30 Aralık 1930 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

30 Aralık 1930 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

aK vsAlnecik =Tedbırler Menemendeki hadise müna- ııııuıı alınması tasavvur - edilen tedbirlere dalr dün tesadüf etti- gimiz kimselerler görüştük. » Bu hususa dair — serdettikleri fikirleri kaydediyoruz: - İsmail Hakkı B. (Darülfü- nun, Edebiyat fakültesi mü- derrislerinden) » — Mescleyi ilim noktasın- dan mütalea ediyorum; irtica marazi bir haldir. Bir cemiye- Ğıı içersinde — cemiyetin eski bünyumı ait marazi iştiyak- larla mücehhez bazı fertlerin wücuda getirdikleri aksülâmel- lerdir. Pu aksülâmeller yalmız siyasi dezı, iktısadi ve bedii sa- halarda ua görülür. İrtica nere- de zühur ederse hiç münaka- şa ve müsamaha e dilmeksizin en kat'i ve en seri vasıtalarla imha edilir. Çünkü, bu gibi bareketler. Cemiyetin mutat ve salim olan seyrine engel olacak mahiyettedir. Şe'niye- tine bakılırsı” herhangi — bir cemiyetin hayatında muhtelif devrelere nit müstehaseleri ruh- “âki prensipler olarak hazım ge kabul edilmiştir. Alınacak — tedbirlerin şiddet ve kuvvetini takdir edecek olan hükümettir. * ? Azize Gönül hanım ( Aksa- (ray, Babahasan — mahallesi Camiişerif sokak, 6) © — Türk milleti daima ye- niliği sever; bu itibarla cüm- 'huriyet ve demokrasi memle- ketimizde pekaz zamanda kök- leşmiştir. Bu itibarla irticam movaffak olmasına imkân yok- “macak tedbirlerin kuvvet ve giddetini hükümet takdir ede- iş $e ( Hbrahim bey ( Haseki, Yağ- hıııohlıâ) — Menemen hadisesi büyük bir mesele değildir. Bunu bü- | mübremiyet arzeder. I Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: Pazar Ola / Beşiktaştaki Son Yangın İstintak Dairesi Kast Tahkikatına Devam Ediyor; Şahit Dinliyor Bundan 15 gün evvel Ebül- büdanın; Beşiktaşta tütün de- posu ittihaz edilen meşhur konağı ile birkaç köşk ve evi yakan Beşiktaş yangınında bir sui kast olup olmadığı hakkınd: tahkikat yapılmakta olduğunu kaydetmiştik. Tahkikatı beşinc müstantiklik idare etmektedir. Dün konağın sahibi Abadi Efendinin vekili İsmail Hakkı Beyle Arus Fatma ve Ayşe Hanımların şahit sıfatile ifade- leri alınmıştır. İsmail Hakkı B. ifadesinde: “Ben hergün konağı teftiş eder ve daimi bir nezaret altında bulundururdum. Çünkü vazi- yetten şüphelenmiştim. Yangın çıktığı gün müstecir Salim Nuri B. beni kira vesaire me selesi için dairesine çağırmak suretile konaktan uzaklaştırdı ve sonra da bu müessif hadise zühur etti, , diyor. Henüz Adliyece ifadesi zap- tedilmiyen Beşiktaş nüfus me- muru Süleyman B. in refikası Suat Hanım da zabıtaya be- yanatında: O gün saat 5 rad- delerinde birşeyin patladığını ve camların zangırdadığını duy- dum. Biraz sonra da, yangın var, feryadımı işittim, diyor. Tahkikat tamik zdhektedîr Salim Nuri B. ise tarikile Almanyaya gitmiştir. yültmek cümhuriyetin memle- kete yerleştiğinden şüphe et- mektir. Böyle ufak hadiselerle büyük — inkılâplar sarsılamaz. Bu nihayet birkaç meczubun muhayyelesinin — mahsulüdür . Büyük tedbirlere lüzum yok- tur, zannederim. Nezih B. ( Şişli, Selim zade apartımanı 5 ) — Mesele hakkında esaslı malümatım yoktur. Eğer hadise teheyyüci mahiyette ise ve sırf mahdut ve gayri münevver eşbasa munhasırsa fazla ehem- miyet atfedilmesine bence lü- züm yoktur. Eğer mesele re- aksiyoner münevverlerin eseri ise en şedit tedbirlerin ittihazı 1 'B'ır Antika Mağazası Bir Ecnebi | Arkadaşını . Tarafından Dolandırıldı Alınan Eşya Bin Liralık, istedi Dün Çarşı içinde mahfazacılarda 25-27 numaralı — Anti- kacı mağazasına ( Kepler ) ismini taşıyan bir. Alman seyyah müracaat ederek antika halı, saat ve saire pazarlık etmiş, almış. Bedeli bin lira tutuyormuş. Eşyayı Gülatada Yovakim- yan han anumara ikide ( ve teslim ettirdikten öğrenmiştir. müracaat etmiştir. Atlas Transport ) müessesesine nakil sonra mal sahibine bir kart vermiş, bir de oteladresi göstermiştir. bu adamın daha evvel buradan çıkarak Almanyaya gittiğini Dolandırılan müessese dün müddei umumiliğe Antikacı oötele gittiği zaman Ticaret Odasının Açığı İstanbul Ticaret — odasının kongresi kânunusani nihayeti- ne tehir edilmiştir. Kongreye ticaret, sanayi, deniz ticareti hakkında raporlar hazırlanmak- tadır. Oda şimdilik ticaret borsasındaki açığın ne suretle kapatılabileceğini — tetkik — et- mektedir. Belediye Bütçesi Şebir meclisi tarafından ka- bul edilen muvakkat , bütçe- nin Ankaraya gönderildiğini ve diğer vekâletler tarafından | da ayrı ayrı tetkikten sonra Heyeti vekilede müzakere - dileceği için gecikeceğini kay- detmiştik. — Dahiliye « vekâleti dün telgrafla belediyeden büt- çenin beş svrelini dahâd iste- miştir. Suretler Varitlat mü- dürlüğü tarafından hazırlana- rak bugün Ankaraya 'gönde- rilmiştir. Edebıya! ŞuBc'sımn İ çtima't Bugün Güzel san'atları bir- liği edebiyat şubesi ,Göülhane parkındaki binasında - toplana- rak idare heyetini seçecek ve yeni bazı kararlar alacaktır. Ekmek Ve Francala Fiattarı Dün belediye iktısat müdür- Jöğünde toplanan narh İçomiz- yanu ekmek ve fırancala fi- atlarını ipka etmiştir. Bu hafta da ekmek sekiz kuruş otuz para, İrancala 13,5 kKuruşa | BU İacaktır. Boğazlar Komisyonu Boğazlar komisyonu Noel münasebetile mesaisini bir haf- te tatil etmiştir. Vitrin Müsaba- kasının Tasnifi Vitrin müsabakası —Ji heyeti dün ticaret odasında geç vakte kadar reylerin tas- nifi ile meşgul olmuştur: Oli- yon mağazasına verilen 1295 reyden 200 tanesine muhte- lif ve gürel hediyeler Ççık- mıştır. Bugün de tasnife devam edilecektir. Darülfünun Bütçesi Darülfünun bütçe projesi Muammer Raşit B. tarafından Maarif vekâletine tevdi edil- miştir. Müderrislerin bu sene Bareme girmeleri kat'i surette tekarrür etmiştir. Bütçe pro- jesi Maliye vekâletince tetkik edildikten sonra meclise sev- kedilecektir. Rasih Beyi Yara- hyan Hırsız Zabıta, evelisi gün Erenkö- yündeki evinde Üsküdar -mer- “ker memiru İsmaik Rasih Beyi Pyaralıyan hırsızin izi üzerinde- dir. Bugün yakalanması çok Ümuhtemeldir. | Dokuma Tezgâhlarında Tetkik Gazi Hz. nezdinde bulunan |iktısat müşaviri Şefik bey dün Aksaraydaki dokuma tezgâh- larını ve kadınları çalıştırma yurdunu — gezmiş, — tetkikatta bulunmuştur. Pahalı Çavdar Ekmekleri Piyasada arpadan daha ucuz ve okkasi 3 kuruşa satılan Çavdardan yapılan ekmeklerin Beyoğlundaki fırın ve mağaza- larda 30 kuruşa satıldığı — için belediyeye şikâyet edilmiştir. Satanlar hakkında — takibat Öldürmek Yıkılmcagı Sırada Tabancasını Polislere Sıktı, Fakat Vuramadı Dün gece saat iki buçukta Kerestecilerde yangın yerinde Hasan oğlu Kasım, arkadaşı Ramazanı öldürmek için bir el silâh atmış, kaçarken vak'a mahalline yetişen polis Hasan efendiye de bir el silâh pat- latmış, savuşmuştur. Fakat biraz sonra yakalanmıştır. Ölüm Tehdidi Savurmuş Dün sabıkalı kürt Nadir Sultanahmet, Çatalçeşme soka- gındaki bir mahzende yatan Bandırmali 15 yaşındaki Mus- tafanın özerine bıçakla hücüm ve ölümle tehdit ettiği için yakalanmıştır. Kırkçeşme Suyu Belediye su işleri idaresi Kırkçeşme suyu bendinin bazı aksamını tamir — ettirecektir. Halkın su ihtiyacını sıhhi ve Fenni bir surette tatmin etmek için Kırkçeşme ve Taksim suları bentlerine büyük terşih makineleri konacaktır. Bunun için şehir mecilisine bir teklif yapılmak üzredir. Belediyenin Terkos hakkındaki mütaleamı- nn kabul edilip edilmediği hakkında henüz bir tebliğat yıpılmumşhr Fevkalâde Kanun Birkaç Gün Sonra Çıkacaktır Ankara, 29 (H.M.) — Me- nemen hadisesi münasebetile hükümetin elinde bulundur- mıya lüzum gördüğü kanun Istanbulda şayi olduğu veçhile bugün — değil, fakat —ancak hafta içinde çıkacaktır. Filhakika — kanunun — esas hatları takarrür etmiş ise de esası kadar mühim olması icap eden teferruabın tayini Dahili- ye vekili Şükrü Kaya B. ile Ordu müfettişi Fahrettin Pa- şanım vak'a Mmuhitinde yapa- cakları tetkikin verdiği netice ile taayün edecektir. Rivayete mazaran yeni ka- Bunun adı, “İukılâbı Koruma kanunu,, olacaktır? yapılmaktadır. 2 Hasan HBey — Aranızda eski kafalı varsa -ıılıpııhıııııııhıbhyı—. b X- 3 Hasan Bey — Bu havanda sarmusak / nasıl dövülürse o cski kıfıhı da öyle ezilecektir. «& K Ü z — Hasan B. Ve İrtica fasan B. Ve İrtica | Sarayda İkâinci Bir İçtima Aktedildi Dün sarayda, İsmet P Ankaraya hareketinden bir içtima daha aktı Paşa ile Mecliş reisi bulunmuşlardır. — Müzaker bir safhasma vali Muhitti Bey de iştirak etmiştir. Meclis Reisi Esaslı Tedbirler Alına-|| caktır, Diyor | Dün sarayda aktedilen içtik madan sonra meclis reisi: — Hükümet çok esaslı ted birler almaktadır. ve bu ted birler derhal tatbik olunacak- tır. Herhalde mürtecilerin 1â- yık oldukları cezayi göreceklr leri muhakkaktır, demiştir. Gazeteciler Millet n reisine takriri sükün kar nunun iadesi ihtimali olup ol madığımı sormuşlardır. Mi reisi: — Böyle birşey mevzubah değildir, demiştir. Başvekil Bu Sabah Ankaraya Vardı Ankara, 29 (H. M) — Düe akşam — İstanbuldan — hareki eden Başvekil bu sabah ekiş- presle buraya geldi, istasyon- da vekillerin. Ankarada bı nanları ile birçok — meb'uslı tarafından karşılandı. Başvekil hemen şimdi he yeti vekileyi toplıyarak Dolma bahçe içtimamda verilen kas rarları tebliğ edecek, belki | öğleden sonra meclise de Me- nemen hadisesi hakkında ma: lümat verecektir. Darülfünun Bir Meting Yapmıya Hazırlanıyor Menemen hadisesi münase betlie Darülfünun hissettiği teessürü izhar için bir meting yapmıya hazırlanmaktadır. Yankesicilikler 1 — Beyoğlunda Yeniçarşıda SI numaralı Nikolaidis apartı- manında oturan İstelyo EF. nin düm akşam saat 18 de Opera sineması önünde 21 İirası yan- kesicilik suretile asırılmıştır. 2 — Sirkeci istasyonunda aptest bozarken Bolulu Rifat Ef, nin yanına gelen yankesici Osma 14 lirasıni çarpmıştır.