27 Ocak 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

27 Ocak 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

TELEFON: MÜDÜRLÜK — İs. 203 « | NUSHASI 27 Kânunusani 1931 HER YERDE 5 Kr. SALF No. 184 OIL İDARE: İSTANBUL NURUOSMANİYE ŞEREF SOKAĞI —MÜDAFAA SAFHASI DA BİTTİZ KUPONU No.: 15 Kesip layınız. idir: Halk bununla Divanı Harp Dün Gece Mustafa Paşanın Riyasel ğltı Maznunlar Tahriri Mü- dafaayı Şifahi Müda- faaya Tercih Ettiler İbrahim Hoca İstidasını Arapça Yazdı Bugün Öğleden Sonra Kararın Verilmesi Çok Muhtemeldir Menemen, 26 (H.M)— Divanı harp müddeiumumisi iddiana- Mmesini okuduktan sonra maz- nunlardan bir kısımı, haklarında ileri sürülen delilleri daha ya- kından tetkik edebilmek için iddianamenin birer süretinin kendilerine de — verilmelerini istemişlerdi. Divam harp reisi Mustafa paşa bu -ricayı' kabul ederek iddianameyi teksir ve birer nüshasını maznunlara tevzi et- tirdi. Maznunlar iddianameyi sa- atlerce tetkik ettikten sonra müdafaalarını yazdılar ve dün öğleye doğru divanı harp müd- deiumumisine gönderdiler. — Aralarında şifahi müdafaa yapmak istiyen hiç kimse yoktu. Hepsi de tahriri müdafaa ile iktifa ediyorlardı. Acaba bu- nun sebebi nedir? Kendilerine sormak mümkün değildi. Fakat kolaylıkla tah- min edilebilirdi. Maznunlar Divanı harp rei- sinin kendilerine Aazami rıfk ve mülâyemetle muamele ct- mesine ve söyledikleri herşeyi dinlemesine rağmen şifabi mü- dafaa için kendilerinde kuvvet bulamamışlardı. Her ne olursa olsun, Divanı harp öğleden sonra bu tahriri müdafaaları tetkike başladı ve bu tetkik muamelesinin epeyce uzun süreceği derhal anlaşıldı. Filhakika mazaunlardan her birinin müdafaanamesi birçok sayfaları dolduruyordu. İçle- rinde Lâz İbrahim hocanın- ki gibi cidden çok uzun olanları da vardı. Ayni zamanda garip olanla- rı da görülüyordu. Meselâ Lâz İbrahim müda- faanamesini Arapça yazmıya kalkışmıştı. Devamı 3 üncü Sayfadadır) ( — Özür Dileriz Dün makinemize arız olan bir sakatlık, gazetenin kirli ve ikmasını mucip oldu. Bu“eıçnâ bugün de devam edecektir. Yarın ümit ederiz, zail olacaktır. Karilerimizden Özür dileriz. nda Geç Vakte Kadar Çalıştı. Mektepli Kızların İntilzarıı... Sebebini Anlamak İs- terseniz Aşağıki Satır- ları Okuyunuz Bundan bir müddet evvel İs- tanbul kız muallim mektebi tale- besinden iki genç kız kendile- rini öldürdüler. Bu yürekler atıtan ölüm vak'aları Maarif vekâletini - ve yatılı kız mek- teplerinde kızları olan ana ve babaları endişeye düşürdü. Maarif — vekâleti, — müfet- tişlerinden Ali Canip ve Salih Zeki Beyler, kız talebelerin vaziyetlerini, ruht — halle- rini tetkik —ve müşahedeye memur edildiler, Her iki mü- fettiş te tetkiklerine ve tah- kiklerine devam etmektedirler, Bu mesele hakkında biz de esaslı tetkikat yaptık: Kız ta- lebelerimiz hakkında, ailevi, ruhi, terbiyevt noktalara ait olmak üzere muhtelif terbiye ve rühiyat muallimlerile görüştük, vâsıl olduğumuz hakikatler şunlardır: 1— Kız mekteplerinin idare unsurları azdır. Bundan dolayı genç kızların gerek hariçteki ve gerek mektep dahilindeki hayat- ların lâyikıle kontrol edileme- mektedir. Meselâ: İstanbul kız muallim mektebinde 350 talebe vardır. Bu talebeyi 3 muavin ve 1 müdür idare eder. Mek- tebin 28 hocası derslerini Fırtınanın Karaderiz liman- larında yaptığı tahribat zanne- dildiğinden — çok - dehşetlidir. Bundan dolayı Seyrisefain i- daresi, Karadeniz postaların- dan bir kısmını muvakkaten tatil etmiştir. Zonguldak lima- nı da gemilerin kömür ihtiya- cını temin etmekten uzak va- xiyettedir. Kilimli ile Üzülmez arasındaki hava kabloları par- ça parça olmuştur. Bu limandaki mendireğin arzı 15, yüksekliği de 10 met- re olduğu halde buradan aşan dalgalar, 1 ve 3 No.lı vinçler önündeki demirli vapurları ba- tırmıştır. — Liman dıhüindçk! bütün salapuryalar da batmış- | Kız Mektepterinde Tetkike [ Memur Fırtına Pek Zararlı Ve Dehşetli Akdenizde De 160 Bin Liralık Kereste Denize Sürüklnedi l Müfettişlerden Âli Canip bey verir vermez başka mekteplere ders vermiye giderler. Dört kişinin — 350 kişiyi - kontrol etmesine imkân yoktur. Kontrolsüz ve rehpersiz ka- lan genç kızlar- yüksek sımıf- lara gelince kendilerini süs ve lüks gayretine kaptırmak- | tadır. İstanbul kız muallim mek- tebinde 60 genç fakir kız vardır. Bunlara mektep idaresi üz'i bir maaş ta vermekte- ( Devamı 2 inci - sayfada | .. '— « Z oxsurdAK LNİ Zonguldak limanının krokisi tır. Dün çıkan lodos, Karade- | nizde batıya veya batı kara- yele çevirirse Karadenizde ye- niden fırtına olacaktır. Son fırlımada 6 Türk, 3 ec- nebi posta gemisi hasara “uğ- ramıştır. Türk — gemilerinden hiçbiri sigortalı değildi. Batan î Devamı 2 inci — sayfada | | hareket eden İstanbul Ve Konyada Tevkifler Dün Menemen müddel umu- miliğinin tevkif kararı üzerine Aksarayda — seyyar - satıcılık ve bazan camilerde müezzinlik ya- |pan Hayrettin efendi isminde bir Nakşibendi müridi tevkif edile- rek — Seyrisefainin —saat ikide vapurile İzmire | gönderilmiştir. Tevkif —doğrudan — doğruya | müddei umumi Beyin emri üze- gine Aksaray merkeri tarafından yapılmış, mevkuf polis müdüriye- tine uğratılmadan gönderilmiştir. Konyadaki Tevkifler Konya 26 (H.M) — Şehrimiz- de Menemen hadisesile alâkadar olarak sekiz kişi tevkif edilmiş, dün Menemene gönderİlmişlerdir. Bunlar Halveti tarikatinin Kut- bülâktabı yüz elliliklerden Zeye melâbidin Efendinin müritleridir. Daha bazi — kimselerin polisçe Hadeleri alındıktan sonra serbes birakılmışlardır. — Buzkırda de bazı tevkifler yapılacağı baber alınmıştır. Şeyh Esat Şeyh Esat Bugün Menemende son he- 'îb"" veren Şeyh Esat, Tür- kiyenin en nüfuzlu şeyhi olarak tanınmıştır. Bayramda ziyaret- çileri beş on bini geçen,- her- gün evine iki üç koyun gön- derilen, etrafında yüz binlerce Mürit toplıyan bu adam kimdir? “Şeyh Esadın hayatı hakkın- da günlerden beri yaptığımız tetkikat neticesinde topladığı- miz malümatı bugünden itiba- ren neşre başlıyoruz. Bu neş- riyat, bize bu esrarengiz ada- mın nüfuz ve kudretini daha iyi gösterecektir. (Devamı 6 ıncı sayfada) Tayyare Şehitleri D İhtifali 'Yarınki sali günü on birde Fatih Belediye parkında icra edilecektir. Bugünün Meselelerinden - |(140) Bin Liraya Fak rika, (50) Bin Liray Da Müdiriyet Daires - Yukarıda — yapılan — fabrika müdiriyet Müskirat İnhisar idaresinin yanlış — hareketlerinben biri likör fabrikası yapmıya teşeb- büs etmesidir, Bu fabrika da Şişlide yapıl- mıştır. İnhisar idaresine 140 Binası, aşağıda da dairesi , bin liraya mal olmuştur. İN harda faaliyete geçektir, İnl idaresi yazın bu fabrikada lanmak üzere külliyetli 1 tarda çilek, vişme, aha ( Devamı 2 inci sayfamızdı [ Sevda Yangınları Erkek — Kalbim sizin iı,-ii yanıyor ! Kadın — Ne felâket! Etfaiye merdivenleri de çok kası