5 Nisan 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

5 Nisan 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

2 Sxfa | Halkın Sesi | Tek Taksi İçin Belediyenin Sa- lâhiyeti Var Mı? Belediyenin “tek taksi, hakkındaki projesi, günün meselesi oldu. Bazıları diyorlar ki: Belediye bu işle uğraşamzz. Çünkü kanunlar belediyeye böyle bir hak ve vazife verme- miştir. Bu hususta dön konuştuğumuz şoförler bize çanları söylediler: Nuri B. (Cağaloğlu, Molla- fenari mahallesinde, Çatalçeş- me karşısında 32 Otomobil sahibi.) — Ben diyorüm: Belediye bunu yapamaz; salâbiyeti yok- tur. Tek taksi yapmak için bu arabaları atmak lâzım. Bu bir servettir. » Şoför Nuri B. (2459 suma- ral otomobil sahibi) — Zaten şoförlerin hakkı- nı müdafaa eden bir kimse yoktur. * Esat B. (Lângada, Tramvay caddesi, (184) numarada (2548) numaralı “otomobil sahibi) — Buna hiçbirimiz razı de- giliz. Çünkü kıymetli arabala- rımız kıymetsiz oluyor. Hem- de fuzuli masraf çıkıyor. * Zühtü Bey ( 1961 numaralı otomobil sahibi) — Zaten işler zayıf. “Tek taksi ,, olunca çok zarar ede- ceğiz. Vekâletin bunu kabul etmiyeceği söyleniyor, işallah etmez de biz de zarardan kur- * Şevket B. (2305 numaralı otomobil sahibi ) — Otomobiller zaten idare etmiyoruz. Tek taksi olunca tamir, benzin ve parça para- ları diye vereceğimiz paralar- dan başka para da kazanamıya- cağız. * Garbis B. (2233 numaralı otomobil sahibi) Tele kalsiye bitüm ebe mobilciler gibi ben de muha- fim. *» Mehmet B. (1000 numarelı otomobil sahibi) — Taraftar değiliz; imkân mı var? Biz bundan zarar ede- ceğiz. Arabaları yaptıramıya- cağız garajlara (çekeceğiz. Netice, / elimizden (malımızı atıp amele olacağız. 1: Matmazel Nelli — Bek Hasan bey bütün ( Holivut ) san'atkârları seni istikbale gelmişler, SON rosTA DAHİLİ HABERLER Tütün İnhisarındanPürkü Banka Hissedarlarının İçtimakiında Hadiseyi Komiser Anlatıyor Bazı gazeteler, Adapazarı ticaret bankası heyeti umumi- yesinde hissedarların bankanın muamelâtını tenkitte salâhi- yetlerini kemali serbesti ile istimal edemediklerini yazmış- lardır. İçtimada İktisat vekâ- letini temsilen bulunmuş olan ticaret komiseri Bahri Beyin bu hususta fikrini sorduk, dedi kiş — “ Ruzname dahilinde söz söylemek ve bankanın mua- melâtıni tenkit etmek hisse- darlarn salâhiyeti cümlesin- dendir. Hissedarlar bu vadide- ki salâhiyetlerini kemali ser- besti ile istimal etmişlerdir. Ancak bankanın şahsiyeti ma- neviyesini müteessir ve bütün hissedarların menfeatini halel dar edecek münakaşa ve mü- talealara yer verilemezdi. Bu haklarını tahdit mahiyetinde ufak birşey vaki oldise hal mercii, mahkemedir. ,, Bahara Girdik.. Fakat Anadoluda Kar Yağıyor Dün İstanbulda (tahmine muvafık olarak güneş açmış, bilhassa öğleye doğru hava tam bir bahar havasını andır- mıştır. Fakat bu sabah uya- nanlar güneşi tekrar bulut arkasında ve havayı da tehli- keli bulmuşlardır. Maamefih artık Okışın avdeti ihtimali yoktur. Anadoluya gelince, dün şarki ve şimali Anadoluda kar, va- sati ve cenubi Anadoluda da yağmur yağmışlır. Düyunu Umumiye Müzakeresi Ankarada Yapılacak Fransız o selirinin (o borçlar meselesi hakkında Ankarada yaptığı teması takiben Düyu- nu umumiye meclisinin resmi cevabı da gelmiştir. Fakat muhteveyatı şimdilik saklı tu- tulmaktadır. Anlaşıldığına gö- re müzakereye devam edile- cek ve müzakere mahalli An- kara olacaktır. 