5 Nisan 1935 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

5 Nisan 1935 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

ingi.tere İngiltere, Rusya ile Almanya arasında hangisini tercih edecek- tir? Bugünkü uluslurarası düğümün açılması bu sualin halline bağl. dır! Rusyayı tercih Fransız, İtalyan bölü, mış olâcaktır ve o vakit Alman- ya için yelkenleri ( indirmekten ve Hitlerin kendisi için de düş - mekten başka yol kalmaz! Almanyayı tercih ettiği halde, Versay andlaşmasmnm bir paçav- ra olduğu ve beşeriyetin iki bera- ber kuvvet arasında bölüşülerek ardı arkası görünmiyen cehenne- mi bir yaşayışa mahküm olduğu 1 'akıa üçüncü bir şekil daha vardır: Hiç bir yana eğilmemek ve ortada sallanmaktır! . Fakat beşeriyet için bu yine kendisinin o cehennemi yaşayışa mahkümi- yeti demektir. Ingiltere için Rusya ile Alman- ya arasında tereddüt etmek için sebepler vardır. Ingilterenin tarihi has- mıdır, İngilizler, bütün refah ve saadetlerini, şarktaki mevkileri - urlar. Bir an için Hin- şıya durmaktadır. İki yüz senedenberi İngiltere - nin bütün dış siyaseti (Rusyanın fazla ilerlemesine meydan ver - ten düşmüş olan Ruslar ile ko- layca anlaştılar ve İranı arala - birleşerek, Almanyaya karşı sa - Savaştan, İngilterenin bu iki ra - kibi de oldukça ezilmiş, yıpran - mış ve güçten düşmüş çıktılar. açilere artık geniş nefes alabi - , Fakat Rusya, maddeten ezil - miş ve yıpranmış idise de, savaş - tan elinde müthiş manevi bir kuv- vetle Şıkmuştı: Komünizm ve Ko- münizmin bütün ezilen ve döğü - len uluslara vadettiği © kurtuluş beşareti! Müstemleke £ siyasetini tel'in ediyor, ecnebi boyunduru - ğu altında ezilen budunları kur - tuluş için mücadeleye çağırıyor ve kendisinin de onlara yardım ©- deceğini söylüyor. Yeni Rusya başlangıçta bu pro- | pagandayı — durmaksızın ve bü- tün vasıtalar ile yayıyordu: Bir çok yerlerde kalkınmalar, dep - renmeler yâptırmağa muvaffak o- luyordu. Herkesten artık, kendisine do- kunan bu propagandaya karşı In- giltere tabiati ile vaziyet alıyor ve iki memleket arasında eski hu- sumet yeniden başlıyor. İngilte - re yeni Rusyaya karşı engeller çıkarmak için, dünyanm her ta - rafında elinden geleni yapıyor- du. Arabistanda Osmanlı impa- ratorluğu nasıl yıkıldı isimli ta. sihi tefrikamız bugün beşinci famızdadır. İçtimai bahisler ve Rusya Fakat bu aralık, Almanya da yavaş yavaş kendisini toplamağa başlıyor. En son Hitler çıkıyor. Hitlerin kurduğu rejim ( yaydığı fikirler, İngilterede olduğu kadar hiç bir memlekette nefret ve hu - diktatörlüğe şı besledikleri nefrettir. İkincisi de, Almanların eski hali gene ye- rine götürmek istemeleri. İngiliz- ler Almanların teknik O alanında ne kadar korkunç bir rakip ol - duklarını umumi sayaşta gördü - ler: Biraz daha Alman denizaltı gemileri, İngiltereyi açlığa mah - küm edecekti, Bu kere Almanlar, deniz kuvvetlerini diriltmeğe ko- yuldukları gibi, bilhassa (hava kuvvetlerini zorlandırmaya baktı- lar. Anversten OLondrayı topla- mağı düşünen Almanlar, bu kere Hamburg'dan uçurdukları tayya- reler ile, bir kaç saat içinde Lon- drayı alt üst edebilirler! Bu süretle gerek