11 Eylül 1930 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

11 Eylül 1930 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

G O ” — N PİYANKO KOPU TELEFON: MÜDÜRLÜK — İs. 203 NUSHASI 11 Eylül 1930 HER YERDE 5 Kr. PERŞEMBE No. 47 İDARE: İSTANBUL NURUOSMANİYE ŞEREF SOKAĞI —. G)EYLÜL | İzmirliler Kurtu- luş Bayramını Dün Hararetle Tes'it Ettiler.. İzmir 10 (Hususi) — Şehrin luş bayramını, balk, hu- Busi surette ve sevinçle tes'it Etmiştir. Şehrin her tarafına bayraklar asılmış, tâklar vü- tüde getirilmişti. Resmi merasime Halkapı- har şehitliğinde başlanmıştır. yın — önünde — İzmir'e ilk Biren süvari fırkasının timsali "üeyordu. Sokaklar, cidden kalabalık- &, Geçit resmini mütcakip Zerek Serbest fırka, gerek Halk fırkası namıma kurtuluş abidesine birer çelenk konul- Muş, sonra İzmire ilk giren süva- Ti müfrezesini temsil eden kıt'a Kokaryalı'ya kadar dört nalla bir geçiş yapmıştır. Halk, kah- Taman askerlerimizi - siddetle alkışlamıştır. Akşam belediyede Halk fır- kası Kâzım paşa şerefine (200) kişilik bir ziyafet vermiştir. Müftü Efendi, merasimin dua- sım yapmıştır. Yeni — Fırkanın Balıkesir Heyeti Balıkesir, 9 (Hususi) — Ye- fırkanın Balıkesir heyeti dok- tor Nef'i, İbrahim Süruri, Bal- Yeli Mustafa çavuş, Barıtçı Zade Süleyman, Hafız Abdür- Tahman, sabık belediye koru- Cusu Bozuk zade Mehmet Ri- at, Hacı Emin, Sürmeneli Ali 'sman, avukat Gürcü Mehmet eylerden müteşekkildir. Eyipte Yeni Fırka Heyeti Serbest Cümhuriyet fırka Efup nahiye heyeti tuğlacı E';—m. Selâmi, — Muhittin, âil Hakkı ve Sudi beyler- eh teşekkül etmiştir, Başvekil Dönüyor Başvekil İsmet Pş., bu ak- Him on buçukta hususi bir Tenle — Ankara'ya 'gidecektir. Yni trenle Malye Vekili de Önecektir. — Bir Cevap Fethi B. Sürt meb'usu mut — beyin — sualine Cevap veriyor. 7 inci say- Famızda okuyunuz. 6 BİN M - Son Posta HER GÜN NEŞROLUNUR vwu ©00 ZzZz vv'o ©00 DA TA Halkın gözüdür: TA Halkın kulağıdır. Halk bununl! TA Halkın dilidir: Halk bununla görür İşitir. Halk bununla söyler. D İ (50) BİN Mİ? VETTET ŞU MANZARAYA BAK KARİ SEN Alaşehir, Seferihisar FETHİ BEY Son Hadiselerin Mes'uliyetini Kimlerde Görüyor? İzmir 9 (Hususi) Fethi bey Manisaya gidip geldikten son- ra gece saat ondan sabahın saat altısına kadar Meclis re- isi Kâzım paşanın da iştirak ettiği vilâyet dairesindeki - iç- timada bulunmuştur. Müzakere mevzuu, esas iti- barile gizli tutuluyorsa da son İzmir - hadiselerile — alâkadar olduğu muhakkak - sayılabilir. Bu içtimada bazı İzmir meb- uslari da bulunmuşlardır. Mü- zakere neticesinde iki taraf ta fikirlerini muhafaza etmişlerdir.. Fethi B. İzmir valisi Kâzım paşanın sert hareketini mevzu- bahs etmiş: — Halka karşı daha mülâ- yim — davranılsa ve lüzumsuz memnuiyetlere kalkışılmasa idi, bu müessif hadiseler olmazdı! Demiştir. Fethi B., bu içtimadan sum- ra alâkadar makamlara - ikinci defa olarak, vukua gelen ha« diseler hakkında noktai naza- rını bildiren ikinci bir tahrirat göndermiştir. İçtimada — Ad- liye vekili de bulunuyordu. ki taraf arasında hararetli bir münakaşa oldu. -Fethi Bey samimiyet dairesinden çıkmadı. Netekim, Şehitliğe giden Fethi Beyle Adliye Vekili orada biribirlerinin elini sıkmakla fır- ka münakuaşalarını şahsi müna- ferete inkılâp ettirmek isteme- diklerini vuzuhla — göstermiş- lerdir. Polisin Gayretkeşliği... İzmir, 9 (Husust) — Fethi Beyi — karşılarken — ellerinden bayrakları alınarak yırtılan ve mahkemeye verilen halkın be- Aydınlıların Sevinç Dalgası... Peştemallı Kadınların Figanı: Bizi Kurtar, İn- hisar Bizi Perişan Etti... Aydın 9 (Hususi) — Fethi B. mukarrer olan Aydın seya- hatini dün yaptı. Bu seyahat , diyebilirim ki trenin her uğra- dığı istasyonda milli bir nüma- yiş şeklinde tezahür etti. llk tezahürat daha İzmirden başlamıştı. Yeni fırka liderini hâmil olan trenden beş dakika evvel kalkacak bir banliyö tre- ni garda bekliyordu. hinç dolu idi. Bu tren hareket ederken her vagonun pence- resinden