16 Kasım 1930 Tarihli Serbes Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

16 Kasım 1930 tarihli Serbes Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

Şefkat kupası maçları Sakarya 2, Göztepe 3, K.S.K 1, Altınordu 3 Hilâliahmer menfaatine ter- tip edilen şefkat kupası turnu- va maçlarına dünden itibaren başlanmıştır. Fikistör mucibince ilk maçı Sakarya - Göztepe ve ikinci maçı da K.S.K - Altınor- du takımları: yapmışlardır. Sakarya - Göztepe Saat 1,30 da hakem Altay- dan Hasan Beyin idaresinde Sa- karya Cöztepe takımları ka laştılar, Sakarya Abdül, — Sai ve Etem gibi iyi üç oynncusunu bu maça iştirak ettirememişti. Buna mukabil Göztepe de Re- şat, Reşit, Refikten mahrum bu- lunuyordu. Birinci devre kısmen Sakar- yanın hakimiyeti ve yaptığı bir gol ile Sakarya lehine geçti. ikinci de: İkinci devrenin: 25 inci da- kikasma kadar oyun — tevazün bir şekilde eereyan ediyor. Sa- karya for'hattı Göztepeye na- zaran daha kavi bir oyun oy- nuyordi ada sol içlerinin ayağı ile ikinci sayıyı kazanan Sakaryanın bugün muhakkak su- rette galip geleceği zannedil yordu. Bu golden sonra vaziyetin fenalığını anlıyan o Göztepeliler biraz canlanır gibi oldular, Mü- dafaanında yardımı ile mukabi akınlara geçen Göztepe forları, takımda yaptıkları küçük bir değişiklikten sonra Muzafferin ayağı ile ilk sayılarını kaydet- miye muvaffak oldular. Bu gol- den sonra Göztepe açılmıya başladı. Bunun semeresi olarak Muzaffer ikinci golü de yaptı. Göztepe 2, Sakarya 2, oyun bundan sonra heyecan kespetti. Maçın hitamına “6 dakika kal- mıştı. Göztepenin bir akım tev- kif edilirken penalti oldü. Sıkı bir vuruşla Fuat Göztepenin ü- şüncü * ve-'galibiyet sayısını da yapmıya muvaffak oldu. Biraz sonra maçta bu suretle Gözte- penin 3-2 galibiyeti ile hitam buldu... Altınordu - K. S. K. Saat 4,24 geçe hakem Altay- dan Danyal beyin idaresinde K. S. K. Altınordu Maçına başlan- dı. K. S.K, Hayatı, Hamdiden mahrum, bunların yerine Bekir ve yeni bir oyuncu ikame etmiş, Altınordu ise ye: santrafor ve genç bir for hattı ile sahaya çıkmıştır. 35 dakika oyun tarafeynin müessir olmıyan akınları ile de- vam etti. 36 ıncı dakikada Cev- detin uzaktan çekti kalecinin görmem: ağlara takıldı. S.K,0 K.S.K, for hattı müssir olamıyordu. Bi- rinci devre bu suretle (geçti. yerini değiştirdi. Altı parak sol açığa Nafinii getirdi. Bu devrede tesir yapmış Totonun: aya; Son daki dın ayağı ile bir sayı kazandı. Ve bu mühim maç da ümidin hilâfına olarak Altınordunun 1-3 galibiyeti ile hitam buldu. Bu gün K.S.K for hattında Esattan başka hiç birisi kendi oyununu oynayamamıştır.Müdafa- ada Halil, Altınorduya ; gelince: Başta mü dafiler olmak üzere Hüseyin, Kadri, Cemil en eyi oynayanlar- dır, For hatında, Toto, Cevdet, Sait, Namık çok muvaffak ol- muşlardır. o Altınorduyu tebrik ederiz. A.H —— —ayenaımı Triyestede tütünlerimiz Triyeste ticaret mümessili- mizin mühim bir raporu Tiryeste ticaret mümessilin- den odaya