7 Kasım 1929 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 8

7 Kasım 1929 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 8

794 Son günlerde büyük bir meb- zuliyetle o çıkan palamut balıkla- rı çok ucuz satıl- maktadır. Buna sebep mmemleke- tmizde konserve yapmak için bü- yük tesisatın bu- Tunmamasıdır. Muharebe felâ- ketinden evvel bizde balıkçılık daha münkeşifti. Marmara adala- rında kolyoz ba- lıkçılığı ve Darı- cada çiroz balık- cılığı büyük mı- kyasta yaplırdı. Kolyozlar tuzla- nıp fıçılara Ame- rika'ya kadar gi- UYANIŞ No.1734—49 BİZDE BALIKÇILIK Çiroz yapıla- cak uskumruları tutacak olan ba- lıkçılar nisanın ip- tidaşında hazırlığa başlarlar, kayık- larını süslerler, üç dört kayık bir olup o beraberce denize açılırlar. Her kayığın di- reğinde biradam bulunur, müte- madiyen denize bakar; çünkü us- kumrular hep de- nizin sathına ya- kın yerlerde yüz- dükleri için ba- kan bir insan > onları görebilir, İstanbulda palamıt bolluğu Foto: Cümhuriyet Eğer balıklar yunuslardan kor- kupta sürü ha- derlerdi. Çirozlardan ise milyonlarca istihsalât vardı. linde kaçmağa başlarlarsa bütün çirozcuların yüzü Denizlerin içinde bulunan bu büyük servetlerin güler. Direkteki gözcünün işareti üzerine ağlar denize ihracı ehemmiyetli bir meşgale olmalıdır. Bunu ilmi atılır ve eğer talih yardım ederse sahile bazan bir ve fenni surette yapmak icap eder. Yoksa bu defa iki bin okka balık birden çekerler, olduğu gibi bol pa- lamut çıkamp ta konserve yapılama- dığı için bir okkalık tanesini yüz paraya ucuz falıyoruz diye sevinmek sakat bir mülâhazadır. Denizden çıka- rılacak servet ancak konserve (| tarikile milleti zenginleşti- rebilir; yoksa yüz paraya palamut ala- rak değil ! *x Memleketimizin denizlerinde çıkarı- lan balıklar nefaset itibariyle çok yük- sektir, Bilhassa es- kidenberi yapılan çirozlar eğer fazla mıktarda harice sevkedilebilse büyük bir para mem- lekete girer. Marmaranın hemen bütün sahil lerinde çıkarılan uskumruların birçoğu çiroz yapılmaktadır. Fakat hiçbiri Darıca çirozu Sahilde kumların üzerinde — çadırlarını kurmuş olan balıkçı aileleri bu balıkları temizlerler ve içini te- mizledikten sonra de- met halinde kuyruk- larından biryere bağ- layıp denize bırakırlar, Ekinlik adasından Akdeniz iskelelerine tuzlu kolyoz nakleden balıkçı gemilerin- den biri. kadar nefis değildir. Ekinlik'te tuzlu kolyoz depoları ve balık fıçıları