2: Hasan Memur Çıkarılmıyacak Behçet B. Kaçakçılıktan Müşteki. Birkaç gün evvel gazetelere geçen bir baberde, umum! vaziyet ile alâkadar olarak, ban dairelerde olduğu gibi Tütün inhisarında da kadrolarm dareltiler çı röyleniyordu. Binlerce memurun atisi ile alâk-dar olan bu haberin bakikate omukarin olup ölmadığın İnhisar İdaresi mü- dürü Behçet Beye sorduk. Kat'iyetle tekrip etti. Behçet bey diyor ki: — “Bize bu hususta bir habez gelmedi, gelemezdi. Çün- kü kadromuz ve masrafımız fazla değildir. Olsa olsa bazı memuriyetlerde. pakiller olabilir, Bu cevabı aldıktan sonra Behçet beye tütün mahreçle- rimizin azalmış olması etrafında yapılan neşriyatı ve mab- reçlerin (o masıl (| çoğaltılabileceğini sorduk. Behçet bey dedi ki; — Tütünlerimizin o mahreçlerini çoğaltmak güç değildir. Bunu temin etmek, daba Ziyade tütün çiftçilerile tüccarların işidir. Maksadımızı izah edelim: A — Kaçakçılık ortadan kalktığı takdirde yaprak tütün satışlarımız tezayüt edecektir. Şimdiki halde nüfuz başına kıyılmış tütün ve sigara istihlâkâtı senevi (800) gramdır. Kaçakçılık olmazsa bu miktar (1,5) kiloya baliğ olur. Bugün- kü satışlarımızda yarı yarıya eksiklik vardır. İdare senevi rürradan (12) milyon kilo tütün almaktadır. Kaçakçılık olmazsa alacağımız tütün miktan (20 - 25) milyon kiloya baliğ olacaktır. Memleketimizde vasati (45-50) milyon kilo tütün istihsal edilmektedir. Bunun yarısını biz almış olacağız. B— Komşularımızla rekabet ve maliyet fiatlarının ucuz ol masını temin etmek için iyi cins tütün yetiştirmek, bıçakla görmez denilen nevileri âyrı ve denkleri temiz olarak işle- mek, çürük ve yeşilleri atmiak lâzımdır. C — Tütün alım ve satımını denk halinde » Söylenildiğine göre tütün inhisar idaresi İsviçre ve şi- mali Amerikada da birer tütün fabrikası açmayı düşünmek tedir. ambarlarda .-. Bulgar Kıralı |Yunan Meb'usları Ankarada.. Geliyor Ankaradan verilen haber- lere Bulgar kıral ve kıra- m İn ayının ilk bafta- larında memleketimizi ziyarete geleceklerdir. Kıral ile kıraliçeye kırs- lın kız kardeşleri prenses Nı- veja ve Evdoksiya ve erkek kardeşi prens Kiril, hariciye nazırı Bürof refakat edecek- lerdir. Bulgar hanedan: Anka- rada üç gün kalacaklar ve Reisictimhür Hazretlerinin mi- safiri olacaklardır. Atinadan verilen bir habere göre Yunan meb'us ve gaze- tecilerinden Oo mürekkep (O bir heyet — paskalyayı © geçirmek üzere İS nisanda şehrimize gelecekler ve o Ankarayı da ziyaret edeceklerdir. Dostunu Yaraladı Galatada Arkadi sokağında oturan Cemal, dostu Leman kıskançlık yüzünden Oyarala- mıştır. Tramvay Kazası Tramvaya Ters Taraf- tan Atlıyan Bir Genç Ağır Surette Yaralandı Dün feci bir tramvay ks- sas olmuş, İbrahim isminde bir genç Çemberlitaştan ge- çerken, o sırada hızlı giden bir tramvaya ters taraftan atlamış, fakat