gelen bir rapora göre İtalyada tütün devletin inhisarın- da olmakla beraber Tiryeste serbes gümrük mıntakası şark tütünlerinin en mühim bir paza- rıdır, Geçen sene Triyeste İima- ına 501248 kental yaprak tü- ş ve 465012 kental ihraç edilmişti. Gelen tütünün 72446 kentalı İtalya, 167149 kentalı Türkiye, 174220 kentalı Yunanistan, 17493 kentalı Yoğuslavya, 13465 kentalı Bulgaristan mahsulü idi. Tütün ihracatımızın sülüsünden fazla- sının Triyeste tarikile icrası ve istatistiklerimizde bu — limana sevkolunan her malın İtalya-| ya ihraç edilmiş gibi g terilmesi bu memleketi bizim için en mühim bir müşteri va- ziyetinde irae ediyo. Halbuki) hakikaten İtalyaya yaprak” tütün ihracı İtalyan rejisinin memle- ketimizden ithal ettiği tütün ri Ön gün n İstanbulda yeni bir gazete çıkmıya başlıyacak Adı: Halk Dostu dur. Bu gazeteyi İzmirin pel tanıdığı Kara Davut müellifi Nizametlin Nazıf B. urkadaşımız idare edecektir. | baren tami (9527 Kental ile “ Triyeste , serbest gümrük mıntakasından sevk olunan 35,695 kentalin ni- hayet beş bin kentalı olabilir. Triyesteden en çok mal çe- ken Almanyadır.. Geçen sene 106566, Polonya. 52916, Avus- turya 51543, Mü. Amerika 48181 Macaristan 11,018, İsviçre 4048 kental tütün celbetmişlerdir. Triyeste piyasasında bizim tütünler bir ilâ 4 sınıfa (o dahil olan Samsun usulü ki, Samsun, Bafra, Alaçam, Çarşamba ve Sinop tütünler görümsüz olarak 2,5 ilâ 4, Trabzun 2,5 ilâ 3, Taş- ova 2 ilâ 2,5, Filorine Marmara havzası tütünleri Tilâ 6 sınıfa dahil olup fiatları 1,80 ilâ 2,5fi- lorindir. İzmir tütünlerinin tonga adi kalitaları 1,20 ilâ 1,5 filorin- dir. Yüksek kalitaları 1,5 ilâ 2,5 ve pek müstesna © olarak ta 3 filorine satılmıştır. i Harap olan Yolların tamiri devam ediyor Vilâyet nafia başmühendisli- ği son afette harap olan Karşı: yaka -İzmir şosesinin tamiri ihale etmiştir: Cumartesiden iti- t başlayor. Nafia idaresi bu aydan itibaren Selle- Fin bozduğu bütün yolları tamir Güzel yazı Doğru haber edilmek üzere müteahhitlere iha-| le etmiş bulunacaktır, v bir şut yüzünden Altınordu 1 K. for hattı bugün bir türlü anlaşamıyor, müdafaanın gayretine ve yardımına rağmen İkinci devrede K.S.K. sağ hafın İkinci devrenin ilk 30 dakikası Altınordunun hâkimiyeti ile geç- Nafiin takıma iltihakı oyun üzerinde büyük bir ve Altınordunun galibiyetine amil olmuştur. Na- şâhsi akınlarından Altınordu daha iki gol yaparak galibiyeti tahkim etti. alarda K.S.K Nevza- Lütfi çok çalıştılar. | buradan. 108792, Çekoslavakya) * Me Tiyofil Gotye vapurile gele- rek şehrimizde 24 saat kalan ve bu müddet: zarfında iktısadi ba- zı tetkikat icra eden Amerika ticaret müsteşarı Mister Klayn dün ayni vapurla avdet etmiştir. Mister Klaynı polis müdürü, A- merikan konsolosu ve ticaret odası erkânı vapura kadar teşyi etmişlerdir. Müşarüniley Mersi- ne de uğrayacaklardır. Gelenler Dün saat ikide Kasaba de- mir yolları idare meclisi reisi M. Moto ile kumpanya müdürü M. Tiz ve müdür