28 Ocak 1935 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

28 Ocak 1935 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Milliyet buadı alıyo: ATI 5 KURUŞTUR.. Japonya “ apmak istiyor ? 1 ld şova m uluslararası geçi- ör erine bir araştır- al wi araştırmayı gi yelerde büyücek © bir bitik biçi dıy, Pasan bir Amerikalı, Japon anla, Asımın dönüm yeri olarak Bela, Göstermekte 1 — Ge- Na. ye 2 — 1921 yılında İngi- Darı, Apon antlaşmasının bozul- İİİ yilindan önce ve hele'ge- Uran? başlamadan,» Japon-dış lar, , m amacı, Avrupa uluş 1 VE birlesi önle eps İs ya Pirleşik Amerika ile birlik- A i. Genelaavaşta batı Pa uluşları ve sonra da birle- rika, Almanya ile uğraşır- yaş Ponya uzak doğuda kendi ve süel durumunu pekleş- Fişi, Zak doğuda Japonya'nm İş, Sesine karşı, Avrupa uluş- a ika © güçsüzleştiler. ipl bera Japonya'nın uzak “gel e islediği gibi yürümesine İnç, olan bir bağ vardı: 1902 yı nay apılan İngiliz - Japon and- iha 1921 Waşington deniz si- anma o konferansmda bu da bozulduktan sonra, Mkayaponya başına buyrukluğu- ; ve uzak doğuda bildiği ii Yürümeyi kestirdi. o Gerçek Mad lind deniz silâhsızlanma Vak imzalanırken, bir de Bibi kal, istatükosunun olduğu Rüy, alması için andlaşma yapıl. ta il, Arcak Japonya bu andlaş- ve , © kendini pek bağlı görmedi iy zak doğuda yayılmak ve ge- için sırasını düşürmeye 1921 yılmdan sonraki rası geçimi de Japonya'- ti,» dileklerinin yerine gelme- ni idi. e Amerika, İ iş şeri kendi sırları, içine çekil. ii ir işe © karışmıyacağımı Morg Sonra da büyük bir öko- hş X sıkıntı içinde ne yapacağı- atl irmış. Sovyet Rusya, kapit aşk, tlardan ekiniyor. İngiltere Ürdağ, lerle uğraşıyor. Uzak do- . statükonun si git « M giistiyen © uluşların her biri Ünye kine gücenmiş, yahut ta , omik sıkıntı içinde kıvrant - 143) “Aponya için gün doğmuştu. yılımda bir biçime getirerek ul, Ançurya'yı eline geçirdi. salar derneği, ne de dernek lunan büyük uluşlar, bu- Dağ olamadılar. Mağa Mançurya'nın bir parçası mu ileri sürerek, bitişik bir » Jehol'u aldılar. Şimdi de İçine doğru yürümektedir- nlar gelip, büyük Çin du- layanmışlardır. Pekin'den Üdy Yüz kilometre kadar uzak- Yak Bu gidişle Japonlar Çin”- diş, Sarısın ellerine geçirecekler- ak Japonya'nın uzak do - Bükü sıyasanın amacı ar- nemiyecek kadar açıktır. sayı ölen Baron Tanaka k. Görülüyor ki, Japon - rm, bu amaca doğru Kinğ tedir, Şimdiden Çin'e 8ö- ünletmiye başlamıştır. Ge- Japon dışbakanı Hiroto, Bönyaiği uzun bir söylevde, Ja Ancaj, in barış sry . tada * İişbakanıın o tör, Apon dileklerinin içyi Yor yi ektedir. Hiroto demek isti- Yürüny.Çin Japonya ile birlikte » Uluslar derneğine gü- li: Başka büyük uluşlar- şim ummamalı, Uzak ba- Pon gücünür çok büyük ol- m Da Bu, ne demek- ir ki, Çin dış ve iç İe'ny, nda hiç bir vakıt, Japon- h iy zünden çıkmamalı. Ja- bonyus sözünü dinlemeli. Bu, ya ka Çin'i koltuğu altına giniması demektir. Ve bu- çnkü gglitle de buna varılabilir. Aran, *Ponya' nın bu amacına at Ru kim engel olacak? So- il tali ancak kendi toprak- & bir tay, 19 yapılırsa, Japonya eniyi aşı göze alacağını söy- em i Amerika yalnız başına © karşı karşıya gelmek Many >: İngiltere'nin ile yüzlü bir Sahip ve Başmuharriri : Siirt Meb'usu Mahmut SOYDAN Bay Çaldaris ATİNA, 27 (Hususi muhabiri- mizden) — On iki adanm Kalim- nos a nda karışık vaziyet de » vam etmektedir. Adanın şehirle a- lâkası gene eskisi gibi kesiktir. Ro- dostan alınan malünrata göre İtal- yan kilisesi aleyhinde bulunanlar tevkif