20 Şubat 1936 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 13

20 Şubat 1936 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 13

. No. 2061—376 Kaynkcılarımız, Uludağda otelin önündeki sahada antrenman yapıyorlar Kayak kayma, buralarda zadegâna has bellibaşlı bir hüner olduğu ve asılzadelerin de kayakla kay- masını mutlaka bildikleri söylenilmektedir. Karda koşmanın &por tarzında icrganı nakleden biricik vesika, Upsala Başpapazı Uladi Mağvus teraftodan 1565 tarihinde Şimal memleketlerinin coğrafya ve tarihi hakkında yazılan bir bitiktir. Bu eserde şimal ulusunun ağaç kayaklar üzerinde seyahat ettiklerini ve avlandıklarnı gösterir levha ve resimler vardır. 13-14 üncü yüzyıllarda kayak hakkında belli başlı malümat edinilememiştir. 16 ıncı yüzyılda kayak hakkında bazı bitiklerde buna benzer malümat vardır. 1774 de Norveç ordusunda kayak talimnamesi bulunması ve Bonek adındaki zatin bitiğinde kayak talimlerinin ve kayak üzerindeki atış kaidelerinin bulu- nuşu, bu tarihte kayağın artık esaslı olarak kökleştiğini ve ordularda bir vasıta olarak kullanıldığını gösteriyor. Sonra 1808 de İsveçle Norveç arasındaki savaşta Norveç ordusunda 2;000 kadar ka- yakçı oluşu ve bu kayakçıların savaşlarda güzel neticeler elde edişleri, o zamanki ka- yağın meze mütekâmil şeklini anlatır. u delillerden, o zaman için şimal mem- beiiteettide "oldukça Metini i bir şekilde ka- yakla av, seyahat, spor yapıldığını anlıyoruz. 1880 yılına kadar Norveçliler kayaklarını tek değnek -- baston ile kullanırlardı. Bun- dan başka kayakların birisi de, öbüründen bir parça uzundu. Bağlama tertibatı çok basitti. Oslo'daki kayak müzesinde şimdiye kadar kayağın geçirdiği değişiklikleri görmek mümkündür. Tek değnekle kaymanın bazı hususlarda faydası varsa da, - çok dik ara- zide kolaylıkla istikamet tebdil edilir - bir değuekle yukarı çıkmak zordur. Çünkü, vik cudün bütün ağırlığı bir değnek üzerinde kalır. Eskiden kayak yalnız bir av ve nakil vasıtası iken 18 inci yüzyılın ortalarında spor zihniyeti işe karışmış ve bu zamandan UYANIŞ sonra da kayak hakkında malümat çoğalmıya başlamıştır. Bu şekilde başlıyan e&por gilhiniyeti, nihayet 18inci yüz yılın 60:ncı yılında tam bir kayak sporunu doğurmuştur, Bu sıralarda spor her tarafta revaçta idi. Avculuk, binicilik, balık avlamak ve her türlü vücud hareketleri, oyunlar, bir spor olarak meydana çıkmışdır. 1861 de Kristiyanyada spor cemiyeti teşek- kül etti, 186ö de General Berklandel'in «kayak kaymü» adında klasik bir bitiği çıktı. 1870 de spor cemiyeti kurünoularının himmet ve gayreti ile iki Telemarkhı köylü delikanlı tarafından kayak kaymanın ne oldnğu halka gösterildi. Bu gençler, kayakla çok arızalı arazide mahi- rane hareketler gösterdiler, halkın takdirini ve rağbetini kazandılar, 1877 de Kristiyanyada ilk kayak spor cemiyeti teşkil edildi. Birçok Tele- Mmarklılar, bu cemiyete intisab ettiler; büyük bir geyretle çalıştılar. 1879 da ilk defa olarak kayakla koşu yarışması yapıldı. Kayak sıçrama- larında 25 metreye kadar yükselindi. Bunun üzerine kayak kayma sporu halk arasında çok revaç buldu. Mevcut sporların en sevimlisi oldu. 1883 den itibü- ren kayak kulüpleri çoğaldı, üye sayısı fuzlalaştı. Her yıl cihan kayak yarışmaları yapılmağa başlandı. İlk defa bu yarışmalar Hygelykügel'de yapıldı. Bu yarışmalardan biri, 1892 de Kristiyanyada Kralın huzurile Holmenkollen'de yapıldı. syak sporu Norveçlilerin millt sporu olmuştur. Kayakçılık, bu ulusun askeri ve mülki talim - terbiye proğramlarına girmiştir. İaveçte kayakçılık, Norveçte — Devamı 204 üncü sayfada — me— Ski — Kayakla 70 metre atlayış