27 Ekim 1938 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 11

27 Ekim 1938 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 11

No. 2201—35160 Dahiliye Vekili Şükrü Kaya Nafia Vekili Ali Çetinkaya Maliye Vekili Fuad Ağralı UYANIŞ 345 Tiyatromuzun 15 yıllık Pilânçosu Yeni doğmuş bir çocuk far- zediniz, Bu çocuk doğduğu gün- denberi vücudünün hiç bir uz- vunu oynatmıyarak kaskatı du- ruyorken birdenbire ellerini a- yaklarını oynatmağa ve nihayet yerinden doğrulmağa hattâ koş- mağa başlıyor. İşte tiyatromuzun hali buy- du. Tanzimat devrinde doğan tiyatromuz uzun müddet hiç bir hareket gösteremedi. Bir zaman bozuk Türkçeli artistlerin, bir zaman da gölgesinden korkan sultanların oyuncağı olarak kal- dı. Cümhuriyet, medeniyetin büyük meş'alesi, Türkiyeye gir- dikteri sonra senelerce hareket- siz duran tiyatromuzda da her şeyimizde olduğu (gibi şuurlu bir canlılık başladı. O uyuşuk çocuk tamam onbeş yıldır ha. reket ediyor. Öyle dev adımlar- Ankara Şehir tiyatrosu rejisörü Raşid Rıza ve Halkevi temsil heyetlerinden biri la ilerliyor ki, onbeş yıl evvel yapamadığı birçok şeyleri şu kısa bir zamana sığdırdı. Meş- rutiyetten evvel koyu cinai fa- cialar, meşrutiyetten sonra da Fransızların hafif vodvilleri sey. redilirdi. Hem oynıyanlar ve hem de seyredenler tiyatro diye yalnız bunları bilirlerdi. Bey. nelmilel dünya şaheserleri an- cak roman halinde okunur ve bizim sahnelerimizde bunların tatbik kabiliyeti olmadığı söy- lenirdi. İşte onbeş senelik tiyatro- muzun plânçosu... Sahnemize konan dünya şaheserleri, büyük şehirlerde kurulan şehir tiyatro- ları, tiyatro ve opera mektebi- miz, seyir etmesini bilen bir halk, artistlerimize yapılan jü- bileler, artistlerin devlet memiu- ru vaziyetine geçirilmesi ve nihayet bugün Avrupa ve Ame- rikada tatbik olunan s hne tek- niğinin bizde mevcut olması hep şu onbeş sene gibi az bir zaman içine sığdırılmış bariz hakikatlerdir. Nurullah Kâzım Tilgen