12 Kasım 1942 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 6

12 Kasım 1942 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 6

Hakiki büyük adamlar, hiç de- ğişmiyen geçmiş zaman çehrelerile değil, daima değişen yeniliklerile büyüktürler. İnsanlığın böyle bü- yükleri enderdir. Atatürk bu en» der ölmezlerden birisidir. Atatürk yalnız Türk tarihine değil, insan- hk ve medeniyet tarihine de şe- ref ve azamet veren büyüklerden- dir. Atatürk, yalnız askerlik hayatı ebedi ve güzel bir efsane gibl gö- nülden gönüle devredecek bir kahraman olmakla kalmamıştır. Yalnız Derenin, Çanakkalenin, Saekaryanın ve büyük zaferin eş- siz serdarı değildir. O harpte gös- terdiği emsalsiz dehanın dahâ gü- zelini daha büyüğünü ininlâp yap- makis devlet kurmakta da göste- ren bir medeniyet kahramanı gimnstar. 304 — Servetifünun — 2417 Atatürk, birçok cephelerden kahramandır ve büyük adamdır, İnsan ona hangi tarafından ba- karsa baksın daima bir deha gö- rür ve hayranlık duyar. Tarihte büyük kumandeanler sayılır ; fakat kazandığı zaferlerin üstüne yeni bir hayat, yeni bir inkılâp ve yeni bir medeniyet ku- ran büyük askerler pek azdır. Birçoğu askeri zaferlerle ne oldum delisi olmuşlar, yollarını şaşırmış- lar. Kahramanca girdikleri şehir- lerde zafer takları başlarına yıkı)- mış ; daha kisa söyleyeyim: önce birer kartal gibi yükselmişler, fa- kat sonra birer leş gibi düşmüşler- dir. Atatürk, askeri zaferle başı dönmeyen, bilâkis onu asıl gaye için bir vasıta telâkki ederek öl- mez eserler yaratan müstesna bir zekidir, ASKER Afatürk v Afatürk yalnız büyük bir asker değil inkilâp- çı bir medeniyet kahra- manı idi de... | Yazan; İHSAN BORAN | Harp onun için bir gaye değil, Türkün ve Türklüğün ayak altın- da kalmış kudretini kaldırmak İ- çin bir manivelâdan ibaretti. Harp onun için ne şahsi ihtiraslar için bir zafer takı ve ne de bir salta- inat saçağı idi. Harp Türkiye Cüm- huriyetinin kurulması için bir te- mel taşı idi. Onun için, Atatürk ile ötekiler arasında (mukayese yapanların aklına şaşarım. Atatürkün kur- duğn Türkiye Cümhnriyetini, mut- la işçileri olan bizim nesillerimiz- den ziyade istikbal inceleyebilecek ve takir edecektir. Aradan asırlar geçse de, Türk milletininin bu büyük evlâdı, ebedi bir insan olarak taziz ve tebcil edilecektir. Bize ve bizden sonra geleceklere, onlardan sonra ra geleceklere de düşen en büyük vazife, onun büyük eserini aşılan mış bir ağaç gibi daha güzelleş- tirerek ve daha verimli yaparak yaşatmuktır. İman edelim ki ruhu her an bizimle beraberdir. İleri gitmek ve yükselmek için, haya- tımızı her zaman bu berrak ve coşkun kaynağa doğru taşıtmak ihtiyacındayiz. Ondan ilham si masını bilelim. Atatürke «Ebedi Şef» unvanını vermekle onun ölmezliğini fertçe milletçe kabul etmişizdir. Onu a8- dece sevmek ve ânmak kâfi değil- dir. Bütün verlığımızla eserini yükseltmeye çalışmak gerektir. Sevginin de, anmanın da hakiki ölçüsü, onun gösterdiği yolda top- luca yürümek ve topluca ileri ritmektir.