Rusya ve gerek Almanya yine iki eski ve korkunç rakip olarak İngiltere nin karşısına çıktılar. Şimdi mesele şudur: Bunlar - dan hangisini İngiltere tercih e- decektir? Ve daha doğrusu: Bun- lardan hangisi İngiltereye gele - cek için teminat vererek kandır. mağa muvaffak olacaktır, ve ya- hut İngiltere hangisinin temina - tma inanacaktır? İngiliz o Dış Bakanmın Berli- ne zirayeti, verilen haberlere gö- re, bir netice vermemiş ve binaen- aleyh Almanların verdikleri temi- nata İngilizlerin inanmadıkları an- aşılıyor. Bunun tersine | olarak diğer İngiliz nazırının Moskovayı ziya- reti, gene alınan haberlere göre, iki devlet arasmda anlaşmak im. kânı olduğu neticesini vermiştir. Ve filen de bugünkü Rus hüküme ti, bir kaç yıl evvelki (siyasetini oldukça değiştirmişe e benziyor: İçeride, Komünizm esaslarını tat- bikte eski sertliği, artık göstermi- yor. Yeni almış olduğu bir sira tedbirler ile, sağa doğru meylet- meğe başladığı anlaşılıyor. Dış si- yasetine gelince; burjuva devletler le anlaşması, uluslar o derneğine girmesi, artık başka karşı propaganda yapmak yolun- dan da dönmüş olduğunu göster- mektedir. Bütün bunlar, İngilte- renin Rusya ile anlaşabilmesini kolaylaştıran alâmetlerdir. Buna bakmıyarak, şimdiden hiç bir hüküm vermek caiz değil dir. İngiltere için üçüncü bir yol dahi vardır: İki hasım grupları birbirine karşı bırakarak uzaktan seyretmek ve hakem mevkiinde kalmak. Bu tarz onun an'anevi siyasetine de uygundur. £ Fakat o zaman da beşeriyetieki karışık. lığın artması ve devam elmesi de- rar gören gene İngilterenin eko- nomisidir. Her şey, İtalyanın Streza şeh- rinde yakında İngiliz, Fransız ve Italyan devlet adamlarının toplan- malarından ve görüşmelerinden sonra anlaşılacak Bu toplantı - dan alınacak netice, İngilterenin hangi yandan olacağını göstere- cektir: İngiltere - Fransız, İtal yan Rus grupuna yanaştığı halde, harp olmadığı gibi, buhran ate - şinin de izalesi başlangıcıdır ! Yanaşmadığı halde harp olmasa da, buhran ve ateşin azami de - recede artması demek olacaktır! Ağaoğlu Ahmed pm uluslararası panayırı hazırlanıyor IZMIR, 4 (Milliyet) — İzmir w luslararası panayırı faal komitesi bu - gün toplandı. Toplantıda belediye fen heyeti rezsinin bu sene yapılacak yemilik- ler hakkında hazırladığı esaslar üzerin- de görüşüldü . Panayır bürosu teşkil diyede faaliyete başlan. Vali general Kazım Diriğin lığında umumi bir komite beşkil edil - di. Komite gelecek perşembe günü top- lanacaktır ldi. Bele - HEREKE İDOKUMA FABRİKASI Kumaşlarınm terbiye ve ıslâhı için Almanyanın meşhur bir o mütehassisım getirtmiş ve yeni kumaşlarını piyasaya sevketmekte bulunmuştur. Yazlık kos- tümlerinizi ancak Hereke kumatmdar | yapınız ve Herekenin çıkaracağı yoni Paltolukları bekleyiniz, devletiere | mektir ki bundan da en ziyade za- | 'Mecburi asker- Kutup kâşifi Kutupların vaktiyle sıcak yerler o'duğunu söylüyor l > PANAMA, 4 A.A.) — Nevyorka zaman Reuter ajansı he verdiği beyanatta, kutbu ae bir daha dönmiyeceğini ve seyahati - ne dair bir kitab yazmak niyetinde ol Huğama söylemiştir. Amiral, Tropikal "etmiş ağaçlar keş- i ve buna binaen