23 Mart 1939 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 5

23 Mart 1939 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 5

ee No. 2299—3537 Jules Verne romanlarının neşrile toplayabildiğim 200 altın kadar sermaye bana matbaayı kurdurdu- gu için bu kitaplara bağlılığın zi- yadedir. Jules Verne romanlarından başka Jorj Oneden dört roman Öktav Föyyeden üç roman Pol Dökokdan 4 roman Aleksandr Du- ma zadeden 4 roman Pol Butjeden üç roman ve daha birçok irili u- faklı tercümeler yaptım. Bunların 1891,den şonra yazılanlarının hepsi Servetifünun kolleksiyonuna gir- miştir. Matbaamız 1890 da Serve- tifünun 1891 de kurulmuş olmak İtibarile matbaa şimdi elli yaşın- dadır Servetifünun dahi gelecek martta aynı yaşa basıyor. Halid Ziya kardeşim tercüme ettiğim romanları sayarken tabii olarak gazetemize de temas ve gazetenin tarihte bir edebi devir açmış oimaşından bahsediyor. Ede- bi devrin eu mühim temellerin- den birişide kendisidir. Tarihimize geçmiş olan bu hakikatleri tekrar- Jamağa lüzum yoksa da Edebiyatı Cedide hayatının romancılık ve hikâyesilik, nuvelcilik kısımlarının kurucusu Halid Ziya olduğunu söylemeğe lüzum görmem. Halid Ziyayı tanıdığım 1889 da kendisi İzmirde Nevruz adlı bir risale kurmuştu. Ben de o tarihte İstanbulda Umran risalesipi çıka- rıyordum. Nevruz ve Umran diğer bütün mevkut risalelerie beraber sarayın bir iradesile kapatılmışdı. Artuk maarif sansörü kanalile kim- geye risale izini vermedikleri için Nevruz daha başlangıçta tarihe karıştı, ben de bir kaç defa yaz. dığım üzere bin zorlukla o vaktin siyasi gazetelerinden Servete ilâve tarzında Servetifünunu çıkarabil miştim. Halid Ziya derin bir kardeşlik hissile kadirşinaslığını ileri götüre- rek benim naçiz hizmetlerimi te- barüz ettirmek o istiyor. Benim yaptıklarım Halid Ziyanın Türk edebiyat ve irfan hayatında kur- duğu emsalsiz temeller ve binalar arasında gölge gibi kalır. Onun bir büyük meziyeti de vefakârlığı ve sağlam dostluğudur. Gençliğin kültür ve irfan hayatında teganüt için Halid Ziyayı çok kıymetli bir örnek sayarım. Ahmed İhsan TOKGÖZ UYANIŞ SENFONİ Eriyorum.. eriyorsun.. Kollarımın içinde ürperiyorsun, Gözlerin bu cihandan başka cihanda! Gözlerin ne mesafe, ne mekân, ne zamanda Bu kadar parlıyamaz, bu kadar bayılamaz, Gözlerin biraz Ademin hududundan geri dönen kıvılcım | Ve ben artık dallarını, İlk ceddimin masallarını Yaprak yaprak döken, Bir an senin aydınlığında gözüken, Sonra çatırdayıp çöken Ağacım | Bağrımda çiçeklerini kokusu, Aşkın yıldızlı bahar uykusu | Halid Fahri Ozansoy Servetifünunun yeni hikâye müsabakası Servetifünun — Uyanış güzel yazı yazan genç okuyucula- rını memmun edecek, onları memleket efkârı umumiyesine ta- nıtacak, mükâfatlı bir hikâye müsabakası hazırladı. Gelecek sayımızdan itibaren gazetemizin bir köşesinde beş hafta sırayla neşredilecek olan kuponlardan toplıyacaksınız. Ku- ponların neşri hitam bulduktan sonra, bunları yazdığınız hikâ- ye ile birlikte, saril adresinizi de ilâve ederek, idarehanemize gönderiniz. Toplanan yazılar tanınmış ediblerimizden müteşekkil bir he- yet tarafından tedkik edilecek, 1 rinciden 10 uncuya kadar olan hikâyeler sırayla neşrolunacaktır. Bundan başka, bu on yazının sahibleri şu şekilde mükâfat- landırılacaklardır : Birinciye 10 lira, ikinciye bir yıllık abone, üçüncüye 5 li- ra, 4 üncüye altı aylık abone, 5 inciye $ aylık abone, 10 un- cuya kadar muhtelif kıymetli kitablar verilecektir. Gelecek sayıdan itibaren ei iştirak kuponlarını toplamayı unutmayınız |