2 Ağustos 1930 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

2 Ağustos 1930 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Şehir İçin Siz Ne | Düşünüyorsunuz Şehremini olsanız neler ya- parsınız? Bu suali Şehreminle- rine sormuştuk. Şimdi de ka- rilerimizden buna dair gelen mektupları neşrediyoruz. Fakat bu arada, bir muharririmizi de rastgeleceği zevat ile görüş- miye memur ettik. Bu Mmuharririmizin dün ab- dığı cevapları bugün, bu sü- tunda heşrediyoruz: Mebmet Ali B. (memur) — Hiç bir şey söyliyemem. Memurların beyanatta bulun- ması menedilmiştir. * Sabahat Hanım (ev kadını) — Kim olursa olsun, evvelâ şu bizim sokağın çöplerini kaldırmakla işe başlasa, çok iyi eder. — eti — için —ilk vazife İstanbul'da bir verem hastanesi açmaktır. İstanbul'da bir kadın has- tanesi vardır.. Buda kâfi değildir. Ayni zamanda kadınların doğurması için hastanede ayrı- lan yatakların adedini çoğalt- malıdır. Ömer Saffet Bey ( gazeteci ) — Yirminci asırda dolma yutulmadığı ğibi toz da yutul- maz. Ben kendimi bildim bileli toz şöyle dursun, muzahrüfat savruntularından gözlerimi kur- taramadım. Bu hal Şehremartetini mutlak aczinin en kuvvetli delilidir. a Moar'ad Busu f — * ' ' — Evvelâ yol ve su mese- lesini halletmek lâzımdır. Tabif parklar, umumi eğlen- ce mahalleri ikinci derecede kalır. Kâmil Bey (Bankacı) — Ne diyelim Beğim : Meselâ halka ucuz et ve ekmek yedirecek tesisat yap- mak lâzımdır. Manol Tapta Ef, (borsacı)” — Başıma bir belâ geldi, bir belâ daha gelmesin. Beni karıştırma. Cemal Bey (memur) — Mülkiye mektebi ve harp akademisine giden Yıldız cad- desinin yapılması için müracaat ettik, yaptırmadılar. Bir aralık yapılmak istendi. Şehremaneti kamyonlarile bir kaç gün faaliyete geçti, sonra 1 : Hasan B. — Elektrik varken, böyle mum ışığında no uğraşıyorsun? ı Halk — Cerayan kesildi. | Anadoludan Mehterler Hakikileri Sahte- lerindenŞikâyetçi Askeri müzedeki Mehter takımı vilâyete müracaat ede- rek bir takım sahte mehterler türediğinden şikâyet etmişler- dir. Ayni zamanda bunların kıyafet kanumuna muhalif ha- rekâtta bulunduklarını da ileri süretek menedilmelerini iste- mişlerdir. Beyoğlunda bazı bahçeler- de Yeniçeri kiyafetile “çalgı çalan bu kabil kimseler hak- kında vilâyetçe tahkikat yapıl- mıştır. ter kıyafetile çalgı çalmanın sahneye çıkmaktan farkı olamı- yacağı düşünülerek menlerine lüzum — görülmemiştir. —Yalnız sokakta o acaip kıyafetle ge- zemiyeceklerdir. Berber Mektebi Eylülde Açılıyor Berberler cemiyeti, berber talebe mektebini eylülde aç- mıya karar vermiştir. Motör Çalınmamış Gümrükte bir otomobil mo- törü çalındığı hakkında çıkan baberden gümrük idaresi ma- lümatı olmadığını söylemektedir. Ticaret Odası Azalığı Ticaret Odası intihap heyeti münhal iki azalık meselesi ile meşgül olmaktadır. Azalıkların birisi ithalât, diğeri erkânından olacaktı. | Otlar Tütuştü — A ğında 20 numaralı ziraat ma- F kineleri dairesinin damındaki kuru otlar tutuşmuş, “derhal söndürülmüştür. Resim Sergisi Yarin, Galatasarayda hazır- isi açılacaktır. bıraktı. Nakledilen kumlar ve taşlar yağan yağmurların tesi- rile kayboldu. Temenni- edeceğim diğer şeylerin yapılacağına itimadım olmadığı için bunları söyle- mekten vazgeçiyorum. Galip Bey (Hukuktan) —Baştan sanatoryom. Sonra gelen — talebeleri iskân etmek için yurtlar tesis. Küçük, — fakir için | lanan resim sei çocuklar | bakım evleri. Ben evvelâ bur- ları yapardı. Alınan neticeye göre meh- | sanayi | 2 : Hasan B. — hmıtqndı — Terkaos kesildi. Durmuş Geçen sene ile bu seneki alım satım muamelesi hakkında dün tapu idaresinden şu malü- matı aldık: Geçen sene " Haziran — ve Temmuz — aylarında, İstanbul, Yankesiciler Üç Kişinin" Canini Yaktılar Son “24,, saatte " 3,, tane yankesicilik — olmuş, — failleri yakalanamamıştır. 