kutüblerin vak iklimli olduklarına kanaat miş ve daha birçok mühim keşiflerde bulunmuştur. Lâkin, kutbü camub'nin hiç bir vakit cari nokt enleresan olamıyacağını mi tetkikat balından Kplizi kiymet olabileceğini söylemektedir. Avus'uryada likusuiünükoydu 70 bin kişilik muntazam bir ordu teşkil edilecek VİYANA, 4 (A.A.) — Kabine dün kü toplantısında mecburi asekrlik hiz metine esas itibarile karar vermiştir. Avusturya hülcümeti bu babta uluslar kurumunun muvafakatini elde etmek için teşebbüslerde bulunacaktır. Iyi ma lümat alan mahafilde söylenildiğine gö re hükümet 70 bin kişilik muntazam bir ordu teşkil etmek tasavvurunda - dır. Askerlik müddeti iki sene olacak tur. Bu kuvvetler iki kısım olup üç for. | kasmın merkezi Viyanada dört fırka sının merkezi de Salzburgda bülüna » caktır. VİYANA, 4 (A.A) — Avustı askeri müsavata ait iddialarını alâka dar devletler nezdinde dinletebi'mek için pek yakında ihzari tedbirler ala- ine, bu kararı, memleketin istemini takviye meselesine hasrettiği dünkü toplantı esnasında alını Beş saatte Tayyare iie komadan Lun saya gidilebilecek ROMA, 4 (A.A.) — Gazeteler, Ro- ma ile Londra arasmda havai yeni bir ticaret yolu tesisi için tetkikat yapılmak ta olduğunu haber vermekiedirler. Bu mesafe beş saatte katedilecektir . Hava yolu, Belçika, Felemenk, Ren vadisi ve İsviçreden geçecektir. | Roma ile Londra arasındaki mesa- | fe 1600 kilometredir. Bu yolda kulla. nılacak olan muazzam yeni tayyareler | saatte 320 kilometre katedebilecek ve 24 yolcu alabilecektir . Fransada a.tın esası PARIS, 4 (A.A.) — Bay Flanden | ile Jermen Martenin izahatını dinle - yen maliye komisyonunun içtimaından sonra gazetecilere beyanatta bulunan maliye bakanı, Belçika ve Fransız pa ralari arasmda hiç bir tekeffül mevcut olmadığını söylemiş, başbakan ve bü - tün hülkümet ile tam bir surette muta: bik olarak altın esasını muhalaza az - mini teyit eylemiştir. Japonya ve mesai konferansı TOKYO; 4 (A.A) — Japonyanm, yakında Cenevrede toplanacak olan uluslararası mesai konferansına İşti - rak edeceği bildirilmektedir. Japonya bu konferansa yirmi kişilik bir heyeti murahhasa gönderecektir. Romanyanın Ankara elçisi BUKREŞ, 4 (A.A.) — Matbuat mü dürü Bay Öjen Filotti Ankara orta el çiliğine ve muavini Jan Drayu matbuat müdürlüğüne tayin edilmiştir. Hindistandaki hâdise BOMBAY, 4 (A.A.) — Hükümet Karaşide zabıtanın mulmassip balk üze rine ateş açarak, müslümanlardan 30 ki şinin ölümü ve 100 kişinin de yaralan- ması ile neticelenen son facia üzerine, Mi me gö Trablustaki kuvvetleri ROMA, 4 A.A. — Trablusta ve Bin- bulunmakta olan askeri kuvvet- Nasi, bu kuvvetlerin kumandanlığına ta- Yin edilmiştir. İtalya - Habeşistan ROMA, 4 A.A. — Reutor muhabi- rinden: Dün akşam resmen beyan edildiği - ne göre, Italya hükümeti Habeş hükü- metinin harbe hazırlandığı kanaatinde- dir. Iriandalılar ipe Cumhuriyet ilânı için bir plebisit istiyoriar LONDRA, 4 (A.A.) — Dublinden bildirildiğine göre, irlanda parlimente- su tabüyet hakkındaki kanunu kabul etmiştir Müzakere canasında Başbakan de Valera meseleyi hal için en iyi çarenin vi pi basak olduğunu ve bu