu Türk çoculdarınm ne bilgilerin. den ne de duygularından kuşkulanmağa hiç bir hakkamız yoktur. lanabileceğim tek şey her eline makas alanın dit kumaşını kesip her iğne deliğinden iplik geçirebilenin ken- dini terzi sanmağa kalkışmasıdır. Bun-