14 Ağustos 1930 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

14 Ağustos 1930 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Halkın Sesi Şark Harekâtı Ve Düşünceler Kıtaatımız, — iki — gündenberi Ağrı ve -Aybey - dağlarını - demir çember içine almak üzere hareke- te başladılar. Bu barekât hakkında karileri- mizin fikirlerini toplamayı faydah bulduk. Aldığımız cevapları neş- rediyoruz: Münip Derviş- Bey (Doktor) Ordumuz, eşkiyayı - tenkil etmek üzere İran topraklarına girdi. Bu işgal hüsnü niyetle oluyor. Arada bir anlaşamamazlık hasıl olar da harbetmiye muztar ” kalırsak - ki buna, bu- günkü vaziyette hiç bir ihtimal verilemez - seve seve — yazife- mizi yaparız. * Kâzm B, (Bergama'lı) — Gazeteleri okumadığım için bir şey söyliyemem. Esa- sen yüksek siyasete benim aklım ermez. * Sadrettin B. ( Aksaray ha- | |rikzedegân apartımanı (1) inci daire ) — Hükümetimizin eşkiyayı ezmek iİstemesi ve bunun için harekâta geçmesi doğrudur. Ancak, bu harekâtın başka bir devletle harbe inkılâp ede- ceğini zannetmiyorum, 'Sadık B. (Cumhuriyet ga- zetesi karşısında) — Hudutlarımızın her za- man emin bir şekilde buluna- bilmesi için askeri harekâta ihtiyaç vardır. Taki eşkiya baş kaldıramasın. Yalnız tenkil meselesi dos- tane bir siyasetle halledilebi- lirse bu yol takip> edilmelidir. | Kara Ali'ye Dair Dünkü nüshamızda sporcu Kara Ali'nin Yunanistan'dan şehrimize geleceğini yazmıştık. Kara Ali daha evel ve tahmin edilen yolun haricinde bir ta- rikle gelmiştir. Fener veya Beşiktaş kulüplerinden birine girmesi muhtemeldir. Muallim Muavinliği İmtihanı Orta mektep muallim mua- vinliği için Maarif Vekâletine (25) kişi müracaat etmiştir. * Bunların evrakları Darülfünun Emanetine havale - edilmiştir. İmtihanları (6) Eylülde Darül- fünunda yapılacaktır. -POSTA DAHİLİ HABERLER Yeni Fırkanın Ankara Teşkilâtı Ankara, 13 (H. M.) — Ser- best -Cümhuriyet fırkası, An- kara teşkilâtını yapmıya An- kara meb'usu Talât Beyi me- mur etmiştir. Talât Bey bura- ya gelmiştir. Yeni Fırka Ve İzmir Efkârı İzmir, 11 (H.) — Paris sefiri Fethi Beyin “ Serbest Cümhu- riyet Fırkası , namı altında bir fırka teşkil edeceği hak- kındaki baber; Burada umumi- yet-itibârile müsait tesir yap- mıştır. İktisadi, sınai ve mali işlerin birçoğunun cevlângâhı olan İzmir, ötedenberi samimi- yet dahilinde iki fırka teşeks külünün bu memleket için nafi olacağı kanaatini — taşıyordu... Cümhuriyet Halk Fırkası ele- manları dahi ayni mütalcada bulunuyorlar. Sahibi ve baş muharriri bu- | lunan Denizli mebusu Haydar Rüştü Beyin yeni fırkaya ilti- bakı sebebile (Anadolu) ga- zetesi tabiatile yeni fulaya taraftar olacaktır. (Yeni fırka) serlevhalı ma- kalesi (Hizmet) in de zımnen sola temayülünü gösteriyor.. Memleket ve idare huya- tında mühim bir tesir yapacak olan bu hadiseler hakkında muntazaman — malümat — vere- eeğim.. Melih Hüsnü Balıkçıların Toplantısı Balıkçılar cemiyeti, mal sa- hiplerini 21 Ağustosta bir top- lantıya davet etmiştir. Bu top- lantıda yeni alamana mevsimi geldiği cihetle bazı dertleri hakkında görüşecekler ve ara- larında bir kooperalif esasları tesbit edeceklerdir. Yalova Telefonu Yalova ile İstanbul arasında tesis edilecek telefon kablo- larının keşfi yaptırılmaktadır. Kablonun Yalova - Çatalburnu ve Darıca üzerinden geçiri- mesi düşünülüyor. Dilsiz Ve Sağırlar Dilsiz ve sağırlar cemiyeti bu cuma umumi bir toplanma yapacaktır. Yalova. 