5 Şubat 1942 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 7

5 Şubat 1942 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 7

İ /ngiltere Tarihinden Bir Yaprak | NORMAN. İSTİLASI | Walter Scotttan: M. Hulüsi DOSDOĞRU | Macbeth hikâyesindeki İngiliz Kralı muterif Edvard'ın idaresi pek &dilâne ve asil idi. O, gaddar Macbeth'i tahtan devirmeğe ve maktül krai Duncan'nın oğlu Mol- colm'ı tahta getirmeğe yardım için büyük bir ordu ile Generalı Sivard'ı gönderdi. Macduff'un da himme- tile, talihlerine muvaffak oldular. Kral Edvard, İskoçya karşılığını fırsat bilerek hiç bir parçasına ta- arruz etmedi; zira o iyi bir ndam- dı ve kendisinin hırs ve tamğı yoktu İngiltere ile İskoçyanın her ikisinede iyi ve makul krallar gelmişdi. Büyük bir kavganın, u- zun harp ve müthiş kan dökme- lerinin önüne geçildi. Fakat iyi kral EHdvard The Confesser yerine tahta geçmek tizere hiç bir çocuk bırakmadı. O İngilterede tacidar olmıyan son Saksou hükümdar sü- lâlesine halef olmuştu. Hatırlarsı- nız; Saksonlar Rritonyaları mağlup etmişlerdi, şimdi yeni bir düşman Saksonlara hücum etmiş bulunu- yordu. Bunlar Normanlardı. Fran- sadan gelirlerdi fakat aslen Fran- siz değildiler. Onların ataları Şimal korsanlarını bir kolonisi idi, ev- velce zikrettiğimiz veçhile bütün sahilleri soymuşlar ve hiç bir yeri yağmasız bırakmamışlardı. Ken- dilerine ekseriya şimal adamı veya norman deniliyordu. Danimarka'ya, İsveçe, Norveçe ve diğer şimal memleketlerine yayılmışlardı. Fransanın şimaline kadar varan büyük bir kara par- çasına yerleşmiş bulunuyorlardı. o yerlerin krallarile büyük bir ayalet almak için mücadele etti. ler. Yer Normanların mülkü olun- ca Nenatria adını değiştirip Nor mandy yaptılar. Bu eyalet Nor- man reisleri tarafından idare edil- di. Onlara dük denilirdi ve eski bir Iâtin kelimesinden aldıkları Jeneral imzasını kullanırlardı. Fransa topraklarından bir parça- ya daha malik olmak için o; bir krallığın bütün kuvvetlerini Nor- mandy dominyonunda teksif etti, Ve o yerin krallığını kendi tabii olmak üzere tasdik etti. Büyük bir kral veya hükümdar düklarına, lordlarlne veya asılzadelerine ge- niş ayaletler verir, mütebaki kıs- mıda kendisinin dominyonları o- lurdu. Fakat bilâhare; vassal ya- hut dük, lord o harple meş- gulsa muayyen adedte adamlarıyle hükümdara yardım ederler, sulh zamanında çağrıldıkça saraya ge- lirlerdi, Yani kendi efendilerine tabi olduklarını tasdik ederlerdi. Bu tarzda saltanatın tabileri diye adlandırılanlar kralın kendilerine verdikleri toprakları knihlit ve gentleman'lara ihsan ederlerdi şö- valye ve centilmenler de emlâkini aşağı tabaka mülk sahipleri ara- sında paylaşırlardı. Fransa ve ya İngiltere gibi büyük bir Kral harb açtığı zaman bütün saltanat tabilerini silâhlı adamları ile orduya iltihak için çağırır; Prens, Dük veya Lord maiyyetini toplar; centilmenler daha aşağıları olan köylülere emir ederler böylece bütün krallık bir tek ordu halinde toplanırdı top- rağı askeri bir idare altında elin- de tutan bu sisteme feodal sistem denirdi. Bu umumiyetle bütün Avrupada .yıllaren devam etti. Birçok büyük saltanat tâbileri ezcümle Normandi dükalığı son derece kuvvetlenmişti. Onlar sulh ve harbi Fransa Kralının malu- matı olmadan yapmayı âdet e- dinmişlerdi aynı zamanda böyle büyük tâbi Dükalıklar, Prensler aralarında da sik sık harbediyor- lardı. Her biri için harp bir meş- gale olmuştu. köylüler toprs- ğı sürdükçe her türlü müşkülaltla uğraştığı halde soyuluyor ve her tarafta fena muamele görüyordu. Aşılzadeler ve centilmenler at ü- zerinde, çelik zırh giyinirler, altın ve gümüşle süslenirler ve kendi- lerine Silâhşor veya Şövsliye de- tirtirlerdi. Uzun mızraklar kullanıp birbirlerine vahşi surette at sü- rerler. Ağır kılıçlar topuzlarla kar- goları kırılıncaya kadar çarpışır- lardı. Aşağı Haik, yerde harp ederdi. Ok ve yayla diki Bimel Uzun veya çapr&z yaylar 'vard; top ve merminin keşfinden önce bunlar muayyen bir mesafeden adamı öldürmeğe yarardı. Zavallı köleler tarladan harbe oldukları gibi gelmeğe mecburdular. Nadiren ba Şövalyelerden bir kaçının stın- dan düştüğü olurdu ve her taraf- ları zırhla kaplı bulunduğundan yüzleree insana kıydıkları halde kendileri pek az incinirlerdi ve köylüler güç hal ile onları sarar- lardı. Bunlar pek hoş devirler değil- di. Nadiren kânuna baş vurulur kısmen veya daima birbirile harp- te bulunan #eltanat tabilerinin bazan bizzat hükümetlerin karşı geldikleri olur ve o zaamet mü- sadere edilirdi. Normandy dokası William, Eyi kral Edvard'ın ölü- mü üzerine İngiliz Krallığını feth etmeyi bir fırsat bildi, Cesur Nor- manlar birçok şövalye ve baha- âirlerin yardımı ile İngiliz ülkele- rine yürüdü. Normandi dükası Susset'e yerleşti. 1066 da mübarek Saviaur ?' un doğumundan &onrâ 60,000 seçme &«skerden bir ordu yapıldı birçok büyük şövalyeler iltihak ettiler. Edvard, Herald den sonra İn- giltere tahtına gelmişti: İngilis ve Norman orduları Hasting cıvarın- da çarpıştı. Normanlar sakları ara- sındaki uzun yayları İngilize karşı mahirane kullandılar. Karşılarında — Devamı I4ğ ncü Sayfada — 137 — Servetifünun — 2372 -. ii... m ödün