13 Mayıs 1937 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 9

13 Mayıs 1937 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 9

No. 2125—440 UYANIŞ 393 BAŞBAKANIMIZ LOND Mi alt “in en ie Lu Başbakan İsmet İnönü ve Londra'dan genel bir görünüş İngiltere Kralı 8. M. George VI nın, taç giym merasiminde hazır bulunmak üzere İngiltereye He #eket eden Başbakan İsmet İuönü ve Türk delegas- yonu Londra'ya varmışlar Başvekilimiz Fransadan pe coşkun tezahü- rat yapılmış ve çok parlak merasimle karşılanmışlardır. Bütün Fransız gazeteleri Başbakanımızın Paristen geçişi münasebetiyle hararetli makaleler yazmışlar, tefsirlerde bulunmuşlardır. Fransa Başbakanı B. Blum tarafından verilen öğ- ie yemeğinde Fransa senato ve parlamento reisleri ile bakanlar hazır bulunmuşlardır. B. Blum İsmet İn- önü ile saatlarca görüşmüştür. Öğleden önce Elize sarayında Fransa cumhur reisi tarafından kabul edilen tıralarında okuyup öğrenince, âdeta mahcup olduğu- nu kaydetti ve devamla «fakat elden ne gelirdi? 40 sene evvelki ben, şimdiki ben değilim ki, o zaman ne takdim edildim, nede kendimi takdim ettim, O zamanlar şimdiki gibi prezante etmek âdeti, he- men yok gibi bir şeydi; prezantasyon, biraber otura otura, konuşa, konuşa, hulâsa lâkırdıdan anlaşılırdı ! » dedi ve gözlerini bağlarken de, büyük edibin san- at hayatının 55 inci yıldönümünde kendisine «Ya bun- dan sonrası için tasavvurlarınız, üstadım > diye 80- ranmuharrir Feridun Kandemire cevap olarak «Bun- dan sonrası için mif7.. Belki artık - bundan sonra - denebilecek bir mesafe Kalmamıştır. 50 şu kadar sene yazdıktan sonra, artık yazmakda devam etmek, hattâ zannediyorum, ki izzetinefse mugayirdir, Bugün hâtı- ralardan başka bir şey yazmıyorum. Hattâ birçok taraflardan yazı istiyenler oluyor, itizar ediyorum. Elimde başlanmış bir hâtırat silsilesi var. Eğer bunu mi yazı hayatımın altına da eski tabirle mmet -, bugünün tabirile - bitti - yeşim de- yişine dokündu ve şu hitabta bulundu — Aman, bu kara haber tahakkuk etmesin, büyük üstadımız; o mümtaz Delemikire biz çok seneler müftekar ve muhtacız | Muvaffak pm kudretli romancının roman- larından bazı pasajları, bu arada « Mai veSiyah»ın sonunu muvaffak bir tonla okuduktan sonra, Meliha Başbakanımız B. Löbrönün yanında bir saatten fazla eg 8 de, yanında büyük elçi Suad Davazla eli B. Firuz olduğu halde, İsmet İnönü Btual meydanındaki zafer takı altında yatan meçhul aske- rin kabrine giderek törenle bir çelenk koymuş ve Çanakkale muhariplerinden bir grupla cumhuriyet muhafız kıtalarından bir müfreze tarafından selâm- lanmıştır. Kendisini bu tören esnasında istikbal eden general Guro, Geliboluda hastanelere ateş açmam olan Türklerin civanmertliğini ve harbdeki kahraman- lığını söliyerek buna karşı hayranlığını bildirdi. Parlamento reisi B. Heryo büyük elçiliğe gidere İsmet İnönünü ziyaret etmiştir. Akşam dış bakanlığı tarafından 80 kişilik bir ziyafet verilmiştir. Avni Sözen, kürsiye çıkarak sesi ahenkli hitabesinde büyük edibe lâyık bir saygı ve sevgi toplantısı ya- pabihnek hasusunda Halkevinin bir hayli düşünerek, en muvafık olarak bu şekli bulduğundan bahsetti ve Halid Ziya Uşaklıgile kırmızı * beyaz çiçeklerden ya- pılmış büyükçe bir buketi takdimle, bütün gençlik namına karşısında iğildi ve elini öpmek şerefini ken- disinden esirgememesini rica ve ayni zamanda bütün hazır bulunanların «bu zamana kadar herkesin onu > için beklemiş olduğunu» ilâve etti. ca ve davet üzerine, Halid Ziya Uşaklıgil, derhal yerin kalkıp, seri bir yürüyüşle şiddetli ve sürekli alkışlar arasında kürsüze çıkarken, Melihe Avni bn üstadın eline vardı; oda kendisine ilti- fat e Hali Ziya Uşaklıgil, «bu taltif 2 büyük heyecen geçirdiğini belirterek» çok içten, çok sami- mi bir tarzda tehassüsünü, teşekkürüuü anlatışla, se- rapa heyecan ve samimiyetin bir şaheseri olan söz- lerini söyliyerek sonunda, dakikalarca süren alkışlar arasında, -saat ikide- merasim tamam Halid Ziya Uşaklıgilin serâpâ heyecan ve ga miyetin bir şaheseri olan sözleri; -tam bir selda gelecek sayımızı süsliyecekdir. Bundan başka, Mel med Selimin bu hususdaki bir yazısı da, gelecek sayımızda bulunacakdır.