suretle w- ii suretile, tam bir istiklâl isteyip istemediğini anlaşılacağını söylemiş - ür. Bu kanunun neşrinden itibaren Irlan dalılar, Büyük Britanya tebaası olmak- tan çıkacaklardır Deniz konferansı İngiliz kab.nesi Alman- yanın - çağınıl- masını iyi buimıyor LONDRA, 4 (A.A.) — İngiliz ka binesi, Londra - Tokio ve Vaşington resmi mahafilinin tavsiyelerine rağ - men, gelecek deniz müzakerelerine Almanyanın iştirakini arzuya şayan görmemektedir. Kabine, 1930 da Lon drada toplanmış olan beş devletin, evvelemirde, daha o vakit mükâleme- lerine mevzu teşkil eden başlıca mese- İelerde uzlaşmalarını o müreecah bul. maktadır. Ancak bundan sonradır ki bu beş devletle beraber, diğer alâka dar devletlerin ve bu meyanda Al - manyanım da dahil bulunacağı 5 inci bir konferans toplanabilir. Mançu”o imparatoru Tokyoya gitti TOKYO, 4 A.A. — Mançuko impa- ratoru Kongtesyi buraya getirmekte o- lan Hiyei dritnotu Japon karasularma girmiş ve 70 parça harp gemisi tara - fından karşılanmıştır. Bu esnada yüzden fazla deniz tayya- resi de dritnolun üzerinde uçarak Mi- kadonun misafirini selâmlamıştır. Fırtınadan ö.enler ANCONA, SAA, —29-30 mart gecesi Adriyatik denizinde çıkmış olan fırtına esnasında 30 kişi ölmüş ve 150 mmotörlü balıkçı gemisi hasara uğramış ar. Bu garistanın, At na ve Prag selirleri SOFYA, 4 (Milliyet) — Bulgarista nın Atina sefirliğine hariciye vekâleti hukuk işleri müdürü Şişmanof, Prağ s0- firliğine de konsolosluk şubesi müdürü doktor Karacoö tayin edilmişlerdir. bir komıtacı öldü Bulgaristan SOFYA, (Milliyet) cenaze alayı yapmışlı donyalı mezara kadar giderek söylenen nutukları dinlemişler: Ayuls mawyesinde Hilâliahmer kongreleri AYDIN, (Milliyet) — Dalma nahiyesi Kırmızıay kurumu yillik kongresi toplandı ve başkanlığa Muharrem, katipliğe muallim Şa- ban Alp, © veznedarlığa Mehmet Yılmaz, üyeliklere de Kemal yağ- cı ve Hilmi Kulaksız seçildiler. Ortaklar: Ortaklar Hilâliahmer köngresi toplandı. Hesaplar göz- den geçirildi, bütçe yapıldı ve di- lekler konuşularak: o Başkanlığa muhtar Faik Aşkın, veznedarlığa Abdullah, kâtikliğe Mehmet Gö- zey ve üyeliklere de İbrahim ve Ra- sim seçildiler. Çankırı ağaçlanıyor ÇANKIRI, (Milliyet) — Belediye Bursadan (getirttiği 200 akasya ağacını şehrin mühim caddelerine dikmektedir. Ziraat Vekâleti tara- fından gönderilen ve Kastamoni- den gelen elma fidanlarından üç bini kazalara ve yedi bini vilâyet böhşebrins dağıtılmıştır. Aydında lik maçları AYDIN, (Milliyet) — Aydın spor alanında lik na devam edidi. İlk maç Söke ve Nazilli ta- kumları arasmda (yapıldı. Nazilli merkez muhacimi kendi boş kalesi- ne topü sokarak (o takımmn 1-0 yenilmesine sebep oldu. Karapınar ve Aydım takımları arasında yapı» Me m ise Aydın 4 - 0 ka- ii spor kulübüne birçok ba- yanlar üye yazıl mışlardır. Beledi- yemiz spor ulanında bir tenis yeri yaptıracaktır. Tenis yerinin kazık- Tarı çakılmış plânmın yapılmasına İ başlanılmıştır dinin de istifası kabul edilmiştir. Sıhhat müdürleri arasında ANKARA, 4 (Telefonla) — Burdur Sıhhat müdürü Esad görülen lüzum üzerine vekâlet emrine alınarak yerine Adana merkez hükümet tabibi Bay