7 Kasım 1929 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 18

7 Kasım 1929 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 18

No. 1734 - 49 UYANIŞ 805 Anne olacaklara: ye Çocuk üşütülmeyecek — Temiz tutulacak Temizlik çocuğun sıhhatidir.— Saf hava hayatıdır. Çocuk doğduğundan itibaren bir yaşına ba- sıncaya, daha uzun bir zamana kadar çok iyi ve dikkatli bakılmalıdır, taki yolunda büyüsün, sağlanı ve kuvvetli olsun, ilerde hertürlü ârıza ve hastalıklardan masun kalsın, memleketi korusun ve yükseltsin. Çocuk, doğmadan evvel harareti her vakit bir derecede sabit kalan « mekânı muhit » te, «vasat» içinde yaşamaktadır. Doğduğu zaman harareti mütehavvil, çok defa vücudununkinden aşağı bir mahale düşer ve bu suretle üşümeğe maruz kalır. Çocuğun bu halini anlamak nisbeten çok kolaydır: doğduğu zaman makadına konulan termometro <37,5» dereceyi gösterdiği halde göbek bağının bağlanması ve timarile geçirilen birkaç dakika içinde harareti bir, temizliği ve giydirlilmesini müteakip de üç ve dört derece düşer; beşiğine konulduğu zaman harareti dere- cesi hemen asla <33'» yahut «34'»dü geçmez. Göbek bağı bağlanıp kesildikten sonra çocuk sıcak bir havlu, bez ve tülbent içinde ateş karşı- sına götürülür; ve hemen ötesi berisi gliserin ve alkol mahlutile silindikten, derisindeki pislik- ler, koltuk altlarında, kasıklarındaki yağlar kaldırıldıktan sonra sıcak, (37-38) derece ban- yoya daldırılıp yıkanır ve temizlenerek kurulanır. Bu sırada göbek bağı, iyi ve yolunda bağlandığını anlamak üzere gözden geçirilir; velev az bir şey olsun göbek bağı kanadığı hal- de tekrar kuvvetli bağlanarak aseptik bir tül- bentle kurutulur ve bu suretle tımar edilir. En iyi tımar aseptik kuru gaz (tülbent) ile olandır. Bu tımar karın etrafından geçen bir sargı, bir kuşakla tutturulur. Hususiyle kışın ateş karşısında yapılan bu temizlikten, bu ti- mardan sonra çocuk giydirilir, kundaklanır, yatağına, beşiğine ve fakat her halde yan yatırılır. Göbek bağı, bu yolda aseptik bir surette tı- mar edildiği halde hiç kokmaksızın kurumağa başlar, göbeğe yakın olan yerde hiç bir kızartı, Şiş görülmeksizin boğulur; nihayet dördüncü, beşinci günü düşer ve yerinde küçük bir yara kalır ki bu da bir iki hafta içinde büsbütün kapanır. İyi bakılmayan, temiz tutulmayan: çocuklar- da işte bu göbek yarası taaffüne, intana maruz kalabilir ve bu suretle hayatı tehlikeye girebilir. Bunun içindir ki küçük çocuklarda göbek tımarına fevkalâde dikkat ve böyle bir intanın zuhurunda hatta mümkünse daha evvel hekime müracaat etmelidir. Temizlik çocuğun sıhhati için çok lâzımdır. Çocuk ilk tuvaletinden, banyosundatı sonra be- şiğinde uyur; rahat eder; üç dört saat sonra beşiğinden alınır, kundağı çözülerek altı değiş- tirilir, kundağı da ıslanmış ve pislenmişse onu da değiştirmek lâzımdır. İşte çocuğun bu tuvaleti sık sık, günde dört beş defa yapılır ve bu suretle çocuğu idrar ve pisliğin temasile çok nazik olan deri- sinde meydana gelecek“pişiklerden», ekzema ve sair döküntülü hastalıklardan korumak müm- kündür. Her halde çocuğu daha küçük bir çağda iken tabii ihtiyaçlarını lâzımlık üzerinde yaptır- mağa alıştırmalıdır. Şurası bilinmelidir ki çocuk uykuda değil, uyandıktan bir müddet sonra altını kirletir; bunun için uyanır uyanmaz kundağı çözülüp lâzımlık üstünde tutulmağa devam edilirse daha bir aylıkken altını kirletmemeğe alıştırılır. Her tarafını temizlemek için çocuğun her gün gayet ılık bir suda dört, beş da- kika banyo edilmesi, yıkanması lâzımdır. Bu türlü banyo hem temizlik, hem de sinir- lerine bir sukünet vermek için faidelidir.Üç aylık oluncaya kadar çocuk ılık banyoya (35 — 36) sokulacak ve fakat bu çağdan sonra suyun ha- raret derecesi indirilecek ve o zaman banyo müddeti (2—3) dakikayı geçmeyecektir. Çocuk banyodan çıkarıldıktan sonra siline- cek, kurulanacak, ve bir yünlü içinde yuvarla- nip vücudü kızdırılacaktır. Ara sıra çocuğun başı hatta vücudü sabunlanacaktır. Çocuk doğduğundan itibaren havaya, çok saf havaya, güneşe, ziyaya muhtaçtır. Çocuğun bulunacağı oda büyük, hava ve çok ziya alır olacaktır. Eğer adet olduğu üzere çocuk annesi odasında kalacaksa beşiğin validesinin yatağı, perdesi altında bırakılmayıp birazuzakça konulmasına ve her halde hava cereyanlarina mâruz bırakılmamasına dikkat edilecektir. Kü- çük evlerde, köylerde çocuğun odası mutbaktan, aptesaneden, ahirdan, gübrelikten uzak olacak ve her hâlde hiçbir hayvanın girmesine mü- sait olmayacaktır. (o Bitmedi Dr. Besim Ömer