1 — Pangaltıda oturan Ma- dam Serpuhi'nin Karaköy'le 18 Hrası çalınmıştır. 2 — Sarıyer'de oturan Meh- met efendinin Eminönü ile Sultanahmet arasında tramvay içinde, meçbul biri tarafından 45 lirası çalımmıştır. 3 — Eyipte oturan Behice Hanım Balıkpazarından geçer- ken kolunda takıli çantasın- dan 12 lirasını kaptırmıştır. (1 inci sayıfadan mabat ) aslolan —mesuliyet — olmasına rağmen — Reisicumhur hiyaneti - vataniye cürmünden | dolayı yalnız Millet Meclisine Deyleyediği kararname ve saire- den dolayı bile mesuliyet ken- vekillere münhasır - kalmâkta olması da noktai nazarımı teyit eylemekte bulunmeştüur. , * Muslihiddin Adil B. Hukuk Fakultesi müderris- lerinden Müslıihiddin Adil B. diyor ki: “ İstifsar buyurulan nokta bakkında — Darülfünun notla- rımda bazı mülâhazalar vardır. Notların ©o kısmını leffen | takdim ediyorum. * Devlet şahsı hükmisinde | vekiller, valiler birer uzuvdur. Bu uzuvlar arasında bir mer- | tebe vardır. Maamafih bu mer- tebede devlet uzuv da | kendi havzası dahilinde az çok haizi muhtariyettir. Halbuki “memur,, hükmi şahsın hari- gindedir. Ve istiklâl ve muh- tariyeti haiz olmayıp hükmi olan Musluklar dururken ne işin var?. Eminönü arasında, tramvayda | Reisicümhur MISCETT” ancak | karşı mesul, hatta imzasını vaz- | Parasızlık Buhranı Var Alım Satım işleri Tamamen Gibidir ... | Üsküdar ve Beyoğlunda (3256) tasarruf muamelesi yapılmıştır. Bu sene ise ayni aylarda (2713) adet muamele cereyan etmiştir. Arada (543) kadar bir fark vardır, |Verem Hastanesi| ) Bir Ay Sonra Açılacak Deniyor 1 Cerrahpaşa'da açılacak olan | Verem hastanesinin — henüz | noksanları ikmal edilemeniştir. | Sipariş edilen malzeme bek- lenmektedir. Küşat merasiminin çok uza- mıyacağı söylenmektedir. Me- selâ bu ay sonu. Yaraladı, Kaçtı Kadırga'da oturan tanzifat amelesinden Mustafa, Çarşıka- 1pıdan geçerken 1338numaralı oto- mobilin çarpmasile yüz ve sol ayağından yaralanmış, şoförü kaçmıştır. Memur Mudur? * şahsın vilâyeti, hüküm ve nu- fuzu *eltindâdır. Hylâsa *uzuv,, hükmi şahsın lâyenfek bir- kısmı, memur Ühükmi şahsın alclâde bir vası- tasıdır. ae şarısile olan münase- betleri itibarile değil, bilâkis oynadıkları - rol itibarile etmek - daha muvalıktır. Bu cihet uzvu. ( Nafizülicra mukarrerat ittihaz eden; hükmi şahsi de saltai amme hukukunu is- timal eyliğen bir vasıta; “ memuru ,, da (Buü mukar- reralin ihzarına yardım eden veya mukarreratı tatbik ve dcra eyliyen bir vasıta) diye | tarif etmek icap eder. Bıçağın Üstüne Düştü | — Mehmet oğlu Musa Pangal- tı'da ' araba içinde karpuz satarken beygirler ansızın ürk- müş, Musa arabadaki otlar arasında duran bıçağın üzerine düşerek - baldırından yaralan- | mıştır. 