Şükrü tayin edilmiştir. Kütahya Sıhhat müdürü Bay Muhid - 7 günde 72 kaçakcı yakalandı ANKARA, 4 (A.A.) — Son 7 gün içinde muhafaza teşkilâtı tara - fından biri ölü 72 kaçakçı ile, 1700 kilo gümrük kaçağı, 550 kilo inhisar jesi hükümetçe Meclite verilmiştir. Hü kümet, sababı mucibe lâyihasmda, ka hazırlanması sebeblerini 357'e anlak (Kazanç kanununun meriyete gir - diği tarihten beri, cereyan eden tatbi- kata göre beyanname usulünü büyük ve mühim müesseselere | hasrı çok iyi neticeler vermiş ise de gayri safi ira dının mikdarma. tâbi olmaksızın alel. itlâk beyannameye tâbi tutulan büyük ve mühim müesseseler kontrol müşkülâlendan istifade ederek daha az vergi vermek yolunu buldukları gibi, beyanname usulüne tâbi olmak husu- sunda mükelleflere verilen hiyar hak- kından da bazı mükellefler istifadeye ka- pılmışlardır. Bu vaziyet temin edilmek istenen vergi adaletine uymayacal ve doğruluk tan ayrılanlar için mükâfat teşkil ede cek şekilde olduğundan mahzuru müm kün mertebe azaltmak üzere beyan - 'nameli mükollefri asgari bir mükel - lefiyete tâbi tulmak mecburiyeti hâsıl olmuştur. Bu asgari vergi, beyannamelerin vercekleri vergiye zamimeten alına - cak değildir. Beyannamede bildirilen kazanca göre almacak vergi asgari ver giden fazla ise asgari indiri Terek mütebakisi nmmcakie) denil- mektedir. Kanunda asgari vergi nisbetleri çok mutedil olarak tesbit edilmiştir. Ka - Bun projesinin birinci maddesi, ka - sany kane &ve7i ii gerddele mükelleflerle 47 desi mucibince beyanname semi tercih eden mükellefleri aşağıda yazı- Lı esaslar dairesinde asgari mükellefi- yete tâbi tutmaktadır. Bu kanunun tat bikı zmnda şehir ve kasabalarla sa» ir mahaller ihtiva ettikleri nüfus sayı- sına göre ve sahil veyahud demiryolu istasyonu olup olmadıklarma göre 6 nıfa ayrılmıştır. Birinci senf; İstanbul, belediye çem beri içindeki yerler, ikinci sınıf; Anka ra, İzmir üçüncü sınıf nüfusu 50 bin birden vukarı yerlerle 20 bi Çankını Halkevi çalışmaları ÇANKIRI, (Milliyet) — Halke- vi senelik toplanışmı yaptı. İki se- nelik mesai raporunu okudu. Dil edebiyat, tarih ve köycülük, içti- mai muamenet, spor ve temisl şu- belerinden maada güzel sanatler şubebbsini açtı. Bunların yaptıkla- rı işler hakkında izahat verbdi. Halkevi başkanı, Bay Mustafa Bayramın bu izahatı alkışla karşı- landı. Ve yeni komite seçimi ya- edebiyat, tarih şubesi komitesine, Maarif müdürü Fazıl, ortamektep türkçe okutanı İbra- him, avukat Şükrü Oğuz, köycü- lük: Ziraat müdürü Ekrem, Mü- nir, Halim, İçtimai muavenet: O- peratör Ruhi, eczacı Mümtaz, tor Şerafeddin. Spor: Doktor Ziya, Baki, Rifat, Hasan Fehmi, Şekip, Temsil: Cec- det, Turgut, Kadri Marmarada felâket geçirenlere yardım INEGOL, (Milliyet) — Marmara sarsıntısından zarar gören yurddaşla- ra yardım gayesile kaymakam Bay Hüşim Günay ve Hilâliahmer Başka- nı Dr. Bay Ihsan Göksu teşebbüslerde bulunarak kaza merkezinden ve köy- lerden para toplamıştır. e Hayır seven müteşebbislerin faaliyet ve halkın da #edakârlığıyla iki yüz yirmi dört lira altmış bir kuruş toplanarak mahalline gönderilmek üzere Hilâlishmer mer - kezine teslim