13 (H.M ) — Ser- best — Cümhuriyet programı neşredildikten sonra gazetecilere düşen en mühim vazife bu programın tarfzı tat- biki hakkında Fethi Beyden tafsilât istemek oldu. Fetbi B. kendisinden isteni- len tafsilâtı. | Büyük — bir nezaketle verdi. Bu. tafsilât içinde İstan- | bul ve Ankara halkını en faz- la alâkadar edecek olan nok- ta Şehreminlerinin vaziyetleri- ne temas eden noktadır. Fethi B. demiştir ki: — Şehreminlerinin halk ta- rafından — intihap taraftarım, Şu halde, günün birinde | Fethi B. iktidar mevkiine ge- HırsızlıkVak'aları| | — 24 saatte üç hırsızlık vak'ası | olmuştur. Şunlardır: | 1 — Sirkeci'de | otelinde |Ali Efendinin odasında asılı | ceketinin cebinden (18) lirasi * çalınmıştır. 2 — Bahçekapı'da Mercanof hanında 1 numarada otluran | kahveci Ahmet efendinir. evi- Üne hırsız girmiş, 2 takım eb- | bise, bir düzüne kravat, yarım düzüne çorap çalmıştır. 3 — Aksaray'da Kadayifçi İsmail ağanın dükkânına giren Yahya isminde biri çekmece- nin gözünü hasılatile beraber Dalarak kaçmıya başlamıştır. | Çıraklar - hirsizim - arkasından koşmuşlar; Şekerci sokağında | yakalamışlardır. İngiltere - Hindistan Kablosu 3 İngiltere - Hint kablosu Sır- | bistan'a kadar gelmiştir. Mem- leketimizden de geçirilmesi dü- şünülen bu kablo için hususi | gürette görüşülmektedir. Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: 1 — Hasan Bey - Sadullah Bey, ne bassaları var? Sadullah Bey - Bu suyun içinde "Radyo - aktivi- te, denen bir hassa vardır. Yalova suyunun | 2 — Sadullah Bey - Bu sudan içen hastalar, bu | | suda banyo yapan hastalar, tez günde şifa bulurlar, | bepsi geçer. birşeycikleri kalmaz, ne ağrı, ne sızı, ne sancı edilmesine | Kütahye | oturan Çanakkaleli | | lecek olursa sözünü tutan bir fırkasının | devlet adamı olduğuna nazaran sehreminimizi seçerek başımıza gelireceğiz demektir. Bü ıne!de*:kııdc Serbest ümhuriyet “firkası — Hderinin 1 tafsilât birkaç salırla | hulâsa edilebilir: | — Millet Meclisine | veten ayan meelisinin teşkiline | taraftar değilim: 2 — Adliyenin tam bir istiklâle sahip olmasımı isterim. | 3 — Para meselesinde ya- | pılacak şey paramızın istikra- rıdır. Devlet Bankası teşkili yerli bankalara yardım için sonra gelebilir., 4 — Düyunu umumiye me- selesinin halli, paramızın is- tikrarını temin ettikten sonra kolaydır. Balık Hali |— “Balık (halinin yerini tayin | etmek için balıkçılık mütehas- sısp tetkikat yapacaktır. Fatih için bir meyil vardır. 'İlk Mekteplerin Açılması İstanbul'daki ilk mektepler birinçi teşrinin birinde derslere başlıyacaklardır. (15) eylülden itibaren talebe kayt ve kabul olupacaktır. İntihar Teşebbüsü Bu - sabah — Kadıköyünde Sövütlü Çeşme — caddesinde | kunduracı çırağı (17) yaşında | Nuri Ef, tabanca ile ve intihar kastile kendini sağ kaşı üze- Wriıdın vurmuştur. Nuri EF. , Tıp fakültesine yatınlmıştır. Yerli Mallar Sergisi Sergiyi dün akşam saat on altıya kadar 7800 kişi ziyaret etmiştir. Pazar Ola 3 — Sadullah Bey - Bu sudan içen, bu suda ban- | yo yapanlar, evcl Allah, güçlü kuvvetli olurlar, tut- | tuklarını koparırlar, büyük bir iktidar kazanırlar. İstanbullulara Müjde Veriyoruz | Yeni Fırkanın | Günün Birinde Fethi B. Başvekil Olursa.. Şehreminimizf İRİeyle İntihap | Etmek Hakkına Malik Olacağız | İstanbul Teşkilâtı Yalova, 13 (M.H) — Ser- | best Cümhuriyet fırkasının İs- | İtanbul teşkilâtım — yapmıya | sabık İstanbul Şehremini Ali Haydar Beyin memur edilmesi ihtimalinin — kuvvetli — olduğu | kaydedilmektedir. | — Sünnet Düğünü Ortaköy İnönü mektebinde güzel bir sünnet düğünü ya- pılmiş, Muallim