7 Mayıs 1936 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 12

7 Mayıs 1936 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 12

linci Fuad, merasim Üniformasile Majeste Mısır Kralı Iipci Fu- adın ağır surette rabatsızlandığına dair gelen telgraflar, neşredilen doktor raporlarını bildirirken, Ana dolu ajansı, şu telgrafı verdi: Ka- hire, 25 «A.A.» — Fuad öl- müştür.» Ertesi gün tekzip edilmek üzere, bu haberin yanlış olduğu anlağıldı, her tarafta yarıya kadar indirilen bayraklar, tekrar kaldırıl- dı. Fakat araya Kralın vaziyeti eski halini muhafaza ettiğine ve hattâ biraz düzeldiğine dair birkaç telgraf girdikten sonra, Şu —— verildi: Kahire, 27 «A.A» — Fuad, kendini, "kaybetmiştir. Vazi- yeti, ümitsiz telâkki ediliyor. Kan- gren, boğaza sirayet etmiştir. Ken- disine sun'i gıda vermek mecburi» yeti hâsıl olınuştur.> Araya giren daha birkaç telgrafı da, şu telgraf takip etti: Kahire, 28 «A.A.» -- Kral Fuad, saat 13,30 da ölmüştür. Ken- disi 68 yaşındaydı. 1922 de tahta çıkmıştı. Mısır, onun vefatile ilk meşruti Kralını kaybetmektedir. Cenaze merasimi Perşembe günü yapılacaktır. Kral, «Birifai» camii- ne defnedilecektir. Kral, Elmukad- dem tepeleri eteğindeki kale civa- rında bulunan bu camii bizzat in- şa ettirmişti» İşte bu suretle, bir kere ölme- den öldüğü şeyi olan Mısır Kralı SERVETİFÜNUN No. 2072—387 — Mısır Kral 1" Fuadin Olumu, Yaşayışı Ve Gömülmesi Majeste Tinci Fuadın bu gefer sa- hiden öldüğü anlaşılınca, bayraklar tekrar yarıya kadar çekilerek, du- yulan teessür resmen ifade edildi. Kral, son dakikaya kadar ken- dine malikti, Öldüğü günün sabahı kabine erkânını kabul ederek, mem- leket işleri hakkında kendilerile görüşmüştür. Bu hal, sıhhatinin iyi- leştiğine alâmet gibi görülmüş, lâ- kin, öğleye doğru sıhhati birden- bire vahimleşmiştir. Kral, ölümü- nün yaklaştığını hissedince, çocuk- larını çağırarak kendilerile veds- laşmış ve yanıbaşından hiç ayrıl- mıyan Kraliçeyi öpmüştür. Ölümü her tarafta derin teessür uyandıran Kral Ahmed Fuad Hi- div İsmail Paşawın en küçük oğ- İinci Fuad, yazlık elbisesile laydu ve 16 Mart 1868 de Gizeh Sarayında doğinuştu. Gençliğinde İtalyada yaşıytin Ahmed Fuad on dokuz yaşında Mısıra döndü. Mısır Üniversitesinin kurulmasında bü- yük gi görülmüş ve ken- disi Üniversitenin reisi olmuştur. 1917 de ağabeyisi Sultan Hüseyin Kâmil öldü ve onun oğlu olan Prens Kemaleddin tahta çıkmak hakkıp- dan vazgeğtiği için Ahmed Fuad sultan oldu. İngilterenin Mısır üzerindeki bimayesi 28 Şubat 1922 de bitti ve Birinei Fuad 16 Martta Mısır Kralı ilân edildi. Kral Fuad 1919 da, eski Mısır Hidivlerinden Abdiirrahman Sabri Paşanın kızı Prenses Nazlı ile ev- lenmiş bugün yerine geçecek olan oğlu Prens Faruk 11 Şubat 1920 de doğmuştur. Kral Fnadın cesedi, Elkubbe Sar rayından Abidin Sarayını nakle- dilmiştir. Yol üzerinde muazzam bir halk kalabalığı vardı. Kadınlar ağlıyorlar ve «Sen gittin, bizi ye- tim bıratınr diye bağırıyorlardı. Halk ta «Mısır ve Sudan Faruk çok yaşasın» diye haykırı- yordu. Cenaze merasimi 30 Nisan aa- ahı icra edilmiştir. Cenaze, bir ölüm sükütu içinde Abidin Sara- yından Elrifaj camiine nakledil- miştir. Tabut, altı yağız at tarafından çekilmekte olan bir top arabasıns konulmuştu. Piyade taburları ile süvari bölüklerinin tecemmu etmiş oldukları meydandan toplar atıl- mıştır. Cenaze alayında bilhassa dikkati celbeden zevat Prens Mehmed Ali ile, İngiliz fevkalâde komiseri, ge- .. heyeti, İngiliz ordu ve donan- asına mensüp zabitler, Başvekil w nazırlar ile eski nazırlar idi. Tabut, üzerine bir taç İşlenmiş olan bir Mısır bayrağına sanlmıştı. Kralın kılıcı tabutun bir kenarına asılmıştı. Müteveffanın nişanları da keza tabutun m üzerine (iğneyle : linci Fuad, tahtı Üzerinde