7 Ocak 1932 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 8

7 Ocak 1932 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 8

88 SERVETİFÜNUN No. 1847— 162 DÜNYA İKTİSADİ BUHRAN İÇİNDE Almanya'da İşsizlik SEFALET İktisadi buhran, işsizlik, müthiş bir ticaret dur O zaman yüzbiniere varan bir işsiz kafilenin en 2 ve mutavassıt sınıfın proletaryen tabakasına derin aıkıntılarla yaşamağa çalıştıklarını ve her gün zaruret: vvülü, işle Berlin'in bugünkü hali, Fakat eskiden bu şehri giyaret eden bir yabancı bir def: memleketin umumi çehresinin pek nz değişti- ğini hayretle görür. Meşhur bir otele indiği zaman da bu şehirde dehşetli bir sefa let hüküm sürdüğünü kat tiyen anlıyamaz. Bütün eğlence oyerleri, (barlar doludur, ve bu kadar teh cüme rağmen bu yerlerin fiatları müthiş pahalıdır ve en âdi hir eğlence yerinde mutavassıt bir içkiyi 65 marktan aşağı temin ede- mezsiniz. Sokaktan geçenler ara- sında da bu lüks ve sefahat izlerini görmemek kabil değil; gayet kıymetli kürklü kadınların amele sokakla- rında bile dolaştığı her zaman müşabede edilir. Şu halde böyle bir mem- lekette sefalet ve mi bulunduğunu ilk naz kestirmek mümkün olabi lir mi? Fakat, vaziyet hiç te böyle değildir. Berlin'deki hakiki sefalet ve ıstırap tablosunun hakiki çehresini görmek için bir parça bu şehirde oturmak ve i tabaka ile temas etmek lâzımdır. Şehrin merkezindeki hallerde açlıktan ölenler bazan sefaletlerini avutmak için aradıklarını buluyorlar. büyük kitlelerin hükümet müessesatı önünde nüme yişler yaptığını görürsünüz. Ve gün geçtikçe bu in- sanlara birçok oyenilerin iltihak ettiğini de anlamak pek kolaydır. Hükümet mümkün ol duğu kadar bu muztarip insanlara iş bulmağa çalış maktadır. Fakat esasen büyük ve gayri kabili tamir, iktisadi bir buhran geçir mekte olan ve bu netice böyle bir vaziyetin pek tabii bir akibeti olan böyle bir memlekette bu içtimai ve iktisadi derde bir çare bulmanın pek mümkün olmadığı kolayca anlaşıla- bilir. En ziyade Berlin'de ken- dini gösteren bu sefnleti mümkün mertebe izale ve tahfif edebilmek için bü- kümet işsizlere (mahsus yemek yerleri ve yatacak mahaller tahsis etmektedir. Pek az muvaffak olu- nan bu yardımlar dahi ya pılan gayrete mukabil mat- lap faideyi temin edeme- mektedir. Bu gibi yerlerde bu zavallı adamların halini görmek cidden pek elim olmaktadır.