edilmiştir. kaçağı, 2 balıkçı sandalı, 27 kaçakçı hayvanı ve muhtelif memleketle - Te ait gümüş, nikel, bronz ecnebi paraları ele geçirmiştir. Kazanc vergisinde değişiklik Kamutayabir proje verildi Beyannameli mükellefler asgari bir mükellefiyete tâbi tutulacaklar ANKARA, 4 (Telefonla) — in 50 bine kadar ve sahil veyahud de- miryolu olan yerler, dördüncü smf nü- fasa 20 bin birden 50 bine kadar olup dar sahil veya demiryolu istasyonu 0- lan yerler. Beşinci smf; nüfusu 5 bin birden 20 bine kadar sahil veya demiryolu istas- yonu olmayan yerler. 6 ıncı sınıf; nü- fusu 5 bin veya daha aşağı olan yer ler. Nüfusun yakında yeni nüfus — sayı» mı yapılmcaya kadar 1927 senesi nü- fus sayımı esas tutulacaktır. o Kanun projesinin üçüncü maddesi beyanna « me usulile kazanç vergisine tâbi mü- kellefleri, bu kanunun tatbik nokta - sından 4 kısma ayırmaktadır. Birinci kısımda şunlar vardır; Ban- kalar, bankacılık kap iştigal eden şirketler, tasarruf ve teavün sandıkla rı, bangerler, bangerlik muamelelerile uğraşan sarraflar, Borsa simsarları, ik- razatçılar, sigorta komisyoncuları it - halât, ihracat komisyoncuları, ticaret ve fabrika mümessilleri, toptan ihraç tacirleri, noterler. noter muavinleri, noterlik vazifesini yapan adliye men supları. Ilâinci kısım; her nevi fabrikalar. Uçüncü kısım; beheri 300 ten ve dahı ziyade motör işletenler, transit depo ve antrepolar işletenler, madenleri ve bu gibi mahalleri kiraya verenler, $6- hir ve kasabalarda apartımanları ve nüfusu 5 bin ve daha ziyade olan yer- lerde toptan kiraladıkları yerleri par ça, parça kiraya verenler veya işleten İler. Dördüncü kısım, gayri safi iratları 29 lira ve ondan fazla mahallerde tica * ret vö sanat yapanlar, Kanun projesine bağlı üç cetrel muhtelif vergi mül in süne, kre sım ve vergi nisbetlerini göstermekte ör. İstihlâk resmi ANKARA, 4 (Telefonla) — Sınai ai tarafından valiliklere bildirilmiştir. Karapınar kredi &: peratif kongıes KARAPINAR, (Milliyet) Karapmar zirai kredi kooperatifi kongresi gençlerbirliği salonunda toplandı. İdare meclisi ve müra- kip raporları onaylandıktan sonra görüşülecek işlere geçildi. Dıştan tayin edilecek müdür, avukat ve mürakiplerin tayin ve azilleri için Ziraat abnkasına salâhiyet veril- mesi hakkımdaki madde abamlan- dı. Kurulacak satış birlik veya ko- operatifine iştirak ve © mümessil seçmek için yeni idare (o heyetine salhayiet verilerek: Mehmet Mu- sa başkanlığa, Mehmet Nuri, Te- keli Halil, İbrahim (Kâhyaoğlu ve bayan Makbule üyeliklere Fa- ik ve Gerenkovalı Mustafa da mü- rakipliklere seçilerek toplantı bi- tirildi. Çankırı umumi meclisi ÇANKIRI, (Milliyet — Umum! meclis içtimalarına devam etmek- tedir. Öğrendiğime göre bu sene bütçede oldukça tasarrufa riaayet edilmektedir. Bütçenin iki faslı en cümenlerden çıkmış ve bitirilmiştir Umumi meclis âzalarmın huzur haldarı 10 liradan liraya indiri! Umumi meclis daimi encümen azalarının aylıkları da 125 Jiradar 90 Iraya inmiştir. Vilâyet bütçesinin menfaati uğ” | runa aypılan bu taşarruf çok yeri) dedir. Bu yıl sağlık işlerine çok ehenr miyet verilmektedir. Ve pavyonunun yapılması büttçeye recekir.