5 Şubat 1942 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 3

5 Şubat 1942 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 3

SER VETİFUNUN Sahibi ve müessisi A. İhsam Tokgöz Neşriyat Müdürü : H. Fahri Ozansoy Fiyatı 15 Krş. UYANIŞ SİYASİ — EDEBİ —İLMİ —SOSYAL— HAFTALIK GAZETE ö Kuruluşa 1891 ya 5) — em Yl No. 3372 Telgraf : Servetifünun İstanbul Telefon: 21013 5 Şubat 1942 Perşembe HAFT A HA S B I HAL İ Başvekilimizin radyo ile millete söyledikleri Cümhuriyet tarihimize parlak bir doğruluk sahifesi ilâve etmiştir — bu nutuktan bazı parçaları yarım asırlık Servetiflinun koleksiyonuna nakletmekle iftihar eyliyoruz — Selâmet yolu budur: Milli birlik ve Israftan kaçmak ve millet kesesine el sokanların Bu haftanın en mühim hâditesi muhterem Başvekil Doktor Refik Saydam'ın radyo ile bütün millete söylediği yeni, sağlam ve keskin hakikatlerdir. Avrupanın ve Ame- rikanın Devlet adamları son nu- tuklarında yine mutadları veçhile birbirlerini kırmak ve ezmekten bahsederken Türkiye Cümhuriyeti Başvekili, harp dışında duran mü- barek yurdun selâmeti için neler düşünüyorsa bunları son derece samimi olarak millete söyledi. Doktor Refik Saydamın radyo- da verdiği nutuk, Cümhuriyet ta- rihimize çok mühim bir sahife i- lâve eylemiştir. Avrupa ve bütün cihan ateş ve ölüm içinde yanar ve kavrulurken gon derece düzgün bir siyaset takib eden Türkiye, bu umumi felâketin bizi dört taraftan sarmış olmasından doğan ve doğa- cak olan tehlikelere ve mahrumi- yetlere karşı memleket dahilinde son derece kuvvetli ve göz yum- maz bir siyaset takip olunacağını haber verdi.. Bu siyasetin sert ve müşamahasız yürümesi katiyyen lâzımdır. Mahterem Başvekil bu hakikatleri açıkça söylemekle fıt- retindekı samimiliği herkese du- yurdu, anlattı ve bildirdi. ellerini kırmak, Bundan dolayı Refik Saydama candan ve gönülden en derin bağ ılık ve teşekkürleri tekrarlıyoruz. Evet ! Cihan muharebesi şimdi- ye kadar görülmemiş bir dehşet ateşi içindedir; ne olur ne olmaz diye susacak zamanda değiliz. Doğ- ruyu söylemek borçtur, vazifedir. Varol sevgili Başvekil! Milleti- mize vaziyeti açık olarak söyle- mekle çok büyük hizmet yaptınız. Servetifünun koleksiyonu 51 yıllık yaşayişile bir tarih kütüp- hanesidir. Koleksiyonumuza, Dok- tor Refik saydamin hasbuhalinden parçalar almakla iftihar eyliyoruz. Bunlara hafta hasbuhali değil ha- yat ve siyaset hakikatleri dernek çok doğrudur. Cihanda iki yıldır olup biten müthiş yıkmaları ve yakmaları ve ölümleri yine bu cihan halki son derece çalışsa bile yüz yılda yerine koyamaz. Bu nok- ta çok müdhiş bir hakıkattir. Vak- aları sathi nazarla takib etmeğe alışanları ve dünyada her şeyden ziyade kendilerini, kendi menfaat- lerini düşünenleri yıkıcı gaflet uykusundan uyandırmak lâzımdır. Ahmed İhsan TOKGÖZ İstanbul » 4 Şubat - 1943 Muhterem Refik Gaydam'ın radyo sözlerinden alınan parçalar Harici politikamızda hiç bir değişiklik yoktur. Harp di- şındayiz, fakat cihan buh- ranının İçinde ve tesiri al- tındayiz, Milletin şuuruna hitab ediyorum. Hududlarımızda harb olma- ması, bizim normal yaşamamı- zt deab ettirmeş. Harteden mal getirmek çok zorlaşmıştır, artık yalnız milli kaynaklara bel bağ- lıyacağır. Yerli sanayi ihtiya. comızt (karşılamazsa, makrumi. yele katlanmayı göze almalıyız. Gihan yangınından şerefimizle va Kudretli olarak çıkacağımıza sağlam inanımız vardır. — Lâğfen sayifayı çeviriniz: — 133 — Servetifünun — 2372 Gi mann ii.