muevini Naci bey Ankaradan avdet ettiler, Hilâliahmere teşekkür Yirmi gündenberi seylâptan müteessir olan bizler Hilaliah- merin mebzul şefkatinden azâ- mi istifade ederek. iskân, iaşe ve ilbas edildik. Gayet munta- zam yemekler all Hilâliah- merimizin gösterdiği işbn feda- kârlık ve azami şefkatten do- layı hükümeti celilemize minnet: tarlığımızı arzetmeyi bir borç telâkki ederiz. Ve bugün kendi arzularımızla © garnizonlarımizı terkediyoruz. o Sizlere hürmet, muhabbet ve selâmlır efendim. Seylâpzedelerden 400 nüfus namına Demir Ali, Mehmet, Mustafa Hasan, Ganime, Yusuf, Mustafa Şevket, Tahsin, Sabriye, AH Raşit, Zehra, Etem, Ali, Veli, Süleyman, Naciye, Ali çavuş: e Şirket Bulvarı Şirket © bulvarının — gümrük Karşısına tesadüf €den Osmanlı ve Selânik bankaları önündeki methalinde Bandırnia Yaşile' -tef- rişine bugünden itibâren 'aşlan- mıştır. . Gazi meydanı Birinci kordöndaki Gazi mey- danının sür'atle tanzim ve tef- tişi “ için müteahhit nezdinde belediyece teşebbüsatta © bulu- nulmuş ve bu hafta sönunda mutaahhidin muhakkak surette işe başlaması temin edilmiştir. Ekmek ucuzlıyor Birinci nevi ekmekten 20 para ikinci nevi ekmekten 10 parâ tenziline belediye ekmek komis- yonunca yapılan tetkikat neti: e “belediyece kafar | varil Şehir meclisi bu gün saat on dörtte kanuu mucibince birinci devresinin son. içtimamı yapa- caktır. Haber aldığımıza göre Meç- lisin müddeti temdit edilmiye- cek ve Şubat birde toplanmak üzere içtimaa nihayet verilecek» tir. Bugünkü içtima geç vakte kadar devam edeceği tahmin edilmektedir. İLAVETEN : Gazi Hz. İstikbal için 5S. C. F. büyük ha- zırlıklar yapıyor Pazartesi günü Ankaradan Adanaya “müteveccihen müfari- kat buyuracak olan Gazi haz- retlerinin İzmiri teşriflerinde ya- pılacak istikbal merasimi hak- kında henüz resmi program ha- zırlanmamıştır. Resmi makamat henüz bir iş'ar “ olmadığından bahseyliyor. Bune rağmen Serbes Cumhuri- yet fırkası büyük halâskârı hara- retla karşılamak için hazırlıkla- rına devam ediyor. Perşembe günü akşamı bütün nahiye, kaza ve vilâyet ocakları azaları “fırka merkezinde içtima eylemişler, istikbal programının alması “muhtemel şekillerine göre tedbirler almışlardır. yet ocağı reisi Ekrem Hayri bey dün bazi “ocak mer- kezlerini “dolaşarak icap eden talimatı" vermiş ve hazırlıklar etrafında “azalarla hasbihal ey - lemişti —maD— Yeni Asır davası Saat onda rüyet edilecektir Gazetelerde intişar eden ba- zi makalelerden dolayı gazete baş muharrirleri ve mes'ul mü- dürleri tevkif bilâhara kefaletle tahliye “olunmuşlardı. Neşriyat hükümetin şahsiyeti maneviye- tahkir. mahiyetinde görül- rülmüştür, Çok mühim olan, bu dava- lardan “ Yeni Asır, refikimize ait, olan. kısmına Pazar. günü saat onde devam edilecek ve müdafaala yapılacaktır. İzmir © umumi / efkârının değil, bütün Türkiyenin matbuat . hürriyeti namına şid- detle alâkadar bulunduğu Obu dava son safhaya girmiş ode- mektir.. Hazırlanan müdafaalar çok ehemmiyetli