mektebi son sınıf talebesi de muvaffak bir temsil vermiştir. Sünnet edilen- ler (20)' çocuktur. Oda - İntihabatı Dün başlıyan Tiçaret odam münbal âzalıklarımın intihabı bugün “devam — edecek ve neticelenecektir. Yankesicilik Dün Firuzağa'da Sabuncu sokağında elinde horoz ile geçmekte olan Galkos efen- dinin yanına bir kadın yak- | laşmış ve horozu pazarlık e- derken (62) lirasını aşırmıştır. Bir İstifa İzmir Ocak Heyeti Çekildi İzmir'de bir hadise var. Türk ocağı idare heyeti, oca- ğın gazinosunu kiraya vermiş. Burasını tutan kimse de, müşterilere rakı veriyormuş. Bazı İzmir gazeteleri, sarhoş- lukla burada vak'a çıkarıldığını ileri sürerek bu hale itiraz etti. Bunun aksini istiyenler de bulundu. Çünkü bazılarıa göre ocak bir mabettir. Bazılarına göre ise bir kulüp. Nihayet mese- leyi yakından tetkik etmek için | Hamdullah Suphi B. de İzmir'e | gitti. Haber veriliyor ki H. Suphi B. bu mesele etrafında bir konferans vermiş. Ve: — Ocak'ta değil rakı içmek içilebileceğini hatıra getirmek | dahi hatadır. | Demiş. Bunun üzerine kon- l ferans — salonunu — terkeden idare heyeti istifa etmiş. H. Suphi Bey sözünün, her ne |kadar umumi manada alınmasını | Bir Fivayete İve istifadan vaz geçilmesini iste- | miş ise de İzmir ocak heyeti | kararından dönmemiştir. Hasan bebi anlaşılı 4 — Sadullah Bey - Bu sudan içen, bu suda Yo Yapan siyaset adamları, fırkacılar da iktidar | küne geçerler, meb'us, Başvekil; herşey olurlar. Hasan Beş - Şimdi Fethi Beydeki faaliyetin . Günün Tarih Başvekil Yalova'da mi Tevfik B. Şilanmış, — Sakarya — İsti gölmiş iskelede Saffet, İbrahim, Kü AlI, Ali (Afven) Hatan, Rüsuhi ve İsassll Hak v tarafından — istikbil edir t B vekilyan yolda Ferhif ile | b Samimiyetle — kucak? laşmışlardar. 4 Reisicümhar Nezdinde” | Başvekil saat dörde doğru relslcuabilf Hazretlerini — ziyaret etmiş ve yanlf saat kalmıştır. Maarif Vekili— Ankaradif hareket — etmiştir. - Doğru — Yalova'f? gidecektir. Avrupa — seyahatinden — vEF geçmiştir. XW Atina Sefirimiz < göre — münhal — bulunlf Varşova sefaretine tayin edilecek, Yt rine de Haj birinel şube Esat B, gelecektir. 4Yeni Tahran Sefirimiz” ev B. bugün- Sofyaldan — şehrii a ralrana gitmeden. evel ay mermilyeti vrupaya — harekeli ihtimal dahilindedir. Bulgar garetekti Hüsrev B, in çok lehindedir. X Darülbedayi — — avmaşt 45 ezerlik bir R $ hir Repertuvar hangi gönd. 'ahatini “EET Ka müdüriyetine — tayin — edilecel' zivayetinden haberi olmadığını söyle miştir. X4 Firari İstanbul Ram dlart — Atina hükümetinin bir teb dem eee Men ıw. 36 Cidde Mümessilimiz < Memduh Bey vefat etmiştir. e prEre el — Bi 4 İlk Üzüm — Bin sandk olarak ihraç edilmiştir. X4 Bulgar Kıralı — sotşt sefirimizin şerefine bir ziyafet vermişti" X Şemdinan Kaymakamı Hakkâri vali vekilliğine tayin edilmişti" X4 Hayat Pahalılığı — Ticaret odasının yaptığı - hesaba 1914 senesine nazaram 140 defa fazladi" X4 Berberler Centiyeti © İdare heyetinin istifa ettiği haberi yaf' hıştır. 4 Darülfünunda Kayl Muamelesi — Eylül — iptidasınd! başlıyacaktır. 4 Seyrisefain Müdürü ” Yalora ya gitmiştir. * İstanbul Rumları < Yarından itibaren etabli vesikası almif başlıyacaklardır. * Mübadillere Para Tet Zzii — Meselesi dün de halledilcet”| mlştir. 6 Karısını Öldüren < Hikmet Efendinin muhakemesi bi yapılacaktır. Tramvay Kazası Pangaltı'da Gün saat 17 &/ Şişli - Tünel hattına — işli) (584) numaralı tramvay — aff bası (10) yaşında Aziz Haydara çarparak yı Vatman tutulmuştur. B. Yalova'da - —