6 Nisan 1933 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 5

6 Nisan 1933 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 5

Mos 101971 SERVETİFÜNUN 301 Meşhur Kutup Kâşifi Duca degli Abruzzıi öldü. Meşhur kutup kâşıflerinden Duca degli Abruzzi geçen hafta Afrikada Smali müstemlekesinde ölmüş- tür. Şimdiki İtalya kralı III Viktor Emamuel'in am- Abruzzi cası olan Duca degli çocukluğunun ilk 18 martta Somali'de ölen Duca değli Abruzzi genelerindenberi tahsil ve tetebbua büyük bir meyil göstermiş, bütün hayatını keşif ve tetkik siyasetlerin- de geçirmiştir. 1870 - 1873 seneleri arasındaki müddet içinde İspanya kıralı olmuş olan Amede'nin üçüncü oğlu olan Ducs degli Abruzzi bundan altmış sene kadar evvel Madrit'te doğmuş, on yaşında iken deniz akademisine girmiş ve burada ikinci mülâzım rütbesinde çıkmıstı, İşte Duca degli Abruzzi'nin seyahat ve keşif hayatı o tarihte başladı. Dahö yirmi yaşında iken evvelâ Avrupa'nın muhtelif memleketini geziyor. Bilâhare Asya'da. aşağı ve yukarı Amerikada, Afrikada uzun seyahatlere çıkıyor. Dünyanın dört köşesindeki bu tetkik seyahatinde 1896 senesinde avdet eden Duca memleketinde dinlenmiye vakit bulamadan yeni ve pek güç bir seyahate çıkıyor: Alaska'nın o zamana kadar kimse tarafından ziyaret edilmemiş olan dağ- lardan en büyüğü olan 8. Blia'nın daimi kar tabaka- ları altında örtülü olan 5493 metre yüksekliğindeki zirvesine çıkıyor. Bu muvaffakıyetli keşif geyahatlerinden cesaret alan Duca, uzun senelerdenberi fikrini kurcalıyan arzuyu, emeli, yeni Şimal kutbu seyahatine nihayet karar verdi. O zamana kadar pek az kâşiflerin böyle bir seyahate çıkmış olmaları ve hirçoklarının bir daha leketlerine dö iş olmaları genç kâğitin cesare- tini kırmadı. Bu suretle geçen asrın sonlarına doğru Duca «Stella Polare » (Kutup Yıldızı) namındaki ge- miyi teşhis edip bir kaç arkadaşile birlikte Cenova limanından hareket etti. Bir ay sonra « Stella Polare» yavaş yavaş yürüyerek Atlantiği aşıyor, Irlanda sahil- lerini geride bırakıyordu. Nihayet, bir sene kadar süren uzun, çok sıkıntılı ve tehlikeli bir yolculuktan sonra Duca'nın gemisi artık buz mıntakasına girmiş bulunuyor, binlerce tehlikeler içinde yoluna devam ediyordu. Büyük kâşif o zamana kadar hiçbir insan tarafından vasıl olunamıyan bir noktaya varabilmişti: 86“ 33' arz dairesi, Bu muazzam eserinden sonra Duca degli Abruzzi bir müddet Avrupa'da dinlendikten sonra Ruwenzori dağlarında da bir keşif seyahatine çıktı, bilâhare La Stella Polare “Kutup Yıldızı, Karakornm'un keşfedilmiş bazı kısımları üzerinde uzun tetkikler yaptı. Büyük mütefennin ve kâşif son zamanlarda Afrika'da Smali müstemlekesinde yaşı- yordu. Burada kendisinin tesis etmiş olduğu çok modern bir köye kendi ismi verilmiştir.