3 : Hasan B. — Ne 0? Ne var? Ne düşünüyorsun? Halk — varidatım kesildi. Menmafih uzuv ile memuru. | tarif | Borsa'da İngiliz Lirası Sa- tışı Ziyadeleşiyor Dün Borsada 30 bin İngiliz Tiralık muamele olmuştur. Arz, talebe karşı fazlalaşmaktadır. Piyasa 1034 kuruşta açılmış ve ayni fiatta kapanmıştır. Düyunu muvahhade - 104,5 ile açılmış, biraz yükselir gibi | ölmüş ve bu yükselme neticesi 107,25 e kadar muamele gör- müş ise de bilâhare arzıt faz- lalığı ve Avrupadan — gelen açılma fiatının düşkünlüğü ha- sebile 106,5 kuruş satıcı kal- mıştır. Maamafih dün - akşam- ki telgrafın- biraz yüksek ge- leceği ümit edilmekte idi. 18,5 liraya muamele gören Anadolu demiryolları -tahvilâtı 18 liraya sukut etmişse de tekrar 18,20ye alıcısı zühur et- miştir. Borsa cetvellerinde uzun zamandanberi 31 lira küsur kuruş kaydedilen bu hattın tahvilâtı da 29 lira küsur ku- | ruşa arzedilmiş ve fakat hiç bir alıcı zühur etmemiştir. tikrazı dahili üzerine 98,5dan bir muğmele olması ve bu fiattan | müteaddit talepler, satıcı olma- masından dolayı neticesiz kal- mıştır. Bu - milli tahvilimizin yakında 100 kuruşa çıkacağı tahmin edilmektedir. Diş Tabipleri Arasındaki Mesele Iki “dişçi meslek ihti arasında âfınm elibba oda- haber alınmıştır. Dişçi / mektebi | aleyhine neşriyatta | dişçiyi, diş tabipleri cemiyeti dâava eltmiye kalkmış, fakat sonra vazgeçmiştir. Ağustos Maaşı Yarın tevzi edilecektir. Yağ Fiatları Niçin Artıyor Son günlerde harice ihracat | başlamış ve mahsus - derecede | çoğalmış olduğundan yağ - fi- atlarında hafif bir tezayüt gö- rülmektedir. gu mezunları bulunan Haliç Tarifesi | — Haliç şirketinin tarifesi ipka 4 edilmiştir. Reisicümhur Hz. Şehrimizde Reisicümhur Hz. — evvelki gece Yalovadan şehrimizi teş- rif buyurmuşlar, dünü Dolmas bahçde — geçirmişler, — akşam yemeğini Millet Meclisi Reisi Kâzım Paşa ile birlikte Paris sefirimiz. Fethi Beyin Büyük- deredeki evinde yemişlerdir. X4 Başvekil — İsmet paşa j Hz. Yalova'da kalmışlardır. 4 Maliye Vekili — Dün İtalya tarikile Avrupaya git- miştir. Seyahatı bir ay süre- cektir. DK Haritiye Vekili — Rusya hariciye komiser mua- vinliğine tayini münasebetile Karahanı tebrik etmiş, teşek- — kür telgrafı almıştır. X Berlin Sefirimiz — Dün Venedik tarikile Berline dönmüştür. X4 Paris Sefirimiz — Bu- gün veya yarın Ankara'ya * Gazeleci Heyeti — Bu- gün Bulgaristana hareket ede- cektir. 4 Amanullah Han — Şehrimizde bir köşk almak arzusundadır. 4 Yavuz — Büyükada ar- kasında top tecrübeleri yap- maktadır. birkaç güne kadar Dolmabahçe önünde — demir- liyecektir. *W Zelzele Münasebetile— Hükümetimiz - tarafından İtal- yaya taziyet telgrafı çekilmiş- tir. .* Bankacılık Öğrenmek için — Bu sene Avrupaya ta- | lebe gönderilecektir. Müsaba- | kalar ağustos sonunda açılacak. Çıkan | sınca hâalledilmek üzere oldu- | 34 Yelgrrflar — Badema zarf içinde tevzi edilecektir. Şeyh Saidin Oğlu— Muha- | keme- 10 eylüle kalmıştır. * Şehir Meclisi — İçin aza intihabına 6 Eylülde baş- lanacaktır. Halk Fırkası nam- zetlerini 5 Eylülde ilân ede- cektir. Bugün iki mecliste 110 aza vardır. Yeni mecliste tak- riben 70 aza bulunacaktır. X4 Eyip Yolu — Emanet Eminönü - Eyip yolunu yapmı- ya karar vermiştir. X4 Üsküdar Tramvayları— | Üsküdar'dan Bağlarbaşma ikin- l ) ci bir hat yapılmaktadır. X4 Mesai Satleri — Deği- şeceği hakkında verilen haber- ler yanlıştır. 4 Yalova Hattı İçin — Seyrisefaine 18-20 mil süratinde bir Fakat fiatı (105) bin İngiliz lirası olduğundan alınamamıştır. vapur — teklif edilmiştir. Hasan Beyin Dört Suali... KÜ | AU | İ | 1(. | | | | D kaldın? ı%“*üi!î H“W f ;I | İ T ;l AM ; BAD N 4 : Hasan B. — Oraya niçin yıkılıp Halk — Dermanım kesildi,