5 Şubat 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

5 Şubat 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

için Beceremiyoruz? . ZEKERİYA Matbuat Müdürü Umumisi bulunduğum sıralarda Anadolu Ajansı müdüriyete merbultu. Ajans işlerine de geçenlerde vefat vden ve son zamanlara katlar ajansın umümi müdür- lüğünü yapan Alâattin Bey bakardı. : Bir gün gazetelerde Hari- ciye vekâletini şiddetle alâka- dar eden bir haber intişar etti, Alâettin Beye bu haberin Ha- riciyeden talıkik edilerek der- | — tekzip veya te'kit edilmesi Mzımgeldiğini — söyledim. Bir saat sonra önüme Hariciye vekâletine hitaben yazılmış bir tezkere getirdiler. Alâettin B. bavadisin mahiyetini vekâleten tabıriratla soruyordu. Kendisini çağırdım ve mü- düriyetle © Vekâlet (arasında telefon O muhaberesi mümkün olduğunu, bir haberin tahıriratla sorulamıyacağını anlattım. Hay- vet etti, Sonra bütün ajans işleri bu Zatin eline verildi ve tabii A- Badolu Ajansı Avrupa devlet- inin memleketimizde bedava ir propaganda organı olmak- başka bir iş göremedi. yaşıyan kimselerdir. * Şimdi Alâeddin Beyden bo- falan yere Muvaffak Beyin tayin edildiğini öğreniyoruz. Muvaffak Bey kıymetli bir İdare memurudur. Tahsilini Avrupada yapmıştir. Birçok mühim memuriyetlerde bulun- muştur. Şahsına karşı hürme- tim vardır. Fakat Muvaffak Bey gaze teci değildir. Havadis ve pro- Pağandadan anlar mı bilmiyo- Tüm; Fakat bu işi muvaffaki- Yelle yapamıyacağına emniye- tim vardır. ŞU > Çünkü ganda ve is tihbarat ilor de bir ihtisas İşidir. Memur zihniyetinin en az caiz olduğu yer gazetecilik ve propayandacılıktr Bence, Anadolu Ajansının iki mühim vazifesi vardır: Biri memleket ve dünya haberlerini süratle (temin edip neşretmek ve bunu yaparken Avrupa devletlerinin propagandalarına alet olmamaktır. İkincisi mahirane bir tarzda bütün dünyaya memleketimiz hakkında kanaat verecek ve &ihan efkârı umumiyesini kaza- hacak (haberler vermek ve Pro da yapmaktır. Bugünkü Anadolu Ajansı bu iki vazifesini de gayet fena Yapıyor. Dahili haberleri be- Men de hiç vermiyor. Harici haberleri de hariç memleketle- tin noktai mazarna (göre naklediyor. Hariç haberlerinde Anadolu Ajansı, Reuiter, Ste- fani, Havas ve Tas ajanslarının Propaganda aletidir. Biz dünya berlerini onların gözile gö- Tür ve dünya vukuatı hakkında onların verdiği malümat ile fikir ediniriz. Bu yanlış istihbar Yasıtası bizi daima dünya iş- lerinde dalâlete sevkeder. İkinci vazifesine geline, Ana- dolu Ajansı bu hususta tamamen atıldır, Avrupa matbuatında Anadolu o Ajansının verdiği hiçbir haber güğrülmez. Bu şerait dahilinde Ana dolu Ajansı faydalı olmaktan *iyade Türk efkârı umumiye yetiştireceğiz. Müthiş Zelzele Yüzlerce Kişinin Telef Olduğu Haber Veriliyor Vellington, & (A. A.) — Napiyerde ahiren vukua gelen zelzele neticesinde kaç kişinin telef olduğu henüz malüm değildir. Çünkü, 19 bin aha- Hisi bulunan bu küçük limanın etraf ile alâkası kesilmiştir. Henüz teeyyüt etmiyen bazı haberlere nazaran telef olan- ların miktarı yüzlerce kişiye baliğ bulunmaktadır. Şehir, birbirini müteakip bir takım felâketlerin tahribi- ne maruz kalmıştır: Zelzele, met dalgası, beyelân ve inhi- damlar, zelzele (neticesinde zühur eden yangınlar. Tablisiye ( heyetleri yangı tevessüüne meydan ver- ya için civarındaki bina- ları dinamitle berbava etmek mecburiyetinde (kalmışlardır. Hastana lmış ve dektorlar- la hasta bakıcılar enkaz altın da kalmış olduğundan yaralı- ların tedavisi müşkülleşmiştir. Altında birçok kimseler kalk muş olan enkazın ortadan kal dırılması uzun sürecektir, Hırsızlık Hadiseleri Niçin Çoğalıyor ? Son yirmi dört saat içinde şehirde (gene o 12. hır sızlık hadisesi olmuştur. Bu çokluk niçin acaba? mmm mmm inin teşekkülünde menfi rol sin için zararlı addedile- bilir. : Ajansın bu vaziyete düşme- sinin yegâne sebebi, başında mütehassıs kimseler bulunma” masıdır. 5 İhtisasa hürmet etmedikçe, ve her işi ehline vermedikçe müsbet netice beklemek müm- kün olabilir mi? 1 — Bazı insanlar o tahteşşuurlarile ha- reket ederler. Bunlar iradesi ve muhake- mesi olmyan ve itiyatların tesiri altında Maal'esef gazeteyi makineye tamamen intikal mümkün olmıyan mizin ibarettir. vücuda Bugün Öğle Üzeri İzm “Olarak Şu Telgrafı İzmir, 4 (H.M) — İdam hükümlerinin infazına ait fazla tafsilât ile idam firarisi meselesi var. Tafsilâtını ikinci bir telgrafla gönderi- yorum, bugünkü nüshaya muhakkak yetiştiriniz. * verdiğimiz dakikaya kadar muhabirimizin bildirdiği tafsilât gelmedi. Bu sebeple manasına bu telgrafı koymakla beraber tefsilât geç vakit geldiği takdirde son basılan nüshalarimıza ? — Tahteşşuurumuz, çocuklukta duy» duklanımız, gördüklerimiz, £ öğrendikleri- getirdiği itiyatlardan 3 — Insan, kurtulup şuura vardıkça kemale erişmiş olur. Tahteşşuur, iptidai insanları idare tahteşşuurunun tesirinden eden vicdandır. SON DAKİKA irden İİ ye gelince: Müstacel Aldık: Adnan ———— Türk Ocaklarının Vazifeleri Niçin Dersiniz? Gazi Hazretleri Aydın- da Bu Noktaya İşaret Buyurdular Aydın, 3 (A.A) — Reisicüm bur Hz. saat 16 da belediyeyi ve «C. H, fırkasımı teşrif ederek 229“ lar ve halk mümessillerile konu#” muşlardır. Belediye şehir hakkında izahat almışlar, fırkada ihracat maddeleri yetiştiren müh- telif mıntakaların umumi vaziyeti, istihsal kooperatiflerinin faaliyet ve inkişafları üzerinde uzun det tetkikatta bulunmuşlardır. Verilen malâmata | nazaran, kredi ve satış kooperatiflerinin ortaklarına temin ettiği menfeat- ler ve vâsıl oldukları inkişaf dere cesi bu müesseseleri lâyık olduk-j ları itibara mazhar kılmıştır. İncir ve pamuk müstahsilleri gibi tütün, afyon ve üzüm müstahasillerinin de bu nevi birleşmelere tmuhtaç oldukları ve bu ihtiyacı temine hazırlandıkları anlaşılmaktadır. Reisicümhur Hazretleri, bun- dan sonra Türkocağını teşrif ederek ocakhlarla hasbuhalde bu- lunmuşlar, programsızlıktan şi- kâyet edenleri işaret buyurarak demişlerdir. ki (o Türkosakları Cümhuriyet halk fırkasının bars şubeleridir. Fikri hayatta mille- İster İnan, İster İnanma! ; Bir müddettenberi ken- di kendine çıkan ve karii naşirinden ibaret bulunan “İnkılâp, gazetesi nihayet dün kapandı. Sahibi Ali Naci B, ge“ zetesini niçin kapadığım şu suretle izah ödiyor: “İnkılâbı kapadım. Bu- nun sebeplerini uzun uza” dıya izaha hacet görmü- yorum, Yalnız şanu söy” lemek isteriz ki, gazetenin neşriyatını tatil mecburi” yeti beni müteessir etmedi. İnkılâbı) Arif Oruçların efkâra tasallut ettikleri ve safdillere kahraman gö- ründükleri günlerde sirf bir mücadele vasıtası ola- rak çıkarmıştım. Mücadele bitti. Kendimi bu vazifeyi yapmış addediyorum... İ Bizim bildiğimize göre 9 Ali Naci B, mefküre için gazete çıkaracak ve para feda edecek kadar, ne mefküre sahibi, ne de zengindir. Diğer taraftan “İnkilâp,, : hükümetin yar- dımile tesis ettiği rivayet edilmişti, Şu halde hükümetin Arif Oruçları susturmak için bir gazete çıkaraca- ğına ve bu vazifeyi de nibâyet Ali Naci Bey gibi hüviyeti matbuatça ve ka- rilerce malüm bir zata bavale ettiğine inanmak lâzım geliyor. Fakat ey kari, sen bu iddiaya : İster Inan, ister inanma! Bir Genç Kız Kendisini Öldürmek İstedi. Beyoğlunda Valde çaşme- sinde oturan balıkçı Artinin kızı Kilo, beniz anlaşılnıyan bir sebepten ölmek istemiş. Evde kimse yokken eczane" ye gidip 15 kuruşluk tentürdi- yot almış. Eve geldikten sonra kıkır hkır içmiye (başlamış, fakat çabuk yelişilerek kur- tarılmıştır. şam ema temürebbilik yapacak ilim, iktisat, siyaset ve güzel san'âtlar gibi bütün hars sahalarında vatandaş» lari yetiştirme için pişvalık ede- cektir. Ocakhılar & #. Fırkasının progra mini vatandaşlara İzah etmekle asl vazifelerini | yapmış, meflrelerine em büyük hizmeti Ha etmiş olurlar, Yasar Dızm — Üçüncü maddesinde bu cihat sarahaten iade edilmiştir. Güyeeir çok faydalı olduğuna kat't kanaatimiz bulunan bu yol üzerinde bütün mlileti hemahenk olarak beraber yürütmekten Ubarettir, Gazi Harretleri, vantasızlıktan köye lere gidip halk le temhe edemedik” lerini söyliyen ocaklıya cevap vererek seyh we mürillerin köye | gid.rken otomobil masrafını düşünmediklerini hatırlatmış ve bir mefküreye vakfı sefsedenlerin © geyeleri uğrunda her türlü zahmet ve fadakârlıktan sevk alas caktarım ilâve buyurmuştur. 40 Kuruş Maaş Alanlar 40 kuruşa kadar maaş alan- ların onar senelik maaşlarının birden itası ile alâkalarının kesilmesi için Defterdarlıklara emir gelmiştir. iMeb'usların Tahsisatları Tenzil Edilecek Ankaradan haber verildi- ğine göre meb'us tahsisatının yüzde otuz nisbetinde indiri- | lerek son zamdan evvelki ha- İle irca edilmesi düşünül i mektedir. Bu tasavvur karar haline Sözün Kısası ” Münderecatımızın çok- luğundan dercedileme- miştir. Mekin Öğle Üzerine Kadar Teşhir Edildi (Baş tarafı 1 inci sayfada) larında idam hükmü infaz edi- lenlerden . hükümet O önünde, Tuzpazarmda ve Bedestende asılan 21 kişinin cesetlerinin kaldırılmasına © saat © dokuz yuki başlanacaktır. İstasyonda asılan yedi kişi- Bunlar saat on ikiye kadar bırakılacaklardır. İkinci Kısım Muhakeme Başlıyor Menemen, 4 (H.M) — Di- ni siyasete alet etmekle maz- nun olarak mubtelif yerlerden getirilen o eşhasın isticvapları bitmek üzeredir. Örfi divanı harp bunların muhakemelerini bugünden iti- baren rü'yet edecek ve süratle bitirecektir. Belediyenin .« Davası Bir Çimento Fabrikasın- dan 50Bin Lira İstiyor. Bakır köyündeki çimetto ve kireç fabrikası, bacalarından zehirleyici kireç zerreleri uçu- rarak halkın sıhhatini bozduğu iddiasile belediye bu fabrika aleyhine dün birinci hukuk mah kemesinde bir.dava açmıştır. Belediye -avukatı Rami Bey fabrikadan 50 bin lira taz- minat istemektedir, Kuduz Bir Manda Öldürüldü Dün kuduz bir manda Ga- lata balık pazarı civarını allak bullak etmiştir. Tehlikenin bü- yüklüğü karşısında Polis Refik Efendi 7 el silâh atarak man- dayı öldürmüştür. M. Makdonalt İstifa Etmek Niyetinde Olmadığını o Söylüyor Londra,3 (A.A) — M Makdonaldin amele ( firkası grupunun içtimaında söylediği nutuktan anlaşıldığına göre liberaller tredünyonlar hakkın» daki kanun lâyihasında mühim tadilât icra ettirmiye muvaffak olsalar bile hükümet İstifa etmek niyetinde değildir. Hatta hükümetin bu pro- jeyi terketmesi (ihtimali de vardır. Hükümet ancak sa- rih bir ademi itimat reyi karşısında kalırsa istifa ede cektir. Zannolunduğuna göre bu hattı hareketin sebebi yeniden intihabat icra edil diği takdirde muhafazakârların kazanacağma (gerek Oamele fırkasının ve gerek liberallerin kail bulunmalarıdır. İngiliz Amelesi Neİstiyor Mançester, 3'(A-A.) — Pa- muk sanayii amelesile patron- larin mümessilleri aralarında inkılâp ederse bittabi gelecek | intihaptan sonra tatbik edile- | cektir. Mİ mevcut ibtilâfı halle bir yol bulmak © maksadile bugün toplanmışlardır. 8 | | ğ İ