2 Haziran 1932 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 6

2 Haziran 1932 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 6

| SERVETİFÜNUN No.1868—183 Dünya Parlementolarında Sulh ve Müsalemete çalışan gruplar VE T.B.M.M.nin bu beynelmilel çalışmaya iştiraki Dünya Parlâmentolsrı içinde birtakım gruplar vücude getirerek ve bu grupların birbirlerile mün&- sebetlerini temin e&derek dünyanın sulh ve müsale- metine çalışmak fikri ve teşebbüsü yeni bir iş değil- dir. Umumi muharebeden yirmi sene evvel başlamış olan bu fikir evvelâ İngiltere ve Fransa Mebusan meclisleri arasında olmuş, sonra sair milletler toplan- mağa, başlamıştı. Umumi muharebe bu hareketi dur- durmuştu. — Birkaç senedir Beynelmilel Parlâmente- lar Birliği tekrar canlandı. 39 Millet meclisi millisi buna iştirak eyledi. Bu sene biz dahi 40 ıncı olarak Reynelmilel Parlâmentolar Birliğine giriyoruz ve gir- mek üzere Büyük Millet Meclisimizde beynelmilel birlik grubu teşekkül etti, Meclisinizdeki gurubun şimdilik şayısı 45 zattır.. İşte isimleri: Afyon Karahisar Mebusu İzzet, Afyon Karahisar Mebusu Rüşen Eşref, Antalya mebusu Nazifi Şerif, Aydm mebusu Adnan, Aydın mebusu Dr. Mazher, Balıkesir mebusu Enver, Beyazıt mebusu Übeydullah, Bolu mebusu Cevat Abbas, Bolu mebusu Falih Rıf- kı, Bursa mebusu Rasim Ferit, Cebelibereket mebu- su Naci Pç.,, Çanakkale mebusu Şükrü, Çanakkale mebusu Ziya Gevher, Denizli mebusu Necip Ali, De- nizli mebusu Mazhar Müfit, Edirne mebusu Zeki Mesut, Elâziz mebusu Fazıl Ahmet, Erzurum mebu- su Nafi Atuf, Erzurum mebusu Aziz, Eskişehir me- busu Yusuf Ziya, Gaziantep mebusu Nuri, Gümüş- ane mebusu Edip Servet, İstanbul mebusu Alâeltin Cemil, İstanbul mebusu Salâh Cimeoz, İzmir mebu- su Halil, Kırklareli mebusu Dr. Fuat, Koczeli me- busu Reşit Saffet, Kocaeli mebusu Salâhattin, Koca- eli mebusu Sırrı, Konya mebusu Ahmet Hamdi, Konya mebusu Kemal Zaim, Manisa mebusu Refik Şevket, Mauisa mebusu Turgut, Manisa mebusu Ya- kup Kadri, Mersin mebusu Ferit Celâl, Muğla meb- usu Yunus Nadi, Ordu mebusu Ahmet İhsan, Sinop mebusu İbrahim Alâettin, Sıvas mebusu Necmettin Sadık, Şebinkarahisar mebusu Vasfi Raşit, Tekir- dağı mebusu Celâl Nuri, Tokat mebusu Nazim, To- kal mebusu Süreyya Tevfik, Trabzon mebusu Hasan ve Trabzon mebusu Nebizade Hamdi Beyler. Büyük Millet Meclisindeki beynelmilel Parlâmen- tolar Birliği Mayısın 25 inci Çarşamba günü Ankara- da mecclişte toplandı; bu ilk umumi içtimaa Gazete- Yazan: Ahmet İhsan miz Sahibi Ordu Mebusu Ahmet İhsan Bey arkadaş- larının yaşca büyüğü olarak riyaset eyledi. (9) Bu toplanmada Denizli mebusu Necip Ali Bey grup reisliğine, Naci Paşa ve Ahmet İhsan Beyler reis vekilliğine, Doktor Rasim Ferit Bey umumi kâtipli- ğe ve Mazhar Müfit Bey muhasebeciliğe seçildi ve bunu müteakip grup nizamnamesi okundu ve heyet- ce kabul olundu. — Önümüzdeki 'Temmuzun yirmisinde, Beynelmi- lel Parlâmentolar Birliğinin Cenevede içtima vardır. Bu içtimaa tarafımızdan bir veya iki murahhas git- mesi mukarrerdir. Geçen seneki Beynelmilel Birliğe Türkiye namına, fakat müşahit olarak iştirak etmiş olan Denizli mebusu Necip Ali Beyfendi Beynelmilel Parlâmen- tolar Birliği hakkında çok faideli malümat vermiştir. Bu malümattan çok mühim kısımları nakleyleyoruz. Perlâmento grupumuz ilk defa olarak işe başlar- ken Beynelmilel Parlâmentolar ittihadının maksat ve gayesini çok kısa bir iki cümle ile arzedeceğim. Beynelmilel parlâmentolar Birliği milletlere ait bilümum siyasi meselelere ve dünya milletlerinin müştereken alâkadar oldukları iktisadi ve içtimai meseleleri birlikte karar vermek gibi yüksek bir gaye uğrunda teşekkül etmiş bir taazzuvdur. Bu teşekkülün esas nizamnamesi mucibince her sene muhtelif memleketlerde içtima eden konferanslarda. ittihaz edilen mukarreratı kendi memleketi dahilinde tatbika çalışmak maksadile her memlekette bir par- lâmento grupu teşekkül edecektir. İşte grupumuz bu maksat ve gaye ile işe başlıyor. Beynelmilel sulh ve müsalemefin milletlerin ha- kiki mümessilleri bulunan Beynelmilel Parlâmentolar mesaisi ile temin olunabileceği fikri, on dokuzuncu asrın gon nısftında hayli ilerlemişti. Bu hususta tan- zim kılınan birkaç proje beynelmilel siyaset âlemin- de nuzarı dikkati celbetmiş olduğundan İngiliz par- lâmentosundan Vilyam-Randal Fremer, Fransız par- lâmentosundan Fredrik Passeyin müşterek teşebbüs- lerile 31 teşrinievvel 1888 de 9 İngiliz ve 25 Fransız mebustan mürekkep bir heyet bu işin esaslarını 19) Beyazıt mebusu Übeydullah efendi içtimaa sonradan teş- rif buyurduklarından Ahmet İhsan Beyin ağabisi olan muhterem Übeydullah efendi en yaşlı addolunmamıştır.