6 Nisan 1933 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 3

6 Nisan 1933 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 3

No.1919—297 Kalemin Ucundan Mektep Meclia, mekteplerde okutulan der kitaplarının Devlet tarafından bastırılmasını ve dağıtılmasını kabul etti. Kitapla- rıda gene Devlet, açacağı müsabaka sonunda kazanacak kim- selere yazdıracak. Tek kitap usulü, hiç şüphe yok ki birçok müellifleri, kitapçılar zarardide edecektir. Mektep kitapçılı- ğını Devletin üzerine alması kadar candan alkışladığım bir hadise azdır. Memleket kültürü, istikbali hatt& mevcudiyetini idamesi demek olan mektep kitapçılığı hiçbir zaman yalnız ticaret kafasile düşünen birkaç akalliyet kitapçının elinde, kâr vasıtası olarak bırakılamazdı. Ben de bir mektepte türkçe hocasıyım. Elimde çocuk- İsra okuttoğum bir kwaat kitabı var. Bu kitap mekteple, ço- cukla alâkası olmıyan bir kitaptır. Her sayfasında beş on mürettip yanlışı vardır. Kitabın içinden hiçbir parçayı çocuk- İsra seve seve okuttuğumu hatırlamıyorum. Şunu söyliyelim ki ben, sözde en iyi bir kitap intihap etmiştim. Fenadır, hük- münü verdiğim diğer kitapların ne kadar kötü olduklarını tab- min etmek gayet kolaydır. Tek kitap usulünde belki birkaç müellif, birkaç kitapçı vatandaş zarar edecektir. Fakat biz herşeyden evvel bir mem- leket gençliğinin kafa ve kültür zayıatını düşünmek mecburi” yetindeyiz. Para kazanmak için bir iki ayda yazılan, birkaç haftada bastınlan sözde mektep kitaplarını çocuklarımızın eli- ne vermekle, şimdiye kadar memleket irfanı aleyhine bir ih- malde bukunmuş oluyorduk. Maarif vekâleti, bence, Cümhuriyet idaresinin temel taşı- dır. Tek kitap usulünü kabul etmekle Maarif vekâleti, Cüm- huriyet nesline karşı en mühim ve büyük vazifesini yapmıştır. Vekâleti tebrik etmeği bir vicdan borcu bilirim. R. E. — a —— —ğma >> — gur: Bir bahar şarkısı Bir kuş kanadında geliyor bahar, Dallara bin selâm veriyo: bahar, Erkenden gizlenip loş bahçelere, Gene sevdiğini bekliyor bahar, Uzaktan çalınan orkestra gibi, Bir ince yağınurdur dinlediğimiz; Ayni ntmle vurur baharın kalbi, Ayni kız değil mi beklediğimiz ?.. Yıl olur, bekleriz, ilkbahar gelmez, Yıl olur, bekleriz, bazan yar gelmez... Ve böyle bir ömür sonu gelir de, Bu sefer, gönlümüz ihtiyar, gelmez.. Reşat Feyzi SERVETİFÜNUN 299 Çe pm DE kama) Uyanan Nağmeler Sanki ılık bir gece sardıda etrafımı Yalanla çiçeklenen hayallerim uyuştu!.. Öyle ki dudaklarım içli itirafımı Soldurmadan yeni bir ibtirasla tutuştul.. Ça nn | ŞİİR ER a Bir gün penbe bir fecir sızdı yeşil uykuma Boşluklarda eriyen emellerim katıldı. Parçalanan gönlüme ördüm ipek bir yama, Yazık ki telilme rabbim paçavra kıldı!.. Çünkü anlamadımdı bir şür o'an hayat Renkli tüller altına bürünmüş bir hastadır. İpek saçlar içinde giz'ediğim bu san'at Gülünç kahkahalarla inildiyen yastadır! Bu eriten kâbusun sihirli potasında Uyuyan ruhum bile artık billürlaşıyor!.. Göçen hayallerimin enkazı ortasında Işıklanan fecirle sisler uzaklaşıyor!.. Erenköy - Gavsi Halit - 1933 Hindenburg ile Hitler Almanya'da 5 Mart intihabında en kuvvetli bir ekseriyet temin eden Hitler artık bugün memleke- tinin mukadderatını tamamile eline almış bulunuyor. Bilhassa Hitler ile reisicamhur Hindenburg arasında tam bir itilâf husule gelmesi de her iki taraf için aymea mühim bir muvaffakiyet teşkil ediyor. Res- mimiz bu samimi anlaşmanın canl bir timsalidir. Mareşal Hindenburg ile Alman başvekili Hitler'in el sıkışması / Hrvatifinen | A PA | fayiamlarne Kil lar di