27 Ekim 1938 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 18

27 Ekim 1938 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 18

No. 9201—516 hem deniz ticaretimizin ikinci bir kuvvetli adım atmasına sebeb ola- caklar ve hem de şerefli ve tarihi iftiharla dolu şanlı sancağımızın ecnebi sularda görünmesini temin edeceklerdir. Bu feyizli neticenin temeli gene Cümhuriyetin 165 yıl içindeki dewinde atılmıştır. * sk Varılan üçüncü müsbet netice tahlisiye ve fenersiliktir, Asırlar- danberi ecnebiler tarafından idare edilen ve âdeta onlar eliude bazice olan bu işler söylenen devir içinde Türk ve hükümet eline geçmiş bu suretle yalnız Türk gemilerine de- gil, sularımızda seyrüsefer eden eç- nebi gemicilerine de bir selâmet, temin etmiştir. Bugün kıyılarımıza dikilen fenerler bütün gemilerin büyük bir emniyetle seyretmelerini temin etmekte ve muhtelif sebebler dolayısile kaza geçiren gemiler en az masraf ve ziyanla kurtarıl- maktadır. Bu yüzden Türk tahli- siyeciliğinin dünya de- nizciliğine faydası görül- mektedir. Bu mevzu et- rafında ecnebi gazetelerde okunan makaleler ifti- harla bahsedilmeğe değer, * n ENİ B Ve DA İNT e RS ? fe a çi Türk Denizlerinin koruyucusu kahraman Üye AE de UYANIŞ Cümhuriyet gemilerden başka de nize bağlı kara müesseselerine ehem- miyet vermekle de, çok feyizli bir iş görmüştür. Asırlarca azametini mu- hafaza ederken Büyük harb ve onu takib eden meş'um mütareke sene lerinde inkıraz bulan harb terşane- sinin az zamanda ihya edilerek Türk ve komşu ticaret gemilerinin istifadesine açılması misline ender tesadüf edilen bir vak'adır. Bu mu- azzam varlık önünde hayretle du- ran vatanperver ve ecnebi az de- Bildir. Bundan başka (İstinye) gibi büyük müesseselerin dahi ecnebi- lerden Türk eline geçmesi ve bil- hassa bizim elimizde ecnebilerden fazla varlık göstermesi cidden sita- yişe değer. Valbasıl 16 sene içinde varılan bu feyizli netice Türkün irade azim ve yapma kudretini dünyaya bir defa daha tanıtmıştır. # *# Ticareti bahriyemizin yanında, donanmamızdan üç görünüş 353 aynı hislerle ve hatta ondan daha büyük bir iftiharla bahsedilecek bir harb bahriyemiz vardır. Cüm- huriyet, senelerce denizlerde âtıl bir vaziyette duran Yavuzu tamir ve ona modern bir harb kifayeti vermekle bereber muhtelit harb ve denizaltılar inşa ettirmekle bu- günkü ticareti koruyabilecek bir donanma yapmıştır. Bununla bera- ber bugün denizlerimizi dolaşan ve kendisinden çok üstün kuvvet- lerle dövüşmiye hazır olan donan- mamız bizim için gaye değil, gü- yeye doğru atılmış ilk adımdır. Bugün donanmamızı, cümhuriyetin hediye ettiği donanmayı, Yavus, dört harb, beş denizaltı ve muhtelif ufak ve yardımcı gemiler teşkil etmektedir. Bundan başka icabınd gene düşmanla karşılaşacak dört kruvazördan mürekkeb bir talim filomuz vardır. Fakat Türk ve ec nebi matbuatta son günlerde gör- düğümüz yazılar bahriyemizin 87 zamanda kuvvetli inkişaf istihale- leri (o geçireceğini o işa- ret etmektedirler. Ancak memleketimizin iatikbali- ni hazırlıyacak da bu ve bunu takib edecek diğer müsbet adımlardır. Afif Tuğrul Gİ, DAY VAV sı LA La VİA RAY 3 we ayi