hukuku tezleri va ettiği alâkadarlar tarafından temim ediliyor. —emam— Kaza olmadan hedmedilmelidir İkinci kordonda Kredi Liyone bankası ile Tütün inhisar idaresi arasında ve ticaret odasının tâm karşısında yolu kapayan köhne bir bina var. Evelki sene hare- keti. arzdan dıvarları çatlamış son yağmurlardan ise büsbütün ayrılmış akşama sabaha çökme- ğe hazırlanmıştır. Kimsenin canı yanmadan ve bir kaza çıkmadan bu maili inhidam binanın kaldı- rılması vacip değil farz olmuş- tur. Tamamen açılmış olan ikin- ci kordonda Kredi Liyone ban- kası müstesna edilirse bu çürük çirkinlik abidesi gelip geçenlerin gözüne batıyor. Belediyenin na- Zarı dikkatini celp ederiz. mmm Mevsimin en büyük filimlerinden bir tanesi daha: ugün ELHAMRA i. M. kütüphane sinemasında EBEDİ SERSERİ Büyük Viyana Operasının meşhur 100 sanatkârdan mürekkep olan orkestrası Hakiki opera - Çok müessir, çok heyecanlı bir mevzu “5 Gümrük muhafaza memurla-| rının askeri teşkilâta göre ten- siki hakkında tanzim ve İc- ra Vekilleri heyeti tarafından tasvip olunarak geçen sene B. M. Meclisine takdim edilmiş o- lan kanun lâyihası ıktısat encü- meninde bulunmaktadır. âyiha 23 maddeliktir. Ve bu maksat etrafında bir çok mühim mevaddı ihtiva etmekte-| dir. Lâyihanın meclisin bu dev- resinde tetkik ve kabul edil- mesi kuvvetle muhtemeldir. Ka- nun lâyihasının esasatına göre: 1— Gümrük muhafaza me- murları asıl vazifeleri değişme- tensik, teşkil, talim ve terbiyeye tâbi tutulacaklardır. 2 — Bunlar gümrük kıtalas rı kumandanı) ünvanını haiz ve liva kumandanı #alâhiyetli bir zatın eline verilecek ve bu zat ta gümrükler umum müdürlüğü emrinde bulunacak bu kıtalarda- ki teşkilât da tıpkı askeride ol- duğu gibi bölük, tabur ve alay- lara münkasim bulunacaktır. 3 — Hattı hudut üzerinde İiş görecek olan bu kıtalar ayni zamanda hududun emniyetile de alâkadar ve mükelleftirler. Lü- zum görüldükçe bu kıtalar ordu hudut kıtalarile de teşriki me- sai ederler. 4 — Meslekten yetişinceye kadar bu kıtaların kumandan ve başları Milli müdafaa vekâleti- nin intihabile ve üç sene müd- detle ciheti askeriyeden temin edilir, ve bunlar ordu zabitanın- dandır. Bu meyanda muktazi evrakı haiz ihtiyat zabitleri de bu kıt- alara tayin edileceklerdir. Orduda ve jandarmada hiz- metini ikmal etmiş gedikli baş çavuşlardan, İise mezunu ve iki söne maliye hesabına harbiye mektebinde tahsil görmüş genç- lerden de bu kı lebilecektir. 5 — Bu zabitan ve kuman- ra tayin edi- dan heyeti buralarda hizmet gördükleri müddetçe . sicilleri ordu. zabitanı sicilleri misillu tanzim edilir. 6 — Gümrük kıtalarına in- tisep eden zabitler bu kıtalarda beş sene hizmet etmedikçe is- tifa edemezler. 7 — Ordu ile alâkaları de- vam eden zabitanın maaşları ma- liye vekâleti bütçesinden verilir. 8 — Umumi kıyafet için Bü- yük Erkânı Harbiyenin noktai nazarı alınır: 9 — Bu kıtalar mükellef ef- rat ile gümrük muhafaza memur- larından mürekkepve iki kısım- dır. Ordu ve jandarma ve güm- rük kıtalarında ikmali hizmet etmiş olanlarla, halen mevcut asıl gümrük muhafaza memur ları ( bunlar maaşı hazırlarile ) gümrük kıtalarna alınırlar. Emsalsiz bir şaheser-Hakiki bir san'at ve deha abidesi Fiatlerde katiyen zam yoktur Dünya havadisleri gazetesi, Fransızca komedi Gümrük muhafaza teşkilatı Bu teşkilatın askeri usullere tâbi Jolması için lâyiha encümendedir mek üzere askeri usullere göre). 10 — Bu kıtaliğin efradı a8 kerlik” meclisleri tarafından her sene yoklamasında ayrılarak bu kıtalara gönderilirler. Bu husus- İtaki şerait asker olabilmek ve devlet müstahdemleri meyanına girebilmek hususundaki mevzu şeraitlerin aynıdır. 11 — Efradın bu kıtalarda İhizmeti 2,5 senedir. Askerlik müddetine mahsup edilir, 12 — Bu kıtaların talim ve terbiyesi ordudaki talim ve ter biyei askeriyeye çök © müşabih olacak ve zabitan dahi münasip vakitlerde askeri kurslara tâbi tutulacaklardır. Yalnız efrat bu iki buçuk senenin ilk altı ayını behemehal askeri bir kıtada ta- lim ve terbiye ile geçirecektir. 13 — Alelümum piyade tali- matnameleri gümrük . kıtaları için de esastır. 14 — Gümrük kıtalarına ve- rilecek zabit memur, san'atkâr ve efradın geliş ve gidiş harci- rahları maaşlarile her türlü mas- rafları Maliye vekâleti bütçesin- den temin olunur; Kıtada bunların iskân ve ik baslarından maada baş çavuşlara 35 baş çavuş muavinlerine 30 çavuşlara 25, onbaşılâra 20 'ne- ferlere 15 lira müaş verilir.Mev- cut asıl muhafaza “memurlarının maaş nisbetleri mahfuzdur. Bu kıtalardaki (o süvarilere hayvan yem bedelleri | verilir. Süvarilerden o binekleri | telef olanların hayvanları tazmin edi- lir, 15 — Gümrük efrat ve kü- çük zabitanının muhafaza me- murluğuna nakilleri ayrı .bir ta- limatnameye. tâbidir. 16 — Bunlar umumiyetle ordu mensupları gibi askeri ka- nunlara tâbidirler. Şiddetli fırtına Bandırmaya vapur yanaşamadı Şehrimize - gelen malâmata göre Marmarada şiddetli. fırti- nalar hüküm sürmektedir. İstan- bul ile bandırma arasında işliyen vapurlar seferlerini yapamamış ve iki günlük istanbul: postası Bandırmada kalmıştır. Tabita Vak'aları Otomobil kazası: Dün saat 2ide şoför Meh- met efendinin idaresinde bulu- otomobil 13 yaşında Hüsnü oğlu Şüleymana çarparak sol ayağından ağırca yaralamıştır. Yaralı hastaneye kaldırılmış, | şoför yakalanmıştır. İki kayın birader Gerenlik mahallesinde Mus- tafa oğlu Mehmet ile kayın bira- deri Abdullah Tevfik arasında zevcelerinin imtizaçsızlığı yüzün- Tevfik Carih nan 93 numaralı den çıkan münazaada Mehmedi yaralamıştır. derdest edilmiştir. Sarkıntılık Yusuf Dede ( caddesinden Hasan İlhami efendi bir şahs sarhoş olarak geçerken Makbule. hanıma sarkıntılıkta bulunduğundan ve zabıtaya ha“ karet ettiğinden derdest edil- miştir. namında Yankesicilik: Tumlupınar mektebi mual- limlerinden Rifat beyin kerimesi bakkaldan mubayaatta bulunur- ken bir yankesici cebinden dört lirasile saatini çalmıştır. Müte- casir taharri ediliyor. ©