bu tehlikeli va- siyeti gören biletçi, bir kaza olmaması için zil çalmış, vat- man tramvayı birdenbire dur- durunca İbrahim yere düşmüş, başından ağır ve tehlikeli su- rette yaralanmıştır. Bir Otomobil Parçalandı Amerika sefaretanesivin 96 mumaralı otomobili Tarabyada Tokatlıyan önünden geçerken doktor Servet Vasıf Beyin oto- mobili ile müsademe etmiş, müzademe neticesinde Servet Beyin otomobili harap olmuştur. Bir Kaza Daha 604 No. otomobil Galata- dan yeçerken Aziz isminde birine çarparak başından ağır surette (o yaralamıştır. & Şoför kaçmıştır. Başından Yaraladılar Şirinyan Ef. isminde biri dün gece Kasımpaşada erine giderken karanlıkta atılan bir taşla başından yaralanmıştır. Bir Taarruz Emin İsminde biri Feriköyde oturan Esma Hanımı evine taarruz ettiğinden O yakalan- maştar. Böyle Dayak Atılır Mı? Cibalide oturan Azime H. üvey kızı Ayşe Hanımı fena halde dövmüş, Ayşe Hanım bu dayağın tesirile çocuğunu düşürmüştür. Adil B. Şehrimize Geldi Maliye vekâleti teftiş he- yeti reisi Âdil B. dün An- karadan şehrimize gelmiştir. Evvelce yapılmış olan teftiş- lerin neticeleri (Oile meşgul olacaktır. Nisan 5. | Günün Ta ini Senelik Evleni İstatistiki Yapıli Yapılan bir istatistike gi" memleketimiz dahilinde 929 sinde 44337 çift evlenmiştir. İ miktarın (18279) unu çehirie (26048) ini de köylüler teşk etmiştir. Şehrimizde (280 Alman Polisi Dün şehrimize Romanya tf kile 280 Alman polisi gelmif nhtımda Polis müdürü ile müdüriyeti erkânı tarafından gılanmışlardır. Heyetin başi Almanyanın muhtelif mıntaksif! rmın polis müdürleri ve cinsji masası şefleri vardır. Almap polisleri sivil kıysf#| tedirler, yalnız yakalarında rozet taşımaktadırlar, Şebrimi””. | dört gün kalacaklar, muhte müzeleri ziyaret | edeceklerdi Heyetin şerefine Polis müdüriff| tarafından bir çay ziyafeti ve lecektir. i Ismet Paşa Dartilbedayii Takdir Etti Darülbedayi Ankarada # temsilini dün akşam vermiş” Tiyatro çok kalabalık o l tur. Temsilde Başvekil İsi9*| Paşa da hazır bulunmuş | san'atkârları takdir etmiştir. "| Tiyatro Mektebi Talebesi” İmtihanları Yapıldı | İstanbulda bir tiyatro 09) lek mektebi vardır. Tab altışar aylık iki devreye ayi ır. Talebesinin adedi (7) Dün bu talebenin imtibi”! yapılmıştır. Muvaffak ol9' ikinci (o deve © tahsilleri başlıyacaklar. bunu da ce Darülbedayie üçüncü "| hf san'atkâr namzedi olar gireceklerdir. Berberlere Cum?j| Tatili Yok Berberlerin arasına ibb girmesi, bu arada muhit” kuvvetlerin de kendilerini ? settirmeleri şu neticeyi ve tir: Dün cuma olmasına rağ berberler verdikleri karari zarak gerek İstanbul, g€ Galata ve Beyoğlunda dükki larını tamamen açmışlardı. Xız Lisesinde (üsams'i! Dün İstanbel kız ine çok muvaffakiyetli, güzel “İİİ mi l B. — Pazar ola yıldız başılar, pazar ola san'atkâr başılar, merbaba, mer- ! baba, merhaba... azar Ola Hasan B. Ve Holivut | Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: Pı 3: Hasan B. — Aman yalı. durun, beni | karga tulumba yapıp geklere çıkarmayın | 4 Hasan B. — Göğe çkımıya baönk İZ buradâ Bukadar geldr var, episizi GESİ avarken yerde buldum.