hasapsız eller ve baş- lar uzanmış, bütün ağızlar ayni temenniyi tek bir avaze halin- de yükseltiyordu: — Yaşasın Fethi B. Fethi B. bu samimi- teza- hürlere karşı elini sallıyarak ve selâm vererek mukabele etti. Bu sırada biz de trene yetişmiştik. Az sonra katarımız kalktı ve bu süretle Fethi Beyin seyahatinde — üçüncü merhale başlamış oldu. raet etmesi de gösteriyor ki bu işte polisin ve polise bu emri verenlerin lüzumsuz gay- retkeşliği olmuştur. Meclis Reisi Diyor ki Neclis reisi Kâzım Paşa son görüşmelerden sonra — Serbest Fırka ve Cümhuriyet Halk fırkası ocak heyetleri ile görüşmüştür. Kâzım Pş. bu hasbühal — sıra- sında — fırkaların — vaziyetine dair güzel şeyler söylemiştir. Millet meclisi reisiz de sene- | lerdenberi her tarafta devam eden sükütun milleti sıkmıya başladığını, yeni fırka bu sü- kütu dağıtmakla memnuniyet- bahş bir hizmet gördüğünü söylemiştir. Hınca | | Bu başlangıcın en samimi istikballerinden birini de Sel- gukta gördük. Selçuk köyü- nün kadın, erkek ne kadar nüfusu —varsa istasyona dol- Hasbühal ... Fethi Bey, burada, kısa bir ( nutuk — söyliyerek — fırkasının Programından, yapmıya çalış- tığı ve çalışacağı — işlerden bahsetti. Sonra samimi bir hasbühal başladı. Köylünün dertlerini, şikâyetlerini sordu. Halk, burada, en ziyade müskirat İnhisarından şikâyetçi idi, — Üzüm ve incir işinde bu idare bizi öldürecek! diyor- lardı. Selçuktan sonra durdu- ğumuz nokta Reşadiye oldu. tasyon ve civarı, baştan başa çiçekler, defne dalları ile süslenmiş ve bu rüstai süs arasına, bayrakların yanı- na Gazi Hz. le Fethi Beyin resimleri sıkıştırılmış — bu- | lunuyordu. İstasyonda çok ke- sif bir halk vardı. Fethi Bey, nefis seccadelerle etrafı sarılmış ve bezenmiş bir ağacın önünde hıtabesine baş- |ladı. Fethi Bey, nutku devam ettiği müddetçe ve tren kalkıncıya kadar | halkın samimi tezahürleri ara- sında alkışlandı, alkışlandı. Halk, Serbest Cümhuriyet | fırkası — liderini — muhabbet, rikkat ve göz yaşı ile alkış- | ladı. Mümkün Olanı.. Burada da, halkın Şikâyeti |Devamı 2 inci sayfada | NLARIMIZ YARIN CW Hi 'Ürla Ve Küti Heyetteri.. 14 TEVKİF İdaresizlikleri Görülenlerin Değiştirilmesi Bekleniyor İzmir, 9 (Huzusi) — Yeni fırka- nn Garbi Anadoluda kazandığı muvaffakiyet inkâr edilemez bir hakikattir. Son hâdiselerdeki ida- resizliklerden dolayı İzmir valisi Kâzım Pş. ile Polis müdürü Ömer beyin iş başından uzaklaştırılma- ları beklenmektedir. Yevmiyeleri azaltılan tersane ve İneir amelesinin grevleri, yepı- lan tavassutlar neticesinde hitam bulmuştur. Maamafih incir amele- | Devamı 2 inci sayfada | y eee Ü ZA — Eyvah; içerdeki halk hapı yuttuk! HÜKMÜNÜ AER, Traktör Tecrübe- lerine Girenler Kimlerdir? Şakir B., traktör meselesi hakkındaki neşriyatımıza üstü kapalı uzun bir cevap veriyor ve bu işin iç yüzünü kapat- mak — için birçok mı"ıtı.l:;'ri tafsilâta geçiyor. Biz mazotlu traktörlerin ka- bulü hususundeki noktai na- zarın yanlışlığı üzerinde uzun uzadıya malümat verdiğimiz için bu Mmünakaşaya tekkrar ek istemiyoruz. Fikrimiz E::ltı şudur: Ttaktörden zarar gelir. Trak- tör Tüks işidir. Yerine beygir kullanmalıdır. Bunu böylece kaydettikten sönra Şakir Beyin bu beyanatında kendi kendini ilzam eden sözlerini kaydede- rek hükmü karilerimize bıra- kacağ Şıtır. B. diyor ki: “Bugün —Ankarada — yapıl- makta olan traktör tecrübe- lerine ağır yağ yakan taraktör imal edici bir İıveî. bir. Almar ve bir Macar şirketi iştirak etmiştir. Bunlardan Alman gurupu- nun mümessili Hayri Beydir. Hayri B. dostumdur. (Bizim iddiamıza göre ortağıdır.) firmasını temsil eden adam da akrabamdır.,, Demek ki yabancı olarak ortada bir firma kaliyor. Son- ra heyetçe beyenilecek trak- tör, memleketin her tarafında köylünün — elindeki — petrollü lrıîıtörlerle değiştirilecektir. Şakir beyin kendisi bu kada- rını itiryaf ederse, traktör me- selesinin iç yüzünü anlamakta | müşkülât çekilmez sanırız. uyandı, işıklar yandı, galiba OR.. | | i