6 Nisan 1939 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 8

6 Nisan 1939 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 8

* melerini büyük bir cö- ” No, 394—539 istanbul camileri ve hâyir mües Tan: İBRAHİM HAKKI KONYALI (Geçen sayıdan) İkincisi de (16/1141) numarada kayıdlı ve (140) sahifelik kitap ha- Hindedir. Başında ve sonunda Beys- zld Il nin el basması iki turası vardır. Bu vaktiye (901) hicri yılında Beya- “zıd Il zamanında aslından kopye edilmiştir. Eski Türk ve İslâmı eserle: ri müzesindeki vakfiye (668) numa- rada kayıtlıdır. Tomar halihdedir. Boyu 35 metre 85 santimetre eni de (99) santimetredir. Üçü de arabca- dır. Bu üç vakfiye Bizans tarihi- nin ve Türk Bizans münasibetleri- nin şimdiye kadar karanlık kalmış < birçek yerlerine projektör tutuyor. Din hıncı ve göyretile yazılınış bir kaç eser daraya lrea Oo Türkiçrin aldığı İstanbulu bize anlatan bir kitab yok gibidir. Bu vakfiyeler #bize Bizanalılardan alı- han İstanbulun siyasi, ktimai; iktisadi, dınt ©». topoğrafik durum- ğini, mahalle teşki- Mina, semtlerini, ;baj- ğa başka din münte- siplerinin İstanbuldaki dağılışlarını ve birleş- merdlikle öğretmekte- dir, Acaba Türkler İş- tanbulu alırlarken 0- nun madeni egerlerini yık tılar, yaktılar diye inşanın kafasında dü- ğümlenen iştifham şe- killerini de bu vakfi- yeler koparıp atmak- tadır. Bunlardan öğre- niyoruz ki Türkler Bi- sansı tahrib etmemişler, toa&veviyatı gibi maddi eserleri de harab olan bir ülkeyi kendi yurdlarına katmakla iktifa etmişlerdir. Türkler İstanbulun al- dıkiarı zamsn içerde dejenere bir ulus ve zorla ayakta durabilen beğ * on anitla, sayısı iki düzüneyi bir az geçen bakımsız mâbed ve ha- yır müessesesi bulmuşlardır. Şehrin bedii manzarası bozulmuş, büyük mâbedlerin, anıtlarıh alanları bi- çimsiz yapılarla dolmuştu. Şehrin içindeki ibtiyar at ve yeldeğir. menleri şehrin havasına kuvvet . ve sinirlere ürperme dağıtan gi- cırtilarla çalışıyordu. Bu iddismı kuvvetlendirmek Mütarekede İstanbulun Türklüğünü impat için yapılan körlüğü (Bütün tarihi eserlerin yerleri gösterilmiştir. “idin Hatihin Mh ini tasvir bilamelıği ella ni sümen. — Devamı $17 inek sai