12 Şubat 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

12 Şubat 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

İİ * Hergün Gençlerimizi : Kimler Yetiştiriyorlar ? M. ZEKERİYA İstanbulda ilk, orta, ve lise tahsilierini de ihtiva eden (12) Fransız, (4) Amerikan, (2) İtak Yan, (2) Alman mektebi vardır. Bü yirmi ecnebi mektebinde okuyan talebenin miktarı va- sati (10) bin kişidir. Bu tale- benin de lâakal nısfı Türk Şocuğudur. Buna mukabil | İstanbulda 15 Türk lisesi vardır. Bunlar rn üç tanesi askeri İisedir. Demek ki İstanbulda tahsil gören Türk çocuklarının yarısı mekteplerinde, yarısı €cnebi mekteplerinde okumak- tadır, “ > * İstanbulda biri kızlara, ikisi erkeklere mahsus olmak üzere üç Genç Hıristiyanlar Cemiyeti vardır. Bunlarda Türk gencini Şekmek için her türlü tedbir- alınmıştır. Meccani ders verilir, oyunlar oynanır, temiz eğlencelerle gençler oya- . bu sayede bu mücssese- gece gündüz (gençlerle doludur, , Bu meyanda Türk gençli- e Amerikan terbiyesi ve iristiyan ruhu telkin edilir. Hatta bu müesseseler Türkler #rasından iane toplamıya Türk Şençlerini çıkarırlar. Buna mukabil İstanbulda Bençlerin toplanabileceği bir ürk müessesesi vardır: Türk Ocağı, Orası ise gece gündüz ştur, Çünkü bir gneci çekip #ğlendirecek hiçbir vasıtaya malik değildir. * Beni, bu satırları yazmıya sevkeden âmil, Ankaradan beş on genç imzasile aldığım bir mektuptur. Bu gençler Ankara Türk ocağından şikâyet ede- “Ankara Ocağı bize hararet ve heyecan verecek yerde ka- Bımızı donduruyor. Biz ocağı bir mabet biliyoruz. Mabede werasimsiz ve duhuliyesiz gi- rilir. Halbuki ocağın konferans ve müsamerelerine ancak du- huliye ve davetiyesi olanlar girebiliyor. Bu yüzden ocak bir imtiyazlı sınıfının müesse- sesi oluyor. Bizler kapıdan kovuluyoruz. Ocak bir mabet- se, bu mabede biz de kabul edilmek isteriz. Bizi mabedin kapılerndan kovup kahveha- nelere atmayınız.,, * Yukarıdaki izahata dikkat ederseniz, Türk gençliğini ye- tüştiren müesseseleri anlamakta Küçlük çekmezsiniz. Bizim ihmalimize mukabil, ©cnebi müesseseleri gençleri elde etmek ve onları yetiştir- için azami faaliyet gös- teriyorlar, Bu şerait dahilinde inkılâpçı bir gençlik yetiştiremiyorsak, ndan dolayı kendimizi mesrul iz. Mekteplerde Bayram Tatili Bayram münasebetile mek- tspler Cumartesi günü öğle- en sonra bayram ertesine kadar tatil edileceklerdir. Yal- miz leyli Owekteplerin tatili Yarın akşamdan başlıyacaktır. n Postanın Resimli Makale .So si * Yaşamasını Bilmek * 1 — Bazılarına göre hayat, dünyaya lânmgelen bir yüktür. Bunlar için hayatın manası yoktur. Bütün hedefleri vakitlerini öldürmektir. gelindiği İçin taşınmak 2 ederler, ? — Banlarına göre ise hayat, göz açıp kapıyacak kada kisa bir şe bunlar hayatın zevkini tatmışlardır ve her geçen ânı kaybedilmiş bir zaman telâkki ir. Çünkü 3 — Hayatı, kendisine ve cemiyete faydalı surette kullanmasını öğrenenler, yaşamak hakkını kazanmış olanlardır. o Yaşayınız, fakat yaşamasını biliniz. “BUGÜNÜN TELGRAF; HABERLERİ Çok Çocuklular | Anadolunun Her Tara-| Garip Bir Vak'a fında Şiddetli Kış Var Para Yardımı Ve Madalyalar Nasıl * Tevzi Edilecek ? Ankara 11, (H. M) — Sıh- hiye o müdüriyetlerinden çok çocuklu ailelerin isim ve dos- yaları Sıhhiye vekâletine pey- derpey gelmektedir. Vekâlet bu (dosyaları vilâyet idare meclislerine (havale edecek, idare meclisleri bu aileler hak- kında tahkikat yapacaktır. Bunlardan fakir (olanlara bir miktar para verilmesi için meclisten (tahsisat istenmesi muhtemeldir, Hudut Müsademesi BULGAR - YUNAN HUDU- DUNDAKİ MÜSADEMENİN SEBEBİ NEDİR? İskeçe, ( Hususi ) — Bulgar- Yunan hududunda birkaç gün evvel vukua gelen iki taraf muhafızları arasındaki müsade- me hakkında tahkikat yaptım. Elde