edilmektedir. Yunanistanda bulunan on iki a- | Yeki Oda Italyan aleyhtarlığı İtalyan elçisi Baş bakan Çaldaristen izahat istedi Sefir on iki adada sükünet olduğunu söyledi | Bay Çaldaris “ Bu sükünet verici haberleri» nize teşekkür ederim ,, demekle iktifa etti. © uncu sene No. 3222 PAZARTESİ 28 İKİNCİKANUN 1935. dalı gençler, ve bazı milli teşek « küller arasında İtalya hakkında hiç te dostça olmayan temayüller görülmektedir. On iki adalı genç- ler bu akşam Atina Üniversitesi. de Viozi tarafından İtalya hakkın- da verilecek konferansı menet - mişlerdir. Geçen akşam buradaki İtalyan mektebinin levhaları, camları ba- zı meçhül kimseler tarafından kı- rılmıştı. İtalya Elçisi de Rossi dün Başbakan Bay Çaldarisi ziyaret e- derek izahat istemiş ve şikâyette bulunmuştur. Başbakan sefire ver- diği cevapta ha in umumi ol. madığını, ehemmiyetsiz bir şey olduğunu söylemiş ve bunu yapan. larm tutularak cezalandırılmasıpı emrettiğini ilâve etmiştir. Bay Çaldaris bili larak hadisenin ileri geldiğini bildirmiştir. İtalya elçisi İstefani Ajansının bildirdiği gibi on iki adada tam bir intizam olduğunu beyan etmiş ve bunun üzerine (Bay Çaldariş kendisine: “— Bu sükünet verici haberle. rinize teşekkür ederim!,, demekle iktifa etmiştir. Dün Istanbulda yapılan ihtifalden intibalar ve orada bulunan Sarki Türkistanın Tür klerinden bir grup Dün yurdun her yanında ihtifal yapıldı Ankaradaki Tayyare ihtifalinde Baş. bakan İsmet Inönü de bulundu tifal nasıl oldu? Istanbuldaki ih Dün tayyare şehitleri ihtifali | senski gibi Fatihte tayyare şehitleri â- bidesinin bulunduğu Fatih parkında yapılmıştır. Dün havanın oldukça bozuk olma- sma rağmen parkın dört tarafındaki caddelere halk erkenden toplanmağa başlamıştı. Saat 13 buçukta davetliler birer bi- rer gelerek kendilerine ayrılan yerle- ri doldurmağa başladılar. Tam 14 te Merkez kumandanı ge - neral Fehmi hazırunu şehitlerin batı- rasına hürmelen süküta davet etti, Bo ru sesleri arasında bayrak yarıya iner ken toplar atıldı. Herkes sakin ve sessiz bir halde bir dakikadan fazla kaldı. Bu süküt belki dili: sükütu idi. Kalplerin, ha va şehitlerinin hatırası İle şiddetle çarptığı muhakkaktı. ” Gaya Siyah tüller ile örtülmüş âbidenin önünde dikilen çelenkler arasındaki i kürsüye ilk olarak tayyare yüzbaşılar rından Bay Tekin gelerek ateşli bir söylev verdi. Bay Tekinden sonra Yeşilköy tay- yare mektebi muallimlerinden Bay Bürhan kürsüye çıkarak tayyare te » miyeti namma söylev vermiştir. Ve ezcümle demiştir ki: — Bu âbide köklere yükselmek İs çin canlarını veren kahramanlar için dikilen bir âbidedir. Onlar canları verdiler fakat bizim kalplerimizde yaşıyorlar. Havada uçan bir Türk gen ci yaralanır da yere düşerse yere dü- şen yalnız onun cetedidir. Şerefi ve namusu gökte asılı kalır. Bir an sonra yeni bir Türk genci bir kartalın sir - lere uçar ve o şeref İğ ve namusu göklerde korur. Bay ndan sonra İstanbul kız lisesi müdür muavini ve edebiyat mu- allimi Bayan Cemile çok alkışlanan (Devamı. 7 inci sahifede) a tut dediği ve meli > ayrıca anlaşmak istediği bile söyleniyor. İngiltere'nin böyle belli olmıyan sıyasası Japonya'nın işine çok el- veriyor. Gün geçmez ki önce İn giltere. ile Japonya arasında bir andlaşma imzalanacağı ve sonra da bunun doğru olmadığı yazılma- sın. Bu yayımlar (şayia) Ameri- ka'yı da, Söviyet Rusya'yı da ay- n ayrı düşüncelerden ötürü kor- kutmaktadır. Bunun içindir ki Je- 2-2. ma hain hir valst amacından ayrılınıyarak, ile- riye © doğru yürümektedir. Dün Mançurya, bugün Jebol, yarin yu- karı Çin, sonra kim bilir? Avrupa | uluşları ve birleşik Amerika kendi kaygılarile uğraşırken, istediği $€- yi ve onu nasıl elde edebileceğini bilen Japonya, hiç durmadan ama- cna doğru yürüyor. Amerila'lıla- rın elli yıldan beri “Sarı korku” dedikleri şeyin anlaşılmıya baş'adı. A. Sükrü ESMER ne olduğu şimdi ! Vilâyet Meclislerinde Kadın üyeler Beşte bir olması kararlaştırıldı ANKARA 27 (Telefonla) — Yakında Fırkaca ilân edilecek olan Vilâyet Umumi Meclisleri öza namzetleri arasında beşte bir nisbetinde bayan olacaktır. Tevfik Rüştü Aras Dün geldi Atatürk dış işler bakanını kabul etti Tevfik Rüştü Aras Sirkeci istasyonunda Riyaseticumhur seryaveri ile konuşuyor Dış işleri bakanımız Tevfik Rüştü Aras dün sabah saat dokuz (o buçukta ekspresle Sofyadan şehrimize gelmiş » tir, Bakan Bay Tevfik Rüştü Aras is- tasyonda bir çok kimseler tarafından karşılanmıştır. Bakan Parkoteline misafir o olmuş öğleye kadar istirahat etmiştir. Oğke» den sonra da Dolmabahçe sarayma gi- derek Atatürk tarafından kabul edil. miştir, Bay Tevfik Rüştü Aras dün geceyi Park otelinde geçirmiştir. Bu akşam da Ankaraya gidecektir. Yunan bakanı ile yapılan temaslar ATINA, 27 (Milliyet) — Dış iş- leri bakanı Bay Maksimos ile birli te Cenevreye gidip dün geri gelen işleri bakanlığı siyasi işleri müdürü (Devamı 7inci sahifede) 20 bin yıl evel Amerikada yaşıyan Mogelların şehri i Mogol şehrinin bulunduğu Arizo- na mıntâkasını gösterir harita NOGALEZ — Arizona, 27 (A. A.) — Sonora mıntaka - smda meçhül bir şehir keşfe- dilmiştir. Bu keşif sayesinde, 20,000 yıl evvel (buralarda, Asyai kaynaktan gelme bir Mogol ırkın yaşadığı tesbit edilmektedir. Sovyet Rusyada Suikastçılar Yedi kişi yakalandı, as- keri hapishaneye atıldı MOSKOVA, 27 (A. A.) — Hükümet aleyhinde bir suikast teşkilâtı meydana çıkarılmıştır. Teşkilâtın Amerika birleşik hü- kümetlerinde de şubeleri vardır. Resmen bildirildiğine göre bu mesele ile alâkadar olmak üze- re yedi kişi yakalanmış ve as- keri hapishaneve atılmıştır. Milliyetin yeni adıdır rü Gene o facia! Müdür : 24318. Yazı işleri müdürü. 24319 Idare ve Matban : 24310 Cuma günkü kırıcı oyunun akisleri süryor İlk yapılacak iş sporun ve onun idare- sini ehil ellere vermektir En şöhretli kaleci ne diyor? İGalatasaray - Vela maçı hâ: sesi münasebetle spor muharri rimizin düşüncelerini dünkü sayı mızda heşrederken, spordan veya spor idareciliğinden yetişmiş ha- kiki sporcuların bu hâdiseler hak» İkmda düşündüklerini de, bugün- den itibaren, sırasile neşredeceği- mizi okuyucularımıza o vadetmiş» tik, Bunlar makale veya mülâkat şeklinde olacaktır, Bugün ilik ya- ztyı, milli takımını eski ve şöhretli kalecisi Ulvi bulu sını dercede Geçen “sene bir futbol o maçında yirmi: iki oyuncu, gözleri | kızmış bir. birlerinin gırtlaklarına atılmışlardı. Bin- lerce seyirci para verip futbol seyret. şmek için girdikleri bir stadda bir ma- halle kavgası © görmüşlerdi. O zaman, (cezri tedbirler) alındı ve bu gihi (şa- yanı esef) ve (çirkin) hâdiselerin te- kerrür etmiyeceği temin edildi. Cuma günü bacakları kiyotin gibi işliyen bir futbol takımı, karşısındaki oyuncuları ekin biçer gibi biçti... Gazeteler bir müsademe © havadisi verir gibi vak'ayi yazıyorlar: Biri ağır, ikisi hafif olmak üzere üç yaralı hastaneye kaldırılmışlar!, Galiba, gelecek sene bu (cezri ted- birler) sayesinde belki, yıllarca üzerle- sinde emek © sarfedilmiş bir iki Türk gencini kaybedece, Geçen seneki, Galatasaray » Fener- bahçe kavgasından — sonra bu gibi dü- zemsizliklerin nasıl yoluna konulabile - ceğini uzun uzadıya dnlatmış ve sporu- muzdaki düzenin, ancak sırasile teşki - lâtın, klüplerin ve oyuncuların ıslahile kabil olabileceğini ve ne şekilde hare - ket etmek lüzm geldiğini uzun uzadıya yazmıştık, Uzun senelerin, tecrübelerin, tetkik lerin muhassalası olan bu yazılar bir kuyuya atılmış bir taşın çıkardığı kadar bile ses vermedi. Gene herkes bildiğini okudu ve bus (Devamı 7 inci sahifede) Takas yolsuzluğu Mesul memurlar kaçakçı suçu ile takip edilecekler Buna ait tahkikat raporu bugün Baş- müdürlüğe veriliyor Tamamlandığını haber verdiğimiz. takas imal tahkikatı evrakı, bu- gün tahkik heyeti tarafmdan İstanbul gümrükleri baş müdürlüğüne verile - cektir, Bu arada tahkikata esas olan ve iki büyük kasa içerisinde saklanan vesikalar da baş müdürlüğe devredi- lecektir. Üzerindeki tetkiklerini bitirir bi » Girmez iş ihtisas mahkemesine intil edecektir. 42 memur ve taciri mesul gösteren tahkikat fezelekesinde, ta - kıymet biçen ko « 'n bir çoğuna büyük de yazılıdır. Diğer taraftan suçlu görülen me « murlar hakkında suç kaçakçılık ne « winden olduğu için doğrudan doğru - ya takibat yapılabilecektir. Tahkik komisyonu si Ray Ali Kemal dün kendisile görüşen bir mu- harririmize şunları söylemiştir: ”.— Kereste takas yolsuzluğunun yarm gümrük baş müdürlüğüne veri » lecektir. Yolsuzluk vaziyeti ve mesü- Başmüdür Bay Seyfi liyetler tamamile tesbit edilmiş bulun maktadır.,, a m mm Öz türkçe yazı örnekleri; (La Fontaine) in masalları 3 —İki arkadaş Vaktile Afrikanın Monomotapa deni- len obasında iki adam varmış. Bunlar bi- ribirlerini candan severlermiş, araların: da ayrılık gayrılık yokmuş, birinin nesi Var nesi yoksa ötekinin demekmiş. O İ Gbanın arkadaşları şimdikileri geride bi rakacak kadar bağlı yaşarlarmış. Her ne ise, gelelim masallarımıza: Bir sı bunlardan birisi yürek çar- pıntısiyle yatağından fırlayıp koşa koşa arkadaşının evine gitmiş, uşakları kal- dırarak arkadaşını uyandırmış; adamca- ğiz şaşkınlık içinde gözlerini “açmış ve ir eline kılıcını, öbür eline para kese- sini alarak orkadaşını karşılamış, daha ağzını açmadan: — Nen var arkadaş, demiş, yataktan kalkıp sokağa fırlamak senin için pek olağan şeylerden değildir. Bilirim ki uy- kuyu sever bir adamsın. Geceyarısı bu geliş nedeni? Kumar oynayıp varmı yo- unu mu kaybettin? Tasan bu işe, al ke semi, içindekiler senin olsun... Yokan bi- risiyle kavga mı ettin? Eğer bundan ö- Görü tasa ediyorsan, işte kılıcrm elimde, gideyim düşmanla dövüşeyim.. Yok bu değil de odanda yalnızlıktan sıkılıyorsan koynumda güzel bir halayık var, onu sar na göndereyim ister misin? — Hayır arkadaş hayır, tasam ne ©- dur, ne de bu... dediklerinin biçbirisin- * den zorum yok. Gösterdiğin sevgiden do» layı seni çok çok alkışlarım. Beni gece- nin bu vaktinde buraya koşturan nedir bilir misin? Biraz önce düşümde seni ta- salca gördüm; kendi kendime: sakın ar- kadaşım gerçekten tasa içinde olmasın, dedim ve koşarak yanına geldim. Gör- dün mü bu körolanı düşün yaptığını?.. Oğüt: — Şimdi sorarım size okuyucu» larım; arkadaştan hangisinin sev- gisi ötekinden © üstündür? Bu öyle bir sorgudur ki karşılığını bulmak z cak nede olsa sorup araştırılmağa de- ğer... Yeryüzünde — böyle bir arkadaş hktan daha tatlı ne olabilir? Bir arkadaş ki daha siz ona içinizi açmadan o sizin dileklerinizi arayıp buluyor. Böyle arka daşların yüreği değil bir düşten, bir hiç- ten bile çarpıntı duyar. Ismail Müştak MAYAKON