7 Ocak 1932 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 16

7 Ocak 1932 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 16

96 SERVETİFÜNUN No. 1847—İ62 BÜYÜK KADIN MUHARRİRLERDEN GEORGE ELİOT 1819 da doğdu, çocukluğunu Warvwickshire Kont- luğunda geçirdi. Babası dinç ve sakin bir çifçi idi. 16 yaşında «Eliot» leyli bir mektebe gönderildi. Fakat 15 yaşında annesi öldüğü için eve bakmak üzere mek- tepten alındı. Boş zamanlarında evde musiki, al- mâncâ, italyanca ve yunanca öğrendi. «Eliot: un işleri bu kadarla da kalmıyordu. O çiftlikte bağ yar pıyor ve tavuklarla, hindilerle meşgul oluyordu. George Eliot gayet dindar bir ailenin kızı idi, Met hodist fikirlerle yetişmiş olan bu genç kız 22 yaşın- da ailesile beraber «Covety» ye geldiği zaman ha- yatında ilk göze çarpacak değişiklikle karşılaştı. Ora- da Miss Evans zengin bir kurdelacı olan «Bray> in gilesile tanıştı, Meşhur İngiliz muharrirlerinden George Eliot Bray epice malümetlı bir adamdı, burada dini fikirleri sarsılmış insanlarla tanıştı, Kendi aldığı methodist terbiyesile bu açık düşünce araan- da pek büyük bir fark vardı. Bu, genç kıza evvelâ çok zıt tesir etti, fakat biraz sonra bu hür fikirler « Mişs Eliot » un üzerinde büyük tesirler yapmağa başladı. Genç kız büyük bir merakla birçok yeni kitap- lar okudu. Bunlar meyanında «Bray> in Philosophy of ndoeemiy ve birçok genç mütefenninlerin eser- lerini okudu. Miss Evans büyük bir süratle dindar- lıktan ve ahlâki fikirlerden şüpheye doğru ilerliyordu. Fakat bu Sepiicsim de hiç istirahatı ruh bulamı- yan genç kadın kendine bir vazife hissi ve ahlâki düstür buldu. Yaradılış itibarile dindar bir insan olduğu için bu yeni mesleği de onu tatmin edemi- yordu. Fakat eski kuvvetli fikirleri yeni hür fikirler, 1819 - 1880 septik düşünceler, asri arkadaşlar tarafından sarsıl- mıştı. Eski «Methodist» fikirleri çocukluğuna ait idi. İdealleri, bahsettiği oromanlerı bize gösterebilir. Maamafih romanlarda büyük ahlâk hissile karşılasınz. 1849 da «Herbert Spencer» John Stuat Mill gibi serbest düşünen adamlarla temas etti. Ve 1854 te «George Henry Lews» ile birleşti. Fakat bu bir meşru birleşme değildi. Lewes birinci karısından ayrılmıştı. Fakat onunla buluşmağa muvaffak ols mamıştı. İşte bu muvaffakiyetsizlik «George Eliot» Ja kanuni bir surette evlenmeşine mani oluyordu. «Terver» tarafından fazla teşvik gören G. Eliot hikâyeleri yazmağu başladı. İlk yazızı olan «Amos Bartor» mükemmel bir kikâye idi. 1859 da «Adaim Bede» ilk romanıdır. Kırk yaşlarında iken yazdığı bu romanile pek büyük muvaffakiyet ve şöhret ka- zandı, daha sonra «The Mill on the Flose» ve «Silas Mariner» ile şöhretinin en yüksek derecesine çıktı. Fakat bundan sonra hususi bir kabiliyeti olmadığı tarzda romanlar yazmağa başladı. Tarihi bir roman olar (o «Romola» da, içtimai bir relorm nazariyesi olan «Felix Holt» büyük romanınıda ahlâkı felsefeye feda ettiği görülür, <Lewes» ım ölümü «Eliot» un da inandığı gibi dünyevi saadete nihayet vermemişti. 24 sene o «Eli- ot» a koca, arkadaş ve edebiyat hocası olmuştu. Onu bütün tenkitlere karşı müdafaa ediyordu. Birdeubire yalnısca böyle dünyada kalmasından kendisini metruk bir çocuk gibi hissetti. Artık hiç yazmıyordu. Fakat «Lewes» in samimi bir arkadaşı olan ve kendisinden çok genç bir Amerikalı olan bankerle evlenişi herkesi büyük bır hayrete düşürdü. Bir kere daha dünyayı son derece cazip bulmuştu. Çünkü 60 yaşında iken de tıpkı 16 yaşında olduğu gibi tapıyordu. 1880 de evlendi ve ayni sene öldü. Mevhibe Riza Düşünüşler Büyük adamlar kendilerine henziyenlerin şan ve zaferlerini geverler.. Napoleon İnsan elde edebileceğinden fazlasına asla malik olamaz.. Napoleon İnsanlar ancak kendilerinden sonrakilere mües- şeseler bıraktıkları için büyüktür Napoleon