ettiğim netice şu oldu: Dıramanın şimalinde (Agriyo Krasya) tarafında birkaç mer- kebin huduttan geçip Yunan arazisine | girdiğini haber ver- miye giden Yunan hudut mu- hafız neferlerinden biri ansı- zn bir kurşun yağmuruna maruz kalmıştır. Bunun üzerine ateş, Yunan hududuna sirayet etmiş ve şiddetli bir müsa- deme başlamıştır. Müsademe öğleye kadar devam etmiştir. A. Haydar Bir Aile Zehirlendi İzmirde tanınmış bir aileye mensup Perihan, (o Memduha, Nefise ve Bedriye (isminde dört hanım, yedikleri bir mey- vadan zehirlenmişlerdir. Mem- duha Hanım hastanede öl mi » Tahkikat yapılmakta” dır. Himayei Etfalin Çocuklara Yardımı... Himayei Etfal cemiyeti bay- ram münasebetile süt damla- sında beslediği 150 çocuğa elbise hazırlamıştır. Kazalar daki şubeler de fakir çocuk- lara elbise, ayakkabı, çama- şır dağıtacaktır. Miliyet Alı Yaşında Milliyet refikimiz dün beşinci yaşını bitirdi ve bugün çıkan nüsbası ile altıncı yaşına bastı, Kendisini tebrik ve muvaffaki- yette devamını temenni ederiz, İzmir, 11 (H.M) — Son İzmir civarına yağan yağmurların bir neticesi olarak (Cellât) gölü bir buçuk metre kadar yükselmişti. Bilhassa Cellât ile Tepeköy arasında demir- yolu su altında kalmıştı, trenler müşkülâtla geçebiliyor ve su- yun daba ziyade yükselmesi ihtimali endişeyi mucip oluyordu. Bereket versin dünden itibaren suyun inmiye başladığı görül- dü. Bu dakikada İzmir civarında şiddetli bir soğuk vardır. Dağ- lardan sürü sürü kurtların inmekte oldukları haber verilmek- tedir, linen, 14 (H.M.) — Verilen malümata göre memleketin her tarafında şiddetli bir kış başlamıştır. Fakat karın ve tipi- nin en ziyade şiddet arzettiği nokta Kastamonu ile havalisidir. Burada bazı mahaller ile muhabere inkıtaa uğramıştır. İstanbulda Kar Devam Edecek Rasatanenin verdiği! malümata göre karın siham 5 santimi geçmiştir. Kar bugün de gittikçe ziyadeleşerek yağmıya devam edecektir. - Divanı Harpte Nakşi Tarikatini Tamim Edenler Hapse Mâhküm Oldular... Menemen, 10 (H.M.) — Mustafa Pş. nekahet devresini henüz bitirmediği için örf harp divan bugün yine mira- lay Atâ Beyin riyaseti altında toplandı ve üç celse akdetti. Birinci Celsede Tekkelerin seddi kanununa muhalif harekette bulundukları zannile Alaşehirde tevkif edi- lenlerin muhakemeleri görüldü. Cürümler bizzat ikrarları ile sabit oldu. Bir kısmı tekkelerin seddi | kanununun birinci maddesine tevfikan beşer ay hapse, (75) şer lira nakti ceza itasına, cürümleri ikinci derecede gö- rülen maznunlar da üçer ay hapse ve ellişer lira nakti ce- za itasına mahküm oldular. Bunların teşebbüslerini bildiği halde haber vermiyen Müftü Mehmet Âdil EE ise 75 lira- ya mahküm oldu. Cürümleri hakkında kanaat verici delil mevcut olmyan bir kısım mahkümlar da beraet ettiler, İkinci Celsede Nakşi tarikatini tamime ça- İster İnan İster İnanma! İstanbul belediyesi 931 jre bir kilometre yol i bütçesine (yollar | (65000) liraya çıkar. (350) için (350) bin lira tahsi-| bin lira ile yalnız (6) ki- sat koymuştur. bilir misiniz? Bakınız, izah edelim: İstanbuldaki yolların u- zunluğu (1283) kilometre- dir. Bunun yalnız (226) kilometrelik kısmı az çok yol denilebilecek balde- n lometre Bunun manası nedir, Demek ki bu sene — | de (1057) kilometrelik lan yalnız (6) kilomet- yapılacak ve (1051) , kalacaktır. yol yapılabilir, şebir- yo- ilometresi olduğu gibi Bu şerait dahilinde İs- dir. Geri kalan (1057) ki: | tanbulda çamurlu, bozuk lometresi henüz inşa edil | ve harap yollardan kurtu- memiştir. lacağımıza ve şehrin gü- Belediye bütçesine gö” | zelleşebileceğine: İster inan, ister inanma! İskeçe Civarında Bir Kadın, Geyik Yavrusunu Andırır Çocuk Doğurdu İskeçe, (Hususi) — Sar- şabanın © (Dirniya) köyünde şayanı hayret bir vak'a kay- dediliyor. e (Dirniya) da bir hamile kadın, sekiz aylık bir bamil müddetinden sonra bir geyik yavrusu doğurmuştur. Bu garabete inzimam eden şey şudur ki hem kadının, böyle acibüşşekil bir yavru doğu- racağımı evvelden rüyada gör- müş olması, hem de bu hay- vanın ikiz gibi bir teşekkül arzetmesidir. Denilebilir ki ka- dıncağız biraz daha beklese imiş, bir yerine iki geyil doğu- racak imiş, A. Haydar Tahsilde Vahdete Doğru Ankara, 11 (H. M.) — Ma- arif Vekâleti, askeri mektep- ler müstesna olmak üzere, di- ğer vekâletler emrindeki mek- teplerin kendisine devrini ve bu suretle terbiye ve tedriste vahdet teminini istemektedir. lışan Hafız Mehmet Ef. mu- hakeme edildi. Bu zat Hendek reji mubasebecisi Ahmet Ziya Beye şeyh Esadın fmahut tami- mini göndermiş, lehte propa- ganda yapmıştı. Cürmü sabit oldu. Altı aya mahküm edildi. Üçüncü Celsede Konyadan getirilen imam İsmail EK. muhakeme edildi. Bu zat da Nakşi tarikatini tamime çalışiyordu. e Cürmü evinde bulunan mektuplardan anlaşıldı, sorulduğu zaman: — İğfal edildim, dedi. Dört ay hapse ve on lira nakti cezaya mahküm edildi. * İstintak hâkimliği İstanbul- dan getirilmiş olan sigortacı Hafız Cemal beyi serbes bi- raktı, Ayni zamanda da Ak- i tirilmiş olan 13 mazmun hakkında men'i mu- hakeme kararı verdi. Fırka Umumi Kongresi Cümhuriyet Halk fırkasının umumi kongresi, intihabatı mü- teakip ( teşrinievvelde © toplana- caktır. Himmetzadenin Raporu Himmetzade Hüsnü Beyin te- zini tetkik eden Maliye müfettişi raporunu hazırlamıştır. Yarın Maliye Vekâletine takdim edecektir. Rapor menfi mahiyet. tedir. Sözün Kısası Münderecatımızın çok- luğundan dercedileme- miştir. Çimento Tröstü Fiatların Düşmemesi İçin İki Fabrika Kapandı Çimento fiatları hariç piya- salarda sön zamanlarda düş- miye © başlamıştır. £ Bizdeki çimento tröstü, fiatların daha ziyade düşmesine mani olmak için Kartal ve Zeytinburne fabrikalarını tatil etmiştir. Tröst bu suretle memleke- timizde fiatların düşmesinin önüne geçmek istemektedir. Fabrikalar martta tekrar faa- liyete geçeceklerdir. Yol — Vergisinin (Şekli Değişecek, Ayni Nishette Alınmıyacak Ankara, 10 — Haber ak dığıma göre yol vergisi üze- rinde esaslı tadilât yapılıyor. Nafia Vekâleti bu lansbeği le yeni bir lâyiha vücuda ge tirmektedir. Vergi tenzil edi- lecektir. Diğer taraftan zenginlerle fakirlerden ayni miktarda ver- gi alınması mantıki görülme- mektedir. Bu sebeple zenginlerin dah» fazla vergi ile mükellef olma- ları esası kabul edilmiştir. Traktör Yerine Beygir Kullanınız İktisat vekâleti, bu baptakı kanun mucibince, traktör yeri- ne cer kuvveti olarak beş sene müddetle beygirle ziraat yap- mayı taahhüt edenlere, trak- töre verilecek (o tazminattan yüzde on fazlasını vermiye karar vermiştir. Bundan mak- sat, hayvan neslinin ıslahını, gübrenin çoğalmasını ve pa- ramızın oharice (gitmemesini temin etmektir. Zaro Ağya Yeni Bir Rakip Iznıkta 120 Lik Bir İhtiyar Yaşıyor Orhangazi, 9 (Hususi) — Iz» nıkta bir ihtiyara tesadüf et tim ki onu tanıyanlar tamam 120 sene yaşa bir insan olark tahtyorlâr." Adlı Nümai, tabiati biraz sert bir ihtiyar, Nüfustaki kaydi tamam 1440 ay ömür sürdüğünü gösteriyor. Geçenlerde Iznıktan Ankara- ya yayan gitmiş, yolda bir hayır sahibi tren sari vere rek yi yas bir ar kurt en tes sadüf neticesi Erat d yeri sordum: değ e Türkiye, dedi, benim de, onun da.. Sonra ilâve etti; — Budala! e KM Umumi Müfettislikler Kaldı Dahiliye vekâletinin hazır. ladı; umumi omüfettişlikler sin ikmal edildi. Fakat bu tasarruf dolayısile bu tasavvurun tatbiki bir müd- det gecikecektir. Muamele Vergisi Alınacak Ankara, 10 — Muamele vergisinin ilgası hakkında Sa- nayi birliğinde yapılan tahmin ler bütçe (meselesi